Bordspel topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 19 mei 2020 21:30

OPROEP!

Ik ben lokale winkels en distributeurs aan het vragen of ze The King's Dilemma hebben, tot nu toe geen succes. Daarom nog maar een keer een beroep op Refoweb. Als mensen hier in hun lokale spellenwinkels zouden kunnen vragen of ze nog een kopie hebben liggen of kunnen bestellen, dan mag je het direct voor me aanschaffen (tot € 150 ongeveer) en dan komt dat allemaal wel goed. Dat zou me erg blij maken, dus alvast bedankt voor de moeite.

edit: importeur 999-games krijgt het spel wel maar alleen de Nederlandse vertaling, zeggen ze zelf. Misschien moet ik mijn bordspelgroepje hier maar Nederlands leren dan. :-)

Dus dikke aanrader voor mensen in NL en als je voor mij blijft uitkijken naar de Engelse versie, dan alvast hartelijk bedankt!



Het is gevonden! Met dank! En als iemand anders het nog ergens tegenkomt, koop het dan voor jezelf - deze zomer zou er ook een Nederlandse vertaling moeten komen. Het is echt een spel dat eens in de 10 jaar langskomt.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 24 mei 2020 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 22 mei 2020 19:04

Financieel meevallertje, dus mezelf toch nog maar wat spellen cadeau gedaan.

Too Many Bones en Brass: Birmingham.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Marnix » 23 mei 2020 07:02

Hoeveel bordspellen heb jij eigenlijk inmiddels? :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2020 14:38

Marnix schreef:Hoeveel bordspellen heb jij eigenlijk inmiddels? :-)


Nog niet genoeg :-)

Al moet ik toegeven dat de verzameling aardig is gegroeid tijdens de corona-crisis. Ik zal binnenkort eens een foto plaatsen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Bordspel topic

Berichtdoor pindas83 » 23 mei 2020 19:56

Mortlach, je hebt PB

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 24 mei 2020 00:37

Yay!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 08 jun 2020 17:22

Yay, The King's Dilemma krijgt een heruitgave.

https://twitter.com/horribleguild/statu ... 06535?s=20
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 21 nov 2020 23:15

Net een potje Dominion gespeeld, een deckbuilder, of beter gezegd: dé deckbuilder, het spel dat iedereen noemt als je naar deckbuilders vraagt. Ik vind deckbuilders zoals Clank erg leuk en ook Dominion bevalt na de eerste keer spelen.

Het wordt erg leuk als je kaarten speelt waarmee je meer kaarten mag trekken én spelen, en dan nog meer en nog meer totdat je in een beurt door je hele stok gaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 05 apr 2021 02:25

Als mensen nog een geweldig leuk klassiek gezinsspel zoeken, zou je moeten kijken naar Survive: Escape from Atlantis. Red je mensen van een zinkend eiland en hoop dat walvissen je bootjes niet laten kapseizen.

Echt leuk voor het hele gezin vanaf een jaartje of 6-7 vermoed ik. En vrij mainstream dus best kans dat het bij de Intertoys of bol.com o.i.d. te krijgen is.

Ik heb het net met mijn partner gespeeld, 2 keer na elkaar en dat gebeurt niet vaak. Met 4 spelers zou de chaos compleet zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspeltopic

Berichtdoor Pcrtje » 26 mei 2021 23:31

Twee weken terug de grote uitbreiding op Een feest voor Odin binnen. Een geweldig spel is daarmee nóg beter geworden en er is een aantal goede balanceringen aangebracht.

Afbeelding

Zojuist op aanraden van de vrouw ook Wingspan aangeschaft, inclusief uitbreiding. Het heeft veel goede recensies op Boardgamegeek (zie hier). Kennen jullie het ook? Al ervaring mee?

Afbeelding
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2021 10:39

Ik heb in het game-topic al wel eens verteld dat Divinity: Original Sin 2 een van de beste RPG's is die ooit is gemaakt. Er komt nu ook een RPG-bordspel van, er is al bijna 2 miljoen dollar gedoneerd aan de kickstarter

Filmpje is wel leuk, herkenbaar als je het spel kent. Larian is sowieso hilarisch, altijd presentaties in full plate met als intermezzo een elf die live "tavern-muziek gaat maken, dat soort dingen. Misschein wat voor jou Mortlach? (los van dat je de game natuurlijk gewoon moet gaan spelen)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2021 17:35

Marnix schreef:Ik heb in het game-topic al wel eens verteld dat Divinity: Original Sin 2 een van de beste RPG's is die ooit is gemaakt. Er komt nu ook een RPG-bordspel van, er is al bijna 2 miljoen dollar gedoneerd aan de kickstarter

Filmpje is wel leuk, herkenbaar als je het spel kent. Larian is sowieso hilarisch, altijd presentaties in full plate met als intermezzo een elf die live "tavern-muziek gaat maken, dat soort dingen. Misschein wat voor jou Mortlach? (los van dat je de game natuurlijk gewoon moet gaan spelen)


O, dat is zeker wel leuk, al moet ik zeggen dat in mijn ogen bordspellen op basis van video games nogal variëren in kwaliteit en soms zelfs gewoon heel erg beroerd zijn (Het Fallout bordspel, bijvoorbeeld). Ik heb zelf in dit genre Dark Souls het bordspel (en het kaartspel) maar zou er nog eens echt in moeten duiken met de juiste groep. Het vergt iets meer concentratie dan mijn normale groep op kan/wil brengen. Ook is er een 'hidden movement' spel op basis van Sniper Elite wat me wel interesseert, maar niet genoeg om er geld in te steken.

Een nadeel (vind ik, maar sommigen zijn er dol op) van KS-spellen is dat er altijd enorm veel geld gaat zitten in de mini's en die voegen wat mij betreft niet genoeg toe. Ik ben blijer met een kaart of een kartonnen token dan met een mini, meestal. En als je die prijs ziet, 120 USD tot 220 USD, daar kan ik 2 tot 4 'normale' bordspellen voor kopen. Maar blijkbaar zijn een hoop mensen dat niet met me eens, als je naar die 2 miljoen funding kijkt :-) (Sniper Elite is ook geslaagd met 90.000 pond)

Er zullen ongetwijfeld mensen op mijn twitter zijn die de spellen zullen bespreken tegen de tijd dat ze uitkomen. Ik hoop voor alle spelers dat het topspellen zijn! Voor veel mensen in mijn Twitter-groep is Kickstarter een heel dure hobby, maar voor mij moet er echt iets uitzonderlijks zijn wil ik er op inzetten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2021 19:26

Mortlach schreef:O, dat is zeker wel leuk, al moet ik zeggen dat in mijn ogen bordspellen op basis van video games nogal variëren in kwaliteit en soms zelfs gewoon heel erg beroerd zijn (Het Fallout bordspel, bijvoorbeeld). Ik heb zelf in dit genre Dark Souls het bordspel (en het kaartspel) maar zou er nog eens echt in moeten duiken met de juiste groep. Het vergt iets meer concentratie dan mijn normale groep op kan/wil brengen. Ook is er een 'hidden movement' spel op basis van Sniper Elite wat me wel interesseert, maar niet genoeg om er geld in te steken.

Een nadeel (vind ik, maar sommigen zijn er dol op) van KS-spellen is dat er altijd enorm veel geld gaat zitten in de mini's en die voegen wat mij betreft niet genoeg toe. Ik ben blijer met een kaart of een kartonnen token dan met een mini, meestal. En als je die prijs ziet, 120 USD tot 220 USD, daar kan ik 2 tot 4 'normale' bordspellen voor kopen. Maar blijkbaar zijn een hoop mensen dat niet met me eens, als je naar die 2 miljoen funding kijkt :-) (Sniper Elite is ook geslaagd met 90.000 pond)

Er zullen ongetwijfeld mensen op mijn twitter zijn die de spellen zullen bespreken tegen de tijd dat ze uitkomen. Ik hoop voor alle spelers dat het topspellen zijn! Voor veel mensen in mijn Twitter-groep is Kickstarter een heel dure hobby, maar voor mij moet er echt iets uitzonderlijks zijn wil ik er op inzetten.


Als je Larian een beetje zou kennen zou je vertrouwen wel toenemen. Het is niet de grootste club maar ik durf te stellen dat ze als RPG-ontwikkelaar behoorlijk toonaangevend is als het gaat om de echte roleplaying games op het gebied van gameplay en storytelling. Voor Divinity hebben ze hun eigen ruleset ontwikkeld die ze grotendeels ook in dit spel toepassen, voor Baldur’s Gate 3 gebruiken ze uiteraard de D&D-ruleset. Het wordt een heel uitgebreid spel en in vermoed dat het na de kickstart-fase ook wel wat betaalbaarder wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2021 20:10

Marnix schreef:Als je Larian een beetje zou kennen zou je vertrouwen wel toenemen. Het is niet de grootste club maar ik durf te stellen dat ze als RPG-ontwikkelaar behoorlijk toonaangevend is als het gaat om de echte roleplaying games op het gebied van gameplay en storytelling. Voor Divinity hebben ze hun eigen ruleset ontwikkeld die ze grotendeels ook in dit spel toepassen, voor Baldur’s Gate 3 gebruiken ze uiteraard de D&D-ruleset. Het wordt een heel uitgebreid spel en in vermoed dat het na de kickstart-fase ook wel wat betaalbaarder wordt.


O, ik zeg niks over hun software en video games. Ik geloof je direct als je zegt dat ze geweldig zijn. Maar een dergelijke ervaring vertalen naar een bordspel is heel andere koek. Ik zie dat het bordspel verzorgd wordt door Lynnvander Studio's, dus die heb ik ook meer even opgezocht op boardgamegeek HIER. Die hebben een aantal spellen op hun naam staan (goed teken), maar de gemiddelde score is niet geweldig. Niet slecht, maar niet geweldig. Schommelt allemaal rond de 7 op BGG. Alleen hun Star Trek Alliance - Dominion War Campaign scoort hoog met een 9.

Ik zie trouwens ook dat ze in Zuid-Ontario zitten. Dat is in de buurt. :-)

Verder gekeken en ze zitten aan de andere kant van Toronto dan wij. Toch nog "in de buurt" voor Canadese begrippen.


Ik weet niet of het veel goedkoper zal worden. Je wilt natuurlijk ook niet dat de backer op KS zich 'bekocht' voelen als blijkt dat ze 6 maanden later voor de helft van de prijs hetzelfde product nieuw kunnen krijgen. Misschien met minder stretch goals. Ik zei al dat het zowel eht voordeel als het nadeel van KS is, er zit altijd ontzettend veel spul in. Mini's, tokens, kaartjes, blokjes, dobbelstenen, etc. en ook bij dit spel zie je een enorme berg. Dat kan geweldig zijn, maar het kan ook afleiden van de kwaliteit van het spel zelf, mechanisch gezien. Ik hoop dat het slaagt!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2021 20:14

Mortlach schreef:O, ik zeg niks over hun software en video games. Ik geloof je direct als je zegt dat ze geweldig zijn. Maar een dergelijke ervaring vertalen naar een bordspel is heel andere koek. Ik zie dat het bordspel verzorgd wordt door Lynnvander Studio's, dus die heb ik ook meer even opgezocht op boardgamegeek HIER. Die hebben een aantal spellen op hun naam staan (goed teken), maar de gemiddelde score is niet geweldig. Niet slecht, maar niet geweldig. Schommelt allemaal rond de 7 op BGG. Alleen hun Star Trek Alliance - Dominion War Campaign scoort hoog met een 9.


Het vervelende aan BGG is dat de scores enorm kunnen uitslaan. Mensen betalen veel geld, soms heel veel geld voor een bordspel en dus is de score die ze geven ook hoger of lager dan objectief gezien verdedigbaar. Als je 250 dollar hebt uitgegeven, ben je eerder geneigd een spel een 9 of een 10 te geven als het bevalt dan een 7,5. Evenzo geef je sneller een 1 als het spel teleurstelt. Als er genoeg mensen scores geven, vlakken de pieken wel een beetje uit, maar soms zie je mensen enorm kritisch zijn in hun review, "niet leuk, weinig zinvolle keuzes, miskoop" en dan geven ze het vervolgens een 7,5! Je kunt er dus niet blind op varen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron