Bordspel topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2020 20:05

pindas83 schreef:Jouw advies opvolgende heb ik voor Agricola gekozen. Deze was in onze plaatselijke speelgoedwinkel te koop, welke ook weer een klant van mij is en zo doende help je elkaar de barre tijd wel door.
Hij zit nog in t plastic en stiekem hoop ik dat hij dat nog heel lang blijft...


Dat laatste snap ik niet helemaal; Agricola is een geweldig spel en Uwe Rosenberg, de ontwerper, is een van mijn favoriete ontwerpers. Je kunt zo ontzettend veel doen in zijn spellen en er zijn zo ontzettend veel manieren om punten te scoren dat het niet echt uitmaakt als een andere speler je net even voor is in het een of ander. Het is in principe dus wel competitief maar niet zo zero-sum als monopolie of risk. Je kunt de spellen van Rosenberg ook niet echt verliezen, je doet het alleen wat minder goed dan de winnaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Bordspel topic

Berichtdoor pindas83 » 19 mar 2020 21:23

Mortlach schreef:Dat laatste snap ik niet helemaal; Agricola is een geweldig spel en Uwe Rosenberg, de ontwerper, is een van mijn favoriete ontwerpers. Je kunt zo ontzettend veel doen in zijn spellen en er zijn zo ontzettend veel manieren om punten te scoren dat het niet echt uitmaakt als een andere speler je net even voor is in het een of ander. Het is in principe dus wel competitief maar niet zo zero-sum als monopolie of risk. Je kunt de spellen van Rosenberg ook niet echt verliezen, je doet het alleen wat minder goed dan de winnaar.


Nou, ik kocht het eigenlijk met de gedachte dat het hier kan leiden tot een lock down en dat een leuk spel dan wel welkom is om de tijd te doden en de zinnen te verzetten.
Zolang er werk is, blijft er weinig tijd voor spelletjes. Dus in die zin hoop ik dat hij nog even dicht blijft, snap je?

Maar ben stiekem wel een beetje benieuwd, het klinkt inderdaad een stuk leuker dan ganzenbord en rummiklub. Dus vroeg of laat ook zonder quarantaine trekken we hem wel uit de kast denk ik. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 19 mar 2020 21:39

pindas83 schreef:Nou, ik kocht het eigenlijk met de gedachte dat het hier kan leiden tot een lock down en dat een leuk spel dan wel welkom is om de tijd te doden en de zinnen te verzetten.
Zolang er werk is, blijft er weinig tijd voor spelletjes. Dus in die zin hoop ik dat hij nog even dicht blijft, snap je?


Ah, okay, ja, ik ben gelukkig ook nog steeds aan het werk. Voor mij is er wat dat betreft niet zo heel veel veranderd, maar dat kan met de economische neergang nog wel eens veranderen.

Maar ben stiekem wel een beetje benieuwd, het klinkt inderdaad een stuk leuker dan ganzenbord en rummiklub. Dus vroeg of laat ook zonder quarantaine trekken we hem wel uit de kast denk ik. :mrgreen:


O, nou, als dat je refentiespellen zijn, dan staat je een waar genot te wachten! Ik zit zelf heel erg te kijken naar Lowlands waar Uwe Rosenberg aan heeft meegeholpen en wat ik dolgraag wil hebben, maar dat zal waarschijnlijk via marktplaats moeten want de winkel heeft het niet en kan het niet bestellen.

Serieuze opmerking! Als iemand het in een winkel ziet liggen, koop het dan voor me en dan regelen we achteraf wel dat je de aankoop en verzendkosten terugkrijgt. Omdat het een "Nederlands" spel is, is het daar misschien makkelijker te vinden dan hier. Het is onderstussen via de uitgever besteld. :-)
Laatst gewijzigd door Mortlach op 08 apr 2020 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2020 14:41

Mortlach schreef:Ah, okay, ja, ik ben gelukkig ook nog steeds aan het werk. Voor mij is er wat dat betreft niet zo heel veel veranderd, maar dat kan met de economische neergang nog wel eens veranderen.



O, nou, als dat je refentiespellen zijn, dan staat je een waar genot te wachten! Ik zit zelf heel erg te kijken naar Lowlands waar Uwe Rosenberg aan heeft meegeholpen en wat ik dolgraag wil hebben, maar dat zal waarschijnlijk via marktplaats moeten want de winkel heeft het niet en kan het niet bestellen.

Serieuze opmerking! Als iemand het in een winkel ziet liggen, koop het dan voor me en dan regelen we achteraf wel dat je de aankoop en verzendkosten terugkrijgt. Omdat het een "Nederlands" spel is, is het daar misschien makkelijker te vinden dan hier.


Helaas, ik ben even wezen kijken in onze lokale spelletjesspeciaalzaak maar die hebben het niet en konden het ook niet bestellen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2020 14:45

Toch bedankt voor de moeite!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Marnix » 21 mar 2020 15:15

Mortlach schreef:Toch bedankt voor de moeite!


Geen dank. De eigenaar van de winkel vertelde dat het spel wat ouder is en dat dit soort spellen vaak maar kort op de markt zijn. Daardoor is het lastig om er nu nog aan te komen. Op alle webwinkels in nl is het uitverkocht / niet op voorraad.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2020 15:33

Marnix schreef:Geen dank. De eigenaar van de winkel vertelde dat het spel wat ouder is en dat dit soort spellen vaak maar kort op de markt zijn. Daardoor is het lastig om er nu nog aan te komen. Op alle webwinkels in nl is het uitverkocht / niet op voorraad.


2018, geloof ik, dus zo oud is dat toch ook weer niet. En ik weet het, het is nergens meer te krijgen, behalve tweedehands op Boardgamegeek, maar de verzendkosten tussen de VS en Canada zijn net zo duur als het spel zelf.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2020 20:15

Ik ben aan het overwegen de Duitse versie te kopen omdat het met de tekst in het spel meevalt en ik de Engelse handleiding wel als pdf kan uitprinten.

Engelse versie USD 80 + 65 verzendkosten = 208 CAD

Duitse versie EUR 42 + 19 verzendkosten = 95 CAD

Dat maakt dus nogal een verschil.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Bordspel topic

Berichtdoor pindas83 » 21 mar 2020 22:05

Mortlach schreef:Ik ben aan het overwegen de Duitse versie te kopen omdat het met de tekst in het spel meevalt en ik de Engelse handleiding wel als pdf kan uitprinten.

Engelse versie USD 80 + 65 verzendkosten = 208 CAD

Duitse versie EUR 42 + 19 verzendkosten = 95 CAD

Dat maakt dus nogal een verschil.


Wacht nog heel even. Ik heb de vraag uitstaan bij mijn contact die een mooie speelgoedwinkel heeft en hij gaat kijken wat hij kan doen..
Dus aub wacht nog heel even voordat ik met dat spel in mn maag zit :mrgreen:

Trouwens vandaag agricola uitgepakt :shock:
Ook met YouTube uitleg is dit niet makkelijk om te beginnen... we hebben wel schik gehad bij de YouTube uitleg overigens... groene kaart staat 5 op, of vier maar spelen met 3 dus dat moet kloppen :-k

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 21 mar 2020 22:09

pindas83 schreef:Wacht nog heel even. Ik heb de vraag uitstaan bij mijn contact die een mooie speelgoedwinkel heeft en hij gaat kijken wat hij kan doen..
Dus aub wacht nog heel even voordat ik met dat spel in mn maag zit :mrgreen:


Zou een luxe-probleem zijn, maar ik heb inderdaad liever de Engelse versie dus ik wacht op nader bericht.

Trouwens vandaag agricola uitgepakt :shock:
Ook met YouTube uitleg is dit niet makkelijk om te beginnen... we hebben wel schik gehad bij de YouTube uitleg overigens... groene kaart staat 5 op, of vier maar spelen met 3 dus dat moet kloppen :-k


Ja, oké, het is in het begin inderdaad wel iets ingewikkelder dan monopolie :-) Maar als je het eenmaal in de vingers hebt…
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Pcrtje » 22 mar 2020 09:33

Mortlach schreef:Zou een luxe-probleem zijn, maar ik heb inderdaad liever de Engelse versie dus ik wacht op nader bericht.
Warum? Magst du kein Deutsch?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2020 14:07

Pcrtje schreef:Warum? Magst du kein Deutsch?


Ik denk dat ik het wel zou redden met de engelstalige pdf van de regels, maar het zou redelijk "immersion breaking" zijn en de mensen waar ik mee speel, spreken allen geen woord Duits. Ik wil niet dat het een spel "probeer dit vreemde woord uit te spreken" wordt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2020 20:30

Net een potje Carcassone gespeeld met mijn vrouw. Erg leuk, ook voor twee personen, en erg laagdrempelig. Regels zijn supersimpel maar er is toch nog behoorlijk wat strategie en risico's die je kunt nemen of niet.

Het is in feite een kaartbouw-spel waarbij je wegen, steden, kloosters en weilanden stapsgewijs opbouwt door tegeltjes te trekken en te plaatsen.

Qua 'gezinsfactor' past het goed in het rijtje Kolonisten van Catan en Ticket to Ride, hoewel Carcassone wat meer diepgang lijkt te hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Marnix » 22 mar 2020 22:38

Mortlach schreef:Net een potje Carcassone gespeeld met mijn vrouw. Erg leuk, ook voor twee personen, en erg laagdrempelig. Regels zijn supersimpel maar er is toch nog behoorlijk wat strategie en risico's die je kunt nemen of niet.

Het is in feite een kaartbouw-spel waarbij je wegen, steden, kloosters en weilanden stapsgewijs opbouwt door tegeltjes te trekken en te plaatsen.

Qua 'gezinsfactor' past het goed in het rijtje Kolonisten van Catan en Ticket to Ride, hoewel Carcassone wat meer diepgang lijkt te hebben.


Ja die hebben we. We spelen niet zo heel vaak spelletjes (behalve veel klaverjassen met vrienden) maar als we wat met z’n tweeën spelen, dan pakken we wel vaak Carcassone.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bordspel topic

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2020 23:43

Ik heb het een aantal jaar geleden eens gespeeld bij een kennis en nu dus zelf ook maar gekocht. Is best leuk en de score liep hoog op tijdens het tweede potje. Ook best spannend als je tegen het einde eigenlijk twee 'projecten' tegelijkertijd moet afmaken maar je ziet het stapeltje tegeltjes snel slinken. Ik had in het potje na het eten geloof ik een stad van 68 punten (2 meeples x 34). Ook boeren/weilanden zijn een grote puntenmachine.

Er zijn veel, heel veel uitbreidingen voor ook, dus als het gaat vervelen kun je eindeloos variëren. Ik zei al dat het in het 'klassieke' rijtje nieuwe spellen (een beetje een contradictie, maar goed) past en ik denk dat ik het iedereen zou aanraden. Leuk, gemakkelijk te leren, snel, spannend zonder echt conflict (tenzij de ander jouw stad afmaakt terwijl je er grote plannen voor had, grrr.)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten