Uitschrijven kerk

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor elbert » 06 aug 2020 10:23

Marnix schreef:Maar tegelijkertijd is het zondaar zijn natuurlijk niet iets waar je je als christen achter mag verschuilen (of erin blijven liggen).
Dat klopt allemaal, maar in de context van dit topic is het wel goed om te benadrukken dat we het niet van anderen of van onszelf moeten hebben. Als het van mensen afhing, was ik ook geen lid meer van de kerk.
Dat hangt alleen van God af, gelukkig maar.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
aka
Verkenner
Verkenner
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 aug 2020 16:42
Locatie: Dicht bij de zee

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor aka » 06 aug 2020 15:14

Neliz schreef:... Morgen stuur ik mijn kerkenraad een brief om me uit te schrijven van de kerk. Een stap die ik niet had verwacht te nemen, zelfs na mijn afvalligheid. Maar ik ben het helemaal zat. Christus, kerk, gelovigen, godsdienst. Een pot nat.
Per direct verdwijn ik ook van Refoweb...

Ja, ook ik ben opgegroeid met de kerk, gereformeerd. Ook ik ben gedoopt en heb belijdenis gedaan. En ik heb een paar jaar later gedaan wat jij zegt. Ik heb me uít laten schrijven.

Twee jaar geleden werd ik door Hem in mijn hart geraakt. Ik weet nu dat God zich met mij bemoeit en Hij mij niet met rust laat.
Je kunt je wel uitschrijven, maar God beslist of Hij je laat gaan, ook al duurt dat meer dan 50 jaar of langer.
... zo de HEERE de stad niet bewaart, te vergeefs waakt de wachter. Psalm 127:1, tweede deel.
(Trouwtekst van mijn ouders)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2020 15:23

aka schreef:Ja, ook ik ben opgegroeid met de kerk, gereformeerd. Ook ik ben gedoopt en heb belijdenis gedaan. En ik heb een paar jaar later gedaan wat jij zegt. Ik heb me uít laten schrijven.

Twee jaar geleden werd ik door Hem in mijn hart geraakt. Ik weet nu dat God zich met mij bemoeit en Hij mij niet met rust laat.
Je kunt je wel uitschrijven, maar God beslist of Hij je laat gaan, ook al duurt dat meer dan 50 jaar of langer.


Mooi getuigenis. Je kan God wel de rug toekeren maar Hij keert jou niet de rug toe.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Haaibaai » 15 apr 2021 15:58

Men kan zich laten uitschrijven;en de kerkgemeenschappen waar de plaats vindt met name al de NHK nu PKN die zouden is zelf moeten kijken hoe dat nou komt het zijner zo,n 60.000 per jaar en dat is niet voor niets.Hen die uit geschreven zijn wil niet zeggen dat ze niet meer geloven,maar willen niets meer met het instituut Kerk te maken hebben en dat is ook niet voor niets.Bij ex protestanten zit heel veel oud zeer en pijn en dat is ook niet voor niets.Dat Nederland zo zwaar in de secularisatie gaat is ook niets voor niets daar zou men is over na moeten denken en hand in eigen boezem stken,alleen dat is een pijnlijk gebeuren waar men liever aan voorbij gaat.

Maar goed het Heilig Doopsel is on uit wisbaar en voor eeuwig.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Erik1960 » 16 apr 2021 20:44

Haaibaai schreef:Maar goed het Heilig Doopsel is on uit wisbaar en voor eeuwig.


Tja, ik denk dat veel kerken te lang gedacht hebben dat zij ook voor eeuwig zouden zijn. Zo jammer dat ze de aansluiting met generaties totaal gemist hebben.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Haaibaai » 16 apr 2021 23:34

Erik1960 schreef:Tja, ik denk dat veel kerken te lang gedacht hebben dat zij ook voor eeuwig zouden zijn. Zo jammer dat ze de aansluiting met generaties totaal gemist hebben.


Zo genaamde kerken die zelf verzonnen zijn wel ja ,maar de Ware Kerk Katholiek en Apostolisch is voor Eeuwig en het zal een schare zijn die niet te tellen is.

https://www.youtube.com/watch?v=0MhEsqPrdAY
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Erik1960 » 17 apr 2021 08:28

Haaibaai schreef:Zo genaamde kerken die zelf verzonnen zijn wel ja ,maar de Ware Kerk Katholiek en Apostolisch is voor Eeuwig en het zal een schare zijn die niet te tellen is.

https://www.youtube.com/watch?v=0MhEsqPrdAY


Nou, met alle respect, maar als ik naar de situatie in Europa en Noord-Amerika kijk, begint die schare toch behoorlijk af te kalven. Dus ook die kerk zal zich moeten inspannen om niet nog meer de band met nieuwe generaties te verliezen.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Haaibaai » 17 apr 2021 11:12

Erik1960 schreef:Nou, met alle respect, maar als ik naar de situatie in Europa en Noord-Amerika kijk, begint die schare toch behoorlijk af te kalven. Dus ook die kerk zal zich moeten inspannen om niet nog meer de band met nieuwe generaties te verliezen.



Wat wij al zeiden al het dore hout is aan het verdwijnen en daardoor groeit de Kerk in Nederland,mensen die nu toch Geloof komen zijn volwassenen jong volwassenen die in de Paasnacht gedoopt worden en op genomen wordt in de Heilige Kerk Onze Moeder.Het zijn allemaal mensen die onbelast zijn dei op staan voor Kerk en Geloof en zich bekeren,en van uit due generatie zal de Kerk ook weer gaan groeien;de poorten der hel zal Zijn Heilige Kerk nooit overweldigen integendeel.Voorts men moet niet klagen maar bidden dat dit land moge terug keren maar het Heilige Woord en Heilige Sacramenten. Voorts Ora et Labora.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Erik1960 » 17 apr 2021 11:55

Haaibaai schreef:Wat wij al zeiden al het dore hout is aan het verdwijnen en daardoor groeit de Kerk in Nederland,mensen die nu toch Geloof komen zijn volwassenen jong volwassenen die in de Paasnacht gedoopt worden en op genomen wordt in de Heilige Kerk Onze Moeder.Het zijn allemaal mensen die onbelast zijn dei op staan voor Kerk en Geloof en zich bekeren,en van uit due generatie zal de Kerk ook weer gaan groeien;de poorten der hel zal Zijn Heilige Kerk nooit overweldigen integendeel.Voorts men moet niet klagen maar bidden dat dit land moge terug keren maar het Heilige Woord en Heilige Sacramenten. Voorts Ora et Labora.


Ik kijk graag naar programma’s als ‘kitchen nightmare’ en het valt daarin vaak op dat de mensen die de hulp van Gordon of Herman inroepen hun kernprobleem ontkennen en de klanten de schuld geven ‘want mijn eten is wel goed maar zij begrijpen niet hoe goed ik ben’. Dat lees ik ook in deze reactie: waarom zijn de kerkverlaters ‘dor hout’? Waarom zou de kerk zelf niet tot dor hout verworden zijn? En dan heb ik het niet over de uitwassen die de publiciteit halen. Dat is te gemakkelijk. Waar ik op doel is het totaal negeren van noden en verlangens van jonge generaties waardoor zij niet bereikt worden.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Haaibaai » 17 apr 2021 12:09

Erik1960 schreef:Ik kijk graag naar programma’s als ‘kitchen nightmare’ en het valt daarin vaak op dat de mensen die de hulp van Gordon of Herman inroepen hun kernprobleem ontkennen en de klanten de schuld geven ‘want mijn eten is wel goed maar zij begrijpen niet hoe goed ik ben’. Dat lees ik ook in deze reactie: waarom zijn de kerkverlaters ‘dor hout’? Waarom zou de kerk zelf niet tot dor hout verworden zijn? En dan heb ik het niet over de uitwassen die de publiciteit halen. Dat is te gemakkelijk. Waar ik op doel is het totaal negeren van noden en verlangens van jonge generaties waardoor zij niet bereikt worden.


Wellicht liggen er kernproblemen maar dat is dan een zaak van genootschappen PKN en nog wat van de genootschappen die inderdaad aan het verdwijnen zijn ,nu zijn ze al onzichtbaar maar dat kunnen deze genootschappen het zichzelf aan rekenen.Een huis wat verdeeld is zal verdwijnen

Wij hebben het geheel ergens anders over en al zo niet over de situatie in NL;wij hebben het over de Kerk en nog maar een keer die groeit als kool.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Erik1960 » 17 apr 2021 12:18

Haaibaai schreef:Wellicht liggen er kernproblemen maar dat is dan een zaak van genootschappen PKN en nog wat van de genootschappen die inderdaad aan het verdwijnen zijn ,nu zijn ze al onzichtbaar maar dat kunnen deze genootschappen het zichzelf aan rekenen.Een huis wat verdeeld is zal verdwijnen

Wij hebben het geheel ergens anders over en al zo niet over de situatie in NL;wij hebben het over de Kerk en nog maar een keer die groeit als kool.


Fijn dat jullie zo vol goede moed zijn als het om jullie kerk gaat. Maar als ‘verdeeldheid’ het toverwoord is om kerken te doen verdwijnen, dan voorzie ik voor die kerk ook niet heel veel goeds.
En dat groeien als kool moet je wel in perspectief blijven zien: als in 2017 de wereldbevolking met 56 miljoen toeneemt en de kerk ziet het aantal leden met 17 miljoen groeien, dan vind ik dat geen bemoedigend perspectief.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Haaibaai » 17 apr 2021 12:43

Erik1960 schreef:Fijn dat jullie zo vol goede moed zijn als het om jullie kerk gaat. Maar als ‘verdeeldheid’ het toverwoord is om kerken te doen verdwijnen, dan voorzie ik voor die kerk ook niet heel veel goeds.
En dat groeien als kool moet je wel in perspectief blijven zien: als in 2017 de wereldbevolking met 56 miljoen toeneemt en de kerk ziet het aantal leden met 17 miljoen groeien, dan vind ik dat geen bemoedigend perspectief.


https://www.ad.nl/buitenland/christendo ... ~afbd60c9/

https://www.rd.nl/artikel/480538-christ ... christenen

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/niet-isl ... godsdienst

https://www.demorgen.be/nieuws/christen ... ogle.nl%2F


Hier maar is wat cijfers want langs elkaar heen praten heeft weinig zin;elke dag komen er honderduizenden Christenen bij en elke uur worden er Christen geboren,al met al de Kerk Ons Aller Moeder groeit als kool.
Het zal een Schare zijn die totaal niet te tellen is.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Sergeant
Sergeant
Berichten: 490
Lid geworden op: 03 jan 2021 11:45
Locatie: Waer iemand duisent vreugden soek

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Erik1960 » 17 apr 2021 14:38

Haaibaai schreef:https://www.ad.nl/buitenland/christendom-wereldwijd-snelst-groeiende-godsdienst~afbd60c9/

https://www.rd.nl/artikel/480538-christ ... christenen

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/niet-isl ... godsdienst

https://www.demorgen.be/nieuws/christen ... ogle.nl%2F


Hier maar is wat cijfers want langs elkaar heen praten heeft weinig zin;elke dag komen er honderduizenden Christenen bij en elke uur worden er Christen geboren,al met al de Kerk Ons Aller Moeder groeit als kool.
Het zal een Schare zijn die totaal niet te tellen is.


Het valt me wel op dat het nogal oude cijfers zijn, maar dat terzijde. Maar als die groei dan zo verheugend is, waar is dan de gelatenheid over de uitstroom in bijv. West-Europa op gebaseerd? Of is dat dan het ‘dorre hout’?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Haaibaai » 29 jun 2021 10:16

Het valt me wel op dat het nogal oude cijfers zijn, maar dat terzijde. Maar als die groei dan zo verheugend is, waar is dan de gelatenheid over de uitstroom in bijv. West-Europa op gebaseerd? Of is dat dan het ‘dorre hout’?



Valt wel mee hoor met oude cijfers de laatste cijfers van begin dit jaar zijn ook te vinden op internet.
Tja West Europa en met name Nederland en vooral in Nederland is de situatie niet best.Maar West Europa in het algemeen gaat het vrij goed alleen de mensen hebben te goed en denken het alleen wel af te kunnen. Niet dus.

Mondiaal groet de Kerk als kool en dat over heel de linie Catholica,Reformatie,Orthodoxie.

Dat men in NL elkaar bestrijd tja waarom dat er zo zware secularisatie is in NL.dat is niet voor niets de Kerk heeft dat aan haar zelf te danken.

Maar al met al de Kerk in Nederland gaat weer groeien als ald at door hout verdwenen is en de Kerk groeit.de mensen die nu toe treden moeten gedoopt en gevormd worden komen allen uit ongelovige kringen;hoog opgeleid en radicaal Christen.Het zal een Schare zijn die niet te tellen is.

Ave Rex Christus.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten