Uitschrijven kerk

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2016 15:07

Tante Pollewop schreef:Ik heb het ook niet over deze overtuiging, maar over homofobie. Dat is nog steeds een diepgeworteld probleem bij reformatorische mensen.

Fobie betekent: irrationele angst. Ik denk dat steeds minder reformatorische mensen dit hebben. Ik ken geen refo-familie waarin geen enkele homo is. Ouders weten er soms niet goed mee om te gaan, door druk en bemoeienis van buitenaf.
Vaak blijven de kinderen welkom, maar is er moeite met de partner.
Tante Pollewop schreef:Maar wellicht moet men het eerst zien en ervaren voor men het gelooft

Ik maak het in onze familie en ook bij andere families niet mee. Ook in onze kerk speelt dit probleem niet.
Nina schreef:Ik wil graag de ruimte hebben om deze overtuiging te hebben, en ben het beu altijd weer gedwongen te worden deze visie op te geven. Dat is namelijk ook intolerantie.

:!:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 jun 2016 15:10

Tante Pollewop schreef:Ik heb het ook niet over deze overtuiging, maar over homofobie. Dat is nog steeds een diepgeworteld probleem bij reformatorische mensen.
Chaya schreef:Fobie betekent: irrationele angst. Ik denk dat steeds minder reformatorische mensen dit hebben. Ik ken geen refo-familie waarin geen enkele homo is. Ouders weten er soms niet goed mee om te gaan, door druk en bemoeienis van buitenaf.
Vaak blijven de kinderen welkom, maar is er moeite met de partner.
Precies wat ik bedoel, een diepgeworteld probleem dus.
Tante Pollewop schreef:Maar wellicht moet men het eerst zien en ervaren voor men het gelooft
Chaya schreef:Ik maak het in onze familie en ook bij andere families niet mee. Ook in onze kerk speelt dit probleem niet.
Dat is heel fijn voor hen, maar ik zie in mijn omgeving toch heel wat homo's moeite hebben met de afwijzing en uitsluiting van hun familie. Dat kan heel subtiel zijn en niet zichtbaar voor de buitenwereld, maar het is er wel. Als je er zelf dus niet direct bij betrokken bent, past het misschien om een iets minder grote broek aan te trekken in dezen.

Nina schreef:Ik wil graag de ruimte hebben om deze overtuiging te hebben, en ben het beu altijd weer gedwongen te worden deze visie op te geven. Dat is namelijk ook intolerantie.

Chaya schreef: :!:

Ja joh, jij bent hier het slachtoffer... :roll:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2016 15:20

Tante Pollewop schreef:Ja joh, jij bent hier het slachtoffer... :roll:

Tjonge jonge....
Wat een bijtend sarcasme en niet alleen van jou.
Tante Pollewop schreef:Dat is heel fijn voor hen, maar ik zie in mijn omgeving toch heel wat homo's moeite hebben met de afwijzing en uitsluiting van hun familie. Dat kan heel subtiel zijn en niet zichtbaar voor de buitenwereld, maar het is er wel. Als je er zelf dus niet direct bij betrokken bent, past het misschien om een iets minder grote broek aan te trekken in dezen.

Ik ben er wel direkt bij betrokken.
Stop eens met dat denigrerende toontje.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 jun 2016 15:23

Ja, ik word echt kwaad van dat onterechte slachtoffergedrag. Er is hier helemaal niemand die jou tegenhoudt om te denken wat je denkt. De grens ligt bij afwijzing en uitsluiting van je naasten. En dat gebeurt aan de lopende band, en jij doet er net zo hard aan mee.

Qua directe betrokkenheid: dat was dan een verkeerde inschatting van mijn kant.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2016 15:30

Tante Pollewop schreef:Ja, ik word echt kwaad van dat onterechte slachtoffergedrag. Er is hier helemaal niemand die jou tegenhoudt om te denken wat je denkt. De grens ligt bij afwijzing en uitsluiting van je naasten. En dat gebeurt aan de lopende band, en jij doet er net zo hard aan mee.

For the record, Nina schreef dit en ik :!: dit. Mag dat? Ik wijs niemand af, het is maar wat je wilt lezen uit postings.
Tante Pollewop schreef:Qua directe betrokkenheid: dat was dan een verkeerde inschatting van mijn kant.

Er worden hier wel meer verkeerde inschattingen gemaakt.
Dit was mijn laatste reactie want de reacties worden steeds bijtender en hatelijker.
Ajuutjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 jun 2016 15:32

Toedeledoki! :mrgreen:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor JeeWee » 22 jun 2016 15:39

Chaya schreef:Fobie betekent: irrationele angst. Ik denk dat steeds minder reformatorische mensen dit hebben. Ik ken geen refo-familie waarin geen enkele homo is. Ouders weten er soms niet goed mee om te gaan, door druk en bemoeienis van buitenaf.


Ik denk dat je nu alleen maar op je gevoel afgaat. Nog steeds hebben veel reformatorische mensen dit.
Nog steeds weten mensen er geen raad mee en grijpen ze terug op wat ze lezen en op hij zij de Bijbel interpreteren.
En ook daar is niks mis mee, zolang zij dat maar niet dwingend opleggen aan anderen.

Neliz en zo veel anderen keren niet voor niks de kerk de rug toe en gooien dan ook helaas het kind met het badwater weg.
Als we dat niet als onze verantwoordelijkheid zien, kun je jezelf moeilijk christen noemen.

Het gaat niet om jouw of mijn gelijk.
Het gaat er om of we anderen jaloers maken op ons geloof in God.
En als Hij zelf niet ingreep, zouden de mensen niet alleen de kinderen, maar ook allen die niet door onze toetsing heenkomen, bij Christus vandaan jagen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bambi

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Bambi » 22 jun 2016 15:42

henkie schreef:Er zijn diverse groepen mensen die zich, Bijbels gezien, hebben te onthouden. Daar krijg je in z'n algemeenheid geen zelfmoordneigingen van.

Herman van Wijngaarden (oprichter platform Hart voor Homo's): "Seksualiteit is heel belangrijk, maar je gaat echt niet dood als je geen seks hebt. We zijn zo geobsedeerd door seks, alsof onthouding het meest vreselijke is dat je iemand kunt aandoen. Ik kan me boos maken dat mij een frustratie wordt aangepraat. Er wordt gezegd dat je vóór een relatie moet zijn, omdat het alternatief onhoudbaar is. Maar beseffen mensen dat ze daarmee niet alleen wat over mij zeggen, maar ook over mijn even oude, ongetrouwde heterovriend? Hij moet zich toch ook van seks onthouden? Waarom zou ik het moeilijker hebben dan hij?’" (artikel)

Ik denk dat het toch iets dieper gaat
Als je als Christen gelooft, dat God je gemaakt heeft, zoals je bent en je dus op hetzelfde geslacht valt en God zegt er tegelijkertijd bij, dat je daar niks mee mag doen, dan heb je dus als jong iemand, het vooruitzicht, dat je de rest van je leven alleen moet blijven.
Dat is niet niks en dat geeft een strijd, ook met God Zelf
En ik denk, toch ook de vragen of God je haat, om je zo'n kruis te geven.
En wat ik goed kan begrijpen, ook de zoektocht of God dat echt zo bedoeld heeft
En dan kan ik het ook wel voorstellen, dat zo'n strijd bij geen goede begeleiding en hulp en steun, van vooral de familie en vrienden, (want die zijn volgens mij toch het belangrijkste in zo'n zoektocht), eindigt in het dan maar allemaal naast je neer te gooien, zoals Neliz en dan maar alleen zichzelf als uitgangspunt te nemen
Dat is niet zomaar een beslissing uit onvrede, daar zit heel veel verdriet achter en zich overal niet begrepen voelen, ook niet bij God.
Mede denk ik, omdat Neliz duidelijk ook mensen gemist heeft in zijn strijd en zoektocht, die de liefde van God voor hem, aan hem konden doorgeven
En vooral dat verdriet en het totaal niet begrijpen en zich (daarin) ook onbegrepen voelen, is duidelijk voelbaar in zijn post

Voor een hetero blijft er het hele leven de hoop, om nog iemand tegen te komen En dat is toch een ander verhaal

Ik weet ook dat God hem niet los zal laten, net als bij de verloren zoon.
Laatst gewijzigd door Bambi op 22 jun 2016 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 jun 2016 15:44

Ja bambi, in de roos! En een heel andere houding dan degenen die de moeite niet namen om eerst eens mee te voelen met Neliz.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2016 15:52

Chaya schreef:Fobie betekent: irrationele angst. Ik denk dat steeds minder reformatorische mensen dit hebben. Ik ken geen refo-familie waarin geen enkele homo is. Ouders weten er soms niet goed mee om te gaan, door druk en bemoeienis van buitenaf.
Vaak blijven de kinderen welkom, maar is er moeite met de partner.


Ik bedoel het met alle respect, maar zie je nu zelf wat je schrijft? Als mijn ouders toch tegen mij zouden zeggen: "Kind, je bent altijd welkom, maar de vrouw van wie je houdt en waarmee je getrouwd bent niet", hoe denk je dan dat ik dat zou opvatten? Ook vind ik het bijzonder dat je de buitenwereld de schuld geeft dat sommige ouders er niet mee om weten te gaan. Als de homoseksueel de schuld bij de buitenwereld (lees: de kerk/christenen) legt, dan is het huis ineens te klein.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2016 15:55

Tante Pollewop schreef:Dat is heel fijn voor hen, maar ik zie in mijn omgeving toch heel wat homo's moeite hebben met de afwijzing en uitsluiting van hun familie. Dat kan heel subtiel zijn en niet zichtbaar voor de buitenwereld, maar het is er wel. Als je er zelf dus niet direct bij betrokken bent, past het misschien om een iets minder grote broek aan te trekken in dezen.


Het kan ook heel subtiel gaan. Een tante die de homoseksuele neef vraagt of hij het nou niet jammer vindt nooit een kind van zichzelf te kunnen krijgen, om maar eens wat te noemen. Kan zijn dat die tante dat ontzettend lief en vol medeleven bedoelt hoor, daar twijfel ik niet aan, maar het is maar weer eens een bevestiging dat je als homoseksueel niet volledig meetelt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Nina

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Nina » 22 jun 2016 18:14

Nou Mortlach, dat haal ik niet uit bovenstaande hoor. Dan gaan we echt spreken van lange tenen. Ik heb een collega, zij kan samen met haar man geen kinderen krijgen. We praten er wel eens over hoe zij het ervaart dat aan de lopende band collega's zwanger zijn, en zij geen kinderen kunnen krijgen. En o ja, ze wordt gewoon voor vol aangezien hoor (uiteraard)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor naamloos » 22 jun 2016 18:28

Mortlach schreef:Maar je schrijft eerder ook dat je het niemand kunt opleggen? Dus als er morgen een referendum wordt gehouden over het afschaffen van het homohuwelijk (Ja = homohuwelijk weer verboden en alle gesloten huwelijken worden ontbonden), stem je dan Ja of Nee? Als je Ja stemt, waarom dan?
Hier hou ik dus niet zo van. Zelf laat ik me niet in een ja-nee positie dwingen. Je kunt je ook van stemming onthouden, en dat is wat ik zou doen. Ik geloof niet in dwang, en zo lang iemand de samenleving geen kwaad doet respecteer ik ieders keuze.

Ik snap best dat Neliz afhaakt. Maar ik vind dat hij dezelfde fout maakt richting gelovigen, want die worden door hem ook afgewezen: 1 pot nat!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2016 19:07

Nina schreef:Nou Mortlach, dat haal ik niet uit bovenstaande hoor. Dan gaan we echt spreken van lange tenen. Ik heb een collega, zij kan samen met haar man geen kinderen krijgen. We praten er wel eens over hoe zij het ervaart dat aan de lopende band collega's zwanger zijn, en zij geen kinderen kunnen krijgen. En o ja, ze wordt gewoon voor vol aangezien hoor (uiteraard)


Het was ook maar een voorbeeld dat me zo te binnen schoot. Het hangt helemaal af van de context. Ik zeg niet dat zo'n gesprek altijd negatief wordt ervaren, maar het kan dus wel. En ja, dan zeggen de anderen dus "Ach, dat valt toch wel mee, ze bedoelt het goed, etc, etc", wat dus allemaal het gevoel van de betrokken persoon ontkent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2016 19:13

naamloos schreef:Hier hou ik dus niet zo van. Zelf laat ik me niet in een ja-nee positie dwingen. Je kunt je ook van stemming onthouden, en dat is wat ik zou doen. Ik geloof niet in dwang, en zo lang iemand de samenleving geen kwaad doet respecteer ik ieders keuze.

Ik snap best dat Neliz afhaakt. Maar ik vind dat hij dezelfde fout maakt richting gelovigen, want die worden door hem ook afgewezen: 1 pot nat!


Het is ook een socratische manier van redeneren om uit te zoeken of iemand echt meent wat ze zeggen of dat er als puntje bij paaltje komt, toch een zekere mate van hypocrisie speelt. In de hoop, eigenlijk, dat die persoon dat zelf inziet en dat dan aanpakt; idealiter door het gedrag aan te passen, maar eventueel ook om de standpunten eerlijker te verwoorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten