Uitschrijven kerk

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Lock&Stock » 22 jun 2016 11:55

Chaya schreef:Vind ik niet, want als je dat weglaat lijkt het alsof het om een achterhaald exclusief standpunt gaat en dat is het niet.


Anders open je hier een apart topic voor? Je bent nu een beetje het topic van Neliz aan het kapen. Het gaat toch om zijn ervaringen met zijn omgeving en niet in wat voor dag licht het orthodox christendom staat?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor JeeWee » 22 jun 2016 13:00

henkie schreef:Als ik cijfers van het CPB mag geloven dan overweegt de helft van de homoseksuele jongeren zelfmoord. 1 op de 10 jongens en 16% van de meisjes doet ook daadwerkelijk een poging. Het is 'gewoon' geen gemakkelijk leven en dat heeft niet zoveel te maken met het orthodox-christelijke standpunt (van miljarden gelovigen, al ruim 2000 jaar). Dat jij die link wederom legt, is walgelijk, al kijk ik er niet meer van op inmiddels.


Walgelijk Henkie? Het is pas walgelijk als je aangetoonde feiten negeert en als onwaar betitelt.
Er plegen wel degelijk veel meer homo's dan hetero's zelfmoord! Kijk in het rapport van het SCP, het Sociaal Cultureel Planbureau op blz 100

En mocht het te veel zijn om dat op te zoeken staat e.e.a. hieronder:



[url="Het Sociaal Cultureel Planbureau"]6.4 Suicidaliteit groot probleem
Onder onderzoekers op het terrein van suïcidaliteit en seksuele oriëntatie heeft jarenlang een discussie gewoed over de vraag of lhb-jongeren slechts vaker suïcidegedachten en -pogingen rapporteren of dat zij daadwerkelijk meer pogingen doen en aan suïcide overlijden (Savin-Williams 2001; Plöderl et al. 2013). Inmiddels geeft de empirie uit buitenlandse studies meer steun voor dat laatste standpunt. Eerdere scp-rapporten lieten een hoge prevalentie van suïcidaliteit zien, maar deze cijfers konden niet direct vergeleken worden met de prevalentie onder heteroseksuele jongeren. In de huidige studie kan dit voor de lhb-jongvolwassenen wel.

Tabel 6.4
Suicidaliteit naar seksuele orientatie, jongvolwassenen van 16-25 jaar, 2013 (in procenten)

serieus aan suicide gedacht...................lhb (n = 284).....hetero (n = 304)
nooit.............................................60.................81
enkele keer/soms..............................34.................17
(heel) vaak......................................6..................1
gemiddelde score..............................1,61...............1,26
suicidepoging gedaan..........................9..................2

a Verschillen zijn alleen getoetst voor gemiddelde scores daar waar zowel percentages als
gemiddelden beschikbaar zijn. Vetgedrukte percentages en gemiddelden verschillen significant
tussen lhb- en heterojongeren (p < 0,05).

b Antwoorden over suicidegedachten zijn gegeven op een 6-puntsschaal (1 = nee, nooit; 5 = heel
vaak; 6 = dat wil ik niet zeggen). Het laatste antwoord is gecategoriseerd als ontbrekende waarde
en het gemiddelde is zo berekend dat een hogere score duidt op meer suicidegedachten (min = 1;
max = 5).
Bron: scp (lhbj’13)

De verschillen tussen lhb-jongvolwassenen en hun heteroseksuele leeftijdsgenoten in suïcidaliteit zijn groot. Het percentage lhb-jongeren dat hier wel eens aan heeft gedacht, ligt ruim twee keer zo hoog. Het percentage lhb-jongeren dat minstens één poging heeft gedaan om zichzelf van het leven te beroven, ligt met 9% ruim vier keer zo hoog. Deze cijfers bevestigen eerdere vermoedens en komen overeen met buitenlandse bevolkingsstudies onder jongeren.[/url]

Wat pas echt walgelijk is, is dat je kennelijk tegen wil en dank wil doen alsof er niks aan de hand is. De post van Neliz hier, is slechts een 'klein dingetje'. Maar hoevelen zijn hem al voor gegaan: de kerk uitgeslopen, uitgerend, de dood verkozen! En waarom? Omdat mensen zoals jij homo's letterlijk en figuurlijk niet zien zitten in de kerk.
De plaats die voor alle plaatsen een veilige plaats voor iedereen moet zijn, is dat niet.
Een forum als dit zou een veilige plek moeten zijn voor alle christenen die God lief willen hebben boven alles en hun naaste als zichzelf.
Maar dat is het niet.

Er mag zelfs niet over gesproken worden.
Gelukkig is dat inmiddels in veel kerken aan het veranderen zoals ook in mijn Gereformeerde Bondsgemeente.
Maar voor velen is dat al te laat...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor henkie » 22 jun 2016 13:01

Mortlach schreef:Zo jammer dat e.e.a. weer wordt gereduceerd tot seks. Wanneer dringt het door dat de homoseksuelen wel wat meer wordt ontzegd dan alleen dat?

Lock&Stock schreef:Wie heeft het hier over sex? Het gaat om acceptatie, steun en begrip.


Pcrtje schreef:Ik stoor me eveneens als Mortlach aan het feit dat het weer moet neerkomen op de seksuele zijde van de zaak.


Ik begin daar niet over. Lock&Stock schreef: "Een overweldigende meerderheid van de jonge orthodox-christelijken in Nederland vindt dat homo’s hun geaardheid niet in de praktijk mogen brengen."

Pcrtje schreef:Hierop aansluitend, Henkie: mogen jouws inziens twee mannen of twee vrouwen ook een liefdesrelatie aangaan zonder de bij een relatie behorende seksuele handelingen te verrichten?

Ik heb daar grote twijfels bij of dat in de praktijk werkt.
Maar ik wil het eigenlijk graag houden bij Neliz en de vuilspuiterij van Jeewee. Om nou opnieuw de discussie over homoseks [-X ualiteit te gaan voeren. Dat liep talloze keren verkeerd af, zoals we weten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2016 13:09

henkie schreef:Ik begin daar niet over. Lock&Stock schreef: "Een overweldigende meerderheid van de jonge orthodox-christelijken in Nederland vindt dat homo’s hun geaardheid niet in de praktijk mogen brengen."


"In de praktijk brengen", ook zo'n vreselijke term. Breng ik mijn heteroseksualitiet 'in de praktijk' als ik 's avond op de bank met mijn vrouw het nieuwe seizoen van Orange is the New Black aan het kijken ben?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2016 13:11

Mortlach schreef:Vind je het heel erg als ik ook dit niet zonder meer van je aanneem? Waarom trouwens toch die drang om andere geloven omlaag te trekken?

Lees de link eerst, daar staat het in!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 jun 2016 13:13

henkie schreef:Maar ik wil het eigenlijk graag houden bij Neliz en de vuilspuiterij van Jeewee. Om nou opnieuw de discussie over homoseks [-X ualiteit te gaan voeren. Dat liep talloze keren verkeerd af, zoals we weten.
Het gaat hier nu vooral om mensen die zeggen: "maar dat valt wel mee met die uitsluiting en non-acceptatie." en "het komt vast van 2 kanten."

Twee ervaringsverhalen van mij en mijn vriend op dezelfde reformatorische MBO-school in het midden van het land:
Een groepje klasgenoten kijkt naar mijn vriend vanaf een afstandje en hij hoort hen zeggen: "Je ziet het echt aan hem. Ja, het is echt zo."
Een paar dagen later is zijn tas kwijt, en nadat hij zijn na lang zoeken weer gevonden heeft, ontdekt hij dat op bijna elke bladzijde van zijn agenda in grote letters HOMO is gekrast.

Een paar jaar later zit ik op diezelfde school. ik sta met mijn klasgenoten te praten als er ineens opmerkingen over mij gemaakt worden en over vaseline en over sterretjes zien.

Maar nee joh, het valt allemaal wel mee met die non-acceptatie. En als andere religies het mogen, mogen wij het zeker! Toch?
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 22 jun 2016 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3648
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor henkie » 22 jun 2016 13:13

JeeWee schreef:Er plegen wel degelijk veel meer homo's dan hetero's zelfmoord! Kijk in het rapport van het SCP, het Sociaal Cultureel Planbureau op blz 100


Ja, volgens mij zei ik precies datzelfde.

Wat pas echt walgelijk is, is dat je kennelijk tegen wil en dank wil doen alsof er niks aan de hand is. De post van Neliz hier, is slechts een 'klein dingetje'. Maar hoevelen zijn hem al voor gegaan: de kerk uitgeslopen, uitgerend, de dood verkozen! En waarom? Omdat mensen zoals jij homo's letterlijk en figuurlijk niet zien zitten in de kerk.
De plaats die voor alle plaatsen een veilige plaats voor iedereen moet zijn, is dat niet.
Een forum als dit zou een veilige plek moeten zijn voor alle christenen die God lief willen hebben boven alles en hun naaste als zichzelf.
Maar dat is het niet.

Er mag zelfs niet over gesproken worden.
Gelukkig is dat inmiddels in veel kerken aan het veranderen zoals ook in mijn Gereformeerde Bondsgemeente.
Maar voor velen is dat al te laat...


De vraag blijft staan: waarom overweegt in een ubertolerant NL de helft van de homoseksuele jongeren zelfmoord als het slechts een acceptatie-dingetje is? Volgens jou komt suicide van homo-christenen door het eeuwenoude bijbelse standpunt. Waar ligt dat bij die niet-christenen aan dan?
Mijn punt is: je kunt dit niet in de schoenen schuiven van christenen.

hoevelen zijn hem al voor gegaan: de kerk uitgeslopen, uitgerend, de dood verkozen! En waarom? Omdat mensen zoals jij homo's letterlijk en figuurlijk niet zien zitten in de kerk.


Ongetwijfeld ligt het aan mij. ](*,) Maar jouw regenboogforum en je zalvende promotiepraatjes hebben die 6 ook niet echt geholpen, zo te lezen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor JeeWee » 22 jun 2016 13:18

henkie schreef: Maar ik wil het eigenlijk graag houden bij Neliz en de vuilspuiterij van Jeewee.


Jammer Henkie, dat je het zo doet.
In geen enkele post van mij staat vuilspuiterij, maar oprechte zorg voor wat er homo's binnen veel kerken gebeurt.
De zelfmoorden ken ik inderdaad uit de praktijk. En daar kwam er dus nog één bij deze maand.
De rouw advertentie stond in het RD. Boven de rouwkaart en boven de advertentie staat de tekst uit Psalm 10:14a:
"Gij ziet het immers; want Gij aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geve."

Juist om wat Neliz schreef, reageerde ik. Neliz geeft aan God, de kerk en christenen de rug toe te keren. De druppel die de emmer deed overlopen was het gebrek aan empathie van christelijke zijde.

Op een ambtsdragersconferentie heb ik ooit eens gezegd dat er inderdaad in de meeste kerken gemiddeld veel minder homo´s zijn dan daarbuiten.
Velen hebben net als Neliz, de kerk al lang de rug toe gekeerd.

Het gaat er hier niet om, dat er één waarheid is in dezen.
De enige waarheid is Jezus Christus. En er mag niets tussen Hem en jou instaan dat het zicht op Hem belemmerd.
Voor de één zal dat zijn dat hij of zij wel Bijbelse ruimte ziet voor een relatie en voor de ander ligt dat anders en die kiest voor het celibaat.
Wie ben ik om te zeggen wat de ander moet kiezen en mijn keuze op te dringen?

Maar wat hier en in veel kerken gebeurt, is dat het grote gebod van de liefde met voeten wordt getreden.
Dan raak je mensen als Neliz kwijt...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Pcrtje » 22 jun 2016 13:21

Mortlach schreef:Zo jammer dat e.e.a. weer wordt gereduceerd tot seks. Wanneer dringt het door dat de homoseksuelen wel wat meer wordt ontzegd dan alleen dat?
Lock&Stock schreef:Wie heeft het hier over sex? Het gaat om acceptatie, steun en begrip.
Pcrtje schreef:Ik stoor me eveneens als Mortlach aan het feit dat het weer moet neerkomen op de seksuele zijde van de zaak.
henkie schreef:Ik begin daar niet over. Lock&Stock schreef: "Een overweldigende meerderheid van de jonge orthodox-christelijken in Nederland vindt dat homo’s hun geaardheid niet in de praktijk mogen brengen."
Je hebt gelijk.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Chaya » 22 jun 2016 13:24

Tante Pollewop schreef:Twee ervaringsverhalen van mij en mijn vriend op dezelfde reformatorische MBO-school in het midden van het land:
Een groepje klasgenoten kijkt naar mijn vriend vanaf een afstandje en hij hoort hen zeggen: "Je ziet het echt aan hem. Ja, het is echt zo."
Een paar dagen later is zijn tas kwijt, en nadat hij zijn na lang zoeken weer gevonden heeft, ontdekt hij dat op bijna elke bladzijde van zijn agenda in grote letters HOMO is gekrast.

Op dat niveau sturen ze ook compromitterende foto's van meisjes naar elkaar.
Heel ernstig en afkeurenswaardig dat dit gebeurd is, maar dit is echt niet alleen op een reformatorische school hoor.

@JeeWee, wat is nu de werkelijke reden van de suïcide(pogingen)? De schreeuw om aandacht, de wanhoop, om van het homo-zijn verlost te worden?
Een christen weet toch dat het hierna geen "eindeloze verlossing" is?
Is zelfdoding niet net zo goed een taboe?
En teleurgesteld in de kerk, betekent dat dan ook: teleurgesteld in alle christenen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor JeeWee » 22 jun 2016 13:25

henkie schreef:De vraag blijft staan: waarom overweegt in een ubertolerant NL de helft van de homoseksuele jongeren zelfmoord als het slechts een acceptatie-dingetje is? Volgens jou komt suicide van homo-christenen door het eeuwenoude bijbelse standpunt. Waar ligt dat bij die niet-christenen aan dan?
Mijn punt is: je kunt dit niet in de schoenen schuiven van christenen.


Dat homo's buiten de kerk zich niet veilig voelen, en voor zelfmoord kiezen is al erg genoeg.
Maar dat homo's binnen de kerk zich kennelijk niet veilig voelen, is diep triest. Juist in de kerk zouden we moeten omzien naar elkaar.


henkie schreef:Ongetwijfeld ligt het aan mij. ](*,) Maar jouw regenboogforum en je zalvende promotiepraatjes hebben die 6 ook niet echt geholpen, zo te lezen.

Beste Henk, lees die zin nu nog eens een keer...
:oops: :oops: :oops:
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Tante Pollewop » 22 jun 2016 13:34

Tante Pollewop schreef:Twee ervaringsverhalen van mij en mijn vriend op dezelfde reformatorische MBO-school in het midden van het land:
Een groepje klasgenoten kijkt naar mijn vriend vanaf een afstandje en hij hoort hen zeggen: "Je ziet het echt aan hem. Ja, het is echt zo."
Een paar dagen later is zijn tas kwijt, en nadat hij zijn na lang zoeken weer gevonden heeft, ontdekt hij dat op bijna elke bladzijde van zijn agenda in grote letters HOMO is gekrast.
Chaya schreef:Op dat niveau sturen ze ook compromitterende foto's van meisjes naar elkaar.
Heel ernstig en afkeurenswaardig dat dit gebeurd is, maar dit is echt niet alleen op een reformatorische school hoor.
O, dit was nog maar het begin. Misschien moet ik ook even een boekje open doen over wat er in de kerken en met familie is gebeurd?

En dat het niet alleen op refo-scholen gebeurt, dat weet ik. Maar je zou verwachten dat christenen het goede voorbeeld geven en hun kinderen niet opzadelen met homofobie.

Nina

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Nina » 22 jun 2016 13:54

Tante Pollewop schreef:
Het gaat hier nu vooral om mensen die zeggen: "maar dat valt wel mee met die uitsluiting en non-acceptatie." en "het komt vast van 2 kanten."

Twee ervaringsverhalen van mij en mijn vriend op dezelfde reformatorische MBO-school in het midden van het land:
Een groepje klasgenoten kijkt naar mijn vriend vanaf een afstandje en hij hoort hen zeggen: "Je ziet het echt aan hem. Ja, het is echt zo."
Een paar dagen later is zijn tas kwijt, en nadat hij zijn na lang zoeken weer gevonden heeft, ontdekt hij dat op bijna elke bladzijde van zijn agenda in grote letters HOMO is gekrast.

Een paar jaar later zit ik op diezelfde school. ik sta met mijn klasgenoten te praten als er ineens opmerkingen over mij gemaakt worden en over vaseline en over sterretjes zien.

Maar nee joh, het valt allemaal wel mee met die non-acceptatie. En als andere religies het mogen, mogen wij het zeker! Toch?
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 22 Jun 2016 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Ik denk helemaal niet dat het wel mee valt met uitsluiting en acceptatie. Alles wat een beetje met de kop boven het maaiveld uitsteekt, wordt neer gesabeld. Als je nu net de enige studiebol bent in de klas, de enige van wie het ondergoed bij de Hema vandaan komt of de enige met sproeten, dan ben je de sigaar. Ik heb een neef van wie het homo-zijn werkelijk afstraalt, en dat heeft hij mogen weten ook tijdens zijn schooltijd. Zo verdrietig, je begon er niks tegen..
Pesten is erg, heel, heel erg,en dat zal ik nooit goed praten.
Maar mag ik alsjeblieft wel op grond van mijn overtuiging geloven dat de Bijbel leert dat het aangaan van een homoseksuele relatie niet wordt goed gekeurd door God?
Ik kan, als ik mijn Bijbel lees, niet op een andere interpretatie uitkomen, hoe hard het mij ook lijkt. Daarmee wijs ik geen enkele homo af, of welk medemens dan ook. Maar het lijkt soms alsof veel homo's pas tevreden zijn als christenen die mijn overtuiging delen, deze afzweren. Mogen we alsjeblieft van mening verschillen? Nederland wil graag een 'tolerant land' zijn, maar als christen merk ik dat die tolerantie niet geldt voor christelijke overtuigingen van sommige geloofsgroepen.

Nina

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Nina » 22 jun 2016 13:56

Jeewee schreef:
Dat homo's buiten de kerk zich niet veilig voelen, en voor zelfmoord kiezen is al erg genoeg.
Maar dat homo's binnen de kerk zich kennelijk niet veilig voelen, is diep triest. Juist in de kerk zouden we moeten omzien naar elkaar.


Dat ben ik voor 100% met je eens.

Wat ik wel heel triest vind, is dat iemand God vaarwel zegt, omdat Zijn kinderen er niks van bakken. Zij zijn inderdaad zijn 'ambassadeurs', en ik beken dat we er vaak een zootje van maken en erg tekort schieten.

Lock&Stock

Re: Uitschrijven kerk

Berichtdoor Lock&Stock » 22 jun 2016 14:02

henkie schreef:ock&Stock schreef: "Een overweldigende meerderheid van de jonge orthodox-christelijken in Nederland vindt dat homo’s hun geaardheid niet in de praktijk mogen brengen."


Dus "in de praktijk brengen" = seks?! Wat dacht je van een relatie hebben? Samenwonen? Hand in hand lopen? Kussen? Echt soms heb ik het idee dat het bij de refo's hier alleen maar over seks kan gaan.....


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten