Games deel 2

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 14 nov 2020 19:34

Marnix schreef:En al begonnen? De recensies zijn lovend :-)


Ja, het is geweldig! Alles wat goed was aan CK2, maar dan is alles nog beter!

Het is ook een stuk toegankelijker en ik weet niet eens goed waar dat aan ligt. Je kunt het gewoon oppakken en beginnen terwijl je bij CK2 echt eerst een studie moest doen. Toch heeft het wel heel veel diepgang als je echt het onderste uit de kan wilt halen, maar nodig is het allemaal niet.

Momenteel ben ik de Keizer van Alba (Groot Britannië), als graaf in Zuid-Ierland begonnen en in 150 jaar GB veroverd en nu het continent aan het 'inkleuren'.

De 'tech tree' is een ontzettend leuke aanvulling waarmee je je personage echt kunt afstemmen; de stress mechanic zorgt ervoor dat je met zachte hand wordt gedwongen je personage 'goed' te spelen. Als je "Eerlijk" bent, is dat niet langer een min 2 op je Intrigue, maar levert het je een enorme bak stress op als je iemand wilt laten vermoorden, bijvoorbeeld.

Ook je dynastie heeft een eigen tech tree met allerlei bonussen die je kunt selecteren en die van lieverlee worden vrijgespeeld.

Ik denk niet dat ik het komende jaar iets anders zal spelen, als ik eerlijk ben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Games deel 2

Berichtdoor Tante Pollewop » 15 nov 2020 18:10

O, dat klinkt leuk, ik was ook fan van CK2.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2020 18:37

Tante Pollewop schreef:O, dat klinkt leuk, ik was ook fan van CK2.


Ja, het is echt leuk. Net na de release-datum was er een grappige fout die ze - gelukkig - vrij snel hebben opgelost. Je kunt personages verleiden en dat is een vrij sterke optie. Het probleem is dus dat de AI deze optie dus continu gebruikte. Als je een zoon en een dochter had, kon je ervan uitgaan dat die op een gegeven moment een relatie zouden aangaan. Dat is dus gelukkig een beetje teruggeschroeft.

Een leuke toevoeging zijn de geheimen. Je kunt je Spymaster naar verschillende hoven sturen op zoek naar geheimen (of mensen martelen om zo achter geheimen te komen). Soms verklapt iemand iets per ongeluk tijdens een feest. Soms verklap JIJ per ongeluk iets en dat kan helemaal verkeerd lopen. Maar met geheimen kun je mensen chanteren (of zij jou) en afhankelijk van het geheim kun je het vazallencontract aanpassen, dwingen tot bekering, dwingen tot een huwelijk, mensen in een complot betrekken, en nog veel meer. Het is echt een leuke toevoeging waardoor het allemaal wat logischer aanvoelt. Het hoofd van je kerk chanteren omdat je weet dat hij een kannibaal is, bijvoorbeeld, is heel grappig.

Ook zijn er veel, heel veel geloven beschikbaar. In de basisversie zijn er al meer geloven dan CK2 had met ALLE uitbreidingen. En je kunt zelfs je eigen geloof "ontwerpen" als je specifieke voordelen wilt of als je gewoon fan bent van een bepaalde traditie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Games deel 2

Berichtdoor Prisma23 » 16 nov 2020 09:54

Mortlach schreef:Ja, het is echt leuk. Net na de release-datum was er een grappige fout die ze - gelukkig - vrij snel hebben opgelost. Je kunt personages verleiden en dat is een vrij sterke optie. Het probleem is dus dat de AI deze optie dus continu gebruikte. Als je een zoon en een dochter had, kon je ervan uitgaan dat die op een gegeven moment een relatie zouden aangaan. Dat is dus gelukkig een beetje teruggeschroeft.

Een leuke toevoeging zijn de geheimen. Je kunt je Spymaster naar verschillende hoven sturen op zoek naar geheimen (of mensen martelen om zo achter geheimen te komen). Soms verklapt iemand iets per ongeluk tijdens een feest. Soms verklap JIJ per ongeluk iets en dat kan helemaal verkeerd lopen. Maar met geheimen kun je mensen chanteren (of zij jou) en afhankelijk van het geheim kun je het vazallencontract aanpassen, dwingen tot bekering, dwingen tot een huwelijk, mensen in een complot betrekken, en nog veel meer. Het is echt een leuke toevoeging waardoor het allemaal wat logischer aanvoelt. Het hoofd van je kerk chanteren omdat je weet dat hij een kannibaal is, bijvoorbeeld, is heel grappig.

Ook zijn er veel, heel veel geloven beschikbaar. In de basisversie zijn er al meer geloven dan CK2 had met ALLE uitbreidingen. En je kunt zelfs je eigen geloof "ontwerpen" als je specifieke voordelen wilt of als je gewoon fan bent van een bepaalde traditie.


Wat is dit een walgelijk verhaal! Mensen martelen als een spelletje!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2020 15:32

Prisma23 schreef:Wat is dit een walgelijk verhaal! Mensen martelen als een spelletje!


Het is een spel dat zich in de Middeleeuwen afspeelt, tussen 867 en 1453 en je speelt diverse heersers. Sorry dat je dit niet wist, maar marteling kwam in die periode nog wel eens voor.

Maar goed, het is dus geen spel voor jou, want naast martelen kun je nog veel meer zaken doen die je walgelijk zult vinden: je vrouw vermoorden omdat ze te oud is om kinderen te baren; trouwen met je zus, of dochter; je kinderen uithuwelijken om allianties te scoren; allerlei ketterijen aannemen (Adamitisme bijvoorbeeld); aan hekserij doen; en heel veel oorlog voeren om territorium te winnen.

Als je dit allemaal te veel 'vermenselijkt', dan is het inderdaad niks voor jou. Maar die "mensen" die je "martelt" zijn een stukje computercode met een naam en een plaatje en die bestaan niet écht! Je moet je er allemaal niet te veel bij voorstellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Games deel 2

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2020 16:05

Mortlach schreef:Het is een spel dat zich in de Middeleeuwen afspeelt, tussen 867 en 1453 en je speelt diverse heersers. Sorry dat je dit niet wist, maar marteling kwam in die periode nog wel eens voor.

Maar goed, het is dus geen spel voor jou, want naast martelen kun je nog veel meer zaken doen die je walgelijk zult vinden: je vrouw vermoorden omdat ze te oud is om kinderen te baren; trouwen met je zus, of dochter; je kinderen uithuwelijken om allianties te scoren; allerlei ketterijen aannemen (Adamitisme bijvoorbeeld); aan hekserij doen; en heel veel oorlog voeren om territorium te winnen.

Als je dit allemaal te veel 'vermenselijkt', dan is het inderdaad niks voor jou. Maar die "mensen" die je "martelt" zijn een stukje computercode met een naam en een plaatje en die bestaan niet écht! Je moet je er allemaal niet te veel bij voorstellen.


Precies. Vrij standaard bij roll playing games. Bovendien heb je gewoon keuzes, wat je doet en niet. Het lijkt soms het echte leven wel, ook al zal het martelen van mensen misschien iets meer voeten in aarde hebben. Maar je kan op een eerlijke manier je geld verdienen of op een oneerlijke manier. Je kan aardig zijn voor mensen of onaardig. Mensen helpen of pesten. Je kan dus prima zo'n spel spelen en alleen keuzes maken die je zelf moreel acceptabel zou vinden. Ligt er misschien ook een beetje aan hoe makkelijk je spel en werkelijkheid kan scheiden. Maar goed, dat geldt voor heel veel typen spellen, niet alleen voor dit genre.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2020 16:20

Marnix schreef:Precies. Vrij standaard bij roll playing games. Bovendien heb je gewoon keuzes, wat je doet en niet. Het lijkt soms het echte leven wel, ook al zal het martelen van mensen misschien iets meer voeten in aarde hebben.


In dit geval druk je op een knop en krijg je een stukje tekst te zien en een resultaat (wel of geen geheim geleerd). Het is echt niet zo grafisch als mensen meteen denken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Games deel 2

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2020 16:56

Mortlach schreef:In dit geval druk je op een knop en krijg je een stukje tekst te zien en een resultaat (wel of geen geheim geleerd). Het is echt niet zo grafisch als mensen meteen denken.


Oh dan valt het helemaal mee. Maar ik vraag me ook wel af of Prisma23 heel serieus is. Anders worden een hoop bordspellen (kolonisten, monopoly, machiavelli en risk bijvoorbeeld ook dubieus.... :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2020 17:14

Marnix schreef:Oh dan valt het helemaal mee. Maar ik vraag me ook wel af of Prisma23 heel serieus is. Anders worden een hoop bordspellen (kolonisten, monopoly, machiavelli en risk bijvoorbeeld ook dubieus.... :-)


Ik heb wel eens gelezen over mensen die schaken afwezen omdat het te gewelddadig was... Ik ben redelijk pacifistisch maar je kunt het ook overdrijven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Games deel 2

Berichtdoor Prisma23 » 16 nov 2020 17:38

Marnix schreef:....
Maar ik vraag me ook wel af of Prisma23 heel serieus is. Anders worden een hoop bordspellen (kolonisten, monopoly, machiavelli en risk bijvoorbeeld ook dubieus.... :-)


Ik neem mijzelf in ieder geval wel serieus en heb inderdaad veel moeite met spellen, bord of digitaal, waar mensen gedood of beschadigd moeten worden als deel/doel van het spel. Als ik mij broertje WoW of zoiets zie spelen wordt ik daar echt onpasselijk van..
Mogelijk een wat buitenissig standpunt maar ik kijk ook niet naar films waarin mensen elkaar bewust verwonden of doden. Tenzij dit door de overheid gebeurd die tenslotte het zwaard niet tevergeefs draagt. Dan vallen er inderdaad veel films af.
Ik weiger ook om naar "Wie is de mol" te kijken omdat onoprechtheid doel van het spel is.
Waarom zou in een spel dingen doen die je irl ook niet doet?
Voor mij is dit serieus, hoe dat voor jullie zit....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 16 nov 2020 18:34

Prisma23 schreef:Waarom zou in een spel dingen doen die je irl ook niet doet?
Voor mij is dit serieus, hoe dat voor jullie zit....


Omdat spellen en verhalen, fantasie in het algemeen, JUIST de manier zijn om dingen te doen die je in het echt nooit zou doen. Het is het principe van de achtbaan of de horrorfilm; je kunt jezelf even overtuigen dat je bang bent, terwijl je weet dat je 100% veilig bent. Je kunt dingen doen die je nooit in het echt kunt doen, of dat nu vliegen is of met je auto door het verkeer crossen; dingen die je niet doet omdat het a) gewoon niet kan, b) verboden is.

Verder is WoW meer een puzzelspel als wat anders, of een spel waarin op hogere niveaus alles afhangt van het teamwerk. Ik heb zelf tijden schietspellen gespeeld, hardstikke leuk, een soort digitaal tikkertje. Wie ziet wie het eerst, wie heeft de snelste reflexen of de beste positionering. En echt niemand die er ook maar een cent onder lijdt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Games deel 2

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2020 22:51

Prisma23 schreef:Ik neem mijzelf in ieder geval wel serieus en heb inderdaad veel moeite met spellen, bord of digitaal, waar mensen gedood of beschadigd moeten worden als deel/doel van het spel. Als ik mij broertje WoW of zoiets zie spelen wordt ik daar echt onpasselijk van..
Mogelijk een wat buitenissig standpunt maar ik kijk ook niet naar films waarin mensen elkaar bewust verwonden of doden. Tenzij dit door de overheid gebeurd die tenslotte het zwaard niet tevergeefs draagt. Dan vallen er inderdaad veel films af.
Ik weiger ook om naar "Wie is de mol" te kijken omdat onoprechtheid doel van het spel is.
Waarom zou in een spel dingen doen die je irl ook niet doet?
Voor mij is dit serieus, hoe dat voor jullie zit....


Oke, dan heb ik je op dat punt verkeerd begrepen. Ik zie dat inderdaad anders. Sowieso, als deze filosofie klopt geldt dit niet alleen voor "moord" maar bijvoorbeeld ook voor spellen waarbij je rijk kan worden (bijvoorbeeld Monopoly) of waarbij je items van anderen kan afpakken (8e gebod, 10e gebod) of waarin je soms moet bluffen (9e gebod). Toch? Ik zie dan toch wel een andere scheidslijn tussen spellen en realiteit. Het "digitale tikkertje" zoals Mortlach het noemt komt dan inderdaad meer in de buurt. Ook ervaar ik geen negatieve bijeffecten in het echte leven of zo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2020 15:43

Marnix schreef:Oke, dan heb ik je op dat punt verkeerd begrepen. Ik zie dat inderdaad anders. Sowieso, als deze filosofie klopt geldt dit niet alleen voor "moord" maar bijvoorbeeld ook voor spellen waarbij je rijk kan worden (bijvoorbeeld Monopoly) of waarbij je items van anderen kan afpakken (8e gebod, 10e gebod) of waarin je soms moet bluffen (9e gebod). Toch? Ik zie dan toch wel een andere scheidslijn tussen spellen en realiteit. Het "digitale tikkertje" zoals Mortlach het noemt komt dan inderdaad meer in de buurt. Ook ervaar ik geen negatieve bijeffecten in het echte leven of zo.


Toch zijn er wel spellen waar ik vanwege het thema of vanwege elementen Nee tegen zou zeggen. Als een spel specifiek gericht is op het verhandelen van slaven of het uitroeien van inheemse bevolkingen, dan zou ik dat niet spelen, omdat die geschiedkundige praktijk heden ten dage nog enorme gevolgen heeft. Gelukkig zijn er niet al te veel spellen die zich hier schuldig aan maken, maar ik denk bijvoorbeeld aan "Colonization" van Sid Meier van vroeger.

Sommige bordspellen hebben ook elementen die me ervan weerhouden. Ik weet uit recensies dat het spel Archipelago gaat om het koloniseren van een tropische eilandengroep en naar de inheemse bevolking wordt verwezen met "Savages" (Wilden). Daar hoef je bij mij dus niet mee aan te komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Games deel 2

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2020 16:25

Mortlach schreef:Toch zijn er wel spellen waar ik vanwege het thema of vanwege elementen Nee tegen zou zeggen. Als een spel specifiek gericht is op het verhandelen van slaven of het uitroeien van inheemse bevolkingen, dan zou ik dat niet spelen, omdat die geschiedkundige praktijk heden ten dage nog enorme gevolgen heeft. Gelukkig zijn er niet al te veel spellen die zich hier schuldig aan maken, maar ik denk bijvoorbeeld aan "Colonization" van Sid Meier van vroeger.

Sommige bordspellen hebben ook elementen die me ervan weerhouden. Ik weet uit recensies dat het spel Archipelago gaat om het koloniseren van een tropische eilandengroep en naar de inheemse bevolking wordt verwezen met "Savages" (Wilden). Daar hoef je bij mij dus niet mee aan te komen.


Klopt. Ik wil ook niet doorslaan naar de kant "het is maar een spelletje dus dan moet alles maar kunnen". Discussieren over waar die grens ligt schiet misschien niet zo op omdat dat per persoon verschilt. Maar ik ben bijvoorbeeld wel geneigd om in spellen de "goede kant" te spelen zodat je je acties moreel ook weer onder "de strijd tegen het kwaad" kan scharen. Dat voelt voor mij doorgaans wel een stuk beter dan spellen waar je de dark side speelt... of geweld vooral een doel is zoals bij Carmageddon of GTA het geval was. En bij het RPG-genre heb je daarin ook alle keuze. (hoewel ik ook wel eens aan pickpocketing voor de loot heb gedaan hoor) :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Games deel 2

Berichtdoor Mortlach » 17 nov 2020 17:19

Marnix schreef:Klopt. Ik wil ook niet doorslaan naar de kant "het is maar een spelletje dus dan moet alles maar kunnen". Discussieren over waar die grens ligt schiet misschien niet zo op omdat dat per persoon verschilt. Maar ik ben bijvoorbeeld wel geneigd om in spellen de "goede kant" te spelen zodat je je acties moreel ook weer onder "de strijd tegen het kwaad" kan scharen. Dat voelt voor mij doorgaans wel een stuk beter dan spellen waar je de dark side speelt... of geweld vooral een doel is zoals bij Carmageddon of GTA het geval was. En bij het RPG-genre heb je daarin ook alle keuze. (hoewel ik ook wel eens aan pickpocketing voor de loot heb gedaan hoor) :-)


Natuurlijk, die grens verschilt per persoon. Er is een bordspel dat "The Cost" heet, wat over asbestproductie gaat. Een belangrijk thema daar is de schade die het aanricht aan mensen - vandaar de titel - en hoeveel je uitgeeft aan veiligheidsmaatregelen voor je personeel. De teneur is wel dat als je je personeel aan zijn lot overlaat, je daarvoor door het spel wordt afgestraft. Ik zou dat spel best willen proberen, maar mijn partner kent iemand die aan asbest-gerelateerde kanker is overleden, en dus is dat voor haar iets te dicht bij huis. Ik respecteer dat uiteraard.

Waar ik tegenwoordig meer mee bezig ben, is representatie. Karikaturale afbeeldingen kunnen sowieso niet - inheemse bevolking "Wilden" noemen of Chinezen met zo'n Fu Machu-baardje kan echt niet - maar bijvoorbeeld ook hoe is de balans tussen man en vrouw, tussen blank en niet. Ik volg een aantal bordspeltwitters en het is echt erg interessant om de directe ervaringen te lezen van mensen bij zaken waar ik anders nooit stil bij zou staan.

Er is een wat ouder spel dat ik nog een keer wil hebben, Istanbul, maar blijkbaar zijn er in dat spel 84 personen afgebeeld: 84 mannen en 0 vrouwen. Dat is een extreem voorbeeld, maar toch, (bord)spellen zijn helaas nog steeds vooral een blanke jongens-/mannenhobby waar vrouwen/minderheden zich niet altijd welkom voelen en dit is dus een van de redenen. Of dat men denkt dat "spellen voor vrouwen" vooral veel roze moeten bevatten en moeten gaan over tuinieren of schattige diertjes. Alsof een vrouw mij niet totaal kan inmaken in een economische simulator zoals 18xx.

Er is wat dat betreft nog genoeg te doen...


In GTA was geweld niet het doel op zich. Dat had een verhaal, geen goed verhaal, maar toch.

Ik speel ook altijd een redelijk 'goed' persoon, maar als ik ergens een slot zie, dan moet en zal ik dat kraken en ik heb ook wel de neiging om huizen leeg te roven :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten