Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2016 08:00

Ik maak pannenkoekenbeslag van 500 ml sojamelk (ongezoet), 250 gram volkoren meel en bakpoeder. Dat gaat ook prima en je hebt er geen dieren voor nodig.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor meribel » 28 apr 2016 08:44

Lalage schreef:Ik maak pannenkoekenbeslag van 500 ml sojamelk (ongezoet), 250 gram volkoren meel en bakpoeder. Dat gaat ook prima en je hebt er geen dieren voor nodig.


ja, behalve als je er een spekpannekoek van maakt 8)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2016 11:11

Of een kaaspannenkoek :) Maar ik zie niet in waarom je geen gewone melk / eieren zou gebruiken :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 28 apr 2016 11:22

Ik vind soja- en amandelmelk en al die vervangers van het echte zo vies. :-&
De enige mensen waarvoor gewone melk niet goed is, zijn de mensen met een lactose-intolerantie.
Lalage schreef:Dat gaat ook prima en je hebt er geen dieren voor nodig.

Ik heb diep respect voor de vegetariërs, ik eet kleine porties vlees en het niet dagelijks.
Ik eet bepaalde dieren niet, maar ik kan geen principe voor mezelf vinden dat ik op Bijbelse grond geen vlees zou mogen eten.
De dieren zijn ons gegeven daarvoor.
Ik vind het onzin wat ik nu in de supermarkt zie liggen aan exotische diersoorten, van ver overgevlogen naar Nederland.
Dat zal ik nooit kopen.
Ik haal vlees bij de slager, in de winkel kan ik precies zien waar de koe of varken vandaan komt, in welk slachthuis het geslacht is.
Zoveel duurder is het helemaal niet, want van rundvlees uit de super houd ik nog maar driekwart over in de pan, de rest bleek water.
Ik haalde eens gehakt bij de duitse super, deed wat olie in de wok, kiepte het gehakt erin en meteen lag het in een waterbad, er kwam zoveel water uit het gehakt, dat het gewoon lag te koken ipv bakken.
Never nooit meer dus.

Ik sta regelmatig de etiketten van de vleesvangers te lezen (met dank aan Hans), maar daar lees ik heel weinig "natuurlijks" in. En blijkbaar moet het er toch uitzien als iets vlezigs.
Laatst gewijzigd door Chaya op 28 apr 2016 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2016 13:22

Ik heb ook respect voor vegetariers en snap wel dat mensen het worden. Je kan stellen dat vlees er voor de mens is maar daar zijn wel wat kanttekeningen bij de maken:

1. Er zijn enorme misstanden als het gaat om de vleesindustrie. Vroeger had je een kudde dieren en op een gegeven moment at je er een van op, nu wordt vlees vaak onder slechte omstandigheden gefokt, puur voor de consumptie, het is enorm milieuvervuilend enzovoorts. Je kan beter verantwoord exotisch vlees eten dan een plofkip of iets dergelijks.

2. In het paradijs aten de mensen helemaal geen vlees dus het is maar de vaag of "dieren ons zijn gegeven voor consumptie". In eerste instantie niet. Pas na de zondeval. Direct of indirect is het daar dus een gevolg van.

Ik ben zelf geen vegetariër maar eet wel bewust minder vlees en betaal graag wat meer voor verantwoord vlees. Maar veganisme, dat heb ik nooit zo goed begrepen. Dieren houden voor eieren en melk is toch prima, zolang dat wel op een verantwoorde manier gaat?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor hans0166 » 28 apr 2016 14:03

Chaya schreef:
Ik sta regelmatig de etiketten van de vleesvangers te eten,


jakkes ... :shock:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 28 apr 2016 14:06

hans0166 schreef:
jakkes ... :shock:

Oeps. oeps-smile oeps-smile
Ik ga het even veranderen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2016 07:21

Haha dat is wel het summum van vegetariër zijn, de etiketten van vleesvervangende producten eten :D :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 10:04

Vandaag wordt het vegetarisch, vanwege de warmte een verfrissende zomerse maaltijd met verse lasagnebladen en een frisse mascarpone/citroensaus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 10:58

Altijd lekker. Tip voor met warm weer: Lasagne kan je ook prima koud eten!

Zaterdag moussaka gemaakt van bbq-restanten (aubergine, courgette, paprika en cherrytomaatjes)
Vandaag eten we voor het eerst dit jaar asperges, klassiek met aardappels, ham, ei en botersaus. En van de schillen, kontjes en 4 extra asperges trek ik dan een bouillon dus dinsdag eten we aspergesoep.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 11:01

Marnix schreef:Altijd lekker. Tip voor met warm weer: Lasagne kan je ook prima koud eten!

Nee bleegh, (als ik dat mag zeggen :oops: ) ik houd helemaal niet van koude pasta, ook niet als salade.
Net alsof je een koude prak zit te eten.
Marnix schreef:Vandaag eten we voor het eerst dit jaar asperges, klassiek met aardappels, ham, ei en botersaus. En van de schillen, kontjes en 4 extra asperges trek ik dan een bouillon dus dinsdag eten we aspergesoep.

Ik heb ze op Hemelvaartsdag gemaakt.
Ik vind het op de klassieke manier, deze dus, toch het lekkerst.
Ik mis bij jou alleen nog de fijngeknipte peterselie 8-[
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 12:28

Kan altijd nog :) Klassiek is wel lekker, met ham of met zalm. En aspergesoep vind ik ook altijd verrukkelijk. Na asperges eten we de dag erna altijd soep. Zonde om de schillen en zo weg te gooien.

Ik vind koud eten als het warm is juist heerlijk. Een pastasalade bijvoorbeeld, koude hartige taart, koude lasagne. Jummie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor ajl » 09 mei 2016 12:40

Hoe maak jij deze lasagna Chaya? Citroenmascerpone saus lijkt mij wel lekker.

Salades maken blijf ik lastig vinden. Ik struikel altijd over de dressing.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 09 mei 2016 14:03

ajl schreef:Hoe maak jij deze lasagna Chaya? Citroenmascerpone saus lijkt mij wel lekker.

Recept voor 4 personen
250 verse lasagnebladen
125 ml slagroom
250 gram masxarpone
1 schoongeboende citroen
250 gram tuinerwtjes
200 gram sugarsnaps (kun je evt weglaten hoor, neem je meer erwtjes)
klein struikje broccoli
verse basilicum

Kook de roosjes broccoli, sugarsnaps en erwtjes kort tot beetgaar.
Rasp de gele schil van de citroen en pers hem uit.
Breng sap en rasp tegen de kook aan, voeg mascarpone en slagroom toe, en zet het op een warmhoudplaatje op laagste vuurtje
Op smaak brengen met vers gemalen peperkorrels en evt. zout.
Lasagnebladen intussen koken (de verse hebben een korte kooktijd)
Leg op elke bord een lasagneblad, bedek met wat groenten en saus, leg er een lasagneblad op, wat groenten en saus en fijngeknipte basilicum
en dek wederom af met 1 lasagnebled, de rest van de saus en basilicum

Je kunt "spelen" met de hoeveelheden door bijv wat melk toe te voegen en extra citroen.
Ik krijg hier altijd een echte lentegevoel van. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 09 mei 2016 14:05

Dressings maken (als je ze niet kant en klaar koopt of met kruidenmixjes) is niet lastig. Hier wat tips:

http://www.saladesenzo.nl/604/de-10-lek ... dressings/


Chaya, slagroom en mascarpone?! Lekker, wel ongezond ;) Ik maak lasagne liever van verse tomaten :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten