Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Boekenlezer » 19 apr 2016 13:13

In een poging om een alternatief te bedenken voor die dodelijke suiker, ben ik aan het experimenteren met de pannenkoekenbakerij. Daar waar ik tot nu toe alleen rozijnen aan de pannenkoek toevoegde, heb ik er nu eens wat anders bijgehaald: champignons en ham. Kaas ook. Dat heb ik bij de vorige ronde al gebruikt, en dat beviel uitstekend. De gedachte is: met andere ingrediënten dan rozijnen is de verleiding waarschijnlijk minder groot om voor stroop op de pannenkoek te kiezen.
Als alternatief beleg heb ik een potje appelmoes gekocht.

Wat ik met pannenkoeken heb is, dat de binnenkant wat papperig blijft. Ik kan de binnenkant wel stevig krijgen, maar dan moet ik hem zo ongeveer zwart bakken. Hebben jullie dat probleem ook?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2016 13:26

Boekenlezer schreef:Wat ik met pannenkoeken heb is, dat de binnenkant wat papperig blijft. Ik kan de binnenkant wel stevig krijgen, maar dan moet ik hem zo ongeveer zwart bakken. Hebben jullie dat probleem ook?

Nee. Dan maak je waarschijnlijk het beslag te dik.
Pan eerst goed heet laten worden, daarna scheutje olie erin en dat goed over de bodem verdelen.
Op halfhoog vuur, pan er af, dan met een soeplepel beslag in de pan laten lopen, tegelijk de pan draaien zodat het goed over de bodem verdeeld is, evt nog een schepje bij.
Dan op halfhoog vuur bakken, af en toe pan schudden en als de bovenkant mat is kun je de pannenkoek omdraaien.
Zo lukt het echt altijd.
Als alternatief en gezond beleg kun je ook fruit nemen, plakjes banaan, stukjes appel meebakken is ook lekker fris.
Je kunt ook een pakje zomerfruit of bramen/frambozen uit de diepvries nemen. Is goedkoper dan vers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2016 15:31

Het beslag is dan te dik en / of de pannenkoek is dan te dik. Meestal een combinatie van die twee. Meer melk en een extra ei aan je beslag toevoegen. En niet teveel beslag in de pan. Als je pannenkoek dun genoeg is hij in het midden zo gaar.

Maar goed, als je allerlei dingen door het beslag doet is het logisch dat hij niet gaar wordt. Je kan beter de pannenkoek beleggen met kaas of rozijnen of wat dan ook dan dat door het beslag doen. Je kan eventueel net als met spek- of kaaspannenkoeken het beslag in dr pan doen en ingredienten op het nog zachte beslag op de bovenkant doen. Het grootse deel van de garing gebeurt dan aan de onderkant en je draait hem om dr topping even op te bakken en de bovenste laag van het beslag wat te garen.

Overigens eet ik mijn pannenkoeken nooit zoet, altijd hartig. Met ragout, spek, kaas, groente enz.
Laatst gewijzigd door Marnix op 19 apr 2016 18:22, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor pindas83 » 19 apr 2016 16:48

Boekenlezer schreef:In een poging om een alternatief te bedenken voor die dodelijke suiker, ben ik aan het experimenteren met de pannenkoekenbakerij. Daar waar ik tot nu toe alleen rozijnen aan de pannenkoek toevoegde, heb ik er nu eens wat anders bijgehaald: champignons en ham. Kaas ook. Dat heb ik bij de vorige ronde al gebruikt, en dat beviel uitstekend. De gedachte is: met andere ingrediënten dan rozijnen is de verleiding waarschijnlijk minder groot om voor stroop op de pannenkoek te kiezen.
Als alternatief beleg heb ik een potje appelmoes gekocht.

Wat ik met pannenkoeken heb is, dat de binnenkant wat papperig blijft. Ik kan de binnenkant wel stevig krijgen, maar dan moet ik hem zo ongeveer zwart bakken. Hebben jullie dat probleem ook?


Ik doe altijd het volgende: ham, kaas, spek, ui, champignons, paprika, gemalen peper en zeezout en dan flink wat van die dikke stroop erover heen. Dat is gewoon hartstikke lekker en gezond, want het vet van het spek neutraliseert de suiker van de stroop en vice versa!
Toch?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2016 18:25

pindas83 schreef:Ik doe altijd het volgende: ham, kaas, spek, ui, champignons, paprika, gemalen peper en zeezout en dan flink wat van die dikke stroop erover heen. Dat is gewoon hartstikke lekker en gezond, want het vet van het spek neutraliseert de suiker van de stroop en vice versa!
Toch?

Je klinkt net zo dombo als mijn buurman. Tegenover elke sigaret zet hij gewoon een jenevertje. Het één heft het ander op volgens hem.
Ik besef dat ik nu "hap", want niemand eet dit en je doet het gewoon om te provoceren.
Dus ik heb je door Pindas. [-X
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor pindas83 » 19 apr 2016 21:49

Chaya schreef:Je klinkt net zo dombo als mijn buurman. Tegenover elke sigaret zet hij gewoon een jenevertje. Het één heft het ander op volgens hem.
Ik besef dat ik nu "hap", want niemand eet dit en je doet het gewoon om te provoceren.
Dus ik heb je door Pindas. [-X


Sigaretten zijn ook niet lekker zonder drank dus hij heeft een punt!

:mrgreen:
Provoceren? Oké, een klein beetje wel maar ik jok niet!
Ik besef dat ik een rare 'vreter' ben maar een hartige pannenkoek met stroop vind ik niet te versmaden! Ik zal dit ook tot m'n laatste snik blijven eten en me niet laten verlijden tot een maatschappelijk verantwoorde pannenkoek. Daar wil ik niets van weten.
Trouwens er is niets mis met de ingrediënten die ik erop heb, allemaal essentieele voedingsstoffen.

Hierbij moet gezegd dat ik maximaal maar een keer of 8 per jaar een pannenkoek eet, daar is dus nog winst te behalen!

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 20 apr 2016 00:39

Boekenlezer schreef:Als alternatief beleg heb ik een potje appelmoes gekocht.

Zit vermoedelijk evenveel suiker in als je op een pannenkoek doet.
Boekenlezer schreef:Wat ik met pannenkoeken heb is, dat de binnenkant wat papperig blijft. Ik kan de binnenkant wel stevig krijgen, maar dan moet ik hem zo ongeveer zwart bakken. Hebben jullie dat probleem ook?

Lol, denk dat je ze te hard bakt.

Zie hier hoe je pannenkoeken bakt en hier (niet gesponsord).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 07:14

Chaya schreef:Je klinkt net zo dombo als mijn buurman. Tegenover elke sigaret zet hij gewoon een jenevertje. Het één heft het ander op volgens hem.
Ik besef dat ik nu "hap", want niemand eet dit en je doet het gewoon om te provoceren.
Dus ik heb je door Pindas. [-X


Ik hou ook wel van hartige pannenkoeken met stroop. Meestal met spek en eventueel kaas en stroop Er bestaan wel meer gerechten waarbij hartig wordt gecombineerd met een stroperige zoete saus dus waar haal je het idee van dat niemand dit echt eet? Ik heb het wel vaker mensen zien doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 08:29

Marnix schreef:Ik hou ook wel van hartige pannenkoeken met stroop. Meestal met spek en eventueel kaas en stroop Er bestaan wel meer gerechten waarbij hartig wordt gecombineerd met een stroperige zoete saus dus waar haal je het idee van dat niemand dit echt eet? Ik heb het wel vaker mensen zien doen.

Het gaat niet om de combi zoet/hartig, dat ken ik. (salted caramel, pindakaas met hagelslag, kaas met jam)
maar niet de hoeveelheid die pindas hierboven noemt
pindas83 schreef:ham, kaas, spek, ui, champignons, paprika, gemalen peper en zeezout en dan flink wat van die dikke stroop erover heen.

Dat heet "vreten" en heeft met lekker eten niet zoveel te maken.
Doet mij denken aan patatje kapsalon, bleegh.
pindas83 schreef:Provoceren? Oké, een klein beetje wel maar ik jok niet!
Ik besef dat ik een rare 'vreter' ben maar een hartige pannenkoek met stroop vind ik niet te versmaden!

Gelukkig dat je je het bewust bent, dat is al positief. :mrgreen:
Als je je een keertje te buiten gaat aan zo'n rare kcal-explosie, doet dat niet zoveel, hooguit dat je maag, darmen of gal protesteert. Dat zou het bij mij wel doen, maar jij hebt kennelijk een ijzeren stelsel daar van binnen.
Als je je maar realiseert wat al dat vette spul doet in je lichaam, in je bloedvaten.
Google eens op afbeeldingen van dichtgeslibde vaten, dat is een goede waarschuwing misschien.
Ik weet niet hoe oud je bent? In de regel kun je jarenlang ongestraft te zout, te zoet, te vet eten, de rekening krijg je meestal gepresenteerd op iets oudere leeftijd, 45+, in de vorm van hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht.
Allemaal geen prettige kwalen om fit je pensioen in te gaan.

Intussen ben ik ingehaald door de realiteit, ik lees net op Telegraaf:
Het lukt de Nederlandse veertigplusser maar niet om zijn ongezonde leefstijl een halt toe te roepen. Dat blijkt uit de enquête Grip op Cholesterol onder vijfduizend mannen en (merendeels) vrouwen uit die leeftijdsgroep. Nog dagelijks sterven er 110 mensen aan hart- en vaatziekten.

„De meeste mensen zijn ervan doordrongen dat ze een risico op hart- vaatproblemen hebben”, zegt de Utrechtse cardioloog dr. Janneke Wittekoek, initiatiefnemer van de steekproef. „Maar ze slagen er niet in het roer om te gooien.”

Uit de peiling, gehouden in de periode december 2015 tot april dit jaar, blijkt dat ruim 47 procent van de ondervraagde veertigplussers met een verhoogd cholesterol kampt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor pindas83 » 20 apr 2016 09:48

Chaya schreef:Het gaat niet om de combi zoet/hartig, dat ken ik. (salted caramel, pindakaas met hagelslag, kaas met jam)
maar niet de hoeveelheid die pindas hierboven noemt

Dat heet "vreten" en heeft met lekker eten niet zoveel te maken.
Doet mij denken aan patatje kapsalon, bleegh
Gelukkig dat je je het bewust bent, dat is al positief. :mrgreen:
Als je je een keertje te buiten gaat aan zo'n rare kcal-explosie, doet dat niet zoveel, hooguit dat je maag, darmen of gal protesteert. Dat zou het bij mij wel doen, maar jij hebt kennelijk een ijzeren stelsel daar van binnen.
Als je je maar realiseert wat al dat vette spul doet in je lichaam, in je bloedvaten.
Google eens op afbeeldingen van dichtgeslibde vaten, dat is een goede waarschuwing misschien.
Ik weet niet hoe oud je bent? In de regel kun je jarenlang ongestraft te zout, te zoet, te vet eten, de rekening krijg je meestal gepresenteerd op iets oudere leeftijd, 45+, in de vorm van hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht.
Allemaal geen prettige kwalen om fit je pensioen in te gaan.

Intussen ben ik ingehaald door de realiteit, ik lees net op Telegraaf:
Het lukt de Nederlandse veertigplusser maar niet om zijn ongezonde leefstijl een halt toe te roepen. Dat blijkt uit de enquête Grip op Cholesterol onder vijfduizend mannen en (merendeels) vrouwen uit die leeftijdsgroep. Nog dagelijks sterven er 110 mensen aan hart- en vaatziekten.

„De meeste mensen zijn ervan doordrongen dat ze een risico op hart- vaatproblemen hebben”, zegt de Utrechtse cardioloog dr. Janneke Wittekoek, initiatiefnemer van de steekproef. „Maar ze slagen er niet in het roer om te gooien.”

Uit de peiling, gehouden in de periode december 2015 tot april dit jaar, blijkt dat ruim 47 procent van de ondervraagde veertigplussers met een verhoogd cholesterol kampt.


Het is duidelijk dat het calvinisme ook op culinair gebied zijn uitwerking heeft.
Ik vind het niet abnormaal om dat op een pannenkoek te doen en vreten wil ik het niet noemen, gewoon lekker nassen.
Trouwens op een pizza doe je toch ook niet alleen tomaat o.i.d.? Nee daa gaat de ook de hele rattenplan op, alleen geen stroop dan..
En inderdaad moet je dat niet elke week doen maar zo af en toe moet kunnen.

In regel eet ik elke dag groenten en fruit dus ik maak me weinig zorgen.
Je had aan mijn avatar kunnen opmaken dat ik reeds 83 ben en nog altijd in goede staat :wink:

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 20 apr 2016 10:31

Chaya schreef:Doet mij denken aan patatje kapsalon, bleegh.

Veel hollandscher wordt het niet, vreselijk inderdaad. Alhoewel, Nederlanders die gaan barbecueën kunnen er ook wat van, halfgaar vlees wegspoelen met goedkoop bier en plastic flessen mayo en curry. En vergeet de kruidenboter met een kilo knoflook niet.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 10:44

pindas83 schreef:Het is duidelijk dat het calvinisme ook op culinair gebied zijn uitwerking heeft.
Ik vind het niet abnormaal om dat op een pannenkoek te doen en vreten wil ik het niet noemen, gewoon lekker nassen.
Trouwens op een pizza doe je toch ook niet alleen tomaat o.i.d.? Nee daa gaat de ook de hele rattenplan op, alleen geen stroop dan..
En inderdaad moet je dat niet elke week doen maar zo af en toe moet kunnen.

Ik denk dat 95% van de mensen wel een guilty pleasure heeft. :wink:
Ik maak zelf af en toe een plaatpizza en daar gaat zelfgemaakte tomatensaus op, een plakje beenham van de slager, wat magere geraspte kaas en een plakje ananas en geknipte basilicum. That's all.
Ik zie in de diepvries van de super pizza's staan met dingen erop :shock: er zijn nu zelfs pizza's met patat erop.
Hoe verzinnen ze het. Ik denk dat een Italiaan hiervan schrikt.
pindas83 schreef:Je had aan mijn avatar kunnen opmaken dat ik reeds 83 ben en nog altijd in goede staat

Dat cijfer kan ook betekenen dat je in het jaar 1983 bent geboren, of op nummer 83 woont.
Ik neem aan dat Johan100 ook geen 100 jaar oud is. :mrgreen:
mohamed schreef:Veel hollandscher wordt het niet, vreselijk inderdaad. Alhoewel, Nederlanders die gaan barbecueën kunnen er ook wat van, halfgaar vlees wegspoelen met goedkoop bier en plastic flessen mayo en curry. En vergeet de kruidenboter met een kilo knoflook niet.

O verschrikkelijk. Je doet er mij geen plezier mee.
Ik kreeg een uitnodiging voor een bbq die verzorgd was door een professioneel cateringbedrijf en dat was heel goed.
Lekker vlees, absoluut niet vet, ook magere sauzen op yoghurtbasis, veel rauwkost.
Maar na zo'n feest eet ik een paar dagen geen vlees, heb ik het gevoel dat ik even moet detoxen (ontzuren).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 11:45

Chaya schreef:Het gaat niet om de combi zoet/hartig, dat ken ik. (salted caramel, pindakaas met hagelslag, kaas met jam)
maar niet de hoeveelheid die pindas hierboven noemt


Hoezo? Hij zegt: Ik hou wel van een lekkere hartige pannenkoek met stroop. Ik eet er ongeveer 8 per jaar. Misschien wat overdreven om gelijk hem een ontzettend ongezonde levensstijl toe te schrijven. Zo ongezond is dat ook weer niet. Dat ligt er vooral aan wat je verder doet aan beweging en zo. Van af en toe een hartige pannenkoek met of zonder stroop eten krijg je niks.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 12:56

Marnix schreef:Hoezo? Hij zegt: Ik hou wel van een lekkere hartige pannenkoek met stroop. Ik eet er ongeveer 8 per jaar.

Volgens mij kun je niet lezen.
Hij zei:
pindas83 schreef:Ik doe altijd het volgende: ham, kaas, spek, ui, champignons, paprika, gemalen peper en zeezout en dan flink wat van die dikke stroop erover heen

Dat is dus iets anders dan een hartige pannenkoek met wat stroop.
Hij beaaamt trouwens zelf dat het niet zo gezond is
pindas83 schreef:Ik besef dat ik een rare 'vreter' ben maar een hartige pannenkoek met stroop vind ik niet te versmaden!

Zolang je jezelf bewust bent van hetgeen je in je mond stopt, is dat zeker positief.
Wat jij nu doet Marnix, is bagatelliseren.

Mensen die nogal gemakkelijk zijn over hun ongezonde eten, hebben vaak met andere vette en zoute voeding ook geen moeite.
Ik zei al, het gaat niet om een keertje kapsalon of een keertje een overbeladen pannenkoek, het is je gehele kijk op voeding.
Als je gewend bent om matig zout te eten, vind je alles wat uit een pak of de diepvries komt, smerig zout.
Marnix schreef:Dat ligt er vooral aan wat je verder doet aan beweging en zo.

Niet helemaal. Ik heb een zwager die eerder onder- dan overgewicht heeft, hij loopt marathons en toch.... hij heeft een te hoog cholesterol (de niet erfelijke vorm!)
Hij eet ongezond, veel dierlijke vetten enzo. Hij stelt, ik mag best dikker worden en ik loop een paar keer per week dus.... Niet dus.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 13:18

Mee eens dat je ook moet letten op wat je eet. Je kan niet alles compenseren. Maar je was nogal fel richting pinda op basis van zijn hartige pannenkoek. Dat heeft vreten, heet met lekker eten niet zoveel te maken. Het gaat ook om de hoeveelheid. Doet me denken aan kapsalon. Dat is nogal overtrokken. Het is inderdaad een rijk belegde pannenkoek, maar bijvoorbeeld ook met groenten. Zo'n goed gevulde pannenkoek vult een stuk sneller dus eet je minder. Je kan beter twee van die pannenkoeken eten dan 4 met alleen zuiker. Krijg je nog wat groenten binnen (vaak als mensen pannenkoeken eten vergeten ze dat groente eten ook gezond is. Maar vooral dat het vreten is en niks met lekker eten te maken heeft. Het is echt wel lekker. En verder moet je inderdaad een beetje opletten met eten maar dat terzijde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten