Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2015 15:42

Zo, vanavond kring, met eten altijd. Grote pan geroosterde pompoensoep gemaakt. Pompoen, ui, rozemarijn, knoflook (en nu omdat ik het over had wat pastinaak en paprika erbij) geroosterd in de oven en vervolgens heel even koken in bouillon en pureren. Honing en marrokaanse kruiden toegevoegd. Geroosterde pijnboompitten / amandelschaafsel er overheen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor pien » 21 nov 2015 16:34

Grappig, ik vind het juist een beetje onbeleefd om iets tegen je zin op te eten. Eten is bij mij een beleving, en veel meer dan "jezelf voeden". Wij hadden vroeger ook geen regels over eten, behalve dan dat we goed moesten beseffen dat voldoende en gezond eten een gave zijn van God. En dat je daar van mag genieten, en dankbaar voor moet zijn. Tegen heug en meug je eten op eten hoorde daar absoluut niet bij.

Ik en mijn broers en zussen lusten ook bijna alles, dus blijkbaar is dat niet afhankelijk van "dwang" .

Ik ben heel blij als gasten (klein en groot) hier met smaak genieten van het eten. Ik zou het naar vinden als mensen tegen hun zin iets opeten, omdat ze beleefd willen zijn.
Ik hou van koken, en doe dat bijna iedere dag heel uitgebreid. Wij zijn ook van het lang tafelen, zeker als er vrienden zijn. We hebben daar zelfs het huis op uitgezocht, met een grote woonkeuken.
Onze oudste lust vrij weinig. is echt een enorme fijnproever. Dat is lastig, en ik had ook nooit gedacht dat dat zou kunnen gebeuren. Ik wist altijd heel goed hoe je dat aan moest pakken, hahahaha. Helaas is het blijkbaar niet altijd zo eenvoudig, en werken de trucjes niet altijd.maar ik maak me er niet druk om, het komt misschien nog. En anders is het jammer.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 02 dec 2015 10:01

Heeft iemand hier weleens 'saté'saus gemaakt van cashewnotenpasta? Ik heb een pot (zelfgemaakte) cashewpasta staan die niet heel erg in de smaak valt als broodbeleg. Ik ben dus op zoek naar een andere bestemming. Onze zoon heeft een pinda allergie, dus satesaus is geen mogelijkheid. Misschien is dit wat...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2015 10:36

Nog nooit gemaakt maar natuurlijk kan dat! Net zo makkelijk als satesaus maken van pindakaas. Met peper / sambal, wat zout of maggi op smaak brengen, beetje water / melk erbij en je hebt heerlijke pindavrije satesaus!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2015 14:44

Ik heb dat weleens gemaakt, omdat mijn man ook allergisch is voor pinda's. Hij vond het erg lekker, ik vond het iets minder ;) Maar het kan dus zeker! Google weet vast heel veel recepten.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 02 dec 2015 15:42

Lalage schreef:Ik heb dat weleens gemaakt, omdat mijn man ook allergisch is voor pinda's. Hij vond het erg lekker, ik vond het iets minder ;) Maar het kan dus zeker! Google weet vast heel veel recepten.

Ik vind daar inderdaad veel recepten, maar veel met ingrediënten die ik niet ken/in huis heb. Ik v aan Marnix' recept maar gebruiken. Ben benieuwd.

bastianvandergraaff
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 dec 2015 17:08

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor bastianvandergraaff » 02 dec 2015 17:14

Dat is vaar Cornelia77. ik heb het boek van Wout Bru "Maison Bru" gelezen. De recepten zijn makkelijker met makkelijk ingredienten!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor cornelia77 » 02 dec 2015 23:15

Ik had nog een blikje kokosmelk staan. Samen met de cashewpasta, ketjap, wat sambal, werd het een lekker sausje. Niet echt vergelijkbaar met pindasaus qua smaak, maar wel lekker.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2015 14:35

Ik was vandaag in verschillende boekhandels en warenhuizen en het verbaast me echt hoeveel kookboeken daar uitgestald staan.
Van bekende en minder bekende koks.
Ergens begrijp ik het niet want de kant-en-klare voedselpakketten en bezorgservices floreren, ook de zakjes en pakjes met voorgesneden en/of voorbereide voedingswaren vliegen de winkels uit.
Die boeken zijn niet goedkoop, dat komt mede door de prachtige foto's.
En bekende namen zullen de prijs ook wel beïnvloeden.
Alhoewel ik graag kook, hoeft de sint van mij niet zo'n duur boek te kopen, op internet staat een keur van recepten die ik zo uit kan printen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2015 15:45

Tja, wat in de winkel staat is niet verkocht, dus hoe meer er van aanwezig is hoe minder belangstelling.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Lalage » 05 dec 2015 19:40

Ik heb een hele rij kookboeken staan. Die gebruik ik sneller dan een recept op internet, want ze staan bijna in de keuken en mijn computer staat een eind weg. Ook vind ik het gewoon fijn om te bladeren in een papieren boek. Het heeft al heel wat lekkere recepten opgeleverd :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2015 15:42

Sla is ruim drie keer zo slecht voor het milieu als bacon. Wie milieubewust wil leven, kan het eten van sommige gezonde groenten en fruit beter links laten liggen.
Wat gezond is voor ons, is niet altijd het beste voor het milieu.

Wetenschappers van de Carnegie Mellon Universiteit onderzochten de CO2-uitstoot bij de productie van duizend calorieën van verschillende voedingsmiddelen. En wat blijkt? Bij de teelt van 'gezond' sla komen veel meer broeikasgassen vrij dan bij de productie van het 'ongezonde' bacon.

Komkommer slechter dan kip
"De hoeveelheid broeikasgassen is zelfs drie keer zo groot", zegt Carnegie-professor Paul Fischbeck. "Veel normale groenten vereisen per calorie meer grondstoffen dan je denkt. Vooral aubergine, selderij en komkommer komen slecht uit de bus, vergeleken met varkensvlees of kip."

Volgens het onderzoek heeft diëten, oftewel het eten van minder calorieën, een positief effect op het milieu. Dat zorgt voor circa 9 procent minder energie- en waterverbruik en de uitstoot van broeikasgassen.
bron:RTLnws
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor MoesTuin » 16 dec 2015 17:05

Ben ik even blij met mijn Moestuin d:)b
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2015 17:25

Chaya schreef:Sla is ruim drie keer zo slecht voor het milieu als bacon. Wie milieubewust wil leven, kan het eten van sommige gezonde groenten en fruit beter links laten liggen.
Wat gezond is voor ons, is niet altijd het beste voor het milieu.

Wetenschappers van de Carnegie Mellon Universiteit onderzochten de CO2-uitstoot bij de productie van duizend calorieën van verschillende voedingsmiddelen. En wat blijkt? Bij de teelt van 'gezond' sla komen veel meer broeikasgassen vrij dan bij de productie van het 'ongezonde' bacon.

Komkommer slechter dan kip
"De hoeveelheid broeikasgassen is zelfs drie keer zo groot", zegt Carnegie-professor Paul Fischbeck. "Veel normale groenten vereisen per calorie meer grondstoffen dan je denkt. Vooral aubergine, selderij en komkommer komen slecht uit de bus, vergeleken met varkensvlees of kip."

Volgens het onderzoek heeft diëten, oftewel het eten van minder calorieën, een positief effect op het milieu. Dat zorgt voor circa 9 procent minder energie- en waterverbruik en de uitstoot van broeikasgassen.
bron:RTLnws


Broeikasgassen, ja. Bacon eet je ook niet in grote hoeveelheden. Maar 1 kilo rundlvees kost 15000 liter water. Om nog maar te zwijgen over de uitstoot van methaangas. De vleesindustrie is uiteindelijk daarom veel vervuilender dan het verbouwen van planten.En zelfs vervuilender dan de uitstoot van broeikasgassen van alle vormen van transport bij elkaar.

bronnen:

http://www.scientias.nl/vleesliefhebber ... -voorraad/
http://www.nrcnext.nl/blog/2012/03/22/n ... transport/
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 18 dec 2015 14:53

Wat gebeurt er voor een kipfilet op je bord belandt? Het antwoord op die vraag wordt morgen tijdens de cursus kip slachten in Dordrecht beantwoord. Op stadsboerderij De Eikenhof maken de deelnemers hun kip klaar voor de braadpan.

"De bedoeling is dat mensen gaan nadenken over hoe een kip in de pan komt," zegt Corrie de Kock. "En ook hoe het kan dat vlees zo goedkoop in de supermarkt ligt. De cursus is een aanklacht tegen de manier waarop we met de dieren omgaan, zoals de plofkip."

De reacties op de cursus zijn wisselend. "Er zijn mensen die het eng of zielig vinden, maar ook die het goed vinden en altijd al hebben willen weten hoe een kip slachten precies gaat." Met de mensen die de slacht zielig vinden, gaat De Kock in gesprek om ze te laten nadenken over het vlees dat op hun bord ligt en het verhaal erachter.

Corrie is opgegroeid als boerendochter en heeft haar vader vaak kippen zien slachten. Toch doodt ze de kippen niet zelf, dat laat ze over aan Frank Ton, die meewerkt aan de cursus. Met een kip stevig in zijn hand, laat hij zien hoe hij de kip doodt.

Met een vloeiende, lichte tik, trekt Ton de nek van de kip uit. "Nu is het eigenlijk al gebeurd. De kip is hersendood. Ze zal zo gaan spartelen en daarna voel je dat het leven eruit is," legt Ton uit.

De cursisten zullen zaterdag in Dordrecht de gedode kippen kaalplukken. Ook zullen ze de ingewanden, hart en longen eruit halen. Uiteindelijk krijgen ze hun kip mee en is hij klaar voor de braadpan.

Het is de eerste keer dan de cursus kip slachten wordt georganiseerd. In de toekomst zullen er waarschijnlijk vaker cursussen worden gegeven.

bron: Rijnmond
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten