Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 12:22

schaapje schreef:Halvazout :shock: nog nooit van gehoord Chaya, ik zal toch eens kijken naar de groene bus.

Bij AH (een grotere) hebben ze zowel Jozo groen als LoSalt.
Moet je hier eens even kijken hoeveel soorten zout er in de winkel ligt:
http://www.ah.nl/zoeken?rq=zout :shock:

En als je van tuinkruiden houdt kun je in het reformhuis (en ook wel in een supermarkt waar ze een schap met hom. medicijnen hebben) dr Vogel zout kopen, herbamare.
http://www.avogel.nl/__we_thumbs__/1529 ... 1462278249

Herbamare van A.Vogel is een 100% natuurlijke smaakmaker die zich uitstekend leent voor het op smaak brengen van gerechten. Het bestaat uit zeezout en 14 verschillende verse biologische geteelde groenten, tuinkruiden en specerijen. Verder maken de als kelp bekende zeewieren, Herbamare tot een waardevolle en heerlijk smakende verrijking van de maaltijd.

Is erg lekker op een gebakken eitje bijvoorbeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor schaapje » 06 jul 2016 13:40

@Chaya
Je lijkt mijn dochter wel die weet ook altijd alles, als ik in de winkel loop dan pak ik de producten die ik altijd neem en kijk en snuffel maar zelden rond.(ik heb het altijd zo koud in de supermarkt)
:shock: Himalaya zout :roll: lijk me wel wat. :lol:

Dan te bedenken dan in de Bijbelse tijd het zout zo kostbaar was.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 14:07

schaapje schreef:@Chaya
Je lijkt mijn dochter wel die weet ook altijd alles, als ik in de winkel loop dan pak ik de producten die ik altijd neem en kijk en snuffel maar zelden rond.(ik heb het altijd zo koud in de supermarkt)
:shock: Himalaya zout :roll: lijk me wel wat. :lol:

Nou alles...... veel. :lol:
Eenmaal per week ga ik s'morgens vroeg op het gemak de meeste weekboodschappen halen en terwijl scan ik de schappen.
Wat jij zegt ervaar ik ook, ik trek altijd een jasje of vestje aan als ik de supermarkt induik.
Neem jij die gratis bladen nooit mee dan? (het blad boodschappen, allerhande of de jumbo)
schaapje schreef:Dan te bedenken dan in de Bijbelse tijd het zout zo kostbaar was.

Ons woord salaris stamt ervan af he. Ook weer zo'n weetje dat ik ooit oppikte :-oo
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor schaapje » 06 jul 2016 14:49

Ja leuk he dat woord salaris, ik heb eens een bijbelstudie gedaan over het zout.
In de Bijbelse tijd was zout dus kostbaar en werd er uitbetaald in blokken zout en kon het voedsel beter bewaard worden door het te zouten.
Maar zout dat gebruikt werd voor het bereiden van spijzen kregen allerlei bijmengels om het meer smaak te geven, zo werd het ook een soort specerij. Als dat zout niet goed bewaard werd verloor het de smaken van die bijmengels door invloed van vocht en zon en werd het waardeloos.
Vandaar dat de Here Jezus zei: dat wij een zoutend zout moesten zijn, en het zout kon zijn smaak verliezen en diende dan niet anders dan om weg gegooid te worden.

Toen ik dat leerde werd het me duidelijk want er bedoeld werd, want ik vond de uitspraak dat zout zijn smaak verliest zo vreemd, zout blijft toch altijd zout smaken :?

Nee Chaya ik neem nooit gratis bladen mee in de winkel, ik zal dan best wel wat missen denk ik.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2016 15:31

schaapje schreef:Nee Chaya ik neem nooit gratis bladen mee in de winkel, ik zal dan best wel wat missen denk ik.

Joh, dan mis je inderdaad wat. Lekker even doorbladeren bij een kopje thee of koffie. Er staan vaak hele goede tips in, recepten, nieuws en achtergrondinfo over allerlei produkten.

Vanavond ga ik doen aan restverwerking. Krieltjes (ga ik in de schil koken en daarna pellen) ik heb nog dobbelsteentjes mager spek (ga ik zachtjes uitbakken) groene aspergetips, half bosje peterselie en bieslook, en een half zakje gemengde slasoorten, gesnipperd sjalotje en augurkje erdoor.
Aardappelsalade dus met sardientjes erbij.
De saus maak ik van griekse yoghurt met een deel mayo (voor de smaak).
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor schaapje » 06 jul 2016 15:39

Chaya schreef:Joh, dan mis je inderdaad wat. Lekker even doorbladeren bij een kopje thee of koffie. Er staan vaak hele goede tips in, recepten, nieuws en achtergrondinfo over allerlei produkten.

Vanavond ga ik doen aan restverwerking. Krieltjes (ga ik in de schil koken en daarna pellen) ik heb nog dobbelsteentjes mager spek (ga ik zachtjes uitbakken) groene aspergetips, half bosje peterselie en bieslook, en een half zakje gemengde slasoorten, gesnipperd sjalotje en augurkje erdoor.
Aardappelsalade dus met sardientjes erbij.
De saus maak ik van griekse yoghurt met een deel mayo (voor de smaak).

Oohh lekkkkerrr, Chaya ik heb een hekel aan koken ik kan alleen aardappelen groenten en vlees, maar de kids (vroeger) aten altijd erg veel dus was het wel lekker.
Morgen komt mijn zoon op bezoek dan gaat hij voor mij koken meestal wordt het een eenpansgerecht, maar lekker! Ik probeer het wel eens na te maken maar als ik het kook is het nooit zo lekker.
Ik snap niet hoe hij zo goed kan koken en ook zo creatief...van mij heeft hij het niet.
Ik ben meer goed in taarten en uitgebreide nagerechten chocolade mousse tiramisu, dat soort, zoetekauw hé.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2016 17:55

Chaya schreef:Als je normaliter een eetlepel zout in de pan gooit, zou je bijv eens driekwart lepel kunnen proberen.
Ik heb zelf altijd de halvazout van Jozo, dat is die groene.
Dan krijg je minder natrium (dat is de boosdoener) en meer kalium naar binnen.
Fabrieksmatig bereid voedsel bevat vaak meer zout dan wanneer je het zelf klaarmaakt.


Ja en dat is een vicieuze cirkel die ontstaat door gewenning. Als je aan zout gewend bent smaken dingen met minder zout in eerste instantie flauwer totdat je een beetje ontwend bent. En dus zijn fabrikanten hun eten wat zouter gaan maken want als je minder zout er in doet valt het minder in de smaak en kiest men eerder voor het alternatief van een concurrent.

Soep zonder zout is niet lekker. Maar je kan hem wel makkelijk minder zout maken en dan proef je de smaken van de soep veel beter.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2016 20:15

mohamed schreef:Wat is dat toch met die calvinistische kruistocht tegen zout? Weet je dan niet dat eten zonder zout zijn smaak verliest en derhalve dient weg geworpen te worden? minder zout, zo zout heb ik het nog nooit gegeten! Lever liever strijd tegen de suikermaffia, want suiker proppen ze stiekem overal in, net als varken. [-X

Chaya schreef:De ongezouten waarheid is dat Nederlanders gemiddeld 1 kg zout per jaar te veel eten. Nederlanders weten wel dat te veel zout slecht is, maar denken dat een ander te veel zout eet. Om dit te veranderen start de Nierstichting een campagne en lanceert op World Kidney Day, donderdag 10 maart, Zoutmeter.com. Op basis van enkele vragen laat de Zoutmeter zien hoe veel zout je eet en hoe je dat vermindert. Als iedereen in Nederland 3 gram zout per dag minder eet, scheelt dat jaarlijks 1.500 sterfgevallen.

https://www.nierstichting.nl/zoutmeter

Heeft met calvinisme dus niets te maken!

Akkoord, ik dacht dat je flauw wilde doen met je zoutloze opmerking, maar kennelijk schreef toch iets om over na te denken! ;)

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 06 jul 2016 20:18

Marnix schreef:Mag allebei wel wat minder. Zowel met suiker als met zout raak je heel snel aan meer gewend en dat komt de smaak helemaal niet ten goede. Je proeft juist meer smaken als je minder zout en suiker gebruikt. Dat je dat in eerste instantie minder lekker vind komt doordat je smaakpapillen er aan gewend zijn. Wat matigen met suiker en zout is allebei goed.

Mee eens, je krijgt het vaker ongemerkt binnen dan je door hebt, om nog maar te zwijgen van het eten en drinken wat in suiker wordt omgezet door ons lichaam.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2016 18:20

Klopt. We eten ook al teveel koolhydraten. Minder aardappels, rijst, pasta en brood klaarmaken en meer groente.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2016 11:41

Marnix schreef:Klopt. We eten ook al teveel koolhydraten. Minder aardappels, rijst, pasta en brood klaarmaken en meer groente.

Koolhydraten zijn juist de basis van een gezond dieet! Samen met groente, fruit, bonen en wat noten en zaden. Mensen worden dik van het vet dat ze bij de aardappels of rijst eten. Als je te weinig koolhydraten eet, raak je niet verzadigd (tenzij je teveel vet erbij neemt) en ga je snaaien. Wij eten dus veel rijst en peulvruchten, een goede portie groenten erbij maar geen geraffineerde vetten zoals olie of boter. Zo blijven we slank en onze bloedvaten gezond :)

Het leuke van ons eetpatroon van onbewerkte plantaardige voeding is dat onze smaak nu veel beter is. Ik vond vroeger altijd dat er maar weinig smaak zat aan groente. Nu kan ik echt smullen van een worteltje en ook andere groenten hebben een heel volle, rijke smaak gekregen.

Over zout: je kunt dat het beste toevoegen aan tafel, dan heb je veel minder nodig dan wanneer je het in de pan gooit.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 09 jul 2016 13:06

Lalage schreef:Koolhydraten zijn juist de basis van een gezond dieet! Samen met groente, fruit, bonen en wat noten en zaden. Mensen worden dik van het vet dat ze bij de aardappels of rijst eten. Als je te weinig koolhydraten eet, raak je niet verzadigd (tenzij je teveel vet erbij neemt) en ga je snaaien.

Toch zijn sommige geleerden het hier ook niet over eens. Je bloedsuiker zou teveel kunnen gaan schommelen bij het eten van "witmeel".
Onverzadigd vet heb je ook nodig en geeft ook langere tijd een gevuld gevoel.
Als je groene sla eet met een paar aardappelen, krijg je toch na verloop van korte tijd weer trek.
Doe je er een schepje magere jus over en neem je er bijv. een eitje bij, duurt dat verzadigingsgevoel langer.

Best goed advies hoor, maar als je allergisch bent voor noten en bepaalde zaden (gebeurt vaak vanwege kruisallergie) bouw je toch een tekort op.
En veel kaas eten om dat aan te vullen, is ook niet gezond vanwege de hoeveelheid vet die in kaas zit.
20+ kaas vind ik niet te eten, zo droog. Ik eet trouwens alleen boerenkaas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2016 21:07

Witmeel is inderdaad niet zo'n goede keuze. Ik doel op zilvervliesrijst, aardappelen, volkoren pasta, volkoren brood (zonder troep), havermout en bonen. Die geven juist langere tijd een verzadigd gevoel. Je hoeft geen geraffineerde olie toe te voegen om genoeg vet binnen te krijgen, dat zit namelijk ook in de dingen die ik net noemde. Nu ik een tijd geen olie meer gebruik, proef ik dat ook als ik bijvoorbeeld kikkererwten eet. Zelfs in havermout zit vet!

Ik begrijp dat het verwarrend is dat 'geleerden' verschillende dingen adviseren. Maar wij hebben goede ervaringen met dit dieet en ik vind de literatuur ook erg overtuigend: artsen die al 40 jaar lang hetzelfde adviseren en al veel mensen hebben geholpen om overgewicht en hartziektes te bestrijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 10 jul 2016 00:05

Lalage schreef:Koolhydraten zijn juist de basis van een gezond dieet! Samen met groente, fruit, bonen en wat noten en zaden. Mensen worden dik van het vet dat ze bij de aardappels of rijst eten. Als je te weinig koolhydraten eet, raak je niet verzadigd (tenzij je teveel vet erbij neemt) en ga je snaaien. Wij eten dus veel rijst en peulvruchten, een goede portie groenten erbij maar geen geraffineerde vetten zoals olie of boter. Zo blijven we slank en onze bloedvaten gezond :)

Het leuke van ons eetpatroon van onbewerkte plantaardige voeding is dat onze smaak nu veel beter is. Ik vond vroeger altijd dat er maar weinig smaak zat aan groente. Nu kan ik echt smullen van een worteltje en ook andere groenten hebben een heel volle, rijke smaak gekregen.

Over zout: je kunt dat het beste toevoegen aan tafel, dan heb je veel minder nodig dan wanneer je het in de pan gooit.


Natuurlijk zijn koolhyndraten belangrijk. Het gaat alleen over de balans, de verhouding tussen aardappels en groente en vlees of geen vlees, hoeveel rijst, hoeveel groente, of pasta... En bij brood idem dito. We eten vaak teveel aardappels, pasta, rijst of brood en 200 gram groente op een dag vinden we dan heel veel. Terwijl als je een of twee aardappels minder zou eten of 25 gram psta of rijst, er genoeg ruimte is voor groente. Of bij ontbijt of lunch een boterham minder en in plaats daarvan wat groente erbij.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Lalage » 12 jul 2016 18:41

Als je het zo uitlegt dan ben ik het met je eens :)
Al denk ik dat je beter eerst dierlijk voedsel kunt schrappen en dat veel mensen juist meer aardappelen en rijst moeten eten.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten