Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2017 21:44

Chaya schreef:Mijn kinderen lusten het niet. Snert is inderdaad niet te maken in een literpannetje.
Dus ik vries bakken in en deel uit aan die en gene. Mijn schoonvader is inmiddels alleen en maakt het nu niet meer, dus er gaan steevast een paar porties naar hem.
Vraag even rond Marnix, in de kerk of zo, ik weet zeker dat je een paar ouderen er heel blij mee kunt maken.
Ik gaf een oude buurman ook altijd een pannetje, hij is inmiddels overleden, maar hij was er zo blij mee.


Hehe. Wij hebben juist goed contact met een ouder echtpaar in de kerk die een keer per maand een grote pan soep maken en dan komen wij en nog wat vrienden langs om het op te eten. De omgekeerde wereld dus. En zo hebben we wat meer jaarlijkse maaltijden, altijd een keer paardenhaché bijvoorbeeld, af en toe kook ik ook en komen ze hier langs. Ik weet zo niet wie een pan soep wil hebben maar wie weet ga ik dat nog een keer doen :) Maar ik merk wel dat ik ook als ik het niet maak nog wel vaak genoeg snert eet. Soms hebben ze het in de kantine op het werk, vanavond aten we het op onze open maaltijd op de kring ook, met sinterklaas was er ook een pan. Dus het is niet dat ik het nooit eet omdat ik het nooit maak :)


Marnix schreef:Iemand anders nog leuke wintergerechten?

Iemand heeft van FB een receptje voor me gekopieerd van spaghettitaart. Was heel lekker en bijzonder!
Wel "heavy" dus ik vind dat meer een wintergerecht.
Gisteravond zag ik bij Jeroen Meus dat hij een blanke soep maakte, van o.m. witte kool, selderiestengels, prei. Met krokant gebakken kikkererwten. Die hoop ik een dezer dagen zeker te gaan bereiden.[/quote]

Klinkt goed. Ik hou wel van heavy :) Heb je een recept? Soepen zijn inderdaad ook erg lekker in de winter. Ik maak graag pompoensoep bijvoorbeeld, vaak Marokkaanse pompoensop dus ook met warme kruiden. Zondag had ik pastinaaksoep gemaakt, ook een blanke soep. Makkelijk en erg lekker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor jaccootje85 » 26 jan 2017 22:16

De paarse heb ik nog niet geprobeerd, maar de groene kook ik altijd twee keer. Eerst aan de kook brengen en dan na drie minuten afgieten en nog een keer koken. Dat gaat prima bij m'n man.
Szent az Úr

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2017 22:22

Marnix schreef:Hehe. Wij hebben juist goed contact met een ouder echtpaar in de kerk die een keer per maand een grote pan soep maken en dan komen wij en nog wat vrienden langs om het op te eten. De omgekeerde wereld dus. En zo hebben we wat meer jaarlijkse maaltijden, altijd een keer paardenhaché bijvoorbeeld, af en toe kook ik ook en komen ze hier langs.

Paardenhachee? Waar koop jij nog paardenvlees dan?
Marnix schreef:Ik weet zo niet wie een pan soep wil hebben maar wie weet ga ik dat nog een keer doen

Ik denk dat je iedereen die vóór 1950 is geboren daar een groot plezier mee doet. :wink:
jaccootje85 schreef:Eerst aan de kook brengen en dan na drie minuten afgieten en nog een keer koken. Dat gaat prima bij m'n man.

O, dat maakt het lichter of gemakkelijker verteerbaar?
jaccootje85 schreef:De paarse heb ik nog niet geprobeerd

Die smaakt echt heel anders en is misschien wel lichter verteerbaar, maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb laatst een soep gemaakt van een halve zak boerenkool. struikje broccoli en selderiestengels.
Restverwerking heet dat geloof ik, maar was heerlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2017 22:45

Dat kopen dat echtpaar altijd ergens, af en toe heeft de slager het nog.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor jaccootje85 » 05 feb 2017 20:15

Heeft iemand tips voor suikervrije hapjes/taart voor een babyshower?
Ik heb al ideetjes met fruit: Blauw fruit en rood fruit door de blender in een glaasje. Een laagje rood en een laagje blauw fruit.
Maar verder kom k niet echt....
Szent az Úr

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Duschka » 05 feb 2017 23:11

Bananencake? (of muffins)

Ik denk als je via google op Paleo zoekt, dat je een heel eind komt?
Bananencake / brood is hier echt populair, mijn enige tip is dat je het binnen een dag moet eten, anders wordt het toch minder smakelijk :D .
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 06 feb 2017 13:43

jaccootje85 schreef:Heeft iemand tips voor suikervrije hapjes/taart voor een babyshower?
Ik heb al ideetjes met fruit: Blauw fruit en rood fruit door de blender in een glaasje. Een laagje rood en een laagje blauw fruit.
Maar verder kom k niet echt....

Ik kreeg laatst op een kraamfeestje minicroissantjes, daar kon je naar believen roomboter, kaas of ham op doen, maar ik vond ze zo naturel heerlijk.
Maar je kunt ze natuurlijk ook maken met een mini-knakworstje erin.
Bij Laura's bakery kun je recepten vinden voor hapjes zonder suiker
http://www.laurasbakery.nl/10x-bakrecep ... der-suiker

Moet het zonder toegevoegde kristalsuiker zijn?
Als suikervervanger kun je bijvoorbeeld voor Stevia kiezen, dat is een gezonder alternatief dan candarel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2017 20:03

Marnix schreef:Tenzij je alleen kaas eet zonder dierlijk stremsel..
Maar ik snap best dat mensen daar niet aan beginnen en ik vind dat niet per definitie inconsequent. Allereerst kan je om allerlei redenen vegetarier zijn, niet alleen zodat er geen dieren dood gaan. En je kan ook realistisch genoeg zijn om te beseffen dat omdat de meeste mensen wel vlees eten, er toch dieren dood zullen blijven gaan. Aangezien dieren niet specifiek voor stremsel worden geslacht is het dus een bijproduct waar meer dan genoeg van is. Met het niet eten van kaas gaan er niet minder dieren dood. Dus om vegateriers inconsequent te noemen vind ik wat overdreven.

Voor het produceren van zuivel en eieren gaan wel degelijk veel dieren dood. Denk alleen al aan de mannelijke kalfjes en haantjes, die nutteloos zijn en meteen worden gedood. Verder is het voor koeien echt geen pretje om steeds weer zwanger te zijn en melk te moeten geven, hetzelfde geldt voor kippen waarvan de bekjes worden afgeknipt, om maar wat te noemen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor pindas83 » 13 feb 2017 21:07

Duschka schreef:Bananencake? (of muffins)

Ik denk als je via google op Paleo zoekt, dat je een heel eind komt?
Bananencake / brood is hier echt populair, mijn enige tip is dat je het binnen een dag moet eten, anders wordt het toch minder smakelijk :D .


Mijn vrouw heeft het laatst ook gemaakt maar ik vond het, ook binnen diezelfde dag, verschrikkelijk. :cry:
Zij vondt het eigenlijk ook niks, zei aanvankelijk niets maar toen ze er een dikke laag appelstroop op smeerde wist ik dat het niet aan mij lag.
Ik eet liever 3x in de week gewoon lekker zoet gebak met genoeg geraffineerde suiker erin dan 6x in de week die bananenbende als ik eerlijk ben. 8-[

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor jaccootje85 » 15 feb 2017 19:53

Dat is duidelijk :lol:
Szent az Úr

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor jaccootje85 » 26 feb 2017 23:18

Deze taart uiteindelijk nog gebakken voor de babyshower bij m'n zus

Afbeelding
Szent az Úr

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Haaibaai » 27 jun 2021 13:58

Afbeelding



Koken is een genot des te meer als deze nasischotel gemaakt is heerlijk op te eten met een groene thee er bij en na afloop een goede pint gerstenat.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2021 19:52

Haaibaai schreef:Afbeelding



Koken is een genot des te meer als deze nasischotel gemaakt is heerlijk op te eten met een groene thee er bij en na afloop een goede pint gerstenat.


Ik vind bier bij de nasi eigenlijk wel een goede combinatie, beter dan bier en groene thee :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Haaibaai » 27 jun 2021 20:27

Marnix schreef:Ik vind bier bij de nasi eigenlijk wel een goede combinatie, beter dan bier en groene thee :-)

Als je een uitgebreide rijsttafel hebt of een goede nasimaaltijd en je drinkt er bier bij dat vult de maag en men zit dan snel vol, drink men er groene thee bij dat breekT en kan men behoorlijk schransen, en dan als toe een goede pint bier of twee. Daarom bier na :)

Voorts na al die pittigheid smaakt het gerstenat extra lekker.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor pindas83 » 27 jun 2021 21:22

Ik vind koekjes bij de thee wel een prima combinatie.

Met nasi of bami moet je bier drinken. Dat is gewoon zoals dat ooit bedoeld is, moet je niet mee rommelen.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron