Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 23:40

Marnix schreef:Dat heet veganistisch Mohamed. Das wat anders. Vegetarier is geen vlees ETEN.

Ja maar ik zat meer te denken aan de menukaart van een doorsnee pizzeria. Vaak staat er dan vegetarische pizza's en vervolgens zit er standaard kaas op, wat dus niet vegetarisch is, al wordt het wél door vegetariërs gegeten.

Weet je wel wat een vegetariër is? Een inconsequente veganist en dat is geen mopje. ;)

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 23:44

meribel schreef:Weet ik Marnix
Maar mo schrijft voor melk hoeft geen dier dood te gaan
Tja
Maar wat moet je dan met die jongenskalfjes?

Let wel: voor het hart van de discussie heb ik het gezegd. Niet dat ik zelf vegetariër ben of van zins te worden. Ik wijs slechts op het inconsistente aspect er van.

Melk hoor je dan eigenlijk ook te laten staan ja.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor meribel » 20 jul 2016 19:51

mohamed schreef:[

Weet je wel wat een vegetariër is? Een inconsequente veganist en dat is geen mopje. ;)



Haha, helemaal eens ! :-)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2016 10:35

Tenzij je alleen kaas eet zonder dierlijk stremsel..
Maar ik snap best dat mensen daar niet aan beginnen en ik vind dat niet per definitie inconsequent. Allereerst kan je om allerlei redenen vegetarier zijn, niet alleen zodat er geen dieren dood gaan. En je kan ook realistisch genoeg zijn om te beseffen dat omdat de meeste mensen wel vlees eten, er toch dieren dood zullen blijven gaan. Aangezien dieren niet specifiek voor stremsel worden geslacht is het dus een bijproduct waar meer dan genoeg van is. Met het niet eten van kaas gaan er niet minder dieren dood. Dus om vegateriers inconsequent te noemen vind ik wat overdreven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

MariskaMylocals
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2017 16:04

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor MariskaMylocals » 25 jan 2017 16:14

Ik ben gek op eten. Ik probeer het (ook) wel zo gezond en zo verantwoord mogelijk te doen.
Veel plezier met koken iedereen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2017 17:13

Nou... dit topic kan wel een schopje omhoog gebruiken ook :)

Het is winter. Tijd voor stamppotten en mijn favoriet: Stoofschotels. Afgelopen weken 2x Boeuf Bourguignon gemaakt (stoofvlees in rode wijn) en 2x Stoofvlees in donker bier. Die is wat zoeter dan de eerste. Allebei ontzettend lekker!

Iemand anders nog leuke wintergerechten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor pindas83 » 25 jan 2017 19:35

Marnix schreef:Nou... dit topic kan wel een schopje omhoog gebruiken ook :)

Het is winter. Tijd voor stamppotten en mijn favoriet: Stoofschotels. Afgelopen weken 2x Boeuf Bourguignon gemaakt (stoofvlees in rode wijn) en 2x Stoofvlees in donker bier. Die is wat zoeter dan de eerste. Allebei ontzettend lekker!

Iemand anders nog leuke wintergerechten?


Afgelopen zondag, patatje stoofvlees gemaakt. Deze keer alleen niet zelf de patat gemaakt.
Het stoofvlees (runderriblappen) laten stoven in een tripel van Duvel, was best lekker!

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor jaccootje85 » 25 jan 2017 22:13

Hier zijn we echt van de Hollandse stamppotten: Andijviestamppot, spruitenstamppot,enz... Niet echt wat bijzonders maar elke pan gaat leeg :mrgreen:
Szent az Úr

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Steinway » 25 jan 2017 23:42

Marnix ze
Iemand anders nog leuke wintergerechten?


Wat dacht je van zelfgemaakte snert, afgelopen zaterdag stond in de weekendbijlage nog een prima recept, echt slow cooking

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 26 jan 2017 10:46

Ja, snert is heerlijk maar ik maak het nooit omdat mijn vrouw er geen fan van is en een pan snert voor jezelf maken is wel veel werk als je er alleen maar zelf van eet :)

Maar ehh, wat is "de weekendbijlage"? Waarvan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor jaccootje85 » 26 jan 2017 13:53

Marnix schreef:Ja, snert is heerlijk maar ik maak het nooit omdat mijn vrouw er geen fan van is en een pan snert voor jezelf maken is wel veel werk als je er alleen maar zelf van eet :)


Je kunt t ook in partjes invriezen... Geniet je vaker/langer van die ene pan snert :D
Szent az Úr

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Steinway » 26 jan 2017 14:09

Ah sorry....mijn gedachten waren weer sneller dan het typen...het was de weekendbijlage van de Volkskrant

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2017 14:32

In de winter ben ik dol op de stoofschotels, maaltijdsoepen en ovenschotels.
Ook staat er altijd wel een schaal stoofperen of zelfgemaakte appelmoes in de koelkast, als 'bijgroente) bij stamppotten bijvoorbeeld.
Warme kruiden zoals kruidnagel, nootmuskaat, gember...
In de zomer salades, lichte soepjes en bouillonnetjes, gegrild vlees, kip of vis.
jaccootje85 schreef:Hier zijn we echt van de Hollandse stamppotten: Andijviestamppot, spruitenstamppot,enz... Niet echt wat bijzonders maar elke pan gaat leeg

Er is heel simpel variatie in te brengen.
Door bij rodekoolstamppot wat julienne gesneden wortel en rozijntjes mee te stampen.
Bij spruitjes blokjes kaas of uitgebakken dobbelsteentjes mager spek erdoor.
Verschillende soorten kool te nemen, bij AH verkopen ze kant en klare zakken met 3 soorten kool erin. Heerlijk!
Marnix schreef:Ja, snert is heerlijk maar ik maak het nooit omdat mijn vrouw er geen fan van is en een pan snert voor jezelf maken is wel veel werk als je er alleen maar zelf van eet

Mijn kinderen lusten het niet. Snert is inderdaad niet te maken in een literpannetje.
Dus ik vries bakken in en deel uit aan die en gene. Mijn schoonvader is inmiddels alleen en maakt het nu niet meer, dus er gaan steevast een paar porties naar hem.
Vraag even rond Marnix, in de kerk of zo, ik weet zeker dat je een paar ouderen er heel blij mee kunt maken.
Ik gaf een oude buurman ook altijd een pannetje, hij is inmiddels overleden, maar hij was er zo blij mee.
Marnix schreef:Iemand anders nog leuke wintergerechten?

Iemand heeft van FB een receptje voor me gekopieerd van spaghettitaart. Was heel lekker en bijzonder!
Wel "heavy" dus ik vind dat meer een wintergerecht.
Gisteravond zag ik bij Jeroen Meus dat hij een blanke soep maakte, van o.m. witte kool, selderiestengels, prei. Met krokant gebakken kikkererwten. Die hoop ik een dezer dagen zeker te gaan bereiden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
jaccootje85
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1240
Lid geworden op: 16 apr 2007 18:39

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor jaccootje85 » 26 jan 2017 14:52

[quote="Chaya"]Er is heel simpel variatie in te brengen.
Door bij rodekoolstamppot wat julienne gesneden wortel en rozijntjes mee te stampen.
Bij spruitjes blokjes kaas of uitgebakken dobbelsteentjes mager spek erdoor.
Verschillende soorten kool te nemen, bij AH verkopen ze kant en klare zakken met 3 soorten kool erin. Heerlijk! [quote]

Bij de spruitjes doe ik er altijd spekjes door, rode kool eet ik niet als stamppot, maar kan ik eens proberen. Manlief kan niet heel best tegen koolsoorten dus is t uitproberen. Kant en klare zakken met koolsoorten: daar hou ik niet zo van. Kool heb ik het liefst vers :D
Szent az Úr

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2017 15:34

jaccootje85 schreef:Kant en klare zakken met koolsoorten: daar hou ik niet zo van. Kool heb ik het liefst vers :D

Boerenkool en zuurkool is de enige groente die ik voorgesneden koop in principe.
Maar als je deze Afbeelding
zou willen eten zou dat betekenen dat je een boerenkool, een spitskool en een groene kool zou moeten kopen.
Prima als je een groot gezin hebt te voeden, maar niet in een gemiddeld Hollands gezin.
Vandaar :wink:
jaccootje85 schreef:Manlief kan niet heel best tegen koolsoorten dus is t uitproberen.

Rode kool moet je lang koken. Als 1 van de weinige groenten.
Laat het minstens een uur koken en voeg dan pas een klein scheutje azijn toe. Dan wordt het zachter en smeuïiger nl.
Zet dan pas de aardappelen op, zodat de kool ruim anderhalf uur gekookt heeft. Dan is het echt lichter verteerbaar.
Spruitjes zijn trouwens ook minikooltjes he.
Heb je de paarse weleens geprobeerd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten