Koken, bakken, etc. (5)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2016 20:58

Zou kunnen als je iedere dag vlees en zo eet. Maar ik denk dat meer groente eten en dan wat minder (niet te weinig) aardappels en rijst en veel minder vlees en zo goed zou werken. Allebei dus. En vooral meer bewegen :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 13 jul 2016 09:40

Lalage schreef:Als je het zo uitlegt dan ben ik het met je eens :)
Al denk ik dat je beter eerst dierlijk voedsel kunt schrappen en dat veel mensen juist meer aardappelen en rijst moeten eten.

Niet totaal schrappen. Dat gaat mij te ver. God heeft ons de dieren gegeven om op te eten.
Het is wel verstandig om zo veel mogelijk "bewerkt" vlees te schrappen. (bepaalde worstsoorten, "geplakt" vlees, snel klaar vleesdingetjes)
Vlees is rijk aan de vitamines B1, B6 en B12 en het mineraal zink. Daarnaast levert het vitamine B2 en de mineralen ijzer, fosfor en seleen. Lever is bovendien rijk aan vitamine A. Vlees bevat van nature eiwit en vet. Er zitten geen koolhydraten in. De hoeveelheid eiwit en vet staan met elkaar in verband. Des te vetter het vlees des te lager het eiwit gehalte en andersom.
IJzer uit vlees wordt gemakkelijker opgenomen dan ijzer uit andere voedselbronnen.
Vitamine B12 kan niet uit een vegetarisch alternatief gehaald worden.

Volgens een site over superfood hebben veel vegetariërs een tekort aan:
vitamine B12, vitamine D2, ijzer en/of calcium.
Ik ben minder vlees en vleeswaren gaan eten en ik koop nooit bewerkte vleessoorten, zeker niet in de supermarkt, zoals schnitzel, slavink, worstjes.
Ik eet vaker vis en eet 1 dag per week helemaal geen vlees of vervangers.
Als je die dag een gekookt eitje op je brood eet, of door een salade, of je neemt een plak kaas op je boterham, krijg je geen tekorten.
Ik heb een notenallergie en allergie voor verschillende zaden dus ik eet niets van dat soort dingen.
Terwijl een vegetariër het daaruit moet halen.
Bovendien heeft eten - voor mij althans - ook de functie van gezelligheid, samenzijn, het graag bereiden, het bedenken van een recept.
En ik denk maar zo, je kunt beter zelf al beperken in zout, suiker, vet, alcohol, voordat de dokter dit zegt, want dan moet het vaak rigoureus. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor ajl » 18 jul 2016 07:18

Daarnaast is het voor kinderen bijna ondoenlijk om op een andere wijze hun benodigde calcium en eiwitten binnen te krijgen. Zij eten nu eenmaal al veel minder en hebben veel meer nodig dan volwassenen.
Wij eten langzaam aan wel vaker vegetarisch, maar veganistisch zal nooit gaan gebeuren

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 18 jul 2016 11:19

ajl schreef:Daarnaast is het voor kinderen bijna ondoenlijk om op een andere wijze hun benodigde calcium en eiwitten binnen te krijgen. Zij eten nu eenmaal al veel minder en hebben veel meer nodig dan volwassenen.
Wij eten langzaam aan wel vaker vegetarisch, maar veganistisch zal nooit gaan gebeuren

Of raw food. :neeschudden:
Heb je dat toen gevolgd in de media?
Jongen zag er uit als een spook, moeder maar volhouden dat het zo gezond was.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Evelien » 18 jul 2016 16:29

Hier kook ik zo weinig mogelijk (stomen of raw).
Maar dat voorbeeld waar jij het over hebt is wel een hele uitzondering (en volgens mij was die moeder een beetje van het padje af).
Ik ken genoeg mensen in mijn omgeving die raw food eten (en plantaardig). Hier eet ik zelf amper vlees meer. Het staat me tegen.
Hier met name lekker groente smoothies. Zelfs mijn zoon vind het heerlijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2016 14:23

Vandaag weer eens een veggiedagje.
Ik zag in de winkel kaassticks liggen. Ben benieuwd.
Daarbij roseval aardappeltjes uit de oven, besprenkeld met wat olijfolie en hier en daar een takje rozemarijn ertussen.
Klein beetje grof zeezout, meer hebben ze niet nodig.
En een frisse groene salade van little gem en frisee, komkommer, fijngeknipte verse tuinkruiden en 2 gekookte eitjes erdoor, want die zijn bijna aan de datum.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 14:37

Kaas is niet vegetarisch want om het te bereiden moet het kalf gedood worden. Als je dan toch kaas gaat eten, kook het bokje dan lekker in de melk van de moeder. Ook is een ei verre van vegetarisch te noemen, want het was een kip geworden. Dat kan je van een tomaat niet zeggen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Chaya » 19 jul 2016 14:43

mohamed schreef:Kaas is niet vegetarisch want om het te bereiden moet het kalf gedood worden. Als je dan toch kaas gaat eten, kook het bokje dan lekker in de melk van de moeder. Ook is een ei verre van vegetarisch te noemen, want het was een kip geworden. Dat kan je van een tomaat niet zeggen.


Pffffffffft, ben jij van de geitewollensokkenetenendrinkenpolitie of zo? :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 14:48

mohamed schreef:Kaas is niet vegetarisch want om het te bereiden moet het kalf gedood worden. Als je dan toch kaas gaat eten, kook het bokje dan lekker in de melk van de moeder. Ook is een ei verre van vegetarisch te noemen, want het was een kip geworden. Dat kan je van een tomaat niet zeggen.

Chaya schreef:Pffffffffft, ben jij van de geitewollensokkenetenendrinkenpolitie of zo? :roll:

Met die weer toch zeker niet? Weet je wel hoe warm het is?

Vegetarisch is brood en melk (want voor melk hoeft er immers geen dier dood te gaan) en patat (mits gebakken in olie die aardig is voor dieren) en eigenlijk alles waar geen dier voor gekrenkt wordt. Is honing eigenlijk wel vegetarisch? Het is immers niet erg vriendelijk naar de bijtjes die je dan ook bijten als ze de kans krijgen!

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor lekkerbek » 19 jul 2016 19:54

Wat zul je mij dan harteloos vinden, ik ben gek op ossenhaas......en een broodje kaas, en een gebakken eitje, met bacon, en 1 x in de week een frikadel (of 2 :oops: ....en ik weet waarvan t gemaakt wordt ). Heel af en toe een roze koek bij de koffie (jaja van die schildluis) en tussen t werk door af en toe een fruitella (arm varken). Verder eet ik echt gezond hoor, 2 stuks fruit, altijd verse groenten, en natuurlijk uien bij mn frikadel spec :lol: :lol:

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor meribel » 19 jul 2016 21:35

@ mohamed
Melk zou ik niet vegetarisch noemen
Ik neem aan dat die koeien dat pas geven als er een kalfje geboren is
Dan zal de helft toch wel een mannetje zijn die nooit een melkkoe wordt
Heb een vermoeden dat de meeste dan een kalfsfiletlapje worden

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2016 21:46

Dat heet veganistisch Mohamed. Das wat anders. Vegetarier is geen vlees ETEN.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3821
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor meribel » 19 jul 2016 22:59

Weet ik Marnix
Maar mo schrijft voor melk hoeft geen dier dood te gaan
Tja
Maar wat moet je dan met die jongenskalfjes?

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 23:35

lekkerbek schreef:Wat zul je mij dan harteloos vinden, ik ben gek op ossenhaas......en een broodje kaas, en een gebakken eitje, met bacon, en 1 x in de week een frikadel (of 2 :oops: ....en ik weet waarvan t gemaakt wordt ). Heel af en toe een roze koek bij de koffie (jaja van die schildluis) en tussen t werk door af en toe een fruitella (arm varken). Verder eet ik echt gezond hoor, 2 stuks fruit, altijd verse groenten, en natuurlijk uien bij mn frikadel spec :lol: :lol:

Ik jou harteloos vinden? Omdat ik heb gezegd dat ei en kaas niet vegetarisch zijn? Welnee, ik ben dol op ambachtelijke kaas en vind je echt niet harteloos, hooguit een lekkerbek! :mrgreen:

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (5)

Berichtdoor mohamed » 19 jul 2016 23:38

meribel schreef:@ mohamed
Melk zou ik niet vegetarisch noemen

Puntje voor jou, very well Meribel!
meribel schreef:Ik neem aan dat die koeien dat pas geven als er een kalfje geboren is
Dan zal de helft toch wel een mannetje zijn die nooit een melkkoe wordt
Heb een vermoeden dat de meeste dan een kalfsfiletlapje worden

Zachtjes gekookt in de melk van de moeder? Hoe klinkt dat met een flesje rode wijn van het huis? :-({|=


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten