De zondeval en Jezus' rol in het licht der evolutietheorie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: De zondeval en Jezus' rol in het licht der evolutietheorie

Berichtdoor pindas83 » 17 dec 2015 20:36

[quote="Cathy"]
Wanneer je letterlijk leest dan was er voor de zondeval geen dood. Hoe hadden Adam en Eva kunnen weten wat sterven was? Wat is dood? Wat is de dood sterven (SV)? Ze konden de consequenties van hun daad niet overzien.
[quote]

Ik geloof niet dat God zoiets cruciaals zegt tegen de mensen, wetende dat zij er geen malle moer van snappen. Het tegendeel blijkt naar mijn idee ook wel uit GN.3:2,3 waarin Eva letterlijk tegen satan zegt dat ze niet mogen eten van de boom, op straffe van de dood.
Heeft God het misschien uitgelegd wat dat dan inhield? Misschien wel, in ieder geval, ze wisten het. Ik denk niet dat het noodzakelijk is geweest dat ze een sterfgeval van dichtbij moesten meemaken om dit te kunnen bevatten.

Verwerp je o.b.v. dit gegeven de letterlijke lezing, of is het ook, dat het vrij ongeloofwaardig is dat de aarde in slechts 6 dagen werd gevormd?

Bruno

Re: De zondeval en Jezus' rol in het licht der evolutietheorie

Berichtdoor Bruno » 18 dec 2015 09:37

@Pcrtje Ik mis uw punt?
Je brengt 2 dingen samen die geheel niets met elkaar te maken hebben.
De zondeval van Jezus was 2015 jaar geleden. Die tijd tot nu is een vingerknip op de schaal die U vooropstelt. 3,9 miljard jaar.

Bruno

Re: De zondeval en Jezus' rol in het licht der evolutietheor

Berichtdoor Bruno » 18 dec 2015 10:20

mannetje1977 schreef:
Wat betekent het verhaal van Adam en Eva, de zondeval en de verzoening door Jezus dan voor mij?

Als ik het verhaal van Adam en Eva lees dan is voor mij het centrale punt daarin, het moment waarop God door de tuin wandelt en vraagt: "Adam, waar ben je?" Het is ten diepste een vraag van ons eigen ontwaakte geweten die ons ter verantwoording roept voor onze daden.

Op zo'n moment hebben we de keus: nemen wij de verantwoordelijkheid voor onze eigen daden, of gaan we de schuld leggen bij iemand of iets anders? En wat zie je in het verhaal? Het zondebokmechanisme! Adam schuift de schuld af: "de vrouw die U mij heeft gegeven" En Eva doet hetzelfde: "de slang heeft mij misleid".

Het afschuiven van de schuld heeft mensen duizenden jaren in zijn greep gehouden en heeft geleidt tot frustratie, boosheid en geweld.


U bent een wijs mannetje. Een licht gaat hier aan.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: De zondeval en Jezus' rol in het licht der evolutietheorie

Berichtdoor Cathy » 18 dec 2015 10:34

pindas83 schreef:Ik geloof niet dat God zoiets cruciaals zegt tegen de mensen, wetende dat zij er geen malle moer van snappen. Het tegendeel blijkt naar mijn idee ook wel uit GN.3:2,3 waarin Eva letterlijk tegen satan zegt dat ze niet mogen eten van de boom, op straffe van de dood.

Dat mag je van mij geloven.
Heeft God het misschien uitgelegd wat dat dan inhield? Misschien wel, in ieder geval, ze wisten het. Ik denk niet dat het noodzakelijk is geweest dat ze een sterfgeval van dichtbij moesten meemaken om dit te kunnen bevatten.
Ben je ervan bewust dat je er zelf nu van alles 'inleest'?

Verwerp je o.b.v. dit gegeven de letterlijke lezing, of is het ook, dat het vrij ongeloofwaardig is dat de aarde in slechts 6 dagen werd gevormd?

Er zijn heel veel redenen waarom ik afgestapt ben van een letterlijke interpretatie. Dit zijn er een paar.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten