Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2019 20:59

Laphroaigh is voor mij de uitzondering qua rokerige whiskey; die vond ik altijd wel erg lekker.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 21 okt 2019 21:45

Ik vind juist de Lagavulin veel subtieler qua rokerigheid dan Laphroaigh. Die kan ik overigens ook wel waarderen hoor.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2019 11:59

Lagavullin is iets zoeter en dat maskeert de rokerigheid iets veter ja. Plus dat je in Laphroiag extreem veel jodium proeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 23 okt 2019 13:52

Talisker Port Ruighe is het geworden.
Voor de koffie is het 1liter Jameson geworden.
Zo... Marnix, ik hoop dat je nu blij bent :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2019 14:05

pindas83 schreef:Talisker Port Ruighe is het geworden.
Voor de koffie is het 1liter Jameson geworden.
Zo... Marnix, ik hoop dat je nu blij bent :wink:


Ik hoop dat jij blij bent. Daarom adviseer ik Port Ruighe. Als ik blij moet worden koop ik zelf wel zo'n fles :-)

Maar laten we 1 ding afspreken: Gooi Port Ruighe NOOIT door de koffie ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Whisky topic

Berichtdoor Optimatus » 24 okt 2019 16:20

Ik heb van mijn neefje een fles whisky gekregen voor mijn verjaardag.

Hoelang is dat spul houdbaar? Ik drink het eigenlijk niet...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 21:54

Optimatus schreef:Ik heb van mijn neefje een fles whisky gekregen voor mijn verjaardag.

Hoelang is dat spul houdbaar? Ik drink het eigenlijk niet...


Ongeopend onbeperkt houdbaar. Geopend ligt het er aan hoeveel zuurstof erbij zit. Een halfvolle fles een jaar of twee, daarna is het nog wel te drinken maar de kwaliteit wordt wel wat minder. Als je het nooit drinkt kan je hem beter weggeven aan iemand die het wel lekker vindt. Ook al heb je het ooit gekregen, weggooien na jaren is helemaal zonde (zonde betekent “je doel missen” en dat doet die fles dan absoluut. Of het toch een keer gaan leren drinken ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 24 okt 2019 22:00

Marnix schreef:Ik hoop dat jij blij bent. Daarom adviseer ik Port Ruighe. Als ik blij moet worden koop ik zelf wel zo'n fles :-)

Maar laten we 1 ding afspreken: Gooi Port Ruighe NOOIT door de koffie ;-)


Ik ben blij Marnix :D Er staat nu een kleine, doch fraaie collectie op de plank:
-Glenlivet nadurra
-Talisker Port Ruighe
-Lagavulin 16
-Aberlour 12
-Jameson

Zolang de er Jameson op de plank is beloof ik plechtig er geen andere in te smijten!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 24 okt 2019 22:04

Optimatus schreef:Ik heb van mijn neefje een fles whisky gekregen voor mijn verjaardag.

Hoelang is dat spul houdbaar? Ik drink het eigenlijk niet...


Je kan het ook door de koffie heen roeren om het wat op te leuken. Of voor bij het huisbezoek om de scherpe randjes er wat af te halen?!
Ik noem maar wat hoor 8-[

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2019 22:20

Haha en zorg anders dat als de Jameson bijna op is, je vast een nieuwe in huis hebt. En anders maar de Aberlour 12 gebruiken. ;-)

Ben benieuwd wat je van de Port Ruighe vindt. Ik vind de combinatie van port en rokerigheid briljant. Hou sowieso vaak meer van port cask whisky dan van sherry casks.

Zelf momenteel niets in huis, de restjes van afgelopen winter zijn op. Morgen denk ik maar eens wat halen voor in de winter bij de kachel :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Whisky topic

Berichtdoor Optimatus » 25 okt 2019 15:11

pindas83 schreef:Je kan het ook door de koffie heen roeren om het wat op te leuken. Of voor bij het huisbezoek om de scherpe randjes er wat af te halen?!
Ik noem maar wat hoor 8-[


Ik ben een verwoed theedrinker, maar als er al iets in de thee gaat, dan is het de Oostenrijkse Jagatee.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2019 15:42

Whisky met thee is inderdaad niet fantastisch. Misschien zijn er lekkere gerechten met whisky die je kan maken. En anders af en toe toch een borrel nemen en het leren drinken (kleine slokjes, door je mond laten gaan en proberen de smaken te herkennen, niet een teug gelijk naar binnen gooien, dan brandt het alleen maar)

En anders toch weggeven ondanks dat het een kado was, als ke er niets mee doet heb je er ook niets aan ;-) wat voor fles is het eigenlijk?

Ik heb net ook nog even geprofiteerd van de wilde whiskydagen en een fles Glendronach 12 gekocht en een fles Finlaggan. De Geldronach vind ik erg lekker vanwege de zoetige touch die de Pedro Ximenez-vaten eraan geeft. De Finlaggan is een erg betaalbare Islay die ik toch wel heel lekker vind. Ik wil niet teveel uitgeven aan whisky want ik hou ook van wijn en speciaalbier en geef al genoeg geld uit aan alcohol :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 26 okt 2019 09:43

Marnix schreef:Whisky met thee is inderdaad niet fantastisch. Misschien zijn er lekkere gerechten met whisky die je kan maken. En anders af en toe toch een borrel nemen en het leren drinken (kleine slokjes, door je mond laten gaan en proberen de smaken te herkennen, niet een teug gelijk naar binnen gooien, dan brandt het alleen maar)

En anders toch weggeven ondanks dat het een kado was, als ke er niets mee doet heb je er ook niets aan ;-) wat voor fles is het eigenlijk?

Ik heb net ook nog even geprofiteerd van de wilde whiskydagen en een fles Glendronach 12 gekocht en een fles Finlaggan. De Geldronach vind ik erg lekker vanwege de zoetige touch die de Pedro Ximenez-vaten eraan geeft. De Finlaggan is een erg betaalbare Islay die ik toch wel heel lekker vind. Ik wil niet teveel uitgeven aan whisky want ik hou ook van wijn en speciaalbier en geef al genoeg geld uit aan alcohol :-)


Wij kunnen lezen en schrijven met elkaar Marnix, het word bijna eng :mrgreen:
De Glendronach ken ik ook die heb ik in Schotland, Huntly geproefd in een kasteelachtig hotel en die is inderdaad heerlijk. Heb hem later cadeau gedaan aan mijn reisgenoot, die er dol op was, bij zijn huwelijk.
En Finlaggan is ook top. Doet me denken aan Lagavulin maar dan veel leuker geprijsd.
Dat wordt genieten!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 26 okt 2019 10:32

pindas83 schreef:Wij kunnen lezen en schrijven met elkaar Marnix, het word bijna eng :mrgreen:
De Glendronach ken ik ook die heb ik in Schotland, Huntly geproefd in een kasteelachtig hotel en die is inderdaad heerlijk. Heb hem later cadeau gedaan aan mijn reisgenoot, die er dol op was, bij zijn huwelijk.
En Finlaggan is ook top. Doet me denken aan Lagavulin maar dan veel leuker geprijsd.
Dat wordt genieten!


Wel wat minder complex dan Lagavullin, stuk jonger ook. Maar ja, hij is dan ook 20 euro ipv 60 of zo
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 08:47

Marnix schreef:Wel wat minder complex dan Lagavullin, stuk jonger ook. Maar ja, hij is dan ook 20 euro ipv 60 of zo

Ik besef ten volle dat ik een heel oude reactie quote, maar toch:
Dat finlaggan minder complex is dan Lagavulin is op zich vreemd, omdat het uit dezelfde distilleerderij komt ;-)
Althans, dat is wat er vermoed wordt, aangezien het er niet op mag staan (al zou ik er ook niet van opkijken als het een Coal Ila zou zijn).

Hij is vooral een stuk jonger (waardoor de truf uiteindelijk beter in de smaak terugkomt, maar daar moet je van houden.
Persoonlijk drink ik de Islays het liefst zo jong mogelijk. Nog beter voor de portemonee ook...


Afgelopen weekend een fles Benriach peated opengetrokken.
Heerlijk, en (ondanks de peat) bijzonder zacht van smaak.
Aanrader!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron