Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2019 22:48

Leuk artikeltje over een wetenschappelijk onderzoek over wat water met de smaak van whisky doet:

https://www.trouw.nl/home/waarom-je-ech ... ~a9930801/

En een blog met wat meer uitleg:

http://www.whiskymaniacs.nl/nieuwsblog/ ... in-je.html
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 12 feb 2019 07:13

Marnix schreef:Leuk artikeltje over een wetenschappelijk onderzoek over wat water met de smaak van whisky doet:

https://www.trouw.nl/home/waarom-je-ech ... ~a9930801/

En een blog met wat meer uitleg:

http://www.whiskymaniacs.nl/nieuwsblog/ ... in-je.html


Interessant artikeltje. Leuk ook dat plaatje er bij van een glas whisky met 46 blokken ijs er in :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2019 09:53

Klopt. IJs is dan weer niet goed omdat water zorgt dat de whisky wat warmer wodt wat de smaak ten goede komt, ijs laat de tenperatuur juist dalen wat slecht is voor de smaak.

Overigens speelt de vorm van het glas dus ook een rol. Hoe breder je glas is, des te minder water heb je nodig.

Wat voor glazen hebben eigenlijk jullie voorkeur als je whisky drinkt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2019 14:55

Boanerges schreef:Ik wil je niet teleurstellen maar beide flesjes staan niet heel hoog aangeschreven. Ze hebben allebei geen leeftijdsaanduiding en dat betekent in deze tijd doorgaans dat ze heel jong zijn. Ik heb de core-range (waar deze expressie onderdeel van uitmaakt) van Jura geproefd in de distillery en was niet erg onder de indruk. Ik houd meer van wat oudere expressies. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je van de smaak vindt. Ik heb regelmatig meegemaakt dat er een groot verschil in waarneming zat tijdens proeverijen. Waar de een een score van 89/100 gaf bracht de whisky het er bij een ander niet verder vanaf dan 74/100

Verdunnen met water zoals Marnix zegt is ook een goed idee. Allereerst doet dat iets met de "neus". De watermoleculen gaan de strijd aan met de alcoholmoleculen waardoor er nieuwe geuren ontstaan. Verder wordt de alcoholprikkel meer onderdrukt en komen de smaken wat meer tot z'n recht. Mensen die zich voorstaan op hun "echte kennis" van whisky schermen er wel eens mee dat ze een hoger alcoholpercentage prefereren vanwege de smaak. Laat ik er dit over zeggen; alcohol smaakt nergens naar. Wanneer je een vatsterke whisky proeft van 45% dan zit daaraan meer smaak dan aan een vatsterke whisky van 62% Er blijft bij de laatste namelijk slechts 38% smaak over terwijl dat bij de eerste 55% is.

De meeste whisky wordt gebotteld op 40,43 of 46% Deze zijn allemaal aangelengd met gedemineraliseerd water. In smaak lopen ze dan ook terug ten opzichte van een vaststerke whisky.

Ten eerste: het ging niet om flessen die ik zelf heb staan...
Ten tweede: Een oudere whisky hoeft niet lekkerder te zijn dan een jongere. Aangezien de Nadurra in kwestie een geturfde whisky is is een wat lagere leeftijd zelfs een pre.

Ik heb ook een heel aantal proeverijen bijgewoond, maar mij valt dan altijd op dat het me zelden lukt om de smaken te benoemen. Pas als iemand iets zegt kan ik die smaak gaan zoeken.

Persoonlijk prefereer ik een hoger alcoholpercentage (hoewel ik me niet laat voorstaan op mij "echte kennis" van whisky), maar dan doel ik op een vatsterke whisky. Of die vatsterke whisky uiteindelijk op 62% zit of op 41% maakt me niet uit, maar een aangelengde whisky zal altijd minder smaak hebben dan een vatsterke variant (van dezelfde whisky).
De Jura ken ik niet, maar wat ik ervan geproefd heb is inderdaad niet heel erg goed.

En over water bijdruppelen: ik heb ook wel eens meegemaakt dat het de whisky juist minder maakte. Zeker bij turf loop je dat risico...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 01 mar 2019 20:36

Vorige week de Glenlivet Navarra geproefd en dat was wel een bommetje zeg.
Beetje water erbij maar wat een smaak, lekker maar best heftig.

Deze hebben we voor een vriend gekocht:
https://www.gall.nl/shop/704105-kilchom ... -bay-70cl/

Geen idee of die goed is maar de fles zag er mooi uit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2019 08:36

Reviews zijn wel positief. Een Islay die wel wat subtiels heeft, niet zo’n enorme rook- en turfbom. Dat klinkt me als muziek in de oren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2019 23:10

pindas83 schreef:Vorige week de Glenlivet Navarra geproefd en dat was wel een bommetje zeg.
Beetje water erbij maar wat een smaak, lekker maar best heftig.

Deze hebben we voor een vriend gekocht:
https://www.gall.nl/shop/704105-kilchom ... -bay-70cl/

Geen idee of die goed is maar de fles zag er mooi uit!

Kilchoman.
Heerlijk!

Misschien wel mijn favoriete stoker.
Al gooien talisker, lagavulin, bowmore en coal ila ook hoge ogen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 04 mar 2019 12:39

StillAwake schreef:Kilchoman.
Heerlijk!

Misschien wel mijn favoriete stoker.
Al gooien talisker, lagavulin, bowmore en coal ila ook hoge ogen...


Dan is het goede keus geweest! Eerst wilde ik Lagavulin 16 kopen maar de Gall verkoper wees mij op deze en een Ardbeg whisky.
Impulsief als ik ben besloot ik zijn raad op te volgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2019 12:41

pindas83 schreef:Dan is het goede keus geweest! Eerst wilde ik Lagavulin 16 kopen maar de Gall verkoper wees mij op deze en een Ardbeg whisky.
Impulsief als ik ben besloot ik zijn raad op te volgen.

Goede keuze geweest.
Ardberg vind ik van deze drie wel de minste.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 04 mar 2019 12:47

Schotland trip is trouwens geboekt.
Eind deze maand 5 dagen rondrijden daar.
Met vliegtuig naar Aberdeen, daar auto huren en naar Inverness, van uit daar vliegen we ook weer terug. Exacte route staat nog niet vast dus lumineuze ideëen zijn welkom.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2019 13:08

pindas83 schreef:Schotland trip is trouwens geboekt.
Eind deze maand 5 dagen rondrijden daar.
Met vliegtuig naar Aberdeen, daar auto huren en naar Inverness, van uit daar vliegen we ook weer terug. Exacte route staat nog niet vast dus lumineuze ideëen zijn welkom.

Skye.
Absoluut bezoeken!

een prachtig eiland, met Kilt Rock, The old man of Storr, Coral Beach, Cuillan Hills: De mooiste plek waar ik ooit geweest ben...
En de lokale whisky is ook de moeite waard...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 04 mar 2019 15:43

StillAwake schreef:Skye.
Absoluut bezoeken!

een prachtig eiland, met Kilt Rock, The old man of Storr, Coral Beach, Cuillan Hills: De mooiste plek waar ik ooit geweest ben...
En de lokale whisky is ook de moeite waard...


Ok dank. Het is wel een flink stukje nog van Inverness (ruim 3uur zag ik) maar ik gooi het in de groep!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 09 apr 2019 21:30

Afgelopen week uit Schotland terug gekomen en het waren prachtige dagen. Met vliegtuig naar Aberdeen toen met een Vauxhall Grandland de omgeving verkend. Eerste overnachting was niet ver boven Aberdeen aan de kust waar je zandstranden hebt. Nog niet het ruige werk.
Daar overnacht in een 4 pers. appartement boven een herberg/pub/restaurant. Was prima.

Ochtend erop verder langs de kust naar boven gereden langs de noordkust en daar enkele kortere tussenstops gedaan. Kust is daar al een stuk ruiger, erg mooi.
Onze tweede overnachting was in Huntly in een groot, oud landhuis nabij een kasteelruine.
Prachtige hoge kamer met badkamer in Engelse stijl en vriendelijk personeel.

Na het avondeten hebben we even de whiskykaart erbij gepakt met een redelijk assortiment: ruim 130 soorten :shock:
Probeer dan maar wat te kiezen.
Vreemd genoeg besloot ik een Lagavulin te bestellen en aangezien de Frans/Schotse ober er verstand van had verkocht hij me iets uit 1997 dacht ik. Was best wel goed te doen. Mijn kompaan koos voor wat lokalers wat eigenlijk ook wel net zo leuk is en dat werd een Glendronach wat daar in de buurt wordt gestookt. Weet niet of het de 12 of 18 was.
Die was echt heel lekker trouwens, aanrader!
Toen wilde ik ook wat anders en wat zoeters maar ik had natuurlijk net de rook en zilt in mijn papillen zitten dus onze whiskysommelier besloot mij een Glenfarclas 105 in te schenken, ook een whisky uit de Speyside.
Die was stevig genoeg om het hoofd te bieden na de Lagavulin.

Derde dag meer de Highlands in gereden maar eerst een rondleiding geboekt in een distilleerderij wat niet gemakkelijk was. Sommige zaten al lang en breed vol dus konden we pas onze laatste (volledige) dag.
We konden bij Aberlour terecht!
Maar eerst richting Aviemore. Mooie rit er naar toe en het landschap wordt van heuvelachtig bergachtig met sneeuwtoppen. In Aviemore wat gewandeld want dat hoort er ook bij.
Voor de 3e en 4e nacht hadden we een Air bnb geregeld in Strathdon. Heel klein plaatsje in Cairngorms nat. park.
Dichtstbijzijnde restaurant/pub was in Kildrummy, ong. 10 mijl oostelijker.
Dat bleek een fantastisch goed restaurant te zijn. Lams- en hertenvlees was helemaal top! Een welkome afwisseling tegenover alle gefrituurde handel. Was ook prima te betalen trouwens.

Vierde dag eerst de omgeving van Strathdon verkend, weer wandelen dus en boodschappen gehaald voor het avondeten.
Toen naar Aberlour. Hele mooie rondleiding en tasting gehad. Begonnen als welkomstdrankje met de 12y, vervolgens rondleiding en toen 6 drammetjes: 1. Distillaat zonder rijping op vat
2. 16y
3. A’bunadh
4. 18y
5 en 6 waren niet in de reguliere handel verkrijgbaar. Een daarvan was op volledig op sherryvaten gerijpt, best wel lekker hoor.

Tenslotte nog een stukje naar boven gelopen. Je komt dan uit bij de waterval van het aangrenzende riviertje. Best wel de moeite waard.
Weer terug naar Strathdon, ondertussen hadden we nagenoeg geen druppel regen gehad, voor de laatste avond. Ze hadden al eerder sneeuw voorspeld en dat kwam uiteindelijk.
Volgende ochtend lag er een dik pak. Mooi om te zien, iets minder om in te rijden want de pas waar we overheen moesten om in Inverness te komen bleek gesloten merkte we toen we begonnen met de berg. Dus terug en een enorm eind omrijden, via Huntly de “grote” weg richting Inverness.
Gelukkig ligt de luchthaven aan de zuidkant van de stad en hoefden wij die dus niet door. Uiteindelijk 10min op de luchthaven doorgebracht toen mochten we al gaan vliegen. :D
Was mooie trip maar veel te kort om wat meer van Schotland te ontdekken. Mochten we nog eens die kant op gaan willen we zeker de westkust ontdekken want daar was nu de tijd wat te kort voor.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 09:25

pindas83 schreef:Afgelopen week uit Schotland terug gekomen en het waren prachtige dagen. Met vliegtuig naar Aberdeen toen met een Vauxhall Grandland de omgeving verkend. Eerste overnachting was niet ver boven Aberdeen aan de kust waar je zandstranden hebt. Nog niet het ruige werk.
Daar overnacht in een 4 pers. appartement boven een herberg/pub/restaurant. Was prima.

Ochtend erop verder langs de kust naar boven gereden langs de noordkust en daar enkele kortere tussenstops gedaan. Kust is daar al een stuk ruiger, erg mooi.
Onze tweede overnachting was in Huntly in een groot, oud landhuis nabij een kasteelruine.
Prachtige hoge kamer met badkamer in Engelse stijl en vriendelijk personeel.

Na het avondeten hebben we even de whiskykaart erbij gepakt met een redelijk assortiment: ruim 130 soorten :shock:
Probeer dan maar wat te kiezen.
Vreemd genoeg besloot ik een Lagavulin te bestellen en aangezien de Frans/Schotse ober er verstand van had verkocht hij me iets uit 1997 dacht ik. Was best wel goed te doen. Mijn kompaan koos voor wat lokalers wat eigenlijk ook wel net zo leuk is en dat werd een Glendronach wat daar in de buurt wordt gestookt. Weet niet of het de 12 of 18 was.
Die was echt heel lekker trouwens, aanrader!
Toen wilde ik ook wat anders en wat zoeters maar ik had natuurlijk net de rook en zilt in mijn papillen zitten dus onze whiskysommelier besloot mij een Glenfarclas 105 in te schenken, ook een whisky uit de Speyside.
Die was stevig genoeg om het hoofd te bieden na de Lagavulin.

Derde dag meer de Highlands in gereden maar eerst een rondleiding geboekt in een distilleerderij wat niet gemakkelijk was. Sommige zaten al lang en breed vol dus konden we pas onze laatste (volledige) dag.
We konden bij Aberlour terecht!
Maar eerst richting Aviemore. Mooie rit er naar toe en het landschap wordt van heuvelachtig bergachtig met sneeuwtoppen. In Aviemore wat gewandeld want dat hoort er ook bij.
Voor de 3e en 4e nacht hadden we een Air bnb geregeld in Strathdon. Heel klein plaatsje in Cairngorms nat. park.
Dichtstbijzijnde restaurant/pub was in Kildrummy, ong. 10 mijl oostelijker.
Dat bleek een fantastisch goed restaurant te zijn. Lams- en hertenvlees was helemaal top! Een welkome afwisseling tegenover alle gefrituurde handel. Was ook prima te betalen trouwens.

Vierde dag eerst de omgeving van Strathdon verkend, weer wandelen dus en boodschappen gehaald voor het avondeten.
Toen naar Aberlour. Hele mooie rondleiding en tasting gehad. Begonnen als welkomstdrankje met de 12y, vervolgens rondleiding en toen 6 drammetjes: 1. Distillaat zonder rijping op vat
2. 16y
3. A’bunadh
4. 18y
5 en 6 waren niet in de reguliere handel verkrijgbaar. Een daarvan was op volledig op sherryvaten gerijpt, best wel lekker hoor.

Tenslotte nog een stukje naar boven gelopen. Je komt dan uit bij de waterval van het aangrenzende riviertje. Best wel de moeite waard.
Weer terug naar Strathdon, ondertussen hadden we nagenoeg geen druppel regen gehad, voor de laatste avond. Ze hadden al eerder sneeuw voorspeld en dat kwam uiteindelijk.
Volgende ochtend lag er een dik pak. Mooi om te zien, iets minder om in te rijden want de pas waar we overheen moesten om in Inverness te komen bleek gesloten merkte we toen we begonnen met de berg. Dus terug en een enorm eind omrijden, via Huntly de “grote” weg richting Inverness.
Gelukkig ligt de luchthaven aan de zuidkant van de stad en hoefden wij die dus niet door. Uiteindelijk 10min op de luchthaven doorgebracht toen mochten we al gaan vliegen. :D
Was mooie trip maar veel te kort om wat meer van Schotland te ontdekken. Mochten we nog eens die kant op gaan willen we zeker de westkust ontdekken want daar was nu de tijd wat te kort voor.

Jammer dat je de westkust (het mooiste deel) gemist hebt.
Van alle distillerijen die ik bezocht heb is Aberlour wel de mooiste, en met de beste rondleiding.
Het is 1 van de weinige waar je de New Made Spirit proeven kunt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2019 11:40

Klinkt erg mooi, de Cairngorms lijkt me erg mooi zo vroeg in het voorjaar. En ja, nog maar een keer doen om de westkust / skye te gaan bezoeken :-) Dat is weer heel anders maar oh zo mooi!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten