Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 14:41

Zijn er trouwens mensen die rond het kerstdinder (ik weet het, daar gaat kerst niet om) een whisky-arrangement op touw willen zetten ipv het standaar wijnarrangement?
Dat is in elk geval iets wat ik van plan ben.
Ideeen zijn welkom ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2018 22:24

StillAwake schreef:Zijn er trouwens mensen die rond het kerstdinder (ik weet het, daar gaat kerst niet om) een whisky-arrangement op touw willen zetten ipv het standaar wijnarrangement?
Dat is in elk geval iets wat ik van plan ben.
Ideeen zijn welkom ;-)


Ik niet. Veel te duur en de meesten kunnen het toch net echt waarderen. Overigens ben ik zelf ook niet zo van whisky tijdens het eten, eentje na de maaltijd vind ik nog wel lekker. Als ik een keer op wijn zou willen varieren zou ik denk ik eerder voor speciaalbier gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 11 dec 2018 22:45

Marnix schreef:Ik niet. Veel te duur en de meesten kunnen het toch net echt waarderen. Overigens ben ik zelf ook niet zo van whisky tijdens het eten, eentje na de maaltijd vind ik nog wel lekker. Als ik een keer op wijn zou willen varieren zou ik denk ik eerder voor speciaalbier gaan.

Zit wat in, maar combineert iets lastiger met eten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2018 00:06

StillAwake schreef:Zit wat in, maar combineert iets lastiger met eten...


Vind je? Ik vind speciaalbier juist heel makkelijk te combineren met eten, zeker vergeleken met whisky. Je ziet dat een arrangement met speciaalbier bij maaltijden tegenwoordig steeds vaker mogelijk is. Makkelijker dan whisky.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 12 dec 2018 08:44

Marnix schreef:Vind je? Ik vind speciaalbier juist heel makkelijk te combineren met eten, zeker vergeleken met whisky. Je ziet dat een arrangement met speciaalbier bij maaltijden tegenwoordig steeds vaker mogelijk is. Makkelijker dan whisky.

Whiskyarrangementen heb ik al een aantal keer gezien (en geprobeerd). Bierarrangementen nog niet zo vaak, eigenlijk nog maar 1 keer.
En dat was erg IPA georienteerd, en laat nu net de smaak van IPA mij nooit echt hebben kunnen bekoren...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 12 dec 2018 12:36

Marnix schreef:Vind je? Ik vind speciaalbier juist heel makkelijk te combineren met eten, zeker vergeleken met whisky. Je ziet dat een arrangement met speciaalbier bij maaltijden tegenwoordig steeds vaker mogelijk is. Makkelijker dan whisky.


Dat ben ik met je eens.

StillAwake schreef:Zijn er trouwens mensen die rond het kerstdinder (ik weet het, daar gaat kerst niet om) een whisky-arrangement op touw willen zetten ipv het standaar wijnarrangement?
Dat is in elk geval iets wat ik van plan ben.
Ideeen zijn welkom ;-)


Ik ben niet thuis met de kerstdagen dit jaar maar ik zou het ook niet doen. Diner met sterke drank hoeft mij niet echt. Liever een wijntje of biertje.
Ik heb wel eens met een whisky proeverij een leuk hapje geproefd: gerookte zalm die werd bespoten (met zo ‘n pompflesje) met whisky. Geloof dat het Talisker 10y was, rokerig in ieder geval. Was wel lekker, is aan te bevelen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 12 dec 2018 21:50

StillAwake schreef:Whiskyarrangementen heb ik al een aantal keer gezien (en geprobeerd). Bierarrangementen nog niet zo vaak, eigenlijk nog maar 1 keer.
En dat was erg IPA georienteerd, en laat nu net de smaak van IPA mij nooit echt hebben kunnen bekoren...


Dat is matig dan, er zijn zoveel leuke diverse bieren. Het lig er natuurlijk aan wat je eet, maar als je vooral ipa’s bij je eten serveert klopt er iets niet. Waarschijnlijk was het een poging om hip te zijn in de tijd dat IPA net in opkomst was.....die tijd is wel over dus probeer het eens nog een keer. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 13 dec 2018 09:16

Marnix schreef:Dat is matig dan, er zijn zoveel leuke diverse bieren. Het lig er natuurlijk aan wat je eet, maar als je vooral ipa’s bij je eten serveert klopt er iets niet. Waarschijnlijk was het een poging om hip te zijn in de tijd dat IPA net in opkomst was.....die tijd is wel over dus probeer het eens nog een keer. ;-)

Gelukkig is de IPA hype over...
Heb het nooit gewaardeerd...

In Stavoren zit een Schots restaurant waar je een prachtig whiskydiner kunt eten. Tip.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2018 23:11

StillAwake schreef:Gelukkig is de IPA hype over...
Heb het nooit gewaardeerd...

In Stavoren zit een Schots restaurant waar je een prachtig whiskydiner kunt eten. Tip.


Oke. Ik weet het niet, heb volgens mij toch wat meer vloeistof bij het eten. Maar goed je hebt er neem ik aan water bij. Misschien moet ik het ooit eens proberen.

Ik vind IPA op zijn tijd prima, onder de goede omstandigheden, meer voor in de zomer dan de winter. Maar een arrangement mag wel divers zijn en zou max 1 IPA mogen bevatten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 10 feb 2019 17:02

Ik ben een Glenlivet Nadurra (62%) en een Jura Journey rijker aangezien ik net verjaard ben :D
Vooral de Glenlivet ben ik zeer benieuwd naar. Iemand die al eens gehad hier?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 11 feb 2019 09:14

pindas83 schreef:Ik ben een Glenlivet Nadurra (62%) en een Jura Journey rijker aangezien ik net verjaard ben :D
Vooral de Glenlivet ben ik zeer benieuwd naar. Iemand die al eens gehad hier?

Hij is heerlijk...
Wel sterk qua alcohol, maar als je met mate inschenkt is dat geen probleem neem ik aan.
Jura Journey heb ik volgens mij nooit in huis gehad...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2019 14:05

Je kan hem dan ook wat verder terugbrengen door wat meer dan een paar druppels water toe te voegen. Met cask strength-whisky doe ik dat regelmatig en levert het soms verrassende dingen op op het gebied van geur en smaak.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Whisky topic

Berichtdoor Boanerges » 11 feb 2019 16:42

StillAwake schreef:Hij is heerlijk...
Wel sterk qua alcohol, maar als je met mate inschenkt is dat geen probleem neem ik aan.
Jura Journey heb ik volgens mij nooit in huis gehad...


Ik wil je niet teleurstellen maar beide flesjes staan niet heel hoog aangeschreven. Ze hebben allebei geen leeftijdsaanduiding en dat betekent in deze tijd doorgaans dat ze heel jong zijn. Ik heb de core-range (waar deze expressie onderdeel van uitmaakt) van Jura geproefd in de distillery en was niet erg onder de indruk. Ik houd meer van wat oudere expressies. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je van de smaak vindt. Ik heb regelmatig meegemaakt dat er een groot verschil in waarneming zat tijdens proeverijen. Waar de een een score van 89/100 gaf bracht de whisky het er bij een ander niet verder vanaf dan 74/100

Verdunnen met water zoals Marnix zegt is ook een goed idee. Allereerst doet dat iets met de "neus". De watermoleculen gaan de strijd aan met de alcoholmoleculen waardoor er nieuwe geuren ontstaan. Verder wordt de alcoholprikkel meer onderdrukt en komen de smaken wat meer tot z'n recht. Mensen die zich voorstaan op hun "echte kennis" van whisky schermen er wel eens mee dat ze een hoger alcoholpercentage prefereren vanwege de smaak. Laat ik er dit over zeggen; alcohol smaakt nergens naar. Wanneer je een vatsterke whisky proeft van 45% dan zit daaraan meer smaak dan aan een vatsterke whisky van 62% Er blijft bij de laatste namelijk slechts 38% smaak over terwijl dat bij de eerste 55% is.

De meeste whisky wordt gebotteld op 40,43 of 46% Deze zijn allemaal aangelengd met gedemineraliseerd water. In smaak lopen ze dan ook terug ten opzichte van een vaststerke whisky.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23522
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 11 feb 2019 21:11

Boanerges schreef:Ik wil je niet teleurstellen maar beide flesjes staan niet heel hoog aangeschreven. Ze hebben allebei geen leeftijdsaanduiding en dat betekent in deze tijd doorgaans dat ze heel jong zijn. Ik heb de core-range (waar deze expressie onderdeel van uitmaakt) van Jura geproefd in de distillery en was niet erg onder de indruk. Ik houd meer van wat oudere expressies. Uiteindelijk bepaal je natuurlijk zelf wat je van de smaak vindt. Ik heb regelmatig meegemaakt dat er een groot verschil in waarneming zat tijdens proeverijen. Waar de een een score van 89/100 gaf bracht de whisky het er bij een ander niet verder vanaf dan 74/100

Verdunnen met water zoals Marnix zegt is ook een goed idee. Allereerst doet dat iets met de "neus". De watermoleculen gaan de strijd aan met de alcoholmoleculen waardoor er nieuwe geuren ontstaan. Verder wordt de alcoholprikkel meer onderdrukt en komen de smaken wat meer tot z'n recht. Mensen die zich voorstaan op hun "echte kennis" van whisky schermen er wel eens mee dat ze een hoger alcoholpercentage prefereren vanwege de smaak. Laat ik er dit over zeggen; alcohol smaakt nergens naar. Wanneer je een vatsterke whisky proeft van 45% dan zit daaraan meer smaak dan aan een vatsterke whisky van 62% Er blijft bij de laatste namelijk slechts 38% smaak over terwijl dat bij de eerste 55% is.

De meeste whisky wordt gebotteld op 40,43 of 46% Deze zijn allemaal aangelengd met gedemineraliseerd water. In smaak lopen ze dan ook terug ten opzichte van een vaststerke whisky.


De Nadurra is er in meerdere varianten, de peated versie (en die is 62%) krijgt uitstekende reviews. Jura Journey is een instapwhisky, prima te drinken en een stuk betaalbaarder ;-)

Wat verdunnen betreft, ik snap wel wat de experts bedoelen. Als je whisky verdunt verdun je alles. De alcohol die idd niet zoveel smaakt heeft en wat soms wat andere smaak kan verdoezelen / overheersen. Dat was mijn punt. Aan de andere kant verdun je wel alles, ook de goede smaken. Experts zijn wel gewend aan de alcohol en willen zoveel mogelijk van de smaken proeven, dus die gebruiken vaak hooguit een paar druppels om de moleculen wat “los te maken” wat sowieso altijd een aanrader is. Over verder verdunnen verschillen de meningen, verschilt ook per whisky en of je wel of niet aan het branderige van de alcohol gewend bent of dat je meer dan bijv 55 procent bijv echt te scherp vindt
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 11 feb 2019 21:36

Bedankt voor jullie inzichten. Ik kreeg inderdaad de tip om er een paar druppels water bij te doen. Het gaat zoals Marnix zei om de peated
versie;
https://www.gall.nl/shop/711330-the-gle ... ated-70cl/

Gisteravond de Jura journey geprobeerd;
https://www.gall.nl/shop/118753-jura-journey-70cl/

Ik vond het lekker. Beetje zoet, heel klein beetje rook, gewoon prima te doen!


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten