Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 21:00

In het biertopic is een discussie over Whisky ontstaan.
Wellicht een idee om deze discussie hier te voeren?

Dan mis ik alleen nog een koffie topic :D

Zelf ga ik zeer binnenkort mijn nieuwste aanwinst keuren.
Een Ledaig uit 2006, ongefilterd en op vatsterkte gebotteld...
Ben benieuwd!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2014 21:09

Ik vroeg me al af wanneer dit zou opduiken :-)

Ik ben zelf een groot whiskey-fan - voornamelijk Speysides en andere zoetere whiskeys. -spelling maakt me meestal niet zoveel uit trouwens. Al kan een goede Islay ook wel smaken, alhoewel dan weer niet te rokerig - Met Ardbeg hoef je bij mij niet aan te komen.

Ik heb ooit Balvenie whiskey gehad die was gerijpt in rumvaten. Man, dat was me toch lekker. Ook een favoriet is Yamakazi. Whiskey van Japanse makelijk, en dan met name de 18-jaar oude.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 21:12

Mortlach schreef:Ik vroeg me al af wanneer dit zou opduiken :-)

Ik ben zelf een groot whiskey-fan - voornamelijk Speysides en andere zoetere whiskeys. -spelling maakt me meestal niet zoveel uit trouwens. Al kan een goede Islay ook wel smaken, alhoewel dan weer niet te rokerig - Met Ardbeg hoef je bij mij niet aan te komen.

Ik heb ooit Balvenie whiskey gehad die was gerijpt in rumvaten. Man, dat was me toch lekker. Ook een favoriet is Yamakazi. Whiskey van Japanse makelijk, en dan met name de 18-jaar oude.

Om de discussie over de spelling de kop in te drukken:
Whisky is vanouds de Schotse spelwijze, Whiskey vanouds de Ierse.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 21:15

Mortlach schreef:Ik vroeg me al af wanneer dit zou opduiken :-)

Ik ben zelf een groot whiskey-fan - voornamelijk Speysides en andere zoetere whiskeys. -spelling maakt me meestal niet zoveel uit trouwens. Al kan een goede Islay ook wel smaken, alhoewel dan weer niet te rokerig - Met Ardbeg hoef je bij mij niet aan te komen.

Ik heb ooit Balvenie whiskey gehad die was gerijpt in rumvaten. Man, dat was me toch lekker. Ook een favoriet is Yamakazi. Whiskey van Japanse makelijk, en dan met name de 18-jaar oude.

Ardberg is inderdaad erg rokerig. Maar de meeste Islays zijn vooral medicinaal van smaak.
Die Balvenie heb ik laatst op een proeverij mogen proberen (ik neem aan dat je doelt op de Caribbean Cask versie). Inderdaad erg lekker!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Faramir

Re: Whisky topic

Berichtdoor Faramir » 22 jan 2014 21:15

Ik wou in mijn studententijd eens whisky leren drinken. Kocht mijzelf een fles Jack Daniels. Zulk bocht had ik nog nooit geproefd.

Grand marnier drink ik dan wel zo nu en dan als borreltje.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Whisky topic

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2014 21:17

Faramir schreef:Ik wou in mijn studententijd eens whisky leren drinken. Kocht mijzelf een fles Jack Daniels. Zulk bocht had ik nog nooit geproefd.


Hehe, ja, dat is spul dat ik ook door de gootsteen spoel, hoor. Is technisch gezien ook geen whiskey maar een Tennessee Rye. Maar goed, vaak hoor je dat mensen slechte ervaring hebben met goedkope troep en daarom nooit de ware kwaliteit ontdekken. Aan de andere kant is het ook lastig: geen idee hebben wat goed is, en dan blind 40-50 euro neertellen voor een fles.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 21:19

Faramir schreef:Ik wou in mijn studententijd eens whisky leren drinken. Kocht mijzelf een fles Jack Daniels. Zulk bocht had ik nog nooit geproefd.

Grand marnier drink ik dan wel zo nu en dan als borreltje.

Jack Daniels is een Amerikaanse rye whiskey. Een drank gestookt uit rogge. Totaal niet te vergelijken met de schotse en ierse whisk(e)y die uit gerstemout worden gestookt.
En Jack Daniels is inderdaad bocht!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Whisky topic

Berichtdoor mealybug » 22 jan 2014 21:21

Ongelofelijk smerig :-& :-& :-&

Sporadisch een glas rode wijn, liefst shabbatwijntje :-)
das alles wat ik weg krijg.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 21:22

mealybug schreef:Ongelofelijk smerig :-& :-& :-&

Sporadisch een glas rode wijn, liefst shabbatwijntje :-)
das alles wat ik weg krijg.

Tja, over smaak valt niet te twisten (hoewel het juist heel makkelijk is om er ruzie over te krijgen) :D
Maar geloof me, het hangt er enorm vanaf wat je drinkt!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Faramir

Re: Whisky topic

Berichtdoor Faramir » 22 jan 2014 21:24

Mortlach schreef:Hehe, ja, dat is spul dat ik ook door de gootsteen spoel, hoor. Is technisch gezien ook geen whiskey maar een Tennessee Rye. Maar goed, vaak hoor je dat mensen slechte ervaring hebben met goedkope troep en daarom nooit de ware kwaliteit ontdekken. Aan de andere kant is het ook lastig: geen idee hebben wat goed is, en dan blind 40-50 euro neertellen voor een fles.

Een vriend van mij is een whisky liefhebber (Schots en Iers) en heeft een 20+ soorten staan. We zouden nog eens een whisky avondje houden. Daar zal ik dan mar eens op ingaan als Jack Daniels niet representatief is.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Whisky topic

Berichtdoor mealybug » 22 jan 2014 21:25

StillAwake schreef:Tja, over smaak valt niet te twisten (hoewel het juist heel makkelijk is om er ruzie over te krijgen) :D
Maar geloof me, het hangt er enorm vanaf wat je drinkt!


Zal best.
Ik ben eigenlijk wel blij dat ik geen alcohol liefhebber ben.
:-)

mohamed

Re: Whisky topic

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2014 21:25

mealybug schreef:Ongelofelijk smerig :-& :-& :-&

Sporadisch een glas rode wijn, liefst shabbatwijntje :-)
das alles wat ik weg krijg.

Wat is shabbatwijn? Soms koosjere wijn? Ik hoop het niet voor je want dat is niet te zuipen. :mrgreen:

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Whisky topic

Berichtdoor Byte » 22 jan 2014 21:27

Top, ik ben er bij.

Mijn smaak is erg divers. Juist de complexiteit van whisky's kan ik waarderen.

Zoals gezegd
Mijn favoriet Talisker. En ja gewoon de 10 y rest is zoals stil awake als zegt niets meer bijzonder

Volgende vind ik ook heerlijk.
Springbank, Cardhu, Scapa! Mmm,

Let op, zogenaamde speciale bottelingen zijn eerder mislukte versies die ze nog even in een "sherry" vat doen of zo.

En ook belangrijk dat de leeftijd die op de fles staat , bijvoorbeeld talisker is steeds minder beschikbaar in de 10 y versie dus maken ze een Talisker Storm, zelfde geld voor de blend J.Walker black label veranderen we in "double black" ! Maar zonder leeftijd #-o

Je hebt dus malts (whisky van 1 distilleerderij) of blends diverse distillaten "gemixt"

J Walker, Famous Grouse zijn bijvoorbeeld blends, deze zijn wat lastiger te onderscheiden echter het is een kunst zoals J Walker zijn smaak elke keer hetzelfde kriigt met de diverse malts die ze in een blend doen.

Talisker, Oban, Glenlivet, etc zijn malts.

Dan heb je ook nog 2 of 3 x gedestilleerd Schotse zijn ocer het algemeen 2 x gedestilleerd, ierse 3 x.

3x destilleren zorgt voor een vlakkere smaak.

Mm volgens mij is dit in het kort wel een update over whisky :D
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 22 jan 2014 21:41

Byte schreef:Top, ik ben er bij.

Mijn smaak is erg divers. Juist de complexiteit van whisky's kan ik waarderen.

Zoals gezegd
Mijn favoriet Talisker. En ja gewoon de 10 y rest is zoals stil awake als zegt niets meer bijzonder

Volgende vind ik ook heerlijk.
Springbank, Cardhu, Scapa! Mmm,

Let op, zogenaamde speciale bottelingen zijn eerder mislukte versies die ze nog even in een "sherry" vat doen of zo.

En ook belangrijk dat de leeftijd die op de fles staat , bijvoorbeeld talisker is steeds minder beschikbaar in de 10 y versie dus maken ze een Talisker Storm, zelfde geld voor de blend J.Walker black label veranderen we in "double black" ! Maar zonder leeftijd #-o

Je hebt dus malts (whisky van 1 distilleerderij) of blends diverse distillaten "gemixt"

J Walker, Famous Grouse zijn bijvoorbeeld blends, deze zijn wat lastiger te onderscheiden echter het is een kunst zoals J Walker zijn smaak elke keer hetzelfde kriigt met de diverse malts die ze in een blend doen.

Talisker, Oban, Glenlivet, etc zijn malts.

Dan heb je ook nog 2 of 3 x gedestilleerd Schotse zijn ocer het algemeen 2 x gedestilleerd, ierse 3 x.

3x destilleren zorgt voor een vlakkere smaak.

Mm volgens mij is dit in het kort wel een update over whisky :D

In Rotterdam zit een importeur die zelf vaten bottelt. Niet gekleurd, niet gefilterd en direct op vatsterkte gebotteld. Geweldig, maar als je een echt lekker fleje leeg hebt is ie niet meer te krijgen...
De Talisker Storm is een mix van diverse whisky's, met een gemiddelde leeftijd van 12 jaar oud.
Vaak komen er wel bijzondere versies uit bij jubilea en dergelijke, en daar zitten soms wel pareltjes tussen!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 23 jan 2014 10:22

Goed, leuk dit. Ik heb standaard een fles of 5 a 6 staan. In ieder geval altijd een Islay want die vind ik erg lekker op zijn tijd. Favoriete Islays zijn Lagavullin 16, Laphroiag (10 vind ik prima en de quarter cask is ook erg lekker), Ardberg (heb ik momenteel in huis) en Tallisker ook.

Verder hoort springbank is ook een van mijn favorieten en de Macallan Fine Oak 12. Deze week onder de 40 euro bij Gall en Gall dus als je die nog niet kent is het een absolute aanrader.

Faramir, Jack Daniels is zoet en niet lekker. Slechts geschikt om je cola mee op te leuken. Probeer de Schotse whisky's maar eens. Ruiken, goed proeven, whisky goed door je mond laten gaan en proberen te definieren wat je proeft. Zo moet je whisky drinken. (ik ken mensen die vooral pils drinken en whisky niet lekker vinden, maar vaak nemen ze een flinke slok en slikken die meteen door.... dan proef je inderdaad weinig, vooral een branderige alcoholische vloeistof.... en dat is inderdaad niet lekker :D )
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron