Whisky topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2021 09:56

StillAwake schreef:Ik besef ten volle dat ik een heel oude reactie quote, maar toch:
Dat finlaggan minder complex is dan Lagavulin is op zich vreemd, omdat het uit dezelfde distilleerderij komt ;-)
Althans, dat is wat er vermoed wordt, aangezien het er niet op mag staan (al zou ik er ook niet van opkijken als het een Coal Ila zou zijn).

Hij is vooral een stuk jonger (waardoor de truf uiteindelijk beter in de smaak terugkomt, maar daar moet je van houden.
Persoonlijk drink ik de Islays het liefst zo jong mogelijk. Nog beter voor de portemonee ook...


Afgelopen weekend een fles Benriach peated opengetrokken.
Heerlijk, en (ondanks de peat) bijzonder zacht van smaak.
Aanrader!


Ja die heb ik wel eens gedronken en is inderdaad fijn. Complexiteit komt trouwens vaak met de jaren. Jonge whisky is soms nog erg branderig waardoor andere smaken wat verloren gaan. Sowieso drink ik dus weinig Islays de laatste tijd. Vroeger juist heel veel, de heftige Islays zoals Laphroiag, Ardberg, Coal Ila etc maar ik ben een beetje uitgekeken op altijd maar veel rook en turf. Als ik Islay's drink, dan liever een Tallisker (bij voorkeur Port Ruighe) of een Bruichladdich of Bunnahabhain, een wat subtielere Islay dus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 10:13

Marnix schreef:Ja die heb ik wel eens gedronken en is inderdaad fijn. Complexiteit komt trouwens vaak met de jaren. Jonge whisky is soms nog erg branderig waardoor andere smaken wat verloren gaan. Sowieso drink ik dus weinig Islays de laatste tijd. Vroeger juist heel veel, de heftige Islays zoals Laphroiag, Ardberg, Coal Ila etc maar ik ben een beetje uitgekeken op altijd maar veel rook en turf. Als ik Islay's drink, dan liever een Tallisker (bij voorkeur Port Ruighe) of een Bruichladdich of Bunnahabhain, een wat subtielere Islay dus.

Heerlijk, maar Talisker is geen Islay... (Skye).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2021 11:42

StillAwake schreef:Heerlijk, maar Talisker is geen Islay... (Skye).


Ja das waar. Vergeet ik iedere keer terwijl ik er gewoon ben geweest. Op Skye dan. Islay moet nog een keer. Oh ik heb zin om weer naar Schotland te gaan.
Laatst gewijzigd door Marnix op 03 mar 2021 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 11:44

Marnix schreef:Ja das waar. Vergeet is iedere keer terwijl ik er gewoon ben geweest. Oh ik heb zin om weer naar Schotland te gaan.

Herkenbaar.
Ik wil ook die kant weer op.
sowieso mis ik het reizen in deze tijd ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2021 11:50

StillAwake schreef:Herkenbaar.
Ik wil ook die kant weer op.
sowieso mis ik het reizen in deze tijd ;-)


Hm ja. Ik ook, ook al is verder reizen met een jong gezien sowieso wat prijziger en gebeurt het dus niet zo vaak. Maar ik ben nog twee weken in Italie en een week in Oostenrijk geweest in september dus ik mag niet klagen ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 16:58

Marnix schreef:Hm ja. Ik ook, ook al is verder reizen met een jong gezien sowieso wat prijziger en gebeurt het dus niet zo vaak. Maar ik ben nog twee weken in Italie en een week in Oostenrijk geweest in september dus ik mag niet klagen ;-)

Op zich valt de prijs wel mee als je gaat kamperen.
De vervoerskosten heb je toch al, en de overnachtingen van kinderen zijn vaak niet zo duur.
Het wordt pas echt duur als je verre vliegreizen en dure hotels gaat boeken ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 03 mar 2021 20:38

Marnix schreef:Ja die heb ik wel eens gedronken en is inderdaad fijn. Complexiteit komt trouwens vaak met de jaren. Jonge whisky is soms nog erg branderig waardoor andere smaken wat verloren gaan. Sowieso drink ik dus weinig Islays de laatste tijd. Vroeger juist heel veel, de heftige Islays zoals Laphroiag, Ardberg, Coal Ila etc maar ik ben een beetje uitgekeken op altijd maar veel rook en turf. Als ik Islay's drink, dan liever een Tallisker (bij voorkeur Port Ruighe) of een Bruichladdich of Bunnahabhain, een wat subtielere Islay dus.


Hier net zo. De Laphroaig en Kilchoman staan er maar verlaten bij.
Daarentegen heeft Dalwhinnie winter goud vorige week z’n laatste beetje gegeven en Aberlour en Cardhu Amber rock lopen op hun laatste benen. Ik vrees dat geen van hen deze lockdown gaan overleven.. maar ja, het zijn zij of ik hè :mrgreen:

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2021 21:39

pindas83 schreef:Hier net zo. De Laphroaig en Kilchoman staan er maar verlaten bij.
Daarentegen heeft Dalwhinnie winter goud vorige week z’n laatste beetje gegeven en Aberlour en Cardhu Amber rock lopen op hun laatste benen. Ik vrees dat geen van hen deze lockdown gaan overleven.. maar ja, het zijn zij of ik hè :mrgreen:

Die Kilchoman neem ik met liefde van je over :-oo
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2021 22:53

StillAwake schreef:Op zich valt de prijs wel mee als je gaat kamperen.
De vervoerskosten heb je toch al, en de overnachtingen van kinderen zijn vaak niet zo duur.
Het wordt pas echt duur als je verre vliegreizen en dure hotels gaat boeken ;-)


Ja dat staat ook nog wel een keer op de planning. De laatste keer in Schotland was in september. We waren in juni 3 weken op vakantie geweest, beetje rondtrekken door Kroatie, Slovenie en Italie. En in september besloten we nog twee weekjes Schotland te doen. Vliegtuig in, auto huren, rondrijden en waar je ergens in de middag stopte een bed & breakfast pakken. Totdat we na een dag of 9 zo zat waren van iedere avond pubfood, fish ‘n chips, steak & ale pie etc en overal erwtjes en worteltjes uit blik bij..., dat we de laatste 5 nachten in een stacaravan in Glencoe hebben overnacht :-)

Maar goed, dan wordt het wel wat duurder met twee kids.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2021 22:53

pindas83 schreef:Hier net zo. De Laphroaig en Kilchoman staan er maar verlaten bij.
Daarentegen heeft Dalwhinnie winter goud vorige week z’n laatste beetje gegeven en Aberlour en Cardhu Amber rock lopen op hun laatste benen. Ik vrees dat geen van hen deze lockdown gaan overleven.. maar ja, het zijn zij of ik hè :mrgreen:


Precies, hoewel de islay bij mij echt nog wel op zou komen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 04 dec 2021 22:02

Kick. Vanavond een lekkere talisker Port ruighe die mij ooit werd aanbevolen door Marnix. Ondertussen zonder afleiding baanwielrennen kijken :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2021 00:16

pindas83 schreef:Kick. Vanavond een lekkere talisker Port ruighe die mij ooit werd aanbevolen door Marnix. Ondertussen zonder afleiding baanwielrennen kijken :D


Hoe vind je hem?!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Whisky topic

Berichtdoor pindas83 » 05 dec 2021 20:50

Marnix schreef:Hoe vind je hem?!


Erg lekker. Niet teveel rook en lekker zoet. Had hem al eerder een keer gekocht hoor, zal kleine 2 jaar geleden zijn. Maar het is zeker een blijvertje.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Whisky topic

Berichtdoor StillAwake » 06 dec 2021 11:17

pindas83 schreef:Erg lekker. Niet teveel rook en lekker zoet. Had hem al eerder een keer gekocht hoor, zal kleine 2 jaar geleden zijn. Maar het is zeker een blijvertje.

Hij is heerlijk, al blijft de "gewone" 10 jarige Talisker toch mijn favoriet.
Kilchoman Loch Gorm, Talisker 10 en Lagavulin 16 zijn momenteel mijn favorieten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Whisky topic

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2021 11:42

StillAwake schreef:Hij is heerlijk, al blijft de "gewone" 10 jarige Talisker toch mijn favoriet.
Kilchoman Loch Gorm, Talisker 10 en Lagavulin 16 zijn momenteel mijn favorieten...


Ja als rokerige whisky je voorkeur heeft snap ik dit wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten