Wijntopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2020 16:06

Wat voor wijn drink je bij een pastamaaltijd? Ik dronk vaak Franse of Chileense wijnen, zoiets als Cabernet Sauvignon. Maar een Italiaanse wijn bij zoiets heeft natuurlijk wel wat. De Cecchi Chianti is best wel een goede, eentje die ik al meer dan twintig jaar geleden voor het eerst probeerde. Voor nu heb ik afgelopen vrijdag eens een andere uitgezocht, en die blijkt qua smaak ook erg goed: de Fantini Montepulciano d'Abruzzo. (Die term Farnese zie ik er overal bij staan op internet, maar staat er op mijn fles niet bij!)

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2020 12:22

Eigenlijk is witte wijn bij pasta ook wel lekker maar als je er rood bij drinkt wat op zich prima kan, Italianen doen dat ook gewoon, neem dan inderdaad een lichte Italiaanse wijn. Naast wat je al noemde is een Bardolino bijvoorbeeld prima bij de pasta. Die mag je dan ook wel wat koeler serveren dan een andere rode wijn.

Maar goed is zie je telkens naar de AH verwijzen, misschien af en toe naar de slijter, daar kan je ook wel advies vragen als je bijvoorbeeld een lichte rode wijn wil die goed bij pasta past.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: Wijntopic

Berichtdoor Dogar » 04 jul 2020 20:46

De wijnen van Calinico van Zakynthos zijn goed weg te zetten. De eigenaren zijn wel Grieks Orthodox mag dat dan wel ?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jul 2020 20:53

Marnix schreef:Eigenlijk is witte wijn bij pasta ook wel lekker maar als je er rood bij drinkt wat op zich prima kan, Italianen doen dat ook gewoon, neem dan inderdaad een lichte Italiaanse wijn. Naast wat je al noemde is een Bardolino bijvoorbeeld prima bij de pasta. Die mag je dan ook wel wat koeler serveren dan een andere rode wijn.

Maar goed is zie je telkens naar de AH verwijzen, misschien af en toe naar de slijter, daar kan je ook wel advies vragen als je bijvoorbeeld een lichte rode wijn wil die goed bij pasta past.

Mijn boodschappen doe ik bij de AH, en dan haal ik daar ook gelijk maar de wijn. Boodschappen doen is nou niet bepaald mijn hobby, eerder een noodzakelijk kwaad. Helemaal op zaterdag, als ik bekaf ben van de werkweek. Pas een dag later begin ik mij weer een beetje normaler te voelen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2020 21:49

Hm dat klinkt niet best. Vind je je werk nog wel leuk? (Wat doe je eigenlijk). Ik wandel op een zaterdag of op koopavond nog wel eens naar de Gall. Daar heb je toch een beter aanbod en ook experts op dat punt. Probeer het eens. Geef aan wat je lekker vind en iemand kan je zo vertellen wat aanraders zijn. En je hebt er vaak leuke aanbiedingen. Een doos met 6 flessen voor relatief weinig geld.

Dogar schreef:De wijnen van Calinico van Zakynthos zijn goed weg te zetten. De eigenaren zijn wel Grieks Orthodox mag dat dan wel ?


Een hoop Franse, Italiaanse en Chileense wijnen zijn waarschijnlijk van katholieken. En veel wat je in de supermarkt
koopt van atheïsten. Lijkt me geen punt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: Wijntopic

Berichtdoor Dogar » 05 jul 2020 10:32

Nou, gelukkig dan maar.... Niet dat in deze mijn opmerking helemaal serieus was bedoeld maar toch. Je moest eens weten waar sommigen een punt van maken....

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Wijntopic

Berichtdoor K80 » 05 jul 2020 22:19

Een vriendin van mijn zus werkt in een wijnwinkel , die vertelde me dat er echt speciaal avondmaal wijn werd verkocht.
Nooit geweten dat dat echt een aparte wijn was. Schijnbaar heel neutraal qua smaak zodat iedereen het ķan drinken. Ben alleen vergeten te vragen hoe het met het alcohol percentage zit.

Zelf drink ik af en toe een droge witte wijn.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2020 06:52

K80 schreef:Een vriendin van mijn zus werkt in een wijnwinkel , die vertelde me dat er echt speciaal avondmaal wijn werd verkocht.
Nooit geweten dat dat echt een aparte wijn was. Schijnbaar heel neutraal qua smaak zodat iedereen het ķan drinken. Ben alleen vergeten te vragen hoe het met het alcohol percentage zit.

Zelf drink ik af en toe een droge witte wijn.


En heel zoet. Soort spaanse zoete wijn. 1 slokje is prima maar een heel glas daarvan drinken is geen aanrader.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wijntopic

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2020 12:18

Marnix schreef:
Maar goed is zie je telkens naar de AH verwijzen, misschien af en toe naar de slijter, daar kan je ook wel advies vragen als je bijvoorbeeld een lichte rode wijn wil die goed bij pasta past.

In grotere supermarkten zijn adviezen boven het schap geplakt. Droog en fris, vol en zoet, fruitig, soepel.
Als je een tijdje langer wijn drinkt, weet je op den duur wel wat je niet moet kiezen.
Let dan ook op de druivensoorten.
Ik houd bijvoorbeeld absoluut niet van Spaanse wijnen, die zijn zo zwaar.
Australië en Chili zijn interessante landen, w.b. de witte wijnen.
Maar ik blijf toch een liefhebber van de Provencaalse wijnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2020 15:31

Chaya schreef:In grotere supermarkten zijn adviezen boven het schap geplakt. Droog en fris, vol en zoet, fruitig, soepel.
Als je een tijdje langer wijn drinkt, weet je op den duur wel wat je niet moet kiezen.
Let dan ook op de druivensoorten.
Ik houd bijvoorbeeld absoluut niet van Spaanse wijnen, die zijn zo zwaar.
Australië en Chili zijn interessante landen, w.b. de witte wijnen.
Maar ik blijf toch een liefhebber van de Provencaalse wijnen.


Weet ik. Maar als je nieuwe dingem wil proberen vind ik een slijter prima. Ik zeg gewoon wat ik lekker vind en dan komen ze met goede adviezen. Dan moet je echt dit eens proberen. Of deze aanbieding van nu. Op die manier krijg je leuke en goede wijnen voor een leuke prijs en haast nooit een miskoop. Plus dat je de kwaliteit van de wijnen er gemiddeld ook wel iets hoger is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dogar

Re: Wijntopic

Berichtdoor Dogar » 06 jul 2020 20:58

Gewoon drinken wat je lekker vind alle flauwekul rond wijn kan overboord.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2020 06:52

Dogar schreef:Gewoon drinken wat je lekker vind alle flauwekul rond wijn kan overboord.


Het gaat hier ook gewoon om wat lekker is / wat je lekker vind. En op basis daarvan kunnen we hier tios met elkaar delen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haaibaai
Sergeant
Sergeant
Berichten: 441
Lid geworden op: 14 apr 2021 21:13

Re: Wijntopic

Berichtdoor Haaibaai » 18 apr 2021 18:41

Wij moeten altijd wel lachen als mensen ingewikkeld gaan doen over wijn.in een eethuis wijn proeven en dan zeggen dat is niks terwijl het gewoon goede wijn is.Tja Frankrijk en Italie,Spanje ,Portugal, Griekenland allemaal landen met heerlijk wijnen,wij zijn nog een een liefhebber van een goede Retsina goed koud bij een heerlijk pasta maaltijd.Retsina een harswijn uit Griekenland.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten