Wijntopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2016 13:09

Tja, het is maar wat je lekker vind. Gran Reserva heeft langer gerijpt maar ik hou er niet altijd van. Wordt snel wat te zoet.

Overigens geef ik voor het kopen van wijn wel mijn voorkeur aan de slijter, daar heb je vaak leuke aanbiedingen waar je dan gewoon een doosje van 6 van kan meenemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jul 2016 16:38

Afgelopen week heb ik eens de Franse Huiswijn van Albert Heijn bij de pasta-maaltijd gedronken, maar die was helemaal niet verkeerd. Smaakte prima.

Afbeelding

Ik voelde me een beetje tot die keuze gedwongen, omdat ik deze week weliswaar vier keer pasta at, maar twee dagen daarvan betrof het met roomsaus, en daar hoor je dan weer witte wijn bij te drinken. Dus maar twee kleine flesjes bij de AH gehaald. De andere was AH Biologische Chardonnay.
Met twee flesjes van een kwart liter heb je dan wel wat minder wijn dan met een fles van driekwart liter. De andere kant is dan weer dat dat weer wat geld uitspaart. Ook een voordeel met een overheid die de laatste tijd wat teveel naar mijn geld wil graaien.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wijntopic

Berichtdoor Chaya » 02 jun 2017 14:28

Dit jaar waren ze opeens overal te koop, de anderhalve literflessen lichte rosé, provencaals en pinot grigio.
Bij de Plus, die was zoooo lekker.
Bij AH, voor een zeer verrassend lage prijs van 10 euro (in de bonus)
En bij de G&G, tweede fles voor de halve prijs.
We hebben ze alle 3 geprobeerd, ze krijgen alle een 8+ in onze persoonlijke wijngids, maar het is wel een obstakel in je koelkast.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Wijntopic

Berichtdoor Katlheen » 03 jun 2017 13:49

Voor de liefhebbers: Italiaanse wijn uit de regio Puglia. Zeer de moeite waard, wijngebied wat herontdekt wordt.
Ik koop mijn wijn altijd via wijnvoordeel.nl (nee, ik werk er echt niet) en dan heb je keuze genoeg en je hoeft er de deur niet voor uit:-)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2017 22:19

Ik niet echt, als het warm is lust ik wel een glaasje maar het komt hier niet vaak voor. En wijn bij het eten vind ik juist fijn vanwege de smaakcombinaties. Wijnen en eten halen het beste in elkaar naar boven. En aan eetlust heb ik zelden gebrek ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 02 aug 2017 16:10

Afbeelding

Echte wijn is het eigenlijk niet, maar ik noem het hier toch maar even. (Al lijkt het duidelijk meer op wijn, dan op bier of whisky, dus dan past het hier nog het best.) Kennen jullie Aperol Spritz? Ik tot voor kort niet, maar ik heb het ontdekt tijdens mijn laatste vakantie. In Noord-Italië wordt het veel gedronken. Ik heb begrepen dat het een wat lichter alternatief is voor wijn.
Ik heb het tot nu toe één keer gedronken. De drank ruikt vrij zoet, en smaak aanvankelijk ook zo, maar als je het doorslikt is de smaak juist niet zoet, maar meer bitter. Ik vond het wel prima te drinken.

Wat meer over deze drank:
Hoe maak je een Spritz Aperol, een typisch Italiaanse aperitief

Ik heb gisteren eens bij de Albert Heijn gekeken, en daar bleek ik het te kunnen vinden. Ze hebben twee versies:
  • een echte Aperol Spritz die al klaar is, zodat je niet zelf hoeft te mengen; alleen een schijfje sinaasappel toevoegen, en ijsklontjes;
  • en een Aperol Aperitivo, waarbij je zelf aan het mengen mag met Prosecco en bruisend bronwater.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2017 21:27

Ja ik ken het wel, drink het ook af en toe, vooral als we in Italie zijn. Lekker bij warm weer ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Wijntopic

Berichtdoor Jostijn » 03 aug 2017 14:45

Domme vraag misschien, maar sommige zeggen wijn moet je leren drinken.
nou drink ik niets buiten de wijn aan het Heilig Avondmaal, maar dan gaat het sowieso niet om lekker of jouw smaak.

Maar is het zo dat er verschillen zijn in wijnen, als je het moet leren?
Bedoel meer toegankelijke wijn en minder toegankelijk of hoe moet ik dat zien? Heb wel eens keer wat geproefd als mijn moeder wijntje dronk maar kreeg dan geen zin in meer.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wijntopic

Berichtdoor Chaya » 03 aug 2017 14:55

Jostijn schreef:Domme vraag misschien, maar sommige zeggen wijn moet je leren drinken.

Is geen domme vraag en ja dat is waar. :D
Ik ging pas tegen mn 40ste wijn drinken.
Gaandeweg kreeg ik steeds meer voorkeur voor de droge wijnen, dat is vaak zo.
Rood vind ik nog steeds niet lekker, maar wit en rosé (de provencaalse is de allerbeste en de allerlekkerste, maar tevens ook meestal de duurste)
vind ik verrukkelijk.
En nee, de dure is niet persé altijd lekkerder dan de goedkope.
Als je echt wijn wilt leren drinken, moet je de naam van de druif onthouden.
Soms zitten er meerdere druivensoorten in 1 wijn.
Begin dan met een witte wijn, gemaakt van de chardonnay druif, of een Sauvignon blanc, verkrijgbaar in elke supermarkt.
In veel supermarkten staan codes, dan kun je zien of de wijn droog, halfzoet of zoet is. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2017 16:40

Jostijn schreef:Domme vraag misschien, maar sommige zeggen wijn moet je leren drinken.
nou drink ik niets buiten de wijn aan het Heilig Avondmaal, maar dan gaat het sowieso niet om lekker of jouw smaak.

Maar is het zo dat er verschillen zijn in wijnen, als je het moet leren?
Bedoel meer toegankelijke wijn en minder toegankelijk of hoe moet ik dat zien? Heb wel eens keer wat geproefd als mijn moeder wijntje dronk maar kreeg dan geen zin in meer.


Als je 1 glas andere rode wijn drinkt ontdek je dat er heel veer verschillen in wijn kunnen zijn. Avondmaalswijn is doorgaans een hele zoete wijn (en stiekem vind ik die slok op zondagochtend best lekker maar als je er een heel glas van moet leegdrinken ben ik hem snel zat) waar veel andere wijnen dat juist niet zijn. Dat zijn wel extreme verschillen, doorgaans zijn ze wat kleiner. Je hebt het vast wel eens gezien in een supermarkt: Robuuste wijn, soepele wijn, fruitige wijn, dat soort onderscheid. De ene wijn is iets zoeter dan de ander, bij de een proef je er bijvoorbeeld dronker fruit in, bij de ander citrus en ga zo maar door. Daarom moet je wijn ook proeven, niet alleen doorslikken. En een toegankelijk wijn is dus een wijn die je als niet echt kenner gewoon kan drinken en denken: Lekker, proeft een beetje naar dit en dat. Minder toegankelijke wijnen zijn complexer, daarbij is het moeilijker de verschillende smaken er in te ontdekken. Overigens kan je smaken ontdekken in wat je ruikt (neus, daarom ruik je wijn eerst), in het proeven en in de afdronk (bij het doorslikken en daarna)

Zie bijvoorbeeld dit diagram:

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Wijntopic

Berichtdoor Jostijn » 03 aug 2017 17:51

Bedankt beide. Oke, misschien moet ik toch nog eens wat gaan proeven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2017 19:57

Inderdaad. Neem dan die kaart er eens bij, ga ruiken, laat de wijn even in je mond rondgaan, slik het door en probeer te bedenken wat je in die 3 fases proeft. Dan kan je het een beetje ontdekken. Sommigen nemen zonder nadenken een slok, slikken die gelijk door en zeggem dan: ja, smaakt gewoon naar wijn.... ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jostijn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 31 jul 2017 15:22

Re: Wijntopic

Berichtdoor Jostijn » 04 aug 2017 13:07

Marnix schreef:Inderdaad. Neem dan die kaart er eens bij, ga ruiken, laat de wijn even in je mond rondgaan, slik het door en probeer te bedenken wat je in die 3 fases proeft. Dan kan je het een beetje ontdekken. Sommigen nemen zonder nadenken een slok, slikken die gelijk door en zeggem dan: ja, smaakt gewoon naar wijn.... ;)


Nog meer instructies? :roll:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Wijntopic

Berichtdoor pindas83 » 04 aug 2017 16:09

Jostijn schreef:Nog meer instructies? :roll:


Je zou kunnen overwegen om er een sigaar of pijp bij te roken. Of het de smaak van de wijn ten goede komt is maar de vraag maar bijkomend voordeel is wel dat het geheel een gedistingeerde uitstraling krijgt. :-({|=

Je kan er ook voor kiezen om de wijn al gorgelend tot je te nemen. Je zal dan de door Marnix beschreven smaaktinten nog meer tot hun recht laten komen door de extra toevoeging van zuurstof/lucht. Bedenk hierbij dan wel dat, in tegenstelling tot de wijn-sigaar/pijp variant,
het wat minder chique kan ogen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en geen zorgen:
Het smaakt echt een stuk beter als azijn. Gewoon proberen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2017 20:38

Jostijn schreef:Nog meer instructies? :roll:


Nee. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten