Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Bier topic

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2013 21:02

Wat is je favoriete bier? Ik zal zelf het spits afbijten als grote liefhebber.

Ik drink graag lagerbieren vanwege de frisheid en omdat je er zo lekker van door kan drinken. Momenteel heb ik een krat Warsteiner in huis.

Afbeelding
Ik neem er nog een.

Doch vind ik een biertje van bovengisting ook niet te versmaden van tijd tot tijd. Met name als de dagen wat kouder worden neem ik een biertje waar je even voor kan zitten zoals Duvel en/of la Chouffe.

Afbeelding
Den duvel wordt met huid en haar verslonden.

Afbeelding

De Belgische pils zoals Jupiler en Maes ben ik wat op uitgekeken, terwijl ik afgelopen voorjaar nog eens 32 flessen in een weekend te Tiel heb opgedronken.

Wat is jouw favoriete bier?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bier topic

Berichtdoor Mortlach » 07 okt 2013 21:46

Ik ben meer een whiskey-fan, maar een biertje zo nu en dan is ook wel lekker, al zou ik het niet gauw in huis halen. Witbier is erg lekker en verder probeer ik eigenlijk alles wel een keer uit. Van pils moet ik dan weer niet zo veel hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bier topic

Berichtdoor mealybug » 07 okt 2013 21:52

Ik gruw van bier, ik zou er van gaan kotsen, denk ik.

Maar een wijntje gaat er wel in :-)

http://www.kosherwines.co.za/

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 09:18

Naar het onderwerp. Warsteiner vind ik vrouwenbier :) Wat Pils betreft geef ik de voorkeur aan Krombacher, Radeberger en Wernersgrüner. Daarnaast vind ik in de zomer Franziskaner, Weihenstephaner en Paulaner hefeweissen ook wel erg lekker.

In de winter zakt mijn pilsconsumptie naar een enorm laag niveau. Aan de ene kant omdat ik dan eerder wijn of whisky neem en als ik bier drink is het speciaalbier. Erg leuk, je hebt tal van kleine brouwerijen in Nederland en Belgie die erg lekker bier maken. Een paar favorieten zijn de Scheldebrouwerij, Brouwerij de Hemel, Jopen. 't Goeye Goet enz.

Aantal favorieten:

Afbeelding
Mug (Scheldebrouwerij)

Afbeelding
Oesterstout (Scheldebrouwerij)

Afbeelding
Koyt (Jopen)

Afbeelding
Triple Karmeliet, de lekkerste triple die er is. En goed verkrijgbaar.

En als Bock de Texelse Stormbock.

Afbeelding

En zo zijn er heel veel lekkere bieren. Voor de meeste bieren moet je dan wel echt naar speciaalzaken. Van de gangbare trappisten vind ik Westmalle en La Trappe (dubbel) erg lekker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Bier topic

Berichtdoor Faramir » 08 okt 2013 11:05

Bier is mijn alcoholisch houdende drankje bij voorkeur.

Net als Mohamed drink ik als normaal biertje het liefste Warsteiner. Dat is dan ook het bier wat ikzelf in huis haal. Maar ik heb geen bezwaar tegen andere bieren op verjaardagen of feesten. Met uitzondering van Oranjeboom. Bij mijn schoonouders staat er overigens altijd Grolsch.

In de zomer vind ik het erg fijn om op een terrasje of bij het uit eten een witbiertje te drinken. Dan is de voorkeur:

Afbeelding

In de winter heb ik ook wel eens zin in een wat zwaarder biertje en dan drink ik toch bij voorkeur trappistenbier. Zoals:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 12:02

Lekker. Overigens, ter correctie (en om verwarring tegen te gaan:) Weizener is geen witbier. Net als het Duitse Weissbier en Weizen.

Wiki:

Weizenbier of Weißbier is een tarwebier van Zuid-Duitse of Beierse oorsprong. Dit tarwebier wordt gebrouwen volgens hoge gisting. Tarwebieren gebruiken naast gerstemout ook minstens 55% tarwemout als grondstof. De gebruikte gisten produceren veel esters, verantwoordelijk voor de fruitige, kruidige smaken, vergelijkbaar met banaan en kruidnagel. Wat naam betreft zou je vermoeden dat het van oorsprong Belgische witbier en het Duitse Weizenbier ongeveer hetzelfde zijn, maar toch is er een duidelijk verschil. In Weizenbier wordt minder hop gebruikt waardoor de smaak minder bitter is. Bovendien worden er ook geen kruiden aan toegevoegd. Een ander belangrijk verschil is dat de tarwe in witbier niet gemout is.
Er bestaan vier verschillende soorten Weizenbier:
Hefeweizen: blond, met gist, dus ongefilterd. Bijvoorbeeld Paulaner Hefe-Weissbier, Franziskaner Hefe-Weissbier, Weihenstephaner en Hoepfner
Dunkelweizen: donker, ongefilterd.
Kristallweizen: blond, gefilterd.
Weizenbock: extra sterk (rond de 8 procent). Bijvoorbeeld Schneider Hopfen-Weisse (blond) en Schneider Aventinus (donker).
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Bier topic

Berichtdoor Faramir » 08 okt 2013 12:04

Hartelijk dank voor de informatie.
Blijft staan dat witbier lekker is maar dat Weizener, ondanks dat het geen witbier is, nog een tikkeltje lekkerder is. Althans, naar mijn smaak.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2013 13:04

Vind ik ook!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2013 23:28

mealybug schreef:Ik gruw van bier, ik zou er van gaan kotsen, denk ik.

Ik begrijp werkelijk niet wat je bedoelt.
mealybug schreef:Maar een wijntje gaat er wel in :-)

http://www.kosherwines.co.za/

Wijn is fijn, maar koosjere wijn is niet te zuipen! Zie deze hilarische docu gemaakt door de joodse omroep. Waarom drink je niet wat beters?

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2013 23:32

Marnix schreef:Naar het onderwerp. Warsteiner vind ik vrouwenbier :) Wat Pils betreft geef ik de voorkeur aan Krombacher, Radeberger en Wernersgrüner. Daarnaast vind ik in de zomer Franziskaner, Weihenstephaner en Paulaner hefeweissen ook wel erg lekker.

In de winter zakt mijn pilsconsumptie naar een enorm laag niveau. Aan de ene kant omdat ik dan eerder wijn of whisky neem en als ik bier drink is het speciaalbier. Erg leuk, je hebt tal van kleine brouwerijen in Nederland en Belgie die erg lekker bier maken. Een paar favorieten zijn de Scheldebrouwerij, Brouwerij de Hemel, Jopen. 't Goeye Goet enz.

Aantal favorieten:

Afbeelding
Mug (Scheldebrouwerij)

Afbeelding
Oesterstout (Scheldebrouwerij)

Afbeelding
Koyt (Jopen)

Afbeelding
Triple Karmeliet, de lekkerste triple die er is. En goed verkrijgbaar.

En als Bock de Texelse Stormbock.

Afbeelding

En zo zijn er heel veel lekkere bieren. Voor de meeste bieren moet je dan wel echt naar speciaalzaken. Van de gangbare trappisten vind ik Westmalle en La Trappe (dubbel) erg lekker.

Nederland heeft inderdaad wel lekker Trappistenbier zo ondervond ik laatst, maar Warsteiner vrouwenbier? Dan hebben vrouwen goeie smaak want er is weinig pils van betere kwaliteit. Vrijwel elk lagerbier is waterig en/of kater opwekkend, terwijl Warsteiner geen van beiden is maar fris is en lekker droog in de mond met een fruitige nasmaak. Ik neem er nog een, want dat is het voordeel met dit bier: je kan er rustig van doordrinken.

Bier van hoge gisting vergelijken met lager bier vind ik appels met peren vergelijken, want pils hoort fris en licht te zijn van smaak, waar een speciaalbier meer karakter heeft en een long drink is.

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 08 okt 2013 23:39

Faramir schreef:Bier is mijn alcoholisch houdende drankje bij voorkeur.

Net als Mohamed drink ik als normaal biertje het liefste Warsteiner. Dat is dan ook het bier wat ikzelf in huis haal. Maar ik heb geen bezwaar tegen andere bieren op verjaardagen of feesten. Met uitzondering van Oranjeboom. Bij mijn schoonouders staat er overigens altijd Grolsch.

De Nederlandse pilsen vind ik matig tot zeer matig, maar op verjaardagen drink ik het wel uit fatsoen. Toch vind ik het wel een teken van slechte smaak als iemand je Amstel of Heineken voorzet. Grolsch gaat nog wel, dat schijnt zelfs naar Duits Reinheidsgebod gebrouwen te zijn heb ik me laten vertellen.
Faramir schreef:In de zomer vind ik het erg fijn om op een terrasje of bij het uit eten een witbiertje te drinken. Dan is de voorkeur:

Afbeelding

In de winter heb ik ook wel eens zin in een wat zwaarder biertje en dan drink ik toch bij voorkeur trappistenbier. Zoals:

Afbeelding

Ik vind witbier totaal niet fris en ben ook niet zo weg van tarwebieren moet ik zeggen. Niet dat ik er in spuug, maar ik heb dan liever de frisheid van een Warsteiner of een Bitburger. De Tsechische pils schijnt tot de beste ter wereld te behoren maar die heb ik nog nooit gehad. Voor mijn gevoel kunnen ze niet tippen aan Duits bier en uiteindelijk was het ook een Duitser die pils uitvond.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2013 07:36

Mohamed, het is een smaakgerelateerd iers, maar in Duitlsland wordt Warsteiner een beetje zo gezien. Het is er een beetje het Amstel van Duitsland. Prima bier inderdaad hoor. Zelf geef ik de voorkeur aan een iets steviger pils (in Nederland Grolsch of Brand) en in Duitsland Krombachet, Radeberger, bijna alles is wat pittiger van smaak dan Warsteiner. Maar nogmaals, dat is een smaakverschil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 09 okt 2013 08:25

Hoewel ik voor de lange winteravonden whisky (zonder "e", ik prefereer Schotse whisky) verkies boven bier kan ik best een avond van deze edele drank genieten:

Postel (een kleine abdij in het noorden van de Belgische Kempen) Hebben een enorm goed blond bier (in mijn optiek het lekkerste blond bier wat ik ooit geproefd heb). Ook hun dubbel staat enorm hoog aangeschreven, maar is niet precies mijn smaak.
Van Nederlandse bodem: De quadruppel van La Trappe is niet te versmaden.
Nederlandse pilseners zijn over het algemeen wat minder, al is Gulpener zeker een aanrader.
De Jopenbrouwerij heeft een aantal schitterende bieren in het gamma (met "Ongelovige Thomas" als absolute no1)
Ook de Brugse Tripel en de Brugse zot zijn geweldig.

De Westvleteren 12 staat bekend als heel goed, maar deze heb ik helaas nog niet mogen proeven...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Bier topic

Berichtdoor Evelien » 09 okt 2013 09:38

Hertog Jan of Grolsch.
Dan het liefste van de tap.... en het liefst op een terrasjes bij 30 graden.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 09 okt 2013 09:47

Evelien schreef:Hertog Jan of Grolsch.
Dan het liefste van de tap.... en het liefst op een terrasjes bij 30 graden.


Daaruit blijkt maar weer hoe verschillend smaken kunnen zijn!
Hertog Jan is inderdaad een lekker bier, maar Grolsch is wel het meest smerige bocht dat ik ooit heb gedronken (hoewel rosébier een behoorlijke aanval op deze bedenkelijke eer pleegt)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten