Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 04 nov 2013 18:54

mohamed schreef:Leffe Blond vind ik ook wel lekker maar erg duur. Het meest houd ik van de frisheid van lager bier, meer dan van de wat zwaardere speciale bieren. De lichtere trappisten vind ik ook heerlijk maar ook die zijn helaas te duur voor mij om lekker van door te drinken.

Zolang je niet meer dan één per dag drinkt valt het met de duurheid nog wel mee. Dat is wat ik doe. Maar in je openingspost lees ik over 32 flesjes in een weekend. Tja, dat wil het wel oplopen, lijkt me! Dan is het wel te verklaren als je bepaalde bieren duur gaat vinden.

mohamed schreef:Wat is jouw favoriete bier?

Op dit moment zie ik Leffe Blond als mijn favoriet. Is toch wel het lekkerste bier wat ik tot nu toe gedronken heb.
Maar ik zeg er wel bij dat ik nog niet heel veel soorten ervaren heb.

Marnix schreef:Naar het onderwerp. Warsteiner vind ik vrouwenbier :)

Haha! Daar kan ik me eigenlijk nog wel iets bij voorstellen ook. 'k Heb vandaag eens een Warsteiner Premium Verum geprobeerd. Ik vond het niet vies, maar ook niet bijzonder o.i.d. Gewoon pils, met een normaal bittere smaak. Misschien past het ook wel helemaal niet bij wat ik de afgelopen tijd gedronken heb, met die belgische bieren die wat zwaarder zijn.
Wat me verder opviel was de lichte kleur van het bier. Ik had echt de indruk dat dit bier lichter geel was dan het bier wat ik tot nu toe gezien heb. Laat je het een tijdje staan, dan is het schuim ook helemaal verdwenen. Dan zou je anderen nog kunnen wijsmaken, dat je vruchtensap zit te drinken. :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2013 09:49

Boekenlezer schreef::roll: Toe maar, dat is dan wel weer gelijk de zwaarste met een alcoholpercentage van ruim 10%. Daar zul je wel wat van voelen als je dat op hebt.

Vandaag heb ik eens een Leffe Tripel geprobeerd. Is ook wat zwaarder dan Leffe Blond. Dus ik was enigszins bevreesd. 8,5% alcohol, dat is net zoveel als in Duvel, en daar heb ik redelijk stevige herinneringen aan.
Qua smaak vond ik het wel op Blond lijken, alleen dan intenser/krachtiger. Maar de overeenkomst zit in de bittere smaak. Ik zal ook wat aroma's waargenomen hebben. (Eigenlijk moet ik het wat vaker drinken, om het allemaal precies te kunnen zeggen.) Een ander verschil is dat het niet zo doorzichtig is (dus troebel), en dat het schuim veel fijner is, en ook langer op het bier blijft.
Al met al eigenlijk best wel een heel leuk biertje.

Eigenlijk vond ik het wel tijd voor wat alcoholvrije dagen, na vier dagen iedere dag een glas wijn bij het eten. Maar die flesjes nog nooit gedronken bier in de koelkast maken me anderzijds best wel nieuwsgierig. Dus vandaag dan toch maar de Leffe Tripel genomen.


Leuk om je ontdekkingstocht een beetje te volgen. Karmeliet Triple is ook een aanrader, heel zacht. Als je die een keer ziet liggen, zeker proberen.

Wat percentages betreft, je drinkt bier ook anders als het sterker wordt. Pils drink je met flinkje slokken. Een blond biertje iets voorzichtiger. En een St. Bernardus Abt 12 drink je meer zoals je wijn drinkt, kleinere slokjes, rustig. Eventueel wat te eten erbij, kaas, worst... Dan is een wat zwaarder biertje prima te drinken. Het wordt pas een probleem als je een 10-procent-biertje als pils gaat drinken. :)

Wat bock betreft, Amstel is altijd goed en constant. Sommige bocks wisselen erg per jaar, soms zijn ze goed, soms niet. Amstel smaakt altijd goed, en lekker. Ik vind dat ze geen pils kunnen maken daar maar speciale biertjes kunnen ze wel. En Grolsch vice versa, die maken prima pils maar hun bock is veel te zoet. :)

Wat glazen betreft, twee tips. Slijters en supermarkten met een iets beter bieraanbod verkopen nog wel eens van die pakketten van 4 of 6 biertjes met een glas erbij. Dat is prima. Maar als je echt goedkoop wat leuke glazen wil hebben, ga dan eens naar een kringloopwinkel. Daar krijgen ze constant glazen aangeleverd die je voor heel weinig kan kopen. Ongetwijfeld vind je er Leffe-glazen maar ook vaak glazen van wat minder grote bieren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2013 12:03

Ik vind pils bij het eten van stampotten, friet en kaas en worst ook erg lekker. Speciale bieren lust ik wel, maar eigenlijk heeft het met pils maar zeer weinig van doen. Pils is in wezen de frisdrank onder de alcohol en bij een Italiaanse maaltijd (m.u.v. pizza) drink je rode en/of witte wijn. Speciale bieren kom ik niet zo snel aan toe, de duveltjes blijven bij mij soms wel een paar weken in de koelkast.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2013 12:43

Ik vind Duvel niet zo briljant.... donker bier vind ik wel erg goed bij stamppotten passen... En trappist is sowieso erg lekker bij wintergerechten, zoals stoofpotten, ovenschotels enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 05 nov 2013 17:31

Marnix schreef:Wat percentages betreft, je drinkt bier ook anders als het sterker wordt. Pils drink je met flinkje slokken. Een blond biertje iets voorzichtiger. En een St. Bernardus Abt 12 drink je meer zoals je wijn drinkt, kleinere slokjes, rustig. Eventueel wat te eten erbij, kaas, worst... Dan is een wat zwaarder biertje prima te drinken. Het wordt pas een probleem als je een 10-procent-biertje als pils gaat drinken. :)

Bier vind ik wel een drank om behoorlijke slokken van te nemen. Dat deed ik met de Leffe Tripel (8,5%) niet echt anders dan met de Leffe Blond (6,6%).

Wijn drinken doe ik niet in superkleine slokken. Gewoon normale slokken, maar ik schenk er per keer niet zoveel van. In mijn glas gaat maximaal zo'n 200 ml. Met een fles van 0,75 l doe ik dan vier dagen.
Als je zo bier drinkt, dan zul je nogal eens twee keer - of anderhalf keer - met een flesje moeten doen. Want die flesjes zijn wel bijna altijd 0,3 l.

Laatst las ik nog iets over supersterk bier.
Nieuw sterk bier gebrouwen: Snake's Venom
Is nog niet helemaal het sterkste, want dat wordt in Nederland gemaakt. (Zie hier)
Dat lijkt me dus echt helemaal niks. Zoiets noem je toch geen bier meer?

Marnix schreef:Wat bock betreft, Amstel is altijd goed en constant. Sommige bocks wisselen erg per jaar, soms zijn ze goed, soms niet. Amstel smaakt altijd goed, en lekker. Ik vind dat ze geen pils kunnen maken daar maar speciale biertjes kunnen ze wel. En Grolsch vice versa, die maken prima pils maar hun bock is veel te zoet. :)

Wat Amstel betreft zou ik de Amstel Gold wel eens willen proberen.
En wat de bocks betreft, die van La Trappe en Texels. Die moeten ook wel goed zijn.

Marnix schreef:Wat glazen betreft, twee tips. Slijters en supermarkten met een iets beter bieraanbod verkopen nog wel eens van die pakketten van 4 of 6 biertjes met een glas erbij. Dat is prima. Maar als je echt goedkoop wat leuke glazen wil hebben, ga dan eens naar een kringloopwinkel. Daar krijgen ze constant glazen aangeleverd die je voor heel weinig kan kopen. Ongetwijfeld vind je er Leffe-glazen maar ook vaak glazen van wat minder grote bieren.

Het eerste glas heb ik inmiddels binnen. Ik ben gisteren voor het eerst in mijn leven bij de Mitra geweest - zo gaat dat als je een nieuwe hobby hebt ontdekt - en daar zag ik nogal wat glazen staan. Ik heb de Leffe-bokaal van 33 cl. meegenomen. Kan ik tenminste in één keer mijn flesje in leegschenken. Een keer moeten schenken, en daarna nog een klein beetje is toch een beetje behelpen. Wat dat betreft is je glas toch wel van invloed op je drinkproces.
En wie weet welke merken ook een glas bij mij krijgen. Als ze goed bevallen, dan kan dat. (Een Chocomelbeker lijkt mij ook wel wat om te hebben. Gaat bij mij wel tot zijn recht komen.)
Ik ben benieuwd hoe de Grimbergen Blond zal bevallen, die voor morgen in de koelkast staat.

Die Leffe-bokaal steekt overigens wel boven al mijn andere glazen uit, ook mijn wijnglazen, zo groot is 'ie.

Marnix schreef:Ik vind Duvel niet zo briljant....

Heb ik ook ooit eens gedronken, maar dan praat je over 1993. Twintig jaar geleden alweer...
Ik vond het op zich wel prima, maar mijn toenmalige ervaring lag vooral bij Heineken en Amstel.
Effect van sterker bier lijkt wel te zijn dat je minder sterk bier als wat soft gaat ervaren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2013 18:01

Boekenlezer schreef:Maar in je openingspost lees ik over 32 flesjes in een weekend. Tja, dat wil het wel oplopen, lijkt me! Dan is het wel te verklaren als je bepaalde bieren duur gaat vinden.

Dat waren overigens flesjes Jupiler á 0.25 cl per fles, verdeeld over drie dagen en het was erg gezellig. :mrgreen:

Van speciale bieren drink ik niet zo snel 32 in een weekend, maar zelfs dan vind ik ze alsnog aan de prijs.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Bier topic

Berichtdoor Rozijn » 05 nov 2013 19:30

Ik drink er wel meer dan 1 in 32 weekenden... :)

Grolsch Lentebok is heerlijk bier voor een voorjaarsavond. In de zomer zelf drink ik het liefst niet zulk zwaar bier, maar nu met de donkere dagen mag het wel donker bier met een flink percentage zijn.
Grolsch kanon is heel verraderlijk, het smaakt helemaal niet zo zwaar maar het dreunt wel krachtig na...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 05 nov 2013 22:38

Dat wat je schrijft over Grolsch Kanon komt wel aardig overeen met wat ik hier lees: Grolsch kanon: geen typisch Grolsch-bier
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 05 nov 2013 23:49

Rozijn schreef:Ik drink er wel meer dan 1 in 32 weekenden... :)

Ik hoop niet dat ik je hoef aan te sporen enige matigheid in acht te nemen! ;)

Hier is het weer eens Oetinger wat de klok slaat, maar ik klaag niet! Voor de prijs één krat Heineken heb ik twee kratten naar Duits reinheitsgebot gebrouwen pils! Dat is duidelijk een win win situatie. \:D/

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Bier topic

Berichtdoor Boerin » 05 nov 2013 23:52

Duits bier is vast heel degelijk.
Ach en als het niet smaakt kun je het altijd nog mixen met ranja.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2013 00:05

Boerin schreef:Duits bier is vast heel degelijk.

Het is niet degelijk, maar fris en je drinkt het als water.... Alhoewel, ik drink meer bier dan ik wat water drink, dus je drinkt het als het bier wat we bij jou thuis dronken.
Boerin schreef:Ach en als het niet smaakt kun je het altijd nog mixen met ranja.

Beter let je gewoon op een aantal punten zoals het land van herkomst en het reinheitsgebot is een uitstekende richtlijn. Een ieder die ranja bij dit uitstekende gerstenat doet die zondigt! ;)

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 06 nov 2013 00:09

Marnix schreef:Ik vind Duvel niet zo briljant.... donker bier vind ik wel erg goed bij stamppotten passen... En trappist is sowieso erg lekker bij wintergerechten, zoals stoofpotten, ovenschotels enz.

Ik lust wel Duvel, maar ik ben meer van de vrouwenbiertjes en mans genoeg om dat ruiterlijk toe te geven! ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2013 11:45

Boekenlezer,

Grimbergen is inderdaad best lekker. Lijkt wel redelijk op Leffe Blond. Wat die grote slokken betreft, daarin ben ik het met je eens tot zekere hoogte, namelijk de tripel (hoewel ik die al wel in iets kleinere slokken drink). Sterkere bieren drink je doorgaans minder koud als wijn... en met kleinere slokken... net als wijn. Zit een beetje tussen wijn en bier drinken in dan. Als je het echt als wijn zou drinken doe je wel heel lang met een flesje ja :)

Dat supersterke bier heb ik nooit gehad. Lijkt me niks. La Trappe en Texels bock zijn weer prima dit seizoen. Vooral de texelse vind ik weer erg lekker dit jaar.

Mooiste glas vind ik nog steeds die van Orval:

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 06 nov 2013 18:21

Marnix schreef:Grimbergen is inderdaad best lekker. Lijkt wel redelijk op Leffe Blond.

Klopt. Ik dronk het vandaag, en ik dacht: dat is een lekker biertje! En ook: eigenlijk lijkt dit sterk op Leffe Blond. Er zal best wel verschil zijn aangezien het toch een ander merk is, maar ik zou op dit moment niet weten waarin dat zit.

De volgende dag:
De Amstel Gold heb ik inmiddels ook geprobeerd. Ook best lekker bier. Toen ik het rook, dacht ik: 'dat ruikt net als blond bier'. Qua smaak gaat het ook aardig die kant op, maar het verschilt ook wel vrij duidelijk van Leffe Blond en Grimbergen Blond. Vooral in de late fase zit een vrij specifiek smaakje, een beetje een geroosterd smaakje o.i.d., of zeg ik dat niet goed?
Op het etiket staat de aanduiding 'zwaar bier'. Maar met die zwaarheid vind ik het wel meevallen. Het is niet zwaarder dan gewoon blond bier. Er zit iets meer alcohol in dan in pils, 7%. Maar dat vind ik prima te doen.

Marnix schreef:Mooiste glas vind ik nog steeds die van Orval

Moet zijn: Mooiste glas vind ik nog steeds dat van Orval.
Je hebt het namelijk over het glas, en niet de glas.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 08 nov 2013 14:21

Je hebt gelijk. :)

Amstel Gold ken ik niet, maar het geroosterde smaakje zal wel komen doordat ze geroosterde mout toevoegen.
Ben je de La Trappe Isid'Or al tegengekomen? Dat is een amber-biertje, niet zo zoet en zwaar van smaak als een dubbel. Aangezien je de voorkeur lijkt te geven voor blond boven dubbel is dat denk ik wel een wat donker gekleurder biertje (amber) zie je wel kan waarderen. Wordt in veel supermarkten gewoon verkocht. De Quadruple is trouwens helemaal lekker maar ik weet niet of je daar aan toe bent :P Wat blond bier betreft vind ik Leffe inderdaad de lekkerste van de "grote jongens".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten