Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 02 dec 2013 13:43

Boekenlezer schreef:Die Gulden Draak - dat witte flesje inderdaad - heb ik gisteren eens geprobeerd...
Wat de smaak betreft, die is perfect! Echt lekker bier. Ik las op een website: "In 1998 bekroonde het American Tasting Institute Gulden Draak tot beste bier ter wereld." Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Maar er zit ook wel een andere kant aan dit bier, al zal dat liggen aan wat ik gewend ben. Maar het is met 10,5% in 33 cl. wel zwaar bier. Het heeft wel even consequenties voor je plannetjes als je dit op hebt! Ik heb even plat gelegen, want ik vroeg me af of het op die manier wel zin had om verder te gaan met de overdenking van de Dordtse Leerregels. Wat dat betreft heeft het zijn naam 'draak' wel waar gemaakt!



Kortom lekker voor het slapen gaan maar niet geschikt om overdag te drinken of begin van de avond als je nog plannen hebt.... of op zondagmiddag als je geen middagslaapje kan houden en vervolgens naar de tweede dienst gaat... net als met wijn en zo. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 02 dec 2013 16:17

In oktober ben ik begonnen met het proeven van Leffe Blond en Bruin. Die Blond bleek erg goed te bevallen.

November was voor mij een flinke bierproefmaand. Eens even op een rijtje zetten wat ik allemaal geproefd heb.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 02 dec 2013 16:18

De sinaasappel die ik vanmorgen at, had iets in de geur wat mij aan Tripel Karmeliet deed denken! Apart hè!
Fruitig biertje dus, die Tripel Karmeliet.

Vandaag een rode Chimay (het etiket is rood, op de fles wordt het bier benoemd als Bruin) geprobeerd. Maar die smaakte ook goed. Het was niet zo'n onwennige ervaring als met Chimay Tripel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 03 dec 2013 16:31

StillAwake schreef:Tja, een biertje als voorbereiding op de bestudering van de Bijbel (of de DL in dit geval) is natuurlijk discutabel!
Overigens kan ook een gewoon pilsje je plannen beïnvloeden ;-)

Maar: eens met de stelling dat Gulden Draak een vloeibaar kunstvoorwerp is!

Met dat gewone pilsje valt het wel mee. Afgelopen vrijdag eens een geprobeerd, maar daar voelde ik niet veel van.

Marnix schreef:Kortom lekker voor het slapen gaan maar niet geschikt om overdag te drinken of begin van de avond als je nog plannen hebt.... of op zondagmiddag als je geen middagslaapje kan houden en vervolgens naar de tweede dienst gaat... net als met wijn en zo. :)

Flink veel drinken in de ochtend dempt de invloed van alcohol naar mijn indruk behoorlijk. Ik herinner mij, dat toen ik eens zes koppen thee (als het er niet meer waren) op een ochtend gedronken had, dat het biertje van de middag niet zo'n impact had.


De Maredsous Blond smaakte ook weer goed.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 03 dec 2013 19:10

Boekenlezer schreef:Flink veel drinken in de ochtend dempt de invloed van alcohol naar mijn indruk behoorlijk. Ik herinner mij, dat toen ik eens zes koppen thee (als het er niet meer waren) op een ochtend gedronken had, dat het biertje van de middag niet zo'n impact had.


De Maredsous Blond smaakte ook weer goed.

Vet eten werkt ook ;-)
Van het weekend de "Ongelovige Thomas" (Jopen brouwerij) mogen proberen. Aan te raden!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2013 09:47

Boekenlezer schreef:In oktober ben ik begonnen met het proeven van Leffe Blond en Bruin. Die Blond bleek erg goed te bevallen.

November was voor mij een flinke bierproefmaand. Eens even op een rijtje zetten wat ik allemaal geproefd heb.


Van de 8 trappistenbieren heb je er dus 3 gehad :)

La Trappe
Chimay
Westmalle

Resteren nog:

Achel (De 8 bruin en 8 blond en de Blond Extra zijn erg lekker, de Extra Bruin is super)
Rochefort (6 of 8 vind je denk ik sowieso lekker, de 10 is best zwaar van smaak , ook erg lekker maar je moet er van houden)
Orval (maken maar 1 bier, wat frisser, proberen als het wat warmer wordt!)
Westvleteren (leuk als je een keer de kans krijgt maar ik zou geen 12 euro voor een flesje gaan betalen ;) )
Engelszell (Oostenrijk, iets minder interessant.)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 10:48

Marnix schreef:
Van de 8 trappistenbieren heb je er dus 3 gehad :)

La Trappe
Chimay
Westmalle

Resteren nog:

Achel (De 8 bruin en 8 blond en de Blond Extra zijn erg lekker, de Extra Bruin is super)
Rochefort (6 of 8 vind je denk ik sowieso lekker, de 10 is best zwaar van smaak , ook erg lekker maar je moet er van houden)
Orval (maken maar 1 bier, wat frisser, proberen als het wat warmer wordt!)
Westvleteren (leuk als je een keer de kans krijgt maar ik zou geen 12 euro voor een flesje gaan betalen ;) )
Engelszell (Oostenrijk, iets minder interessant.)


Da's dus niet helemaal waar, er zijn meerdere trappistenbieren. Alleen La Trappe bijvoorbeeld heeft al 7 varianten ;-)
Nog afgezien daarvan is er "Zundert" (de tweede Nederlandse Trappist) en zal waarschijnlijk Spencer ook onder het trappistenloge verkocht gaan worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2013 12:55

Ik bedoelde de brouwerijen. Er zijn inderdaad nog veel meer trappistenbieren. :)

Zundert is nog niet officieel, die lanceren vrijdag als het goed is hun bier en worden daarmee de 9e trappistenbrouwerij. En spencer later de 10e :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 04 dec 2013 13:13

Marnix schreef:Ik bedoelde de brouwerijen. Er zijn inderdaad nog veel meer trappistenbieren. :)

Zundert is nog niet officieel, die lanceren vrijdag als het goed is hun bier en worden daarmee de 9e trappistenbrouwerij. En spencer later de 10e :)

Na het lezen van de persberichten over "Zundert" weet ik welk biertje ik komende vrijdag in huis probeer te halen!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2013 17:09

Ik ben ook heel benieuwd!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 04 dec 2013 19:11

Marnix schreef:Van de 8 trappistenbieren heb je er dus 3 gehad :)

La Trappe
Chimay
Westmalle

Resteren nog:

Achel (De 8 bruin en 8 blond en de Blond Extra zijn erg lekker, de Extra Bruin is super)
Rochefort (6 of 8 vind je denk ik sowieso lekker, de 10 is best zwaar van smaak , ook erg lekker maar je moet er van houden)
Orval (maken maar 1 bier, wat frisser, proberen als het wat warmer wordt!)
Westvleteren (leuk als je een keer de kans krijgt maar ik zou geen 12 euro voor een flesje gaan betalen ;) )
Engelszell (Oostenrijk, iets minder interessant.)

Tsja, er blijft altijd wat over om te proberen. Vervelen hoef je je niet gauw, als het gaat om het proberen van bieren die je nog niet kent. Als je alles van de supermarkt en de Dirk III gehad hebt, is er de Mitra nog die nog meer te bieden heeft. Alleen kunnen de biertjes dan wel eens een tikkie prijzig zijn.
Westvleteren lijkt mij nogal onbereikbaar. St. Bernardus was toch praktisch hetzelfde? Die heb ik ook nog niet gedronken, dus dan zou ik dat eerst proberen, voordat ik de vraag relevant zou gaan vinden hoe ik aan een Westvleteren zou kunnen komen. En wat dacht je van al die andere talloze merken die onbekend voor mij zijn?

Zijn trappistenbieren bijzonderder dan andere bieren? Mij gaat het er eerlijk gezegd om dat het bier goed smaakt, of het nu van een trappist komt of van een andere brouwer.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Bier topic

Berichtdoor Boekenlezer » 04 dec 2013 19:17

Marnix schreef:Ik bedoelde de brouwerijen. Er zijn inderdaad nog veel meer trappistenbieren. :)

Zundert is nog niet officieel, die lanceren vrijdag als het goed is hun bier en worden daarmee de 9e trappistenbrouwerij. En spencer later de 10e :)

Zundert, daar heb ik afgelopen vrijdag over gelezen.

Lanceren helemaal! :shock: Gaat het naar de maan op een raket? Dan zal het bier wat G-krachten ondergaan, en dat zal zijn consequenties hebben op de drukopbouw in de fles. :mrgreen:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2013 21:31

Trappistenbier is niet per se extra lekker maar wel authentiek, vaak wat klassiek.... Echt nog door monniken gebrouwen :) en historisch, nooit winstgevend, opbrengst gaat naar kloosterleven, onderhoud en het goede doel.

Wiki:

De door monniken gebrouwen trappistenbieren worden geprezen voor hun ambachtelijkheid, gedurfde, diepe smaak en niet-commerciële aanpak.

Wat kopen betreft, ik liep vandaag de Gall en Gall om de hoek binnen. 6 bier voor de prijs van 5. St. Bernardus in de aanbieding (1,72) en een hoop Jopen voor 1,34 per flesje.

Gekocht:

2x St Bernardus Abt 12
Jopen Koyt (Lekker gruitbier)
Jopen Hoppenbier (heel goed, enige bier van drie soorten hop)
Jopen Jacobus RPA, Rye Pale Ale, pale ale op basis van rogge, in 2011 uitgeroepen tot beste bier van Nederland)
Gouden Carolus (classic) van brouwerij Het Anker
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 04 dec 2013 21:45

Welk trappistenbier raad je iemand aan zoals ik die houdt van pils? De La Trappe Puur Organic is de enige lichte trappist die ik ooit gehad heb, welke mij overigens uitstekend smaakte. De manier waarop trappistenbier gebrouwen wordt spreekt me erg aan, evenals het feit dat het bier niet uit commerciële overwegingen gebrouwen wordt.

Afbeelding
Naar verluid erg lekker bij spaghetti Bolognese.

Momenteel drink ik mijn laatste flesje Duvel wat ik nog had staan. Hoewel het me prima smaakt zal ik het voorlopig niet weer halen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 04 dec 2013 22:32

Naast La Trappe puur niet veel. Misschien Orval, dat heeft wel de bitterheid van pils en is niet zwaar. Maar verder is trappistenbier bovengistend bier in tegenstelling tot pils dus als je trappistenbier wil drinken of leren drinken moet je niet zoeken naar iets wat heel erg op pils lijkt ;) Maar goed, Orval is te proberen. En als je trappist / abdijbier wil gaan proberen, begin dan gewoon met een blond, dubbel en triple.... en ga het dan iets meer als wijn drinken. Niet als dorstlessertje, maar goed proeven, rustig drinken ;)

Maar als je toch echt meer van pils blijft houden, dan zou ik zeker je eens verdiepen in de IPA's (Indian Pale Ale), Stout enzovoorts. Ik zit nu aan de Jopen Jacobus RPA, ontzettend lekker. 5,3%, amberkleurig, de bitterheid van pils, niet met een flinke vleug zoet zoals veel speciaalbier maar ontzettend smaakvol. Als de Gall en Gall in de buurt hem heeft, meenemen. En zo heb je bijvoorbeeld de Mooie Nel van Jopen maar er zijn een hoop IPA's. Niet zoveel Nederlandse, wel heel veel engelse en amerikaanse bijvoorbeeld. Zoek er maar eens naar en probeer het eens. En Stouts zoals Jopen Extra Stout (veel medailles gewonnen) of misschien een porter zoals Bronckhorster Nightporter. Loop een keer een goede slijter binnen vraag naar een goede IPA en Stout als je niet kan kiezen.... en probeer wat je er van vindt :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten