Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2013 21:09

MissF schreef:Ach, dat in de kou zitten tot we buiten iets hebben gehaald dat brand, dat doen we hier ook. Alleen is het dan hout. Maar dan staat de CV gelukkig wel op 16 of 17 graden, maar over het algemeen ga ik dan eerst naar buiten voor hout, en dan pas kan de kachel aan, en wordt het (beneden) behaaglijk warm. Niet erg hoor, het went, en is goedkoop. Maar het is wel heerlijk om die CV wel te hebben, voor als het écht heel koud is buiten en voor de momenten dat ik die kachel niet aan krijg, dan gaattie gewoon lekker op 20 :)


Ja, dat is de luxe van een CV. Hier is de kolenkachel dus gewoon de ENIGE warmtebron in huis...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2013 13:52

MissF schreef:Ach, dat in de kou zitten tot we buiten iets hebben gehaald dat brand, dat doen we hier ook. Alleen is het dan hout. Maar dan staat de CV gelukkig wel op 16 of 17 graden, maar over het algemeen ga ik dan eerst naar buiten voor hout, en dan pas kan de kachel aan, en wordt het (beneden) behaaglijk warm. Niet erg hoor, het went, en is goedkoop. Maar het is wel heerlijk om die CV wel te hebben, voor als het écht heel koud is buiten en voor de momenten dat ik die kachel niet aan krijg, dan gaattie gewoon lekker op 20 :)

Zolang je goed uit de voeten kunt MissF, maar wat als het je in de rug schiet of je krijgt een flinke griep te pakken?
Hoe doe je het dan?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor MissF » 25 nov 2013 18:13

Dan zorgt mijn man dat de mand goed vol zit (wat hij overigens nu ook vaak doet hoor, hij haalt voor hij weggaat om 6 uur al een mand vol, als ik de hele dag thuis ben en stookt het ding vast goed op, dus zo koud is het dan niet meer als ik beneden kom ;) Of ik stuur de kids zo af en toe naar buiten voor een blokje hout.
Maar de kans dat ik zo ziek ben dat ik geen hout meer kan halen is zeer klein, ik kan me niet meer herinneren dat het ooit gebeurd is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor MissF » 07 dec 2013 14:42

Vandaag nog even gekeken in ons nieuwe huis, blijkt er helemaal geen stapelbed in de slaapkamers te kunnen staan, door het schuine dak ](*,) Meteen bestelling van het steigerhouten stapelbed maar geannuleerd. Behang heb ik al gekocht, 2 muren wit en 2 muren aquablauw. Achteraf zouden ze toch allebei een eigen gedeelte kunnen krijgen, omdat het nu toch 2 losse bedden gaat worden, maar het behang vinden ze allebei leuk, dus gaat dat toch maar op de muren.
Nu op zoek naar 2 dezelfde bedden.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor schelpje3 » 07 dec 2013 14:49

MissF schreef:Vandaag nog even gekeken in ons nieuwe huis, blijkt er helemaal geen stapelbed in de slaapkamers te kunnen staan, door het schuine dak ](*,) Meteen bestelling van het steigerhouten stapelbed maar geannuleerd. Behang heb ik al gekocht, 2 muren wit en 2 muren aquablauw. Achteraf zouden ze toch allebei een eigen gedeelte kunnen krijgen, omdat het nu toch 2 losse bedden gaat worden, maar het behang vinden ze allebei leuk, dus gaat dat toch maar op de muren.
Nu op zoek naar 2 dezelfde bedden.

O, dat is even een tegenvallertje. :?
Ik heb een vraag over dat bed, van steigerhout, is dat dan wel mooi gladgeschuurd?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor MissF » 07 dec 2013 19:54

Het stapelbed dat ik had besteld niet, werd als bouwpakket geleverd, ongeschuurd. Dus zelf nog schuren en beitsen/lakken (of niet, kan ook prima). Daar was de prijs wel naar.
Nu heb ik dichtbij huis 2 steigerhouten 1 persoonsbedden gevonden, wel geschuurd en gebeitst en al, voor bijna evenveel geld als dat ik voor het stapelbed betaalde.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Acire » 08 dec 2013 18:30

MissF, misschien heb je het allang verteld, maar heb ik het even gemist. Is jullie 'oude' huis verkocht ook? Met al dat verhuizen zorg je er iig voor dat je leven nooit saai is ;)

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor ben db bd » 08 dec 2013 21:21

wat een gezellig praathoekje is dit, zo te lezen. Niet dat ik vind dat ik hier tijd voor heb (voor mij duurt een week maar anderhalve dag meer en ik heb veel te veel beesten), maar een half uurtje op het ouwe mannen/v bankje moet ook een keer mogen, toch?

bij onze schoonzoon staat zo'n ouwe lieden bankje voor zijn timmerwerkplaats op het erf. 's zomers zaten daar altijd een zwikkie ouwetjes 'weet je nog wel ouwetje' te spelen. Nog vroeger pruimden en spuwden ze ook nog, maar dat is lang geleden hoor.
Maar het bankje is nu uitgestorven, geloof ik.

zelf wonen we (mijn vrouw en ik) in een bejaardenaanleunstulpje ergens midden in de nu kale polder van een boerendorp; korendijk heet dat. Vanwege die kale polder hebben we onze tuin als natuur-vogeltuin ingericht. Daar begint nu best al na een kleine 40 jaar een boel hout voor in ons allesbrandertje uit vrij te komen. De laatste twee stormen hielpen daar goed bij; weer brandhout voor de halve winter. :wink:

een houtkacheltje is gewoon een lekkerdere warmte dan CV, vooral voor m'n vrouw die erg rheumatisch is.
En het veilige vinden we ook nog dat als de stroom of de gasleverantie eens uit mocht vallen, dan houden we het in ieder geval toch redelijk warm.
Dat komt ook omdat ik het huisje heb ontworpen met op de kastdeuren na nog maar twee deuren naar ruimten; badkamer en toilet. Verder is alles open, zodat er een gelijkmatige temperatuur te handhaven is.

omdat het huisje maar 250 m3 is, en er een stuk zoldervloer is uitgespaard (een vide) ben je altijd wel ergens bij elkaar in de buurt, wat ons een fijn gevoel geeft. Nu zit mijn vrouw boven te kunsten in haar 'atelier' (6 m2 ofzo) http://hensmade.blogspot.com en ik beneden te computeren en hoor ik haar gezellig bezig zijn. (is dus ook gemakkelijk aan te roepen)

eigenlijk wonen wij hier uitermate gezellig op mijn ouwe dag en met haar beperkingen. En onze nieuwe kleindochter (4 mnd.) woont hier nu ook al, (met welkomstgroet en zegenbede van de burgemeester zelf) ook al verblijft ze hier nog weinig. Onze zoon met gezin woont nu nog bij z'n zusje in maar is het oude huis (was ooit de bedrijfswoning bij een boomgaard) aan het opknappen voor nieuwe bewoning, nadat een bij ons inwonend neefje nu een eigen huisje heeft gekocht.

dat wil ik tot slot nog even vertellen; dat neefje heeft nu een prachtige stenen recreatiewoning gekocht van >200 m3 en 240 m2 eigen grond op het volgende eiland voor 70.000 euro kk. Die dingen zijn razend leuk om te kopen, omdat je er wel 365 dagen mag verblijven, maar niet wonen. Zonder die rare regel zou het leuke huisje zeker het dubbele hebben gekost! En zo zijn er nog veel meer te koop hoor!
Nou, hij woont dus nog steeds bij ons, haalt iedere week zijn post op (waaronder de Elsevier, welke ik dan ook uit heb :) ) en heeft een prachtig eigen stekje op een mooi groen terrein. Zeer betaalbaar!

hartelijke groet van vomo ben de bouwvakker in ruste

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor cornelia77 » 15 jan 2014 14:00

Wat hebben jullie voor raambekleding?
Wij zijn aan het kijken voor iets anders, maar er is zo veel keus.
We hebben nu gordijnen, maar die zijn versleten. Ik wil ook geen nieuwe, omdat ze bij onze deur vaak worden gebruikt om je evenwicht te bewaren als je je schoenen uittrekt. Heel handig, maar niet bevorderlijk voor het gordijn.
Wij hebben voor een raam, achter raam + deur. Omdat onze (open) keuken bij het voorraam is, wil ik daar iets wat je schoon kunt maken. Misschien houten luxaflex.
Denken jullie dat het hinderlijk is als je voor en achter niet hetzelfde is?

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Saskia » 15 jan 2014 14:19

Ik hoor ook graag ideeen! Ik heb in m'n nieuwe huis ook nog geen raambekleding in de woonkamer. Omdat m'n woongedeelte op m'n werk is, hangen er in alle vertrekken lamellen, in m'n slaapkamer ook, maar voor m'n woonkamer wilde ik toch wel graag iets gezelligers hebben.

@Cornelia: maakt het nog uit of het zonwerend moet zijn? Heb je bijv. een groot raam op het zuiden en wil je de warmte buiten houden? Misschien ook iets om rekening mee te houden.
Ik heb m'n woonkamer nl. op het zuidwesten en met onze zomerse temperaturen van 35-40 gr. wil ik graag iets wat de boel een beetje koel en donker kan houden. Maar ja, da's weer niet altijd gezellig.

Wat een getob, zo'n nieuw huis, het is niet gauw goed :-)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor MissF » 15 jan 2014 17:03

acire, had het helemaal niet gelezen, maar we hebben idd in 2 weken ons huis verkocht.
Nu druk aan het klussen in ons nieuwe huis.

Raambekleding, in ons oude huis hebben we aan voor- en zijkant jaloezieën, extra brede met een lint eroverheen. Zelfde taupekleur als de muren. We hebben niet zo'n diepe voortuin, en er komen nogal wat mensen langs, dus ik wilde iets wat niet teveel inkijk geeft. En we hebben een modern huis, dan vind ik het wel mooi. Aan de achterkant gordijnen en voor het keukenraam een rolgordijn.
Ons nieuwe huis staat ver van de weg, dus nu ga ik in de woonkamer, keuken en speelkamer vouwgordijnen halen en voor boven verduisterende rolgordijnen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Stip
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 16 dec 2009 08:53

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Stip » 17 jan 2014 09:53

Wij zijn net verhuisd en hebben in de woonkamer in betweens. Boven overal verduisterende rolgordijnen en in-betweens op 2 kamers en gewone gordijnen op de andere kamer.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor cornelia77 » 20 jan 2014 13:53

MissF schreef:Raambekleding, in ons oude huis hebben we aan voor- en zijkant jaloezieën, extra brede met een lint eroverheen. Zelfde taupekleur als de muren. We hebben niet zo'n diepe voortuin, en er komen nogal wat mensen langs, dus ik wilde iets wat niet teveel inkijk geeft. En we hebben een modern huis, dan vind ik het wel mooi. Aan de achterkant gordijnen en voor het keukenraam een rolgordijn.
Ons nieuwe huis staat ver van de weg, dus nu ga ik in de woonkamer, keuken en speelkamer vouwgordijnen halen en voor boven verduisterende rolgordijnen.


Waren dat houten jaloezieën? Die vind ik mooi! Hadden jullie ze van luxaflex, of bijv. van een bouwmarkt? Van luxaflex zijn ze wel errug duur.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor MissF » 20 jan 2014 14:20

Het zijn geen houten, wel aluminium, maar extra breed. Houten konden niet, ons raam was te groot daarvoor.
We hebben ze van luxaflex, en inderdaad, bizar duur, we kregen gelukkig korting omdat het van de plaatselijke hubo was, en daar kregen we een kortingspas van omdat we verhuisden. Maar dan nog was het een hele uitgave. Maar gelukkig willen de kopers ze houden, dus hoeven ze niet bij het vuilnis :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor schelpje3 » 29 jan 2014 15:14

Voor forummers die graag ideetjes willen opdoen om saaie meubeltjes om te toveren in beauty's, is hier een leuke website:
http://www.liefleukenanders.blogspot.nl


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten