Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 13 aug 2015 15:18

StillAwake schreef:Geeft dat een beetje hetzelfde vlekkerige effect als echte kalkverf?
Dat zoek ik namelijk...

Whjah, ietwat.
Bij de Karwei hing een tip om de verf met schuine bewegingen van een blokkwast op de muur te zetten, zodat het effect nog meer behaald wordt.
Bij mij ziet het er "fluwelig" uit. Ik heb het erop gesmeerd met een brede platte kwast.
Bij de Gamma hebben ze de meeste keus, ook w.b. mengkleuren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor StillAwake » 13 aug 2015 17:45

Chaya schreef:Whjah, ietwat.
Bij de Karwei hing een tip om de verf met schuine bewegingen van een blokkwast op de muur te zetten, zodat het effect nog meer behaald wordt.
Bij mij ziet het er "fluwelig" uit. Ik heb het erop gesmeerd met een brede platte kwast.
Bij de Gamma hebben ze de meeste keus, ook w.b. mengkleuren.

Dank!
En is het een klein beetje stootbestendig?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 14 aug 2015 08:34

StillAwake schreef:Dank!
En is het een klein beetje stootbestendig?

Als de muur schoon en droog is en je brengt 2 lagen aan, moet dat goed gaan.
In de gang stoot iemand wel eens tegen de muur als hij er langs loopt met iets, groot voorwerp of doos, en dan komt er een putje in de muur maar aan de verf zie je niets. :mrgreen:
Wat heeft een muur verder te lijden als je geen extreem vervelende kinderen hebt?
Of is het op een "stoot- of vlekgevoelige plek"?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor StillAwake » 14 aug 2015 11:42

Chaya schreef:Als de muur schoon en droog is en je brengt 2 lagen aan, moet dat goed gaan.
In de gang stoot iemand wel eens tegen de muur als hij er langs loopt met iets, groot voorwerp of doos, en dan komt er een putje in de muur maar aan de verf zie je niets. :mrgreen:
Wat heeft een muur verder te lijden als je geen extreem vervelende kinderen hebt?
Of is het op een "stoot- of vlekgevoelige plek"?

Dat laatste...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 14 aug 2015 12:57

Dan is het misschien beter om een speciale muurverf te kiezen.
Bijvoorbeeld:
http://www.verfwebwinkel.nl/wijzonol-ex ... tAodubQD3Q

of:

Afbeelding
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor StillAwake » 14 aug 2015 13:48

Chaya schreef:Dan is het misschien beter om een speciale muurverf te kiezen.
Bijvoorbeeld:
http://www.verfwebwinkel.nl/wijzonol-ex ... tAodubQD3Q

of:

Afbeelding

Maar dat geeft dat vlekkerige effect dan weer niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 14 aug 2015 13:53

Nee.
Het is dan een keuze, want ik vond een vraag en antwoord hierover op Mia Colore.

Is kalkverf goed afwasbaar?
Nee. Kalkverf is poreus en gaat zowel een verbinding aan met de ondergrond als met de vlek. Hierdoor is de vlek
niet te verwijderen en zal door aanraking met water de vlek verergert worden, u activeert hiermee immers ook de
kalk in het product.


Het lijkt mij dat kalkverf dus beter niet aangebracht moet worden op een kwetsbare muur die snel vlekken vangt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor MissF » 16 aug 2015 19:42

Wij verhuizen gewoon voor de muren weer moeten :oops: eerste huis zat structuurverf op toen we het kochten, ral9010 geverfd toen we er in gingen, en toen we 1,5 jaar later verhuisden was het nog best mooi. in ons tweede huis hebben we beneden alles laten stucen en spachtelputz, alle muren taupe laten doen, en dat was na 4 jaar nog steeds perfect. daar zou ik zo weer voor kiezen.
In dit huis zit dat ouderwetse bobbeltjesspul op, wat ze 60 jaar geleden op muren deden, dat heb ik gewoon gesausd, en is nog steeds lelijk :mrgreen: maar dat zal er op blijven tot we rijk genoeg zijn om het plat te gooien en deels opnieuw op te bouwen of te verbouwen :mrgreen:

mortlach, idd een net erover ofzoiets, vossen zijn slim. wij hebben sinds kort ganzen, als waakdieren, en het hele hok helemaal dichtgemaakt, bij mijn schoonouders heeft de vos er 1 te pakken gehad, door een kleine kier in het gaas. dat wil ik de ganzen toch maar niet aandoen :wink:
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor ajl » 17 aug 2015 08:41

Wij hebben 8 jaar geleden ons hele huis laten spachtelputzen ( krijtwit) en het ziet er nog prima uit. Ik peins er niet over om het voor de 'lol' te gaan verven of omdat ik een andere kleur wil hebben. Als ik nu een nieuw huis zou krijgen, zou ik alles glad laten stucen en wellicht nog in verschillende kleuren. Nu het niet noodzakelijk is, ga ik er echt niet aan beginnen/

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 17 aug 2015 14:42

MissF schreef:Wij verhuizen gewoon voor de muren weer moeten :oops: eerste huis zat structuurverf op toen we het kochten, ral9010 geverfd toen we er in gingen, en toen we 1,5 jaar later verhuisden was het nog best mooi. in ons tweede huis hebben we beneden alles laten stucen en spachtelputz, alle muren taupe laten doen, en dat was na 4 jaar nog steeds perfect. daar zou ik zo weer voor kiezen.
In dit huis zit dat ouderwetse bobbeltjesspul op, wat ze 60 jaar geleden op muren deden, dat heb ik gewoon gesausd, en is nog steeds lelijk :mrgreen: maar dat zal er op blijven tot we rijk genoeg zijn om het plat te gooien en deels opnieuw op te bouwen of te verbouwen :mrgreen:

Bedoel je Rauhfaser behang? Dat is nog steeds te koop.
Ik heb de muren eigenlijk altijd wit of creme gehad, neutraal, maar ik merk nu dat een muur in een speciale kleur heel veel doet met het licht en de sfeer.
Ik heb inmiddels de ervaring opgedaan (door een slecht gekozen kleur) dat je moet bepalen of de kamer aan de warme kant (zuid) of koude kant (noord) ligt. Vroeger werd daar nooit op gelet, maar je hebt inmiddels zoveel woonbladen en tv programma's, met even zoveel stylisten (sommige vind ik echt aanstellers) dat je een verkeerde keuze kunt voorkomen.
Je gaat niet zo snel een kamer overnieuw behangen of verven als de kleur toch niet bevalt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Saskia » 24 aug 2015 05:12

Bij mij zijn alle muren glad gestuct en lichtcreme geverfd. In de slaapkamer heb ik drie muren in een soort licht taupe en een muur iets donkerder, wel in dezelfde kleursoort, zeg maar. Ik zou er zelf niet zo op gekomen zijn, ben niet zo creatief, maar het staat wel gezelliger.

Ik woon boven het werk en twee jaar geleden hebben we nieuw gebouwd. Wat een klus om alles uit te zoeken, een vloer die bij je muren moet passen en dan de gordijnen ook nog. En dan de inrichting, het is gewoon niks voor mij :oops:

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor mw » 24 aug 2015 09:45

'k Heb vorige week de sleutels van mijn droomhuis gekregen. Een huis uit 1905 op een prachtig plekje... dus in dit topic zal ik vaker te vinden zijn :mrgreen:


Vraagje: ik heb een kastje en dat wil ik gaan opknappen. Het heeft een verfbeurt nodig. Nog nooit gedaan...dus waar begin ik mee? Schuren en dan verven? Eerst grondverf of gelijk de goede?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 24 aug 2015 10:08

mw schreef:'k Heb vorige week de sleutels van mijn droomhuis gekregen. Een huis uit 1905 op een prachtig plekje... dus in dit topic zal ik vaker te vinden zijn :mrgreen:


Vraagje: ik heb een kastje en dat wil ik gaan opknappen. Het heeft een verfbeurt nodig. Nog nooit gedaan...dus waar begin ik mee? Schuren en dan verven? Eerst grondverf of gelijk de goede?

Leuk mw, gefeliciteerd :D Staat het huusje op de Bult?

Hoe ziet het kastje eruit? Is het bewerkt, gevernist, geverfd, blank?
Als je krijtverf gaat gebruiken is dat het simpelst, als het een blank of geverfd kastje is, hoef je het alleen licht op te schuren, ontvetten met een lap met een scheut azijn - goed laten drogen -.
Krijtverf geeft een trendy mat resultaat en je hebt prachtige vergrijsde kleuren. En bevalt het toch niet (helemaal), verf je er gewoon overheen.
Ik heb een boekenkast uiteindelijk 4 x geverfd, verf steeds gemengd, alvorens ik het beoogde resultaat had.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor mw » 25 aug 2015 08:21

Bedankt Chaya! Idd, op de Bult :D

Bedankt voor de uitleg! Volgens mij is het gewoon geverfd. Zal binnenkort eens wat gaat proberen...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2015 10:37

Als het kastje al geverfd is, moet je het wel goed opschuren en dan op een klein stukje proberen.
Want waterverf op een laag met terpentineverf, wordt lelijk.
Of je moet het helemaal blank schuren (met een schuurmachine), dan kun je er wel alle soorten verf opsmeren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten