Evelien schreef:Misschien moet je je daar even in gaan verdiepen.
Ik heb mij er genoeg in verdiept om te weten dat accu's
niet de toekomst zijn en ook op het langer termijn totaal níet zo milieuvriendelijk zijn als men jou wil laten geloven.
Maar als jij
blijkbaar betere informatie hebt, vind ik vooral dat je die hier moet posten. Uiteraard zal ik dat zelf ook even doen:
Hoewel Volkswagen binnenkort op de hybride-trein springt, denkt het merk niet dat deze techniek het op de lange termijn overleeft.
Volkswagen gelooft niet in de toekomst van hybride. Hoewel vanaf morgen op de Detroit Motor Show een concept met hybride aandrijving staat en ook de volgende Touareg er als hybride zal zijn, beschouwt Wolfsburg deze techniek volgens een woordvoerder als een halfslachtige tussenstap. De echte toekomst zit volgens VW in optimalisering van bestaande techniek, zoals Zuinige TDI in combinatie met DSG. Dat VW toch flirt met hybride heeft te maken met de Amerikaanse markt, waar diesel niet ingeburgerd is en hybride juist hot. De Nederlandse importeur verwacht dan ook niet veel van de hybride Touareg te gaan verkopen. "Er komt ook een Bluemotion-versie, dat wordt het voor ons land."
Het aandeel groene energie is verwaarloosbaar en de accu wordt gemaakt van zeldzame materialen. Het is een kolenstroomauto.
Overheid en bedrijfsleven moeten om wat betreft de elektrische auto, schreven vervoersadviseurs Jaap Willems en Tim van Beek in Trouw van 10 februari. In tegenstelling tot wat sceptici beweren, is de productie van elektrische auto's geen hobbyisme of idealisme, maar keiharde business. De doorbraak is een kwestie van tijd: De relatief hoge aanschafprijs van de elektrische auto is nu nog een hinderpaal voor de prijsgevoelige consument. Maar de totale kosten zijn niet veel hoger dan van de traditionele auto. De auteurs stellen dat de voordelen van deze auto groot zijn en suggereren dat wij moeten overstappen naar de elektrische auto.
Ik denk daarentegen dat we voorlopig juist niet op de elektrische auto moeten overgaan, omdat de fossiele brandstoffen die nodig zijn om de elektriciteit voor die auto op te wekken, schaars en vervuilend zijn.
Want waar komt die elektrische energie voor de auto vandaan? "Bijvoorbeeld van windturbines", zeggen de auteurs. Maar elektriciteit in Nederland wordt voor nog geen vijf procent opgewekt uit duurzame bronnen. Bijna alle elektrische energie wordt opgewekt door energiecentrales.
De elektrische auto lijkt dan wel schoon als hij op de weg rijdt, maar de vervuiling van de opwekking van de energie vindt elders plaats. Binnenkort zullen vier nieuwe kolencentrales in de Eemshaven en de Maasvlakte elektriciteit gaan opwekken. Daardoor wordt een elektrische auto in Nederland in feite steeds meer een kolenstroomauto.
Het promoten van het invoeren van de - ten onrechte als duurzaam neergezette - elektrische auto kan op de achtergrond de bouw van nieuwe kolencentrales goedpraten en acceptabel maken.
Het enige wat een elektrische auto tot een duurzamere auto zou kunnen maken, is het drastisch verhogen van het aandeel duurzame elektriciteit waarop de elektrische auto rijdt.
Bovendien is de accu nog een groot probleem. Het gaat dan niet over de hoeveelheid kilometers die je op een volle accu kunt rijden, maar over het beslag die deze accu's leggen op zeldzame mineralen, waarom op het Afrikaanse continent nu al gevochten wordt. Dit valt wellicht in de toekomst op te lossen door andere soorten accu's te ontwikkelen, gemaakt van andere materialen. Dan is er nog het punt van de kosten. De auteurs stellen dat de elektrische auto niet veel kostbaarder zal zijn dan een benzineauto, onder andere vanwege de lage brandstofkosten. Maar dit laatste komt doordat de overheid (nog) geen accijns en belastingen over de elektrische 'brandstof' heft, zoals ze wel doet op benzine en diesel. Maar blijft dat zo? Stel dat in de toekomst een zeer groot deel van het wagenpark elektrisch is, dan zal de overheid een zeer grote inkomstenbron missen. Invoering van accijns op de elektrische energie voor de auto ligt dan voor de hand.
Mensen die nu in een elektrische auto rijden, hebben ten onrechte het gevoel dat zij iets goed doen voor milieu, terwijl ze in werkelijkheid gebruik maken van een zeer vervuilend vervoermiddel. Bovendien is de benodigde zware accu zeer belastend voor het milieu.
Maar waar moet het dan heen met het gemotoriseerd vervoer? Olieproducten raken zeker op, kolen naderhand ook. De enige manier is sterk inzetten op opwekking van zonne-, wind-, getijde-, osmose- en dergelijke energie, waardoor het percentage duurzame elektriciteit voor de elektrische auto groter zal worden.
Daarnaast is het noodzakelijk om een nieuw soort accu te ontwikkelen, waarvoor weinig tot geen zeldzame aardmaterialen in verwerkt zijn. Kortom: innovatie en investering in zaken die ook in de toekomst hun waarde zullen tonen.
Zoals Volkswagen al aangeeft zit de toekomst veel meer in het optimaliseren van diesel-motoren. Je merkt het ook gewoon in de auto industrie dat zij helemaal geen heil zien in hybrides/elektrische auto's.
Evelien schreef:Je hebt, als ik je zo zie posten, volgens mij nog niet zo heel lang je rijbewijs (aangezien je leeftijd).
Nog een paar maanden en ik ben van m'n puntenrijbewijs af. Maar of dat er toe doet? Het gaat niet om het aantal jaren, maar om het aantal kilometers. Oh, en mijn werk [bijbaan] is overigens het
chaufferen.
Je
wekt de indruk dat je een bepaald vooroordeel over mijn rijden hebt, omdat ik blijkbaar niet aan het
nieuwe rijden doe, mij niet
keurig aan de snelheden houd en
solidair ben jegens mijn medeweggebruikers door hen niet te irriteren met langzaam inhaal gedrag en/of slecht spiegelgedrag.