Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 10 jun 2011 22:49

JeeWee schreef:Sowieso dat-ie maar 1 op 25 rijdt i.p.v. 1 op 8 zoals nu met mijn Saab...
Dat halen auto's zonder accu's ook, die lijken mij toch milieuvriendelijker dan mét accu's.

coupe soleil schreef:Ik heb het idee overigens (in het algemeen) dat weinig mensen normaal kunnen rijden.Als ik vaak hoor hoe hoog het verbruik vaak is... Totaal niet in de buurt van de fabrieksopgave. Zelf kom ik altijd beter uit dan d opgave, terwijl ik mij absoluut vlot en soepel door het verkeer placht te bewegen.
Vergeet niet dat ze bij de fabriek natuurlijk een zo'n optimaal mogelijke opgave willen hebben. Daarbij meen ik dat auto's uit andere landen vaak zijn ingesteld op 130km/h en niet op 120km/h, hierdoor kan het volgens mij voorkomen dat je bij 130km/h zuiniger kan rijden dan bij 120km/h - maar hier heb ik eigenlijk geen hard bewijs voor.

Maar dat je de fabrieksopgave niet haalt, wil niet per se zeggen dat je niet normaal kunt rijden. Ik vind bijvoorbeeld dat mensen die ónder de snelheidslimieten rijden niet kunnen rijden, maar daar zullen zij vast en zeker een andere mening over hebben - namelijk zuinigheid en schijnveiligheid.

Faramir schreef:Zijn er hier misschien Smart rijders?
Ik heb met zowel de Smart Fortwo als met de Smart Forfour voor langere tijd gereden. :)
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jun 2011 10:23

Ha die Flavius, alweer maak je een redeneerfout.
Jij bent van mening dat iemand die niet de limiet rijdt, op een verkeerde manier rijdt. En dat is je goed recht.
Maar daaruit conludeer je dat iemand die niet de limiet rijdt, niet kan rijden.

En verder is je stelling dat je aan het gewicht van de auto de koekblikfactor kunt bepalen ook niet bepaald waterdicht. Wat weegt een Lotus ook alweer: Lotus Elise (1999)
Is dat dan een koekblikje?

Je lijkt wat bevooroordeeld op autogebied...

Overigens ben je een belangrijke reden vergeten voor het langzamer rijden van Vmax. Gewoon het relaxte gevoel. Zeker in de spits. Op de rechterrijstrook rijdt men met een heerlijke constante snelheid, oké, het is maar zo'n 88 km/h, maar dan kom ik ook waar ik wezen moet.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor RogierV » 11 jun 2011 12:42

Ik heb een rijbewijs en een bescheiden autootje. Maar ik ben wel een overtuigde OV nerd, kan lekker rustig werken in de trein terwijl ik vanzelf naar mijn bestemming ga.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 11 jun 2011 13:23

TheKeimpe schreef:Ha die Flavius, alweer maak je een redeneerfout.
Jij bent van mening dat iemand die niet de limiet rijdt, op een verkeerde manier rijdt. En dat is je goed recht.
Maar daaruit conludeer je dat iemand die niet de limiet rijdt, niet kan rijden.
Wat jij wil. Ik ben van mening dat iemand die zich niet aan de limieten houdt, níet kan rijden [tenzij er een goede reden voor is]. Pas geleden had ik nog iemand die 60-70km/h ging rijden waar je 80km/h mag, terwijl er geen enkele reden toe was.

TheKeimpe schreef:En verder is je stelling dat je aan het gewicht van de auto de koekblikfactor kunt bepalen ook niet bepaald waterdicht. Wat weegt een Lotus ook alweer: Lotus Elise (1999)
Is dat dan een koekblikje?

Je lijkt wat bevooroordeeld op autogebied...
Boehoe, je maakt van een niet-al-te-serieuze opmerking gelijk een heel gebeuren, bla-die-bla-die-bla. Komop zeg. Maar wees vooral op je tedere teentjes getrapt.

En een Lotus is overigens wel een andere klasse dan de Toyota Yaris; sportauto vs. koekblik.

TheKeimpe schreef:Overigens ben je een belangrijke reden vergeten voor het langzamer rijden van Vmax. Gewoon het relaxte gevoel. Zeker in de spits. Op de rechterrijstrook rijdt men met een heerlijke constante snelheid, oké, het is maar zo'n 88 km/h, maar dan kom ik ook waar ik wezen moet.
Als er een goede reden is om de langzamer te rijden, prima. Maar als het niet druk is, of zelfs een lege weg, dan is het gewoon enorm irritant als er iemand voor je rijdt die veel langzamer rijdt dan toegestaan. Ik vind het ook niet bepaald solidair naar andere weggebruikers toe.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jun 2011 19:08

Flavius schreef:Boehoe, je maakt van een niet-al-te-serieuze opmerking gelijk een heel gebeuren, bla-die-bla-die-bla. Komop zeg. Maar wees vooral op je tedere teentjes getrapt.

Wie hapt hier nu zo lekker? :P

En een Lotus is overigens wel een andere klasse dan de Toyota Yaris; sportauto vs. koekblik.

Maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat de Yaris een koekblik is :) Maar ik geef toe, het is geen sportauto. En ook geen koekblik. :mrgreen:

Als er een goede reden is om de langzamer te rijden, prima. Maar als het niet druk is, of zelfs een lege weg, dan is het gewoon enorm irritant als er iemand voor je rijdt die veel langzamer rijdt dan toegestaan. Ik vind het ook niet bepaald solidair naar andere weggebruikers toe.

Als het gaat om een tweebaansweg (dus één heen, één terug) ben ik het helemaal met je eens. Daar hinder je anderen door onder Vmax te rijden. Op een vierbaansweg of breder, kun je op de rechterbaan gerust onder Vmax rijden, zonder overlast te veroorzaken.

Faramir

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Faramir » 13 jun 2011 19:14

Flavius schreef:Ik heb met zowel de Smart Fortwo als met de Smart Forfour voor langere tijd gereden. :)

En hoe beviel de Fortwo? Ik zit er namelijk over te denken om een 2e hands voor mijzelf aan te schaffen zodat ik met regen niet op de fiets hoef.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 13 jun 2011 19:54

Ik kon in de ForTwo (nieuwe model) niet lekker zitten op lange afstanden. De reden: te ruim allemaal, je hebt nergens steun aan. De stoel zit mij niet lekker, de armleuning kon ik niet bij, rechts had ik volgens mij helemaal geen steun, je benen hebben geen steunmogelijkheden. Kortom: je zit ongemerkt net niet ontspannen, en dat breekt op de lange duur wel op.

Let wel, da's mijn ervaring van één dagje Utrecht-Maastricht-Utrecht, zo ver zul jij nu ook wel niet fietsen ;)
Laatst gewijzigd door Carpento op 13 jun 2011 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Faramir » 13 jun 2011 19:56

Carpento schreef:Ik kon in de ForTwo (nieuwe model) niet lekker zitten op lange afstanden. De reden: te ruim allemaal, je hebt nergens steun aan. De stoel zit mij niet lekker, de armleuning kon ik niet bij, rechts had ik volgens mij helemaal geen steun, je benen hebben geen steunmogelijkheden. Kortom: je zit ongemerkt net niet ontspannen, en dat breekt op de lange duur wel op.

Let wel, da's mijn ervaring van één dagje Utrecht-Maastricht-Utrecht ;)

Elke ervaring is welkom. Indien ik er een aanschaf (oude model) dan zal ik er toch eerst in proefrijden en dan zal ik eens goed letten op de zithouding. Dat kan vooral bij lange ritten vervelend zijn natuurlijk. Ik ga het autotje overigens voor korte ritjes gebruiken.

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 13 jun 2011 20:12

Dat leidde ik al af uit het feit dat je het nu met de fiets deed ja :P

Mijn ervaring is dat de Smart voor stadsverkeer geschikter is dan voor de snelweg. Da's geen wonder natuurlijk, voor de snelweg is het ding niet ontworpen. Verder voelt het echt niet alsof je met een klein autootje onderweg bent, je hebt meer dan voldoende ruimte binnenin (ik ben 1.85 lang ongeveer, volgens mij kun je met 1.95 of meer ook nog prima in een Smart terecht). Ook de bagageruimte is verhoudingsgewijs groot omdat er gewoon geen achterbank is die ruimte inneemt.

En ja, de automaat... Daar ben ik geen vriendjes mee geworden. Doe mij óf een handbak, óf een goeie (...) automaat :P

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 13 jun 2011 21:20

Faramir schreef:En hoe beviel de Fortwo? Ik zit er namelijk over te denken om een 2e hands voor mijzelf aan te schaffen zodat ik met regen niet op de fiets hoef.
Ik gebruikte de Fortwo voornamelijk voor korte ritjes; ongeveer 40km per enkele rit. Persoonlijk vond ik het geen vervelende auto om te rijden [lees: scheuren].

Wat ik wel merkte, is dat het tijdens regen weleens onvoorspelbaar kan zijn [in het begin]. Als je namelijk te veel gas geeft in een bocht of dergelijks dan had je kans dat de achterkant wil uitbreken [achterwiel]. Maar als je 'normaal' rijdt zul je daar weinig last van ondervinden.

Overigens kan ik niet geheel mee in het verhaal van Carpento, namelijk dat je weinig steunt hebt. Misschien ervaar je dat beter als je meerijdt, maar als bestuurder had ik daar niet echt last van [blijkbaar niet genoeg om er over te klagen]. Let wel op, ik zit vrij dicht op het stuur, misschien dat dat uitmaakt.

Het verhaal van de automaat klopt wel, in z'n automaat schakelt-ie echt belabberd. Ik gebruikte dan ook enkel de pook om te schakelen, dat kan namelijk. Hij schakelt echter wel automatisch over als-ie op z'n maximale aantal toeren zit. Maar dat is veel fijner dan dat-ie telkens heen-en-weer schakelt.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 14 jun 2011 08:01

Flavius schreef:Misschien ervaar je dat beter als je meerijdt, maar als bestuurder had ik daar niet echt last van [blijkbaar niet genoeg om er over te klagen]. Let wel op, ik zit vrij dicht op het stuur, misschien dat dat uitmaakt.


In het begin gaat het ook allemaal wel maar op de lange duur wordt het vermoeiend ;) Met name op de terugweg begon het mij op te vallen ;) Overigens heb ik toen wel zelf gereden :)

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor jans1 » 20 jun 2011 08:54

Rijd ik zaterdagavond na een leuke dag naar huis over de A2.. opeens een hobbel en een hoop getril....
Klapband... Sta je daar in de stromende regen......
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 20 jun 2011 09:42

En, hoe is het afgelopen ?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor ajl » 20 jun 2011 09:45

@ Flavius Waarom ben jij van mening dat iemand die zich niet aan de limiet houdt niet kan rijden?

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 20 jun 2011 11:06

ajl schreef:@ Flavius Waarom ben jij van mening dat iemand die zich niet aan de limiet houdt niet kan rijden?
Iemand die ónder het limiet rijdt, wel te verstaan. De vraag is ook wáarom rijdt deze persoon lager dan is toegestaan? De wegen zijn in Nederland volledig ingericht naar de snelheid die er geldt, dus wat dat betreft is er geen reden om langzamer te rijden. Ook zorgt het ervoor dat de doorstroming van voertuigen verslechterd, je ziet achter zulk soort mensen vaak een enorme rij aan mensen die geërgerd achter het stuur zitten te wachten op een moment dat ze kunnen inhalen - mét risico's! En mocht je per se lekker op je gemakje door de polder rijd, waar 60km/h is toegestaan, ga dan even aan de kant als er iemand aankomt die wél 60km/h wil rijden.

Ik houd mijzelf overigens ook niet aan de geldende limieten, maar ik rijd daarentegen harder dan toegestaan - ik ben dus geen last voor and'ren, hetgeen je wél bent als je langzamer rijdt dan toegestaan.

Je zou kunnen beargumenteren dat zo'n persoon wél kan rijden, maar naar mijn mening heb je weinig inzicht als je je medeweggebruikers opzettelijk hindert - en het hinderen van personen is dus niet toegestaan in het verkeer, maar dat vergeten héél véél mensen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten