Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Chaya » 28 sep 2015 15:30

LeChat schreef:Mijn eerste auto, toen ik nog student was, was een Suzuki Alto, een blauw/paarse. Inderdaad weinig km op de teller, het klassieke verhaal tweede-auto-van-een-ouder-echtpaar. Reed prima, alleen wilde ik nog wel 'ns hard rijden en dan ging het stuur nogal shaken :). Ik heb 'm een jaar of 3 gehad en in die tijd alleen een keer een lege accu, verder nooit problemen mee gehad.

Dan was ie niet goed uitgebalanceerd, want dat mag gewoon niet gebeuren. Als een auto dat doet, maakt niet uit welk merk of welk type, moeten de wielen uitgelijnd worden, met name de voorwielen beter uitgebalanceerd.
Dan had je in die tijd geen goede garage, want die hadden dit moeten constateren. Heb je het niet vermeld bij een servicebeurt?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Sabra » 28 sep 2015 15:34

StillAwake schreef:Hoe lang ben je?
Ik heb namelijk de ervaring dat ik (1m91) in veel Japanse auto's slecht achter het stuur pas (mijn vader reed voor hij een Mazda kocht die vaker in de garage stond dan op de weg altijd Japans). De laatste was van 2002, in recentere Japanse auto's heb ik nooit gezeten...


Hier 1,92. Zowel Subaru Impreza als Legacy zonder probleem.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor LeChat » 28 sep 2015 20:37

StillAwake schreef:Mag een klein en licht autootje alsjeblieft met het stuur shaken?
Als je dat niet wilt kun je beter een grotere en zwaardere wagen rijden.


O, ik vertel het alleen uit nostalgisch oogpunt hoor, moet er nog om glimlachen (zie mezelf weer gaan). Daarna heb ik inderdaad een wat zwaardere auto gekocht (2x een Peugeot 206, eerste een diesel, 2e een benzine). Inmiddels een auto v/d zaak.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor LeChat » 28 sep 2015 20:40

Chaya schreef:Dan was ie niet goed uitgebalanceerd, want dat mag gewoon niet gebeuren. Als een auto dat doet, maakt niet uit welk merk of welk type, moeten de wielen uitgelijnd worden, met name de voorwielen beter uitgebalanceerd.
Dan had je in die tijd geen goede garage, want die hadden dit moeten constateren. Heb je het niet vermeld bij een servicebeurt?


Eh nee, dacht dus dat het erbij hoorde toen, klein licht autootje... zie ook reactie (op) StillAwake
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mohamed

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2015 00:34

Deze Toyota Yaris lijkt mij wel wat. Voor zoiets ga ik maar eens sparen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 06:50

Chaya schreef:Dan was ie niet goed uitgebalanceerd, want dat mag gewoon niet gebeuren. Als een auto dat doet, maakt niet uit welk merk of welk type, moeten de wielen uitgelijnd worden, met name de voorwielen beter uitgebalanceerd.
Dan had je in die tijd geen goede garage, want die hadden dit moeten constateren. Heb je het niet vermeld bij een servicebeurt?

Uitlijnen en balanceren is niet hetzelfde.
Bij balanceren wordt gezorgd dat het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij het centrum van het wiel ligt, bij uitlijnen wordt het wiel als het ware rechtgezet.
Daarnaast, lichte auto's met kleine en smalle wielen trillen met hun stuur, ook als ze perfect gebalanceerd en uitgelijnd zijn. De aandrijfkracht zorgt hiervoor.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 06:52

mohamed schreef:Deze Toyota Yaris lijkt mij wel wat. Voor zoiets ga ik maar eens sparen.

Afbeelding

Leuke wagen, maar voor dat geld zou ik leukere wagens weten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 06:59

Sabra schreef:Hier 1,92. Zowel Subaru Impreza als Legacy zonder probleem.

Ok, hier geen ervaring met Subaru.
Wel met Mazda, Honda, Volvo, VW, Audi, Porsche, Seat, Peugeot en Fiat.
Na dit hele rijtje blijf ik Europees rijden, daar heb ik het minste gezeur mee gehad en de beste zitpositie in gevonden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Rozijn » 29 sep 2015 08:56

mohamed schreef:Deze Toyota Yaris lijkt mij wel wat. Voor zoiets ga ik maar eens sparen.

Afbeelding

Bewust een automaat? Met een 1.3tje komt hij wel goed van zijn plaats.

Het was dat het exemplaar waar ik een proefrit in maakte nogal berookt was, anders had ik er waarschijnlijk ook een poosje een gereden. Uiteindelijk werd het toen een exemplaar van het nieuwere model.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 09:40

Rozijn schreef:Bewust een automaat? Met een 1.3tje komt hij wel goed van zijn plaats.

Het was dat het exemplaar waar ik een proefrit in maakte nogal berookt was, anders had ik er waarschijnlijk ook een poosje een gereden. Uiteindelijk werd het toen een exemplaar van het nieuwere model.

Hoewel ikzelf altijd een handbak heb gehad: de automaat is het "oudemannen-imago" al wel een poosje kwijt.
Wel zijn de oudere automaten minder geschikt om een aanhanger mee te trekken (vooral in bergachtige gebieden).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2015 09:55

mohamed schreef:Deze Toyota Yaris lijkt mij wel wat. Voor zoiets ga ik maar eens sparen.

Afbeelding

Rozijn schreef:Bewust een automaat? Met een 1.3tje komt hij wel goed van zijn plaats.

Het was dat het exemplaar waar ik een proefrit in maakte nogal berookt was, anders had ik er waarschijnlijk ook een poosje een gereden. Uiteindelijk werd het toen een exemplaar van het nieuwere model.

Ja, ik rijd altijd automaat. Een doorrookte auto is voor mij ook een dealbreaker, alhoewel de rook er na een tijdje wel uitgaat.

mohamed

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2015 10:02

StillAwake schreef:Hoewel ikzelf altijd een handbak heb gehad: de automaat is het "oudemannen-imago" al wel een poosje kwijt.
Wel zijn de oudere automaten minder geschikt om een aanhanger mee te trekken (vooral in bergachtige gebieden).

Er zijn landen waar men niet anders gewend is dan automaten, zoals in Amerika en Japan en daar hebben ze nooit een oude mannenimago gehad. Het rijdt gewoon lekkerder vind ik en als je terugschakelt naar de één kom je met een aanhanger de bergen prima door.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 10:31

mohamed schreef:Ja, ik rijd altijd automaat. Een doorrookte auto is voor mij ook een dealbreaker, alhoewel de rook er na een tijdje wel uitgaat.

Ook in een automaat gelest?
Rook kan er overigens jaren in blijven zitten. Ooit een doorgerookte cabriolet gehad, zelfs open bleef je het ruiken (duurde zo'n 3 jaar)...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

mohamed

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor mohamed » 29 sep 2015 10:46

Ja ik heb ook in een automaat gelest, zodoende kon ik veel eerder afrijden.

Pas na 3 jaar de rookgeur er uit? Lol, daar ben je mooi klaar mee. Tja, als de auto niet te erg doorrookt is kan ik er wel mee leven. Sommigen hangen ook van die dingen op met twijfelachtige parfum, zoals de vorige eigenaar van mijn auto. De auto riekt vanbinnen naar een zoetige lucht en dat is ook niet bepaald fijn.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 10:48

mohamed schreef:Ja ik heb ook in een automaat gelest, zodoende kon ik veel eerder afrijden.

Mag je dan eigenlijk met een handbak rijden?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten