Boekenlezer schreef:De 1.4 TSI met turbo en compressor, die van 160 pk, om precies te zijn. Want de 122 pk-versie (met alleen turbo) was/is niet zo'n erg probleemgeval. Die 160 pk-versie kom ik ook niet meer tegen in het leveringsprogramma van Volkswagen, en dat zal wel geen toeval zijn.
Klopt.
Een motor van 1.4 liter opwerken naar een 160 pk vermogen kan ook niet lang goed gaan.
Het rijdt prima, maar zodra je echt vermogen gaat vragen zal blijken dat een motor die zijn vermogen voornamelijk uit de compressor (ook een turbo is in wezen een compressor) moet halen voornamelijk piekvermogen levert.
En als je een motor vaak op zijn uiterste belast zal hij snel slijten. Dat geldt voor elke motor (in de Formule1 gingen motoren vroeger dan ook maar één race mee).
Boekenlezer schreef:Ik denk dan toch, dat je gewoon een maandagochtendproduct had, een ongelukstreffer. Want dit is niet het beeld wat ik van Mazda heb. Gisteravond ook even enkele Mazda-gebruikersreviews op Autoweek.nl bekeken, maar dan lees ik niet dit soort dingen.
Dat zou op zich waar kunnen zijn, maar toch valt mij op dat je de eerste generatie Mazda 6 (voor die tijd heette hij Mazda 626) zelden meer ziet rijden, terwijl je een paar jaar geleden geen straat over kon steken zonder minimaal twee keer door een Mazda 6 van de sokken gereden te worden.
Mijn vader heeft ook altijd Mazda gereden, en zijn ervaringen met 626 zijn altijd een reden geweest om Mazda te blijven rijden.
Na zijn eerste Mazda 6 is hij (ook hij heeft problemen gehad met de versnellingsbak) ook overgestapt op een ander merk.
Ook zijn commentaar: Nooit meer Mazda! (hoewel hij wel binnen het Ford-concern is blijven rijden (Volvo)).
Over latere Mazda's dan de eerste generatie 6 kan ik niet oordelen, maar ik neem het risico niet meer.