Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 20 nov 2014 10:06

Boekenlezer schreef:De 1.4 TSI met turbo en compressor, die van 160 pk, om precies te zijn. Want de 122 pk-versie (met alleen turbo) was/is niet zo'n erg probleemgeval. Die 160 pk-versie kom ik ook niet meer tegen in het leveringsprogramma van Volkswagen, en dat zal wel geen toeval zijn.

Klopt.
Een motor van 1.4 liter opwerken naar een 160 pk vermogen kan ook niet lang goed gaan.
Het rijdt prima, maar zodra je echt vermogen gaat vragen zal blijken dat een motor die zijn vermogen voornamelijk uit de compressor (ook een turbo is in wezen een compressor) moet halen voornamelijk piekvermogen levert.
En als je een motor vaak op zijn uiterste belast zal hij snel slijten. Dat geldt voor elke motor (in de Formule1 gingen motoren vroeger dan ook maar één race mee).

Boekenlezer schreef:Ik denk dan toch, dat je gewoon een maandagochtendproduct had, een ongelukstreffer. Want dit is niet het beeld wat ik van Mazda heb. Gisteravond ook even enkele Mazda-gebruikersreviews op Autoweek.nl bekeken, maar dan lees ik niet dit soort dingen.

Dat zou op zich waar kunnen zijn, maar toch valt mij op dat je de eerste generatie Mazda 6 (voor die tijd heette hij Mazda 626) zelden meer ziet rijden, terwijl je een paar jaar geleden geen straat over kon steken zonder minimaal twee keer door een Mazda 6 van de sokken gereden te worden.
Mijn vader heeft ook altijd Mazda gereden, en zijn ervaringen met 626 zijn altijd een reden geweest om Mazda te blijven rijden.
Na zijn eerste Mazda 6 is hij (ook hij heeft problemen gehad met de versnellingsbak) ook overgestapt op een ander merk.
Ook zijn commentaar: Nooit meer Mazda! (hoewel hij wel binnen het Ford-concern is blijven rijden (Volvo)).
Over latere Mazda's dan de eerste generatie 6 kan ik niet oordelen, maar ik neem het risico niet meer.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 22 nov 2014 15:19

StillAwake schreef:Klopt.
Een motor van 1.4 liter opwerken naar een 160 pk vermogen kan ook niet lang goed gaan.
Het rijdt prima, maar zodra je echt vermogen gaat vragen zal blijken dat een motor die zijn vermogen voornamelijk uit de compressor (ook een turbo is in wezen een compressor) moet halen voornamelijk piekvermogen levert.
En als je een motor vaak op zijn uiterste belast zal hij snel slijten. Dat geldt voor elke motor (in de Formule1 gingen motoren vroeger dan ook maar één race mee).

Ik begrijp dus dat je waarschijnlijk niet zo'n warme voorstander zult zijn van de huidige downsize-trend. Dan zul je aangewezen raken op autofabrikanten die er niet aan doen. Laat Mazda er nou net zo een zijn! Maar er is nog wel meer te kiezen. Kia heeft nog gewoon grote motoren, Toyota ook met bijvoorbeeld de Auris.
Ford doet er volop aan. Maar die behoort sinds het toepassen daarvan plotseling tot de betere motorbouwers! Als ik een Ford Fiesta samenstel, houd ik het bij de 100 en 125 pk-versies (1 liter 3 cilinder met turbo). Zou dat een beetje aan te raden zijn?
Ze willen die motor overigens ook in de Mondeo gaan leveren!
Bij een auto als de Skoda Octavia kun je eventueel voor de 1.8 TSI kiezen. Heb je toch een behoorlijke cilinderinhoud. Helaas heeft dat wel een prijs.

StillAwake schreef:Dat zou op zich waar kunnen zijn, maar toch valt mij op dat je de eerste generatie Mazda 6 (voor die tijd heette hij Mazda 626) zelden meer ziet rijden, terwijl je een paar jaar geleden geen straat over kon steken zonder minimaal twee keer door een Mazda 6 van de sokken gereden te worden.

Dat zou kunnen. Ik kan mij niet herinneren dat ik hem nog ontzettend vaak zie. Vandaag zag ik er wel een staan.
Hier wat reviews, die ik gisteren gelezen heb, maar daar spat de ontevredenheid nou bepaald niet vanaf:
- Mazda 6 1.8 Touring II (2005)
- Mazda 6 SportBreak 1.8 Touring (2004)
- Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring II (2005)
- Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2005)
Nou, vooruit, je hebt mazzel. Toch eentje die wat meer overeen komt met jouw bevindingen. :mrgreen: :wink: Deze kwam ik net tegen:
- Mazda 6 Sport 2.3 S-VT Active (2007)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2014 09:19

Boekenlezer schreef:Ik begrijp dus dat je waarschijnlijk niet zo'n warme voorstander zult zijn van de huidige downsize-trend. Dan zul je aangewezen raken op autofabrikanten die er niet aan doen. Laat Mazda er nou net zo een zijn! Maar er is nog wel meer te kiezen. Kia heeft nog gewoon grote motoren, Toyota ook met bijvoorbeeld de Auris.
Ford doet er volop aan. Maar die behoort sinds het toepassen daarvan plotseling tot de betere motorbouwers! Als ik een Ford Fiesta samenstel, houd ik het bij de 100 en 125 pk-versies (1 liter 3 cilinder met turbo). Zou dat een beetje aan te raden zijn?
Ze willen die motor overigens ook in de Mondeo gaan leveren!
Bij een auto als de Skoda Octavia kun je eventueel voor de 1.8 TSI kiezen. Heb je toch een behoorlijke cilinderinhoud. Helaas heeft dat wel een prijs.

Op zich is er met downsizing niks mis, zolang je de auto blijft gebruiken waarvoor hij bedoeld is.
Als je met een te kleine, opgewerkt motor een caravan over een Alpenpas wilt trekken gebruik je continu veel vermogen.
Hetzelfde geldt als je met 250km/h over de Duitse Autobahn wilt razen.
voor gewoon gebruik zonder aanhanger voldoet een downgesizede motor wél prima.
De Fiesta 1 liter lijkt me prima aan te raden. Hetzelfde blok in de Mondeo lijkt me af te raden.
De 1.4 TFSI voldoet bijvoorbeeld prima in een VW Polo, maar in de Skoda Superb levert hij problemen op.

StillAwake schreef:Dat zou op zich waar kunnen zijn, maar toch valt mij op dat je de eerste generatie Mazda 6 (voor die tijd heette hij Mazda 626) zelden meer ziet rijden, terwijl je een paar jaar geleden geen straat over kon steken zonder minimaal twee keer door een Mazda 6 van de sokken gereden te worden
Boekenlezer schreef:Dat zou kunnen. Ik kan mij niet herinneren dat ik hem nog ontzettend vaak zie. Vandaag zag ik er wel een staan.
Hier wat reviews, die ik gisteren gelezen heb, maar daar spat de ontevredenheid nou bepaald niet vanaf:
- Mazda 6 1.8 Touring II (2005)
- Mazda 6 SportBreak 1.8 Touring (2004)
- Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 120pk Touring II (2005)
- Mazda 6 Sport 1.8 Touring (2005)
Nou, vooruit, je hebt mazzel. Toch eentje die wat meer overeen komt met jouw bevindingen. :mrgreen: :wink: Deze kwam ik net tegen:
- Mazda 6 Sport 2.3 S-VT Active (2007)

Er moet een reden voor zijn dat een auto die een jaar of acht geleden één van de bestverkopende wagens in zijn klasse was vrijwel volledig uit het straatbeeld aan het verdwijnen is.
Natuurlijk zijn de ervaringen van zowel mijn vader als van mij erg negatief, maar zaken als roest, olieverbruik, snel slijtende motoren en te vervangen differentiëlen hoor je net iets te vaak.
Overigens is Ford (wat de technische basis is voor een Mazda) geen slechte auto, maar het heeft er de schijn van dat de producten uit de tijd van de eerste generatie Mazda 6 met afdankertjes van Ford in mekaar geschroefd zijn...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 24 nov 2014 18:41

Ik ben niet zo van de aanhangers en caravans. Aan mijn auto zit ook geen trekhaak, en ik hem nog nooit gemist.
Een een 1 liter 3 cilinder is een D-segmenter (Mondeo) vind ik een belachelijk idee. Die zou ik nooit kiezen.

StillAwake schreef:Overigens is Ford (wat de technische basis is voor een Mazda) geen slechte auto, maar het heeft er de schijn van dat de producten uit de tijd van de eerste generatie Mazda 6 met afdankertjes van Ford in mekaar geschroefd zijn...

Dan hebben we het, denk ik, wel over een stuk verleden. Want Ford had toch e.e.a. verkocht? Zoals bijvoorbeeld Volvo. Dat is nu eigendom van een Chinees bedrijf, Geely of zo.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2014 10:36

Boekenlezer schreef:Dan hebben we het, denk ik, wel over een stuk verleden. Want Ford had toch e.e.a. verkocht? Zoals bijvoorbeeld Volvo. Dat is nu eigendom van een Chinees bedrijf, Geely of zo.

Dat klopt, maar mijn Mazda was dan ook uit die tijd.
Sindsdien rijd ik VW-groep, en nooit meer problemen gehad ;-)
Hoewel mijn oldtimertje pré VW-groep is (hoewel het merk er tegenwoordig wel onder valt) ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2014 10:38

Boekenlezer schreef:Ik ben niet zo van de aanhangers en caravans. Aan mijn auto zit ook geen trekhaak, en ik hem nog nooit gemist.

Ik rijd zelf ook alleen met een klein bagagewagentje op vakantie (omdat kamperen iets meer laadruimte vergt). Maar een te kleine motor gaat ook al moeilijk doen als je zonder aanhanger de Bernhardpas over wilt hoor!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 29 nov 2014 10:59

Dit zijn ook wel mooie wagens om te rijden:
Jaguar XJ 4.2 V8, 2006, 228.259 km, € 12.450,-.
Jaguar XJ 4.2 V8, 2007, 117.571 km, € 24.850,-

En als we dan toch in die klasse aan het kijken zijn, dan is dit ook wel leuk:
Mercedes-Benz S600L, 2003, 129.672 km, € 15.950,-

Lijkt me heerlijk, zo'n luxueuze limousine, met een lekkere dikke motor erin! In het geval van de Jaguars gaat om het 8-cilinders, in het geval van de Mercedes om een heuse 12-cilinder!
Droomauto's voor een bereikbaar bedrag. Alleen kun je waarschijnlijk iedere keer je hart vasthouden als je hem weer wegbrengt voor het jaarlijkse onderhoud. Ik weet niet hoe dat is, want ik heb geen ervaring met deze auto's. Wel zal die wegenbelasting voor die ruim 2000 kg. zware Mercedes me wel eens tegen gaan staan, schat ik in.

Weer iets heel anders, een Porsche! Lijkt me ook geweldig om te rijden. De Cayman vind ik wel gaaf. Een 911 ook, maar die zal wel erg duur zijn. Hier een paar:
Porsche Cayman 2.7, 2007, 40.277 km, € 28.950,-
Porsche Cayman S 3.4, 2006, 109.000 km, € 26.950,-

Ik vraag me alleen af hoeveel financiële ruimte er nog overblijft voor de aanschaf van een motor, als je zo'n Porsche opgespaard en aangeschafd zou hebben... 8-[
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 09 dec 2014 15:32

Boekenlezer schreef:Dit zijn ook wel mooie wagens om te rijden:
Jaguar XJ 4.2 V8, 2006, 228.259 km, € 12.450,-.
Jaguar XJ 4.2 V8, 2007, 117.571 km, € 24.850,-

En als we dan toch in die klasse aan het kijken zijn, dan is dit ook wel leuk:
Mercedes-Benz S600L, 2003, 129.672 km, € 15.950,-

Lijkt me heerlijk, zo'n luxueuze limousine, met een lekkere dikke motor erin! In het geval van de Jaguars gaat om het 8-cilinders, in het geval van de Mercedes om een heuse 12-cilinder!
Droomauto's voor een bereikbaar bedrag. Alleen kun je waarschijnlijk iedere keer je hart vasthouden als je hem weer wegbrengt voor het jaarlijkse onderhoud. Ik weet niet hoe dat is, want ik heb geen ervaring met deze auto's. Wel zal die wegenbelasting voor die ruim 2000 kg. zware Mercedes me wel eens tegen gaan staan, schat ik in.

Weer iets heel anders, een Porsche! Lijkt me ook geweldig om te rijden. De Cayman vind ik wel gaaf. Een 911 ook, maar die zal wel erg duur zijn. Hier een paar:
Porsche Cayman 2.7, 2007, 40.277 km, € 28.950,-
Porsche Cayman S 3.4, 2006, 109.000 km, € 26.950,-

Ik vraag me alleen af hoeveel financiële ruimte er nog overblijft voor de aanschaf van een motor, als je zo'n Porsche opgespaard en aangeschafd zou hebben... 8-[

Je noemt het onderhoud, maar neem van mij aan dat je een draaikolk in je tank hebt als je gas geeft.
Dit soort auto's zuipen als een tempelier met liefdesverdriet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 09 dec 2014 16:30

StillAwake schreef:Je noemt het onderhoud, maar neem van mij aan dat je een draaikolk in je tank hebt als je gas geeft.
Dit soort auto's zuipen als een tempelier met liefdesverdriet...

Maar ja, je doet dan wel de ervaring op om te rijden in een superauto. Dat is toch ook wat waard. Ik zou niet weten hoe dat is! Als je toch eens kan zeggen dat je een V12 in je auto hebt liggen... en hoe zou dat rijden...? :-k

Aan de andere kant: motorrijden is ook super. Daar heb ik dan weer wel ervaring mee.

Overigens was de laatste onderhoudsbeurt voor mij auto ook een kleine € 700,-. Dat is toch ook niet weinig voor een B-segmentertje, zou je zeggen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor StillAwake » 09 dec 2014 16:35

StillAwake schreef:Je noemt het onderhoud, maar neem van mij aan dat je een draaikolk in je tank hebt als je gas geeft.
Dit soort auto's zuipen als een tempelier met liefdesverdriet...
Boekenlezer schreef:Maar ja, je doet dan wel de ervaring op om te rijden in een superauto. Dat is toch ook wat waard. Ik zou niet weten hoe dat is! Als je toch eens kan zeggen dat je een V12 in je auto hebt liggen... en hoe zou dat rijden...? :-k

Aan de andere kant: motorrijden is ook super. Daar heb ik dan weer wel ervaring mee.

Overigens was de laatste onderhoudsbeurt voor mij auto ook een kleine € 700,-. Dat is toch ook niet weinig voor een B-segmentertje, zou je zeggen.

Ik heb veel gereden met een Jaguar V12 (een auto van mijn werkgever), maar na drie stoplichtsprintjes is de lol daar ook wel weer vanaf hoor ;-)
Ik heb nu zelf een V6, en dat rijdt redelijk vergelijkbaar met die Jag (met een wat vriendelijker verbruik)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Chaya » 25 feb 2015 14:28

Gistermiddag om 4 uur mijn nieuwe auto opgehaald en daarnet had ik al het nieuwe kentekenpasje op de deurmat.
Dat is snel. Volgens garage zou het ong 3 dagen kunnen duren.
Nu nog een vakje zien te vinden in mijn portefeuille. Het andere - speciale autopapieren mapje - is dus overbodig geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor cornelia77 » 25 feb 2015 15:34

Dat pasje kwam bij ons ook heel snel. Vorige week maandag om vijf uur de auto opgehaald, volgende morgen het pasje in huis. Goed voor mekaar!

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2015 11:19

Dé auto is, denk ik, wat mij betreft toch wel Porsche. Lijkt me geweldig om zo'n ding te rijden. Maar ja, dat kost nogal wat! De Cayman vind ik bijvoorbeeld wel een mooi model. Doe eens een zoekopdracht naar een tweedehands Cayman, en je komt er achter dat je dan wel flink wat spaargeld moet hebben.

Hier een paar leuke video's:
Porsche Cayman GT4
Porsche 911 Carrera 4 GTS
Porsche Boxster GTS
Porsche 911 Turbo
Porsche Cayman
Porsche Boxster S
Porsche 911
Porsche 911 GT3 RS 4.0
Porsche Cayman R
Porsche 911 Turbo
Porsche 911 Sport Classic
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 11:30

Maar, wat is nou precies de lol er aan? Het is duur in onderhoud, duur in verbruik, duur in wegenbelasting, verzekeringen. En wat levert het je nou extra op? Mijn 1.0 Sirion 2 haalt net zo goed de maximaal toegestane snelheden als een Porsche. 120 of 130 op de snelweg? Geen probleem. Het enige wat tijdswinst oplevert is dat je iets sneller kan optrekken. Tja. Het zal vast lekkerder rijden en lekker voelen maar daar moet je flink voor betalen. Een enorm prijzige hobby dus. Ik ben voor 45 euro per kwartaal wegenbelasting en 300 euro voor APK / grote beurt klaar.... en rij 1 op 17 of zo :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 02 apr 2015 13:18

Marnix schreef:Maar, wat is nou precies de lol er aan?

In de eerste plaats heeft een Porsche voor mij een bepaald charisma. Het is gewoon leuker dan een Nissan GT-R of een Audi TT. En je hebt altijd vermogen genoeg. Is ook wel erg fijn. Verder kan ik dan misschien eens binnen een uur naar mijn zus, die 175 km verderop woont. Maar ja, dat mag dan natuurlijk weer niet. :cry:

Dat vermogen is niet maar wat tijdwinst, maar het is ook een gevoel van macht. Ik herinner mij dat nog wel van motorrijden. Dat gevoel van: als je aan het gashendel draait gebeurt er wat! Is toch prettiger, dan met het gaspedaal tegen de vloer in de hoop dat 'ie nog iets bijgeeft, misschien 10 km/u erbij met veel geduld.

Ook leuk: een Toyota GT86. Al haalt 'ie het natuurlijk niet bij een Porsche, ook qua snelheid niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten