Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 09 mei 2012 13:03

Soms zijn er van die auto's, die zó mooi zijn, dat het gewoon jammer is als dat model vervangen wordt. De opvolger van zo'n model is over het algemeen geen vooruitgang qua design. Maar ja, er móét nu eenmaal weer een nieuw model komen, met een ander uiterlijk. Hoe desastreus dat esthetisch gezien wellicht wezen mag...

Voorbeelden?
De BMW 7-serie die er van 1986 tot 1994 was. De modellen die erna kwamen vond ik nooit mooier. Vooral het huidige model van nu vind ik wel een erg anonieme auto, een saai ontwerp.
Of de BMW 5-serie die er van 1988 tot 1995 was. Onvervangbaar mooi.
Of de BMW 3-serie die er van 1998 tot 2001 was. Ja, dat is helemaal schandalig, want toen meenden ze dat model een facelift te moeten geven! Wat een onzin!
De overgang van de Mercedes-Benz E-klasse van 2002-2009 naar het huidige model was ook bepaald geen vooruitgang! Van een mooi rond design, naar een lelijk hoekig hok!

Een model waarmee dat momenteel het geval is, is de Audi A4. Of eigenlijk ben ik al te laat hiermee, want ook daar hebben ze niet met hun handen van het design af kunnen blijven. De wagen was per slot van rekening alweer 4 jaar in de verkoop!
En er wordt alweer gerept over een geheel nieuw model. In hoeverre dat een verbetering wordt, moeten we maar afwachten.

Ik begrijp dat je als fabrikant niet in oude techniek kunt blijven hangen. Maar een beetje goed nadenken waardoor je iets moois vervangt zou wel eens wat meer aandacht mogen krijgen. Vervangen omdat het nu eenmaal wet is, omdat er vernieuwd moet worden, is te kort door de bocht.

Afbeelding
BMW 7-serie 1986-1994

Afbeelding
BMW 5-serie 1988-1995

Afbeelding
BMW 3-serie 1998-2001

Afbeelding
Mercedes-Benz E-klasse 2002-2009

Afbeelding
De Audi A4, zoals hij tot voor kort was...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 11 mei 2012 11:32

Boekenlezer schreef:Soms zijn er van die auto's, die zó mooi zijn, dat het gewoon jammer is als dat model vervangen wordt. De opvolger van zo'n model is over het algemeen geen vooruitgang qua design. Maar ja, er móét nu eenmaal weer een nieuw model komen, met een ander uiterlijk. Hoe desastreus dat esthetisch gezien wellicht wezen mag...

Voorbeelden?
De BMW 7-serie die er van 1986 tot 1994 was. De modellen die erna kwamen vond ik nooit mooier. Vooral het huidige model van nu vind ik wel een erg anonieme auto, een saai ontwerp.
Of de BMW 5-serie die er van 1988 tot 1995 was. Onvervangbaar mooi.
Of de BMW 3-serie die er van 1998 tot 2001 was. Ja, dat is helemaal schandalig, want toen meenden ze dat model een facelift te moeten geven! Wat een onzin!
De overgang van de Mercedes-Benz E-klasse van 2002-2009 naar het huidige model was ook bepaald geen vooruitgang! Van een mooi rond design, naar een lelijk hoekig hok!

Een model waarmee dat momenteel het geval is, is de Audi A4. Of eigenlijk ben ik al te laat hiermee, want ook daar hebben ze niet met hun handen van het design af kunnen blijven. De wagen was per slot van rekening alweer 4 jaar in de verkoop!
En er wordt alweer gerept over een geheel nieuw model. In hoeverre dat een verbetering wordt, moeten we maar afwachten.

Ik begrijp dat je als fabrikant niet in oude techniek kunt blijven hangen. Maar een beetje goed nadenken waardoor je iets moois vervangt zou wel eens wat meer aandacht mogen krijgen. Vervangen omdat het nu eenmaal wet is, omdat er vernieuwd moet worden, is te kort door de bocht.

http://media.autoweek.nl/m/m1by0stbcvvb_800.jpg
BMW 7-serie 1986-1994

http://media.autoweek.nl/m/m1fyhivb8udc_800.jpg
BMW 5-serie 1988-1995

http://media.autoweek.nl/m/m1fyhdrb5jm0_800.jpg
BMW 3-serie 1998-2001

http://media.autoweek.nl/m/m1by0r8b7ksg_800.jpg
Mercedes-Benz E-klasse 2002-2009

http://media.autoweek.nl/m/m1cyj34biud4_800.jpg
De Audi A4, zoals hij tot voor kort was...


In het kader van 'wie is hier nu kort door de bocht': ontwerpen van auto's wisselen snel, dat wil de consument ook, want als je een nieuwere auto hebt als je buurman moet 'ie er ook nieuwer uitzien. Na een tijdje is men uitgekeken op een ontwerp, en dan komt er wat nieuws. Zo werkt het nu eenmaal. Dat JIJ dat jammer vindt is ergens wel te begrijpen, maar je kunt ook gewoon wennen aan wat nieuws ;)

En ja, dat de huidige BMW 7 wat saaier is, dat komt juist omdat het vorige model veel te uitgesproken was, en dat pruimden de potentiele eigenaars niet, dat segment is wat conservatiever (maar wel gevoelig voor status, zie wat ik hierboven al zei ;) ) Het is ook geen wonder dat de huidige 5-serie conservatiever is dan de vorige. BMW heeft zich met die gedurfde ontwerpen wel een beetje verslikt.

En please. Laat die Audi eens iets compleet nieuws wezen. Iets verfrissends, en niet weer de zoveelste Audi A6 die onder het kopieerapparaat gelegen heeft (desgewenst iets vergroot, de A8, iets verkleind de A4, uitgestrekt, de A7, platgeslagen, de A5) Audi is op een afschuwelijke manier eenheidsworst. Brr.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 15 mei 2012 19:45

Carpento schreef:In het kader van 'wie is hier nu kort door de bocht': ontwerpen van auto's wisselen snel, dat wil de consument ook, want als je een nieuwere auto hebt als je buurman moet 'ie er ook nieuwer uitzien. Na een tijdje is men uitgekeken op een ontwerp, en dan komt er wat nieuws. Zo werkt het nu eenmaal. Dat JIJ dat jammer vindt is ergens wel te begrijpen, maar je kunt ook gewoon wennen aan wat nieuws ;)

En ja, dat de huidige BMW 7 wat saaier is, dat komt juist omdat het vorige model veel te uitgesproken was, en dat pruimden de potentiele eigenaars niet, dat segment is wat conservatiever (maar wel gevoelig voor status, zie wat ik hierboven al zei ;) ) Het is ook geen wonder dat de huidige 5-serie conservatiever is dan de vorige. BMW heeft zich met die gedurfde ontwerpen wel een beetje verslikt.

En please. Laat die Audi eens iets compleet nieuws wezen. Iets verfrissends, en niet weer de zoveelste Audi A6 die onder het kopieerapparaat gelegen heeft (desgewenst iets vergroot, de A8, iets verkleind de A4, uitgestrekt, de A7, platgeslagen, de A5) Audi is op een afschuwelijke manier eenheidsworst. Brr.

Ze mogen best vervangen, maar als je qua schoonheid en interessantheid een bepaald niveau hebt bereikt, mag je dat best als norm voor de toekomst hanteren. Zo van: minder dan dat mag het niet worden! Maar nee, dat is niet wat ik zie. Het lijkt meer van: er moet weer wat nieuws komen, en als het er een stuk slechter uitziet, soit... Dàt is te kort door de bocht!

Dan kun je kritiek op Audi hebben, maar die doet het in mijn ogen dan zo slecht nog niet. De nieuwste A6 vind ik best wel een mooie auto. Lijkt best wat op de vorige (is niet erg), maar heeft wel een veel mooier dashboard. Als ik in de markt zou zijn voor zo'n auto, zou ik zeker aan de Audi A6 denken, naast de BMW 5-serie, en eventueel nog wat andere modellen. Saab 9-5 (de nieuwste) zal niet meer lukken, want die wordt niet meer geproduceerd. Dat was nog eens een mooi ontwerp!
Maar goed, die auto's zijn me toch veel te duur, dus dat gaat het niet worden. Ik ben nu eenmaal geen directeur.

Nog een paar voorbeelden van wat auto's, waar ze beter met hun vingers vanaf hadden kunnen blijven:
Volkswagen Passat 2005-2010. Werkelijk een aanfluiting, hoe ze dat mooie ontwerp verknald hebben! In zo'n geval zou ik zeggen: sorry Volkswagen, deze hoef ik niet. Geef mij maar een Opel Insignia. Die is tenminste wèl mooi! (In een zeer recente Autobild zag ik een artikel over wat je in de plaats van een nieuwe VW Passat kunt kopen. Nou inderdaad, zo'n artikel is wel op zijn plaats!)
Ford Fiesta 2002-2005. Mooi ontwerp! Maar jammer hoe ze die verknald hebben met de facelift (zie hier). Ik rijd er zelf een. Maar mocht ik mijn auto eens moeten vervangen, en het zou weer een Ford Fiesta worden, doe dan maar het huidige model. Die ziet er beter uit dan zo'n model die een mislukte facelift heeft moeten ondergaan.

Afbeelding
Volkswagen Passat 2005-2010

Afbeelding
Ford Fiesta 2002-2005
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 16 mei 2012 14:38

Veel autoontwerpers ontwerpen niet zodat iets direct mooi gevonden wordt. Dan is men het namelijk met een jaar weer zat.

Er zijn genoeg auto's denkbaar die aanvankelijk lelijk gevonden werden en toch uiteindelijk best verkochten, en dan na lange tijd -met desnoods een heel beperkte facelift- er nog behoorlijk 'fris' uitzagen:

* Renault Twingo (eerste serie)
* Ford Ka (eerste serie)
* BMW 5-serie (Chris Bangle)

Met alle respect, maar dat kun je van een Ford Fiesta of Passat niet zeggen, die zien er na 2 jaar gewoon niet meer bijdetijds uit en dan smeken ze alweer om een facelift.

Er zijn ontwerpteams waar ze om de tafel gaan zitten en dan ontwerpen bekritiseren. Weet je welke ontwerpen als eerste de prullenbak ingaan ? Degenen waarvan iedereen zoiets heeft van 'ja, mooi'. Dat is namelijk niet vernieuwend genoeg en tegen de tijd dat het model dan op de markt komt is de consument er al op uitgekeken. Valt me ook op in jouw smaak, je bent nogal conservatief qua smaak. Prima, maar waarom moet de rest van de wereld dat ook zijn dan ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 23 jun 2012 10:59

Maandag ga ik een proefrit maken in een peugeot 208.
Hij ziet er in ieder geval leuk uit, nu nog afwachten of hij ook voor mij (2.00m, >115kg) goed zit. En niet te vergeten, hoe hij rijdt.

Misschien (met de nadruk op dat woord) ga ik mijn huidige Yaris(2009) er voor inruilen.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor LeChat » 24 jun 2012 14:05

Dat is inderdaad een leuke auto om te zien. Mijn collega heeft er eentje uitgezocht als auto v/d zaak.

Benieuwd hoe jouw proefrit bevalt!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Bumba » 25 jun 2012 09:27

Wat mij vaak opvalt bij Peugeot is dat ze vaak maar een lamp hebben die het doet....model maakt hierbij niet zo veel uit.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 25 jun 2012 18:13

Die 208 is een prima auto. Stoel (was de sportspoel) zat als gegoten. Op sommige plaatsen wordt gerept over een hakerige versnellingsbak, en ja, als je wat te zeuren wilt hebben dan kun je daar een opmerking over maken, maar de bak doet prima wat hij moet doen.

Ga ik dan nu voor een 208? Nee. Hij is te klein voor mij, ik kan mijn benen niet goed kwijt. De handgreep van het portier is nogal breed (moeten ook knopjes voor ramen en spiegels bij) en zit precies ter hoogte van mijn linkerknie.

Dus: ben je kleiner dan ik (ik ben 2.00 m en 115+kg) en zoek je een auto uit het B-segment: ga de 208 eens proberen.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor LeChat » 26 jun 2012 17:43

Jammer dat 'ie voor jou niet geschikt bleek, TK. Ga je nu op zoek naar iets anders, of hou je het voorlopig bij de Toyota?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 26 jun 2012 18:59

Misschien het nieuwe model Yaris, kreeg ook nog van iemand de tip om een Fiesta te proberen.

Maar misschien blijk ik gewoon ook wel in mijn huidige Yaris rijden, die is niet slecht ofzo, maar ik begin de airco steeds meer te missen en wil liever een 5 deurs dan een 3 deurs auto, omdat ik in de praktijk veel vaker de kinderen bij me heb dan gedacht.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 04 dec 2012 20:45

Afbeelding

Volkswagen Golf VII
Sinds een tijdje is er een nieuwe Volkswagen Golf. Hij is weer een stukje gegroeid t.o.v. zijn voorganger.
Zo gaat dat vrijwel altijd. Auto's worden steeds groter. Ooit was de Volkswagen Golf een nogal klein en eenvoudig autootje. Onderhand is het een luxe bolide. Zeker als je kijkt naar hoe het dashboard eruit ziet. De wielbasis is een centimeter groter dan de Passat van 1988 tot 1996, zo lees ik in de Autoweek, nr. 47.
En wat je voor de huidige Golf betaalt is ook niet verwaarloosbaar te noemen. Als je wilt, kun je er een voor € 18.790,- kopen. Als ik een versie samenstel naar persoonlijke smaak - 1.4 TSI van 122 pk, beetje luxe uitrusting - kom ik boven de € 25.000,- uit. Als je dat even omrekent in guldens, zijn dat bedragen waar je in het verleden met ontzag tegenop keek! Je zat dan in een behoorlijk luxe klasse!
Kijk je naar het geluidscomfort, dan moet ik wel zeggen dat de Golf ook daarin een luxe wagen is geworden. Met nog geen 66 dB bij 120 km/u troeft hij zijn concurrenten af. Dat is een waarde waarvoor je voorheen toch wel wat duurder moest winkelen.

Eén ding is echter niet gewijzigd sinds de eerste Golf. En dat zijn de carrosserievormen. Vanaf de eerste Golf was het een hatchback-wagen, met 3 of 5 deuren. In 1993 kwam daar een stationwagon bij. O ja, een cabriolet is er ook een aantal malen geweest. Maar als je zoveel betaalt, voor een auto die onderhand groter en zwaarder is dan de voormalige modellen van een klasse hoger, wil je dan ook niet een echte sedan? De ultieme vorm van de èchte auto? Of neem je dan nog steeds genoegen met zo'n carrosserievorm, die in feite zegt: 'Dit is een kleine auto.'?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Mortlach » 04 dec 2012 21:12

Boekenlezer schreef:En wat je voor de huidige Golf betaalt is ook niet verwaarloosbaar te noemen. Als je wilt, kun je er een voor € 18.790,- kopen. Als ik een versie samenstel naar persoonlijke smaak - 1.4 TSI van 122 pk, beetje luxe uitrusting - kom ik boven de € 25.000,- uit. Als je dat even omrekent in guldens, zijn dat bedragen waar je in het verleden met ontzag tegenop keek! Je zat dan in een behoorlijk luxe klasse!


Reken je dan wel de inflatie van al die 13 jaren mee? Simpelweg vermenigvuldigen met 2,2 geeft een behoorlijk vertekend beeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Carpento
Luitenant
Luitenant
Berichten: 505
Lid geworden op: 12 aug 2004 12:26

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Carpento » 04 dec 2012 21:24

Boekenlezer schreef:Maar als je zoveel betaalt, voor een auto die onderhand groter en zwaarder is dan de voormalige modellen van een klasse hoger, wil je dan ook niet een echte sedan? De ultieme vorm van de èchte auto? Of neem je dan nog steeds genoegen met zo'n carrosserievorm, die in feite zegt: 'Dit is een kleine auto.'?

Kun je me eens uitleggen wat een sedan maakt tot de 'ultieme vorm van de èchte auto' ? Traditiegetrouw wordt de sedan namelijk in Nederland slécht verkocht en ik kan ook niet zeggen dat sedans zou zo sierlijk of praktisch zouden zijn.

Ik bedoel, met de veelal aflopende daklijn zit je in de knel met je hoofdruimte, bagageruimte is beperkter, en bovendien rijd je dan ook nog eens je rondjes in een model wat voor geen meter op de markt ligt.

Ben benieuwd naar je argumenten :-k

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 05 dec 2012 19:17

Boekenlezer schreef:Maar als je zoveel betaalt, voor een auto die onderhand groter en zwaarder is dan de voormalige modellen van een klasse hoger, wil je dan ook niet een echte sedan? De ultieme vorm van de èchte auto? Of neem je dan nog steeds genoegen met zo'n carrosserievorm, die in feite zegt: 'Dit is een kleine auto.'?

Carpento schreef:Kun je me eens uitleggen wat een sedan maakt tot de 'ultieme vorm van de èchte auto' ? Traditiegetrouw wordt de sedan namelijk in Nederland slécht verkocht en ik kan ook niet zeggen dat sedans zou zo sierlijk of praktisch zouden zijn.

Ik bedoel, met de veelal aflopende daklijn zit je in de knel met je hoofdruimte, bagageruimte is beperkter, en bovendien rijd je dan ook nog eens je rondjes in een model wat voor geen meter op de markt ligt.

Ben benieuwd naar je argumenten :-k

Wat benader jij dat rationeel! Joh, dit is gewoon een stuk sentiment van mij. Dat hoort ook bij auto's.

Je beschrijft de sedan wel erg negatief. Je bedoelt overigens wel de sedan in het C-segment? Want een Mercedes-Benz E-klasse sedan is natuurlijk helemaal zo vreemd niet. Die zal echt niet slecht verkocht worden.
In de knel met de hoofdruimte? Hangt natuurlijk ervan af welke sedan je kiest. Bij de Volkswagen Jetta gaat dat bijvoorbeeld niet op. (Zie test)En is een hatchback dan altijd zo ruim voor je hoofd?
Bagageruimte is juist een sterk punt voor een sedan. Traditiegetrouw heeft een sedan juist een flinke kofferbak. In ieder geval altijd meer dan de hatchbackversie van het model. Voor een C-hatchbak is 380 liter flink. Maar met een sedan zit je zo op 500 liter.
En in hoeverre speelt het voor mij of een model wel of niet in de markt ligt? Zou je er weinig voor terugkrijgen bij inruil? Als je er tien jaar of langer mee rijdt, speelt dat ook amper een rol, lijkt mij. Kun je ook doen, als je nogal op je geld zit.
Verder heb ik ook eens gelezen dat een sedan gunstige eigenschappen heeft als het om geluidscomfort gaat.
Met een hatchback zal het ongetwijfeld beter hoeken zijn om de rotonden heen. Dus ja, die is in die zin dan wel vlotter. Maar dat boeit mij niet zo. Daar heb ik geen auto voor. Voor sportiviteit heb ik de fiets.

Kocht je in het verleden een Opel Vectra, dan had je een mooie sedan. Het lijkt er sterk op dat de plek van de Vectra nu ingenomen wordt door de Astra sedan. Die is minstens zo zwaar en groot. (Vergelijk maar) Dus vind ik het redelijk om voor een Astra sedan te kunnen kiezen, en niet meteen tot de hatchback veroordeeld te zijn, ook al is die ook niet lelijk. Als sedanliefhebber mag je toch best voor een redelijk bedrag een sedan kunnen kiezen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Boekenlezer » 14 dec 2012 20:58

Afbeelding

In het actuele nummer van Autoweek staat deel 1 van een multitest: de nieuwe Renault Clio wordt vergeleken met zijn concurrenten. En wat schetst mijn verbazing? De waarden voor het geluidsniveau zijn lager (!) dan die uit de multitest van de Volkswagen Golf tegen zijn concurrenten! De Renault Clio is van ongeveer hetzelfde niveau qua geluidscomfort als de Volkswagen Golf 1.4 TSI (140 pk)! (Zie nr. 47 en 48.) Er is een concurrent die naar nog onder zit: de Toyota Yaris 1.5 Full Hybrid*. Die zou maar 62,9 dB en 64,7 dB produceren bij resp. 100 en 120 km/u! En de Kia Rio 1.2 CVVT doet het ook al helemaal niet verkeerd. Alleen de Suzuki Swift 1.2 valt wat uit de toon.

Ofwel: voor een laag geluidsniveau heb je helemaal geen C-segmenter nodig, maar ben je minstens zo goed af met een B-segmenter?
Het lijkt er wel op, als ik de getallen zie!

Of kan ik niet zo blindelings op de getallen afgaan?

_____
* Het blad noemt hem de 1.3 VVT-i, maar uit alles blijkt dat het over de 1.5 Full Hybrid gaat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten