Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 08 jun 2011 11:51

Evelien schreef:Nee, A27 neemt hij.
Met A1/A16 bedoel ik de weg die loopt van Antwerpen naar Breda. De A27 begint pas bij Breda, nadat-ie eerst een stukje A58 heeft gereden.

Met A12/A4 bedoel ik de weg van Antwerpen naar Bergen op Zoom/Roosendaal.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Evelien » 08 jun 2011 12:21

Flavius schreef:Met A1/A16 bedoel ik de weg die loopt van Antwerpen naar Breda. De A27 begint pas bij Breda, nadat-ie eerst een stukje A58 heeft gereden.

Met A12/A4 bedoel ik de weg van Antwerpen naar Bergen op Zoom/Roosendaal.


Oke, vanaf Antwerpen.

Hij rijdt vanaf Amersfoort (a28) naar Breda (a27). En vanaf Antwerpen naar Doornik/Kortijk hangt af van hoe de files/wegwerkzaamheden zijn. En soms moet hij naar Brussel (hals over kop). Hij crosst dan aardig Belgie door.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 09 jun 2011 17:03

Pas kon je vast en zeker lezen dat ik niet bepaald positief ben over al dat zogenaamde groene geneuzel, hetgeen helemaal niet op feiten is gebaseerd maar enkel op onderbuikgevoelens. Enfin, nu las ik vandaag echter het volgende artikel:
Doorbraak? Gel accu 10x krachtiger en helft goedkoper

In het algemeen wordt aangenomen dat elektrische en hybride voertuigen beter zijn voor het milieu. Critici bestrijden dit met het argument dat wanneer de gehele levenscyclus van productie tot ontmanteling wordt bekeken, het milieu niet per definitie beter af is. Enkele belangrijke randvoorwaarden die hierbij een rol spelen zijn: De metalen die nodig zijn voor de productie van accu’s moeten op verantwoorde wijze worden gewonnen. De stroom waarop elektrische auto’s rijden moet verantwoord en liefst duurzaam worden opgewekt. De recycling aan het eind van de levenscyclus moet goed op orde zijn. Lang niet altijd wordt aan deze voorwaarden voldaan.

Het zou om verschillende redenen al een enorm stuk schelen wanneer er op het gebied van de accu’s een doorbraak wordt bereikt en die is er nu wellicht. De laatste jaren hebben we verschillende berichten voorbij zien komen over accu’s die nog sneller kunnen worden opgeladen en zelfs ook auto’s die draadloos worden opgeladen terwijl je over de snelweg rijdt. Interessant, maar nog niet de doorbraak waar we echt op zitten te wachten.

Echter op de Amerikaanse technische universiteit MIT (Massachusetts Institute of Technology) heeft men nu een gel-achtige substantie ontwikkeld dat men “Cambridge Crude” noemt. Deze gel kan elektrisch worden geladen en tot 10 keer meer elektriciteit opslaan dan de gel accu’s die tot nu toe werden ontwikkeld. Bovendien zou een dergelijke gel-accu de helft goedkoper zijn dan de accu’s die we nu kennen. Wanneer de gel z’n elektrische lading heeft afgegeven, kan deze als een soort van tanken worden vervangen, of gewoon weer worden opgeladen.

De onderzoekers van de MIT hebben 18 maanden uitgetrokken om hun vinding uit te werken tot een werkend prototype. Dit zou weleens een doorbraak kunnen zijn. Temeer omdat daarmee eveneens wordt afgerekend met de beperkte actieradius van de huidige accu’s. Kortom, zeer interessant! (bron: MIT)

Bron: Autoblog.nl
Als het dus daadwerkelijk 10x krachtiger én de helft goedkoper is, dan is er inderdaad te spreken over een werkelijke doorbraak! Waaronder de actieradius die, simpel gedacht, 10x verder wordt! Wel ben ik benieuwd hoe vervuilend [of juist niet] het gehele proces is; van 0 naar 100 naar 0. En nog andere details, zoals oplaadsnelheid...

Wat ik overigens ook heel jammerlijk vind aan elektrische motoren is dat de emotie van de auto volledig weg is, namelijk het gebrul van de motor...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 09 jun 2011 18:32

Zo, dat klinkt goed! Natuurlijk nog wel even de kat uit de boom kijken, maar als dit werkt, dan is het grootste probleem van de electrische auto verholpen, z'n actieradius.

Het geluid weg? Heerlijk, dan hoor je de muziek beter :) Alleen wel lastig binnen de bebouwde kom.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 09 jun 2011 22:07

TheKeimpe schreef:Het geluid weg? Heerlijk, dan hoor je de muziek beter :)
Misschien géén koekblik kopen? Sowieso is de motor nog de minst lawaai makende factor, wat dacht je van je banden en windgeruis?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Napoleon » 09 jun 2011 22:51

Gel-accu's zijn er al langer, bij mij op het werk gebruiken we ze al een tijdje in bepaalde transportmiddelen, en inderdaad is de oplaad-tijd korter, en de actieradius groter. Wellicht dat de versie die hier ontdekt is nog meer voordelen heeft. Als werkelijk een tienvoudige actieradius bereikt kan worden, dan wordt het erg interessant, omdat dan voor een voertuig van normaal formaat een actieradius van 800-1000 km gehaald kan worden, en dat is voor 99% van de auto's voldoende.

Inderdaad heeft een electrische motor geen motorgeluid zoals huidige auto's, maar een voordeel is wel dat de trekkracht over het gehele bereik beschikbaar is, en niet, zoals bij verbrandingsmotoren, afhankelijk van het toerental. bovendien wordt schakelen ook overbodig. Al met al zitten er qua rijden ook best voordelen aan, en wordt het autorijden er m.i. niet per definitie onprettiger door.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 09 jun 2011 23:07

Napoleon schreef:Inderdaad heeft een electrische motor geen motorgeluid zoals huidige auto's, maar een voordeel is wel dat de trekkracht over het gehele bereik beschikbaar is, en niet, zoals bij verbrandingsmotoren, afhankelijk van het toerental. bovendien wordt schakelen ook overbodig. Al met al zitten er qua rijden ook best voordelen aan, en wordt het autorijden er m.i. niet per definitie onprettiger door.
http://www.youtube.com/watch?v=gZebDgpM2i4& - Bekijk dit filmpje eerst mét geluid en daarna zónder geluid. Niet onprettiger? :|

Overigens hebben de nieuwste auto's al bij 1500-2000 toeren beschikking over alle trekkracht. Na de eerste versnelling kom je niet eens meer in dat gebied...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2011 00:07

voor de autofanaten met televisie: 26 juli (zondag), begint er een nieuw seizoen Top Gear op BBC2. Terugkijken via internet kan waarschijnlijk vanaf 27 juli :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jun 2011 13:12

Flavius schreef:[quote="TheKeimpe" ]Het geluid weg? Heerlijk, dan hoor je de muziek beter :)[/quote ]Misschien géén koekblik kopen? Sowieso is de motor nog de minst lawaai makende factor, wat dacht je van je banden en windgeruis?[/quote]

Waarschijnlijk heb je nog nooit in een Toyota Yaris gereden, anders had je niet zulke lelijke dingen erover gezegd.

Daarnaast spreek je jezelf een beetje tegen. Je gaat bij een electrische auto het motorgeluid missen, zeg je eerst. En later zeg je dat je andere geluiden veel beter hoort. Wat maakt dat beetje motergeluid dan toch uit?

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 10 jun 2011 13:35

TheKeimpe schreef:Waarschijnlijk heb je nog nooit in een Toyota Yaris gereden, anders had je niet zulke lelijke dingen erover gezegd.
Niet in een Yaris, maar wel genoeg andere blikken. :mrgreen:

TheKeimpe schreef:Daarnaast spreek je jezelf een beetje tegen. Je gaat bij een elektrische auto het motorgeluid missen, zeg je eerst. En later zeg je dat je andere geluiden veel beter hoort. Wat maakt dat beetje motorgeluid dan toch uit?
Ik spreek mijzelf niet tegen, tenzij je verwacht dat ik dagelijks in een Porsche 911 GT2 RS rijd. Hetgeen, helaas, niet het geval is. :(

Anyway. Voor de A-naar-B auto kan ik mij best voorstellen dat een elektrische auto een goede oplossing is [zolang het hele proces van 0-100-0 schoner is, dan het hele proces voor bijvoorbeeld de huidige, zuinige, diesels]. Het geluid van een Citroën C1 zal ik bijvoorbeeld écht niet missen, daar zit namelijk geen emotie in - en hoor je bij 170km/h niet luider dan het windgeruis en de banden. Maar het geluid zoals de auto uit dat filmpje produceert, dát zal ik wel missen! En zo zijn er best veel auto's waar je een mooi geluid uit hoort komen.

Sowieso zal het wel even duren voordat een elektrische auto de toekomst kán zijn...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jun 2011 20:25

Gelukkig maar dat je geen Porsche rijdt, of is je huidige auto (wat is dat er voor één?) nog dorstiger?

En je hebt nu toch echt een foutieve generalisatie gemaakt, omdat je in andere blikken hebt gereden, schaar je de Yaris er ook maar onder...

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 10 jun 2011 20:36

TheKeimpe schreef:Gelukkig maar dat je geen Porsche rijdt, of is je huidige auto (wat is dat er voor één?) nog dorstiger?
Waarom vind je het gelukkig dat ik geen Porsche rijd? Een Porsche 911 GT2 rijdt gemiddeld 1:8, van de RS versie weet ik het niet. Moest ik het geld hebben, dan stond er in ieder geval allang één voor de deur - of jij moet over énorme naastenliefde beschikken en mij er één cadeau doen? :mrgreen:

Bij sommige auto's zie ik de benzinemeter letterlijk veranderen en bij andere auto's kan ik mij bijna niet meer heugen wanneer ik voor het laatst getankt heb. Sowieso rijd ik zelden de waarden die de fabriek opgeeft. Ik betwijfel ook dat ze tijdens het testen >170km/h gaan rijden.

TheKeimpe schreef:En je hebt nu toch echt een foutieve generalisatie gemaakt, omdat je in andere blikken hebt gereden, schaar je de Yaris er ook maar onder...
Met een gewicht van 965kg vind ik de Toyota Yaris inderdaad een koekblik. Iemand trouwens op de teentje getrapt? :mrgreen:
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor JeeWee » 10 jun 2011 21:59

Flavius schreef:En wat is er exact minder vervuilend aan accu's?

Sowieso dat-ie maar 1 op 25 rijdt i.p.v. 1 op 8 zoals nu met mijn Saab...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor coupe soleil » 10 jun 2011 22:05

1:25 haal je ook niet met normaal snelwegverkeer, hoor. En 1:8 kan best wat netter denk ik [-X .

Ik heb het idee overigens (in het algemeen) dat weinig mensen normaal kunnen rijden.Als ik vaak hoor hoe hoog het verbruik vaak is... Totaal niet in de buurt van de fabrieksopgave. Zelf kom ik altijd beter uit dan d opgave, terwijl ik mij absoluut vlot en soepel door het verkeer placht te bewegen.

Faramir

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2011 22:07

Zijn er hier misschien Smart rijders?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten