Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2011 14:58

Flavius schreef:Wat ik mij dan afvraag, heb jij überhaupt de 120-130km/h wel gehaald? Of rijd je dan met 80km/h achter een vrachtwagen? Overigens écht niet slecht 1:24 rijden! Met een Citroën C1 haalde ik iets van 1:16 - terwijl ze volgens mij toch een stuk zuiniger moeten zijn?

Ik had een tijd geleden ongeveer 400 km gereden op 90 liter, ongeveer 1:4,4 dus - ben blij dat ik de benzine niet betaalde. :lol:
Als ik zelf moet betalen, rijd ik natuurlijk een stuk zuiniger - puur economische redenen natuurlijk. :mrgreen:


Overdrijven is ook een vak.

Wij rijden 1 op 24 met een Aygo, rijden 100-110 km/h op de snelweg.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2011 15:17

Evelien schreef:Overdrijven is ook een vak.

Wij rijden 1 op 24 met een Aygo, rijden 100-110 km/h op de snelweg.
En wat zie jij als overdreven? Want ik kan je vertellen dat het niet meer dan de waarheid is, hetgeen ik schrijf. Ik houd namelijk altijd mijn kilometers bij en kan dus precies uitrekenen wat ik gemiddeld rijd.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jun 2011 15:19

Flavius schreef:Wat ik mij dan afvraag, heb jij überhaupt de 120-130km/h wel gehaald? Of rijd je dan met 80km/h achter een vrachtwagen? Overigens écht niet slecht 1:24 rijden! Met een Citroën C1 haalde ik iets van 1:16 - terwijl ze volgens mij toch een stuk zuiniger moeten zijn?

Ik had een tijd geleden ongeveer 400 km gereden op 90 liter, ongeveer 1:4,4 dus - ben blij dat ik de benzine niet betaalde. :lol:
Als ik zelf moet betalen, rijd ik natuurlijk een stuk zuiniger - puur economische redenen natuurlijk. :mrgreen:

Het waren inderdaad overwegend snelwegkilometers, vaak zo tegen de 100 km/h. Een paar stukken 120 km/h en een half uur file.

Een C1 zou net zoiets moeten rijden als de Aygo van Evelien, is vrijwel dezelfde auto.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2011 15:31

TheKeimpe schreef:Een C1 zou net zoiets moeten rijden als de Aygo van Evelien, is vrijwel dezelfde auto.
Als je op z'n zuinigst zou rijden, zou je dat inderdaad kúnnen rijden - autoweek geeft een gemiddelde van 1:22,2 en 1:21,7 aan.

De auto is inderdaad identiek aan de Citroën C1 én Peugeot 107. Overigens reed ik hoogstwaarschijnlijk niet op de zuinige manier als jullie, omdat ik wel iets harder rijd en géén snelwegkilometers maakte - redelijk veel afremmen en optrekken.

Maar ik moet wel toegeven dat de Citroën C1 goed rijdt voor zo'n kleine auto, voor een 1.0L met 68PK rijdt-ie vrij vlot en voelt-ie niet klein aan.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor TheKeimpe » 06 jun 2011 15:37

Autoweek weet niet wat het nieuwe rijden is... Weet je dat je, als je 120 km/h rijdt, je 1km lang uit kunt rijden.
Dus zodra ik bij mijn werk de snelweg verlaat, laat ik het gas los. Dan moet ik bovenaan bij het stoplicht vaak nog net remmen.

Idem als ik de A12/N11 bij Bodegraven verlaat... Dat betekent dat 2% van de weg al brandstofloos wordt afgelegd :)

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2011 15:49

TheKeimpe schreef:Autoweek weet niet wat het nieuwe rijden is... Weet je dat je, als je 120 km/h rijdt, je 1km lang uit kunt rijden.
Dus zodra ik bij mijn werk de snelweg verlaat, laat ik het gas los. Dan moet ik bovenaan bij het stoplicht vaak nog net remmen.

Idem als ik de A12/N11 bij Bodegraven verlaat... Dat betekent dat 2% van de weg al brandstofloos wordt afgelegd :)
Sorry, maar ik doe niet aan het nieuwe rijden - overigens ook nooit bij het lessen gehad, ik was nét op tijd met lessen. Ik probeer daarentegen wel zo min mogelijk het rempedaal te gebruiken en des te meer af te remmen op de motor, zodoende verlies je de minste energie en kan ik vlotter optrekken/doorrijden. :mrgreen:

Wat ik mij wel afvraag is hoe jij [jullie?] inhaalt? Ik vind het namelijk vrij irritant als mensen met een minimaal verschil gaan inhalen...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 16:12

Dat nieuwe rijden is ook niet helemaal mijn stijl.
Ik rijd best zuinig, maar als ik bij iemand in de auto zit, die pas zn rijbewijs heeft, voordat ie de straat uit is staat ie al in zn 3 :shock:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Evelien » 06 jun 2011 16:44

Ik merk dat de meeste automobilisten alleen maar een gehaaste houding creeren in het verkeerd. Ikke eerst.

Waarom bumperkleven?
Waarom zo met groot licht gaan lopen seinen? of zelfs met je knipperlicht aan om te laten weten dat je er graag langs wil.

Ik vindt auto rijden niet eens leuk meer. Het was vroger veel gezelliger op de weg.

Van die opgefokte automobilisten. :?

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2011 17:06

Evelien schreef:Waarom bumperkleven? Waarom zo met groot licht gaan lopen seinen? of zelfs met je knipperlicht aan om te laten weten dat je er graag langs wil.
Omdat je [waarschijnlijk] onnodig links rijdt!? Mijn grootste ergernis! Mocht je echter nodig links rijden, rijd je dan wel >120km/h [met inhalen]? Nog zo'n ergernis. Mensen die gaan inhalen met een minimaal verschil, wees gewoon solidair en geef wat extra gas bij naar 130 of zelfs 140km/h. Wat ook irritant is is als mensen eigen rechter gaan spelen, door bijvoorbeeld de doorgaan te blokkeren op invoegstroken of je er niet tussen laten bij het ritsen...

Ook zou men in Nederland weer eens moeten leren te spiegelen. Hoe vaak iemand van de rechter strook zijn auto voor mijn auto duwt, terwijl er helemaal niet genoeg ruimte is! Hierdoor moet ik weer afstand nemen, omdat ik anders vind dat ik onveilig dicht op mijn voorganger zit. Of als je met een wat hogere snelheid aan komt rijden dan toegestaan en iemand komt met 80-100km/h de linker strook op omdat-ie een vrachtwagen wil inhalen, waardoor ik weer van het gas moet. An sich gaat het prima omdat ik anticipeer, maar het is wel vervelend omdat dit soort mensen gewoon niet weet hoe ze moet inschatten of iemand met een hoge snelheid aan komt rijden - en dan durven klagen dat de hardrijder niet kan rijden!

Wat ook zou helpen is het verbieden van inhalende vrachtwagens op de meest linkse strook.

Evelien schreef:Het was vroger veel gezelliger op de weg.
Toen kon je tenminste nog normaal doorrijden, zonder een al te groot risico om geflitst te worden. In België rijden ze tenminste nog lekker door aan 140-150km/h zonder problemen.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 17:18

Het was vroeger sowieso overal veel gezelliger.
Leuk bij kaarslicht, open haard, in de paardentram op weg naar een gezellig samenzijn :wink:

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2011 17:24

schelpje3 schreef:Het was vroeger sowieso overal veel gezelliger.
Leuk bij kaarslicht, open haard, in de paardentram op weg naar een gezellig samenzijn :wink:
Dat zeiden m'n overgrootouders ook, en hun overgrootouders, en hun overgrootouders, en hun overgrootouders...

You get my point... :roll:
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2011 17:28

quote="TheKeimpe"Autoweek weet niet wat het nieuwe rijden is... Weet je dat je, als je 120 km/h rijdt, je 1km lang uit kunt rijden.
Dus zodra ik bij mijn werk de snelweg verlaat, laat ik het gas los. Dan moet ik bovenaan bij het stoplicht vaak nog net remmen.

Helemaal mijn sport geworden :D
Ik sta verbaasd hoeveel en hoe hard de auto nog door rijdt na dat je het gas los laat.
Alleen heb ik nu gehoord dat je hem in de vrij moet zetten, dan rij je echt kilometers gratis.
Ik weet zelf niet zo goed wat het verschil is, misschien kan iemand het me uitleggen.
Nog even een toevoeging als ik hem in de vrij zet dan lijkt de auto langer harder uit te rijden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2011 17:48

schaapje schreef:Ik sta verbaasd hoeveel en hoe hard de auto nog door rijdt na dat je het gas los laat.
Alleen heb ik nu gehoord dat je hem in de vrij moet zetten, dan rij je echt kilometers gratis.
Ik weet zelf niet zo goed wat het verschil is, misschien kan iemand het me uitleggen.
Volgens mij is er in verbruik geen verschil? Ben benieuwd of iemand dat kan uitleggen. Wel is het verschil natuurlijk dat je met de motor harder afremt, dan dat je hem in z'n vrij zet...
Ik vind het wel een beetje gevaarlijk klinken hoor, in z'n vrij zetten! Hoe ga je reageren als er plots iets gebeurd waar je snel op moet reageren? :?

In de bergen is het overigens heel normaal om op de motor af te remmen.

schaapje schreef:Nog even een toevoeging als ik hem in de vrij zet dan lijkt de auto langer harder uit te rijden.
Dit kan ik je sowieso uitleggen. Volgens mij heeft dat te maken met het gegeven dat je in z'n vrij geen motor meer hebt die je afremt, als je terugschakelt/enkel gas loslaat zul je namelijk goed merken dat je auto sterk op de motor afremt.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor Napoleon » 06 jun 2011 18:20

Ik rijd ook gemiddeld zo'n 1:24 met mijn Fabia. ongeveer 50% snelweg, de rest voornamelijk stadsverkeer. Op de snelweg rijd ik meestal zo'n 110, soms wat harder. Als ik in wil halen, en ik zie dat er andere auto's aankomen, dan trek ik wel even op naar de 120 (GPS). Als diegene dan nog steeds harder rijd, heeft-ie mooi pech.

Als ik verhoudingsgewijs meer snelweg zou rijden, zou het verbruik wel beter kunnen denk ik, zit daar regelmatig op de 1:28 ofzo. Maar ja, om nu extra te gaan rijden om maar een laag gemiddelde te halen, dat schiet ook niet echt op :)

Het is inderdaad een beetje een discussie wat nu beter is, uit laten lopen in de versnelling of in z'n vrij. In de versnelling gebruikt hij niets, maar remt wel harder af, in z'n vrij gebruikt hij wel wat (stationair draaien), maar loopt verder door. Ik vind het zelf prettiger om hem in de versnelling te laten staan.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Autotopic (2)

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2011 19:40

quote="Flavius"Dit kan ik je sowieso uitleggen. Volgens mij heeft dat te maken met het gegeven dat je in z'n vrij geen motor meer hebt die je afremt, als je terugschakelt/enkel gas loslaat zul je namelijk goed merken dat je auto sterk op de motor afremt.


Bedankt voor je antwoord, ik vind zelf zo lekker rijden hem in de vrij zetten, en de meeste
kilometers maak ik in de stad en dat van stoplicht tot stoplicht.
Maar waarom zou het gevaarlijk zijn als er iets overwachts gebeurt ....toch gewoon remmen. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten

cron