Moderators: johannes1, Moderafo's
Dippie schreef:Mijn vriend heeft een behoorlijke audio-installatie in zn auto zitten ja..
SnelheidBoekenlezer schreef:Ik heb inmiddels gereden met mijn auto. En nee, ik ben niet mishandeld door andere weggebruikers omdat mijn auto zo langzaam was. (Rolf schreef: Met 70 pk voor 1017 kg, is het niet echt een vlotte auto. (0 - 100 km/h 17,3 sec.)) De auto is nog altijd snel genoeg om met het verkeer mee te komen. Meer dan dat is in Nederland ook niet zo relevant, aangezien we in dit land blijkbaar nogal van volle wegen houden.
120 km/u valt met deze auto ook prima te rijden. Hij kan nog wel wat harder dan dat, maar dan versnelt hij nogal traag. Ik heb het gisteren even uitgeprobeerd, maar ik had te weinig ruimte om dat volledig te kunnen doen. Daar had ik overigens ook een lang stuk snelweg voor nodig! Ik heb hem tot 150 km/u gekregen. Daarna moest ik van het gas af, omdat de volgende auto's in zicht kwamen, en ik bij mijn afslag kwam.
Maar hoe hard je met een auto kunt racen, daar zijn ze vooral bij Autoweek in geïnteresseerd. Ik vind het niet zo relevant. Als ik in mijn auto zit met de muziek aan, interesseert het mij eerlijk gezegd geen ene moer of ik nou 120 of 110 km/u rijd. En als ze willen dat ik 100 km/u ga rijden, vind ik dat helemaal prima. (Minder snelheid is minder geluid, dus is de muziek beter hoorbaar.) Dat is dan ook wat ik gisteren op de snelweg vooral heb getest: is de auto lekker stil, zodat je goed muziek kunt luisteren?
Je hoort de auto op die snelheden wel, helaas. Nou had ik ook wel vrij lastige muziek erbij: het pianoconcert en het vioolconcert van Tsjaikovski. En klassieke muziek doet veel aan dynamiek, veel meer dan popmuziek. En dan ga je krijgen dat je de ene keer het volume heel hoog zet om überhaupt nog wat te horen, maar vervolgens, als de muziek sterk wordt (forte, fortissimmo), knalt het zó hard uit de luidsprekers dat je het volume maar snel behoorlijk wat lager zet!
Toen ik vorige week met de verkoper sprak, zei hij trouwens dat er een goede stereoinstallatie in mijn type auto zit. Ik begrijp dat dat in andere auto's dus wel eens minder kan zijn?
Maar goed, mijn auto maakt dus geluid op snelheid. En dat gaat erg opvallen als je muziek gaat luisteren in de auto, want de rijgeluiden bemoeilijken dat natuurlijk in zekere mate. Ik hoor de motor, maar het onderstel en de banden kan ik ook wel goed horen. Maar maakt mijn auto daarmee nou veel herrie? Tsja, wat is veel? Volgens de testen van Autoweek is de Ford Fiesta 2002-2005 niet rumoeriger dan normaal is in deze klasse. Ik heb ook niet horen klagen over onderstel- en bandengeluiden.
Toen ik het over stille auto's had op het werk, zei hij dat ik een Rolls-Royce moest kopen, en dat die heel stil zijn. Inderdaad, er schijnt van gezegd te zijn dat je in die auto alleen maar het klokje hoort tikken (bron), en verder niks. Is niet helemaal waar, maar erg stil zijn ze wel.
In de klasse van de auto die ik rijd, presteert de nieuwste Volkswagen Polo blijkbaar heel goed als het gaat om weinig geluid. 67,6 dB bij 120 km/u is niet veel, het laagste getal wat ik heb gezien in deze klasse. Dat ik deze niet gekocht heb, heb ik een goede smoes voor: ik beschik momenteel niet over het geld voor zo'n auto. Dit model is natuurlijk alleen als (nagenoeg) nieuw te koop. Ik weet het: een leninkje is zo geregeld. Maar daar begin ik niet graag aan. (Kan ik tenminste trots blijven zeggen dat ik géén schuld van 33.700 euro heb.)
Mijn vader heeft ook wel een Ford Fiesta gehad. Eerst de 1.1i-versie van het model 1989-1995 (Fiesta 3), en daarna het model 1995-1999 (Fiesta 4a) met een 1.3i-motor (hoeveel kleppen weet ik niet, de 16V wellicht?). Vergeleken met die modellen viel mij op, dat mijn auto een stuk groter is. Tussen model 3 en 4a was trouwens ook wel duidelijk verschil merkbaar, in hoe ze reden. De 4a was behoorlijk wat stiller dan de 3. En hij kwam ook merkbaar vlotter van zijn plek.
Tussen mijn Fiesta 5a en de Fiesta 4a is naar mijn idee ook een flink verschil in wegligging. Mijn auto ligt veel beter op de weg, lekker stabiel. Snel een bocht insturen kan hij prima aan. Dat herinner ik mij met de Fiesta 4a toch wel iets anders.
michielboy schreef:Dippie schreef:Mijn vriend heeft een behoorlijke audio-installatie in zn auto zitten ja..
fotos?
Dippie schreef:michielboy schreef:Dippie schreef:Mijn vriend heeft een behoorlijke audio-installatie in zn auto zitten ja..
fotos?
Ik heb al gezocht op mijn laptop, daar staat niets op. Ik zal het eens aan hem vragen. Wellicht dat ie ooit foto's heeft gemaakt om op het forum van Nissan te zetten
Wat wil je ermee gaan doen dan?
michielboy schreef:zijn er mensen die vette boxen achterin de auto hebben zitten?
Marnix schreef:michielboy schreef:zijn er mensen die vette boxen achterin de auto hebben zitten?
Ik niet... Al wel een mooie autoradio, het enige stukje luxe aan de auto
(Een alpine, met iPhone Control)
Geen versterker, geen subwoofer, geen rear-speakers... maar ach, het is maar een Cuore... niet echt nodig. Ik wil nog wel de speakers voorin vervangen door iets betere... en dan is het wel prima. HiFi thuis vind ik interessanter
Rolf schreef:Snelheid
Vroeger (eind jaren '70) toen probeerde ik ook wel eens de topsnelheid.
Het was toen veel rustiger, en de auto's hadden een lagere topsnelheid.
Alfasud 1200 ti: 170 km/h. BMW 316: ruim 160 km/h (BMW had toen een enorme slechte Cw-waarde,
0,47!). Suzuki GS750E: 200 met nog wat. Verschrikkelijk spannend. Eénmaal, en nooit weer.
De laatste 20 jaar doe ik het niet meer. Mijn Meriva zou theoretisch 247 km/h rijden bij 6500 rpm.
In de praktijk haalt hij op de vlakke weg misschien 190 km/h. Maar ik ben niet van plan dat uit te proberen.
Meestal houd ik mij behoorlijk aan de max. snelheden. Behalve op 60-km/h wegen. Dat is wel erg langzaam.
10% sneller rijden, op de snelweg, levert veel minder dan 10% tijdwinst op. En, de auto slijt sneller, het is
minder comfortabel, het kost meer, en officieel mag het ook niet. Dus er is meestal geen enkel zinvol
argument om anders dan normaal te rijden. Of, het moet de inwendiege onrust zijn. Zou dat niet de oorzaak
zijn? Eerlijkheidshalve, zulk soort temen zou ik 30 jaar geleden niet gebruiken. Leeftijd heeft ook invloed.
Geluid
Dat is meteen het grote pluspunt van mijn Opeltje.
Het mag dan een "Opa's-auto" genoemd worden, bij 100 km/h 64 dB(A).
(Bij 80 km/h 62 dB(A). Gemeten met eigen geluidsmeter.)
Een Focus rijder, die pas mee reed, vond dat de Meriva inderdaad zeer stil was.
Maar, hij zou geen Opel willen.
Weing geluid vind ik heel belangrijk. Dat is iets wat constant aanwezig is.
Het is van invloed op de gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat geluid
vermoeiend kan werkend. Het doet de energie verminderen.
Dus voorlopig staat in deze klasse de Opel Meriva voor mij bovenaan.
Zelfs de allernieuwste Polo 1.2 TSi is niet stiller.
In Opels zit doorgaans een hele goede stereo installatie. (Vraag het aan de Corsa C rijders.)
Voor mij hoeft dat niet. Het allereerste wat ik gedaan heb: aut. inschakeling van de audio
op off. Ik geniet van allerlei mooie beelden, en hoef daar geen geluid bij. En soms zet ik
dan even de auto stil, pak de camera en leg het vast.
Ford Fiesta
De Fiesta van 2004 zal vast betere rijeigenschappen hebben dan het model van daarvoor.
De concurentie is enorm. Ford heeft twee modellen die goed verkopen, de Ka en de Focus.
De Fiesta en de Mondeo wat minder. Willen die kunnen wedijveren met de Polo, Corsa, enz.
dan vereist dat concurrende eigenschappen.
De grootte neemt ook steeds verder toe. Eerst hadden c-segmenters (Astra, Focus, Golf, enz. )
een lengte van ong. 400 cm. Nu hebben b-segmenters (Corsa, Fiesta, Polo, enz.) een lengte van
ong. 4 meter. En het gewicht nam ook steeds verder toe. Maar de laatste jaren is daarin een keer
gekomen. De allernieuwste Fiesta bijv. is iets lichter dan het voorgaande model.
Wat dat betreft loopt Opel niet voorop. Daar moeten ze snel wat aan doen.
En daar wordt ook aan gewerkt.
Verkeersoverlast grootste ergernis
"ENSCHEDE - Verkeersoverlast in de eigen woonomgeving is de grootste ergernis van Nederlanders.
Van onveiligheid en criminaliteit hebben ze relatief weinig last. In deze regio zijn de bewoners van
Tubbergen het meest te spreken over de leefbaarheid van hun eigen woonomgeving."
Volledig artikel.
TheKeimpe schreef:HAHAHAHA, ga jij dan stiekem joyriden om muziek te luisteren?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten