Autotopic (2)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor michielboy » 20 mar 2010 20:22

zijn er mensen die vette boxen achterin de auto hebben zitten?
niet gereformeerd wel lid

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Dippie » 20 mar 2010 22:34

Mijn vriend heeft een behoorlijke audio-installatie in zn auto zitten ja..
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Evelien » 20 mar 2010 23:52

bij ons zitten er ook vette boxen in de auto... alleen hebben wij geen radio. =D> =D> (ach over twee weken wordt de auto toch te koop gezet).

Wij krijgen bijna onze nieuwe auto. Als alles volgens de planning verloopt worden we volgende week gebeld en dan horen we of de auto al klaar staat.

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor michielboy » 21 mar 2010 16:48

Dippie schreef:Mijn vriend heeft een behoorlijke audio-installatie in zn auto zitten ja..

fotos?
niet gereformeerd wel lid

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 22 mar 2010 19:43

Boekenlezer schreef:Ik heb inmiddels gereden met mijn auto. En nee, ik ben niet mishandeld door andere weggebruikers omdat mijn auto zo langzaam was. :mrgreen: (Rolf schreef: Met 70 pk voor 1017 kg, is het niet echt een vlotte auto. (0 - 100 km/h 17,3 sec.)) De auto is nog altijd snel genoeg om met het verkeer mee te komen. Meer dan dat is in Nederland ook niet zo relevant, aangezien we in dit land blijkbaar nogal van volle wegen houden.
120 km/u valt met deze auto ook prima te rijden. Hij kan nog wel wat harder dan dat, maar dan versnelt hij nogal traag. Ik heb het gisteren even uitgeprobeerd, maar ik had te weinig ruimte om dat volledig te kunnen doen. Daar had ik overigens ook een lang stuk snelweg voor nodig! Ik heb hem tot 150 km/u gekregen. Daarna moest ik van het gas af, omdat de volgende auto's in zicht kwamen, en ik bij mijn afslag kwam.

Maar hoe hard je met een auto kunt racen, daar zijn ze vooral bij Autoweek in geïnteresseerd. Ik vind het niet zo relevant. Als ik in mijn auto zit met de muziek aan, interesseert het mij eerlijk gezegd geen ene moer of ik nou 120 of 110 km/u rijd. En als ze willen dat ik 100 km/u ga rijden, vind ik dat helemaal prima. (Minder snelheid is minder geluid, dus is de muziek beter hoorbaar.) Dat is dan ook wat ik gisteren op de snelweg vooral heb getest: is de auto lekker stil, zodat je goed muziek kunt luisteren?
Je hoort de auto op die snelheden wel, helaas. Nou had ik ook wel vrij lastige muziek erbij: het pianoconcert en het vioolconcert van Tsjaikovski. En klassieke muziek doet veel aan dynamiek, veel meer dan popmuziek. En dan ga je krijgen dat je de ene keer het volume heel hoog zet om überhaupt nog wat te horen, maar vervolgens, als de muziek sterk wordt (forte, fortissimmo), knalt het zó hard uit de luidsprekers dat je het volume maar snel behoorlijk wat lager zet!
Toen ik vorige week met de verkoper sprak, zei hij trouwens dat er een goede stereoinstallatie in mijn type auto zit. Ik begrijp dat dat in andere auto's dus wel eens minder kan zijn?
Maar goed, mijn auto maakt dus geluid op snelheid. En dat gaat erg opvallen als je muziek gaat luisteren in de auto, want de rijgeluiden bemoeilijken dat natuurlijk in zekere mate. Ik hoor de motor, maar het onderstel en de banden kan ik ook wel goed horen. Maar maakt mijn auto daarmee nou veel herrie? Tsja, wat is veel? Volgens de testen van Autoweek is de Ford Fiesta 2002-2005 niet rumoeriger dan normaal is in deze klasse. Ik heb ook niet horen klagen over onderstel- en bandengeluiden.
Toen ik het over stille auto's had op het werk, zei hij dat ik een Rolls-Royce moest kopen, en dat die heel stil zijn. :P Inderdaad, er schijnt van gezegd te zijn dat je in die auto alleen maar het klokje hoort tikken (bron), en verder niks. Is niet helemaal waar, maar erg stil zijn ze wel.
In de klasse van de auto die ik rijd, presteert de nieuwste Volkswagen Polo blijkbaar heel goed als het gaat om weinig geluid. 67,6 dB bij 120 km/u is niet veel, het laagste getal wat ik heb gezien in deze klasse. Dat ik deze niet gekocht heb, heb ik een goede smoes voor: ik beschik momenteel niet over het geld voor zo'n auto. Dit model is natuurlijk alleen als (nagenoeg) nieuw te koop. Ik weet het: een leninkje is zo geregeld. Maar daar begin ik niet graag aan. (Kan ik tenminste trots blijven zeggen dat ik géén schuld van 33.700 euro heb.)

Mijn vader heeft ook wel een Ford Fiesta gehad. Eerst de 1.1i-versie van het model 1989-1995 (Fiesta 3), en daarna het model 1995-1999 (Fiesta 4a) met een 1.3i-motor (hoeveel kleppen weet ik niet, de 16V wellicht?). Vergeleken met die modellen viel mij op, dat mijn auto een stuk groter is. Tussen model 3 en 4a was trouwens ook wel duidelijk verschil merkbaar, in hoe ze reden. De 4a was behoorlijk wat stiller dan de 3. En hij kwam ook merkbaar vlotter van zijn plek.
Tussen mijn Fiesta 5a en de Fiesta 4a is naar mijn idee ook een flink verschil in wegligging. Mijn auto ligt veel beter op de weg, lekker stabiel. Snel een bocht insturen kan hij prima aan. Dat herinner ik mij met de Fiesta 4a toch wel iets anders.
Snelheid
Vroeger (eind jaren '70) toen probeerde ik ook wel eens de topsnelheid.
Het was toen veel rustiger, en de auto's hadden een lagere topsnelheid.
Alfasud 1200 ti: 170 km/h. BMW 316: ruim 160 km/h (BMW had toen een enorme slechte Cw-waarde,
0,47!). Suzuki GS750E: 200 met nog wat. Verschrikkelijk spannend. Eénmaal, en nooit weer.
De laatste 20 jaar doe ik het niet meer. Mijn Meriva zou theoretisch 247 km/h rijden bij 6500 rpm.
In de praktijk haalt hij op de vlakke weg misschien 190 km/h. Maar ik ben niet van plan dat uit te proberen.
Meestal houd ik mij behoorlijk aan de max. snelheden. Behalve op 60-km/h wegen. Dat is wel erg langzaam.
10% sneller rijden, op de snelweg, levert veel minder dan 10% tijdwinst op. En, de auto slijt sneller, het is
minder comfortabel, het kost meer, en officieel mag het ook niet. Dus er is meestal geen enkel zinvol
argument om anders dan normaal te rijden. Of, het moet de inwendiege onrust zijn. Zou dat niet de oorzaak
zijn? Eerlijkheidshalve, zulk soort temen zou ik 30 jaar geleden niet gebruiken. Leeftijd heeft ook invloed.

Geluid
Dat is meteen het grote pluspunt van mijn Opeltje.
Het mag dan een "Opa's-auto" genoemd worden, bij 100 km/h 64 dB(A).
(Bij 80 km/h 62 dB(A). Gemeten met eigen geluidsmeter.)
Een Focus rijder, die pas mee reed, vond dat de Meriva inderdaad zeer stil was.
Maar, hij zou geen Opel willen.
Weing geluid vind ik heel belangrijk. Dat is iets wat constant aanwezig is.
Het is van invloed op de gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat geluid
vermoeiend kan werkend. Het doet de energie verminderen.
Dus voorlopig staat in deze klasse de Opel Meriva voor mij bovenaan.
Zelfs de allernieuwste Polo 1.2 TSi is niet stiller.
In Opels zit doorgaans een hele goede stereo installatie. (Vraag het aan de Corsa C rijders.)
Voor mij hoeft dat niet. Het allereerste wat ik gedaan heb: aut. inschakeling van de audio
op off. Ik geniet van allerlei mooie beelden, en hoef daar geen geluid bij. En soms zet ik
dan even de auto stil, pak de camera en leg het vast.

Ford Fiesta
De Fiesta van 2004 zal vast betere rijeigenschappen hebben dan het model van daarvoor.
De concurentie is enorm. Ford heeft twee modellen die goed verkopen, de Ka en de Focus.
De Fiesta en de Mondeo wat minder. Willen die kunnen wedijveren met de Polo, Corsa, enz.
dan vereist dat concurrende eigenschappen.
De grootte neemt ook steeds verder toe. Eerst hadden c-segmenters (Astra, Focus, Golf, enz. )
een lengte van ong. 400 cm. Nu hebben b-segmenters (Corsa, Fiesta, Polo, enz.) een lengte van
ong. 4 meter. En het gewicht nam ook steeds verder toe. Maar de laatste jaren is daarin een keer
gekomen. De allernieuwste Fiesta bijv. is iets lichter dan het voorgaande model.
Wat dat betreft loopt Opel niet voorop. Daar moeten ze snel wat aan doen.
En daar wordt ook aan gewerkt.

Verkeersoverlast grootste ergernis
"ENSCHEDE - Verkeersoverlast in de eigen woonomgeving is de grootste ergernis van Nederlanders.
Van onveiligheid en criminaliteit hebben ze relatief weinig last. In deze regio zijn de bewoners van
Tubbergen het meest te spreken over de leefbaarheid van hun eigen woonomgeving."

Volledig artikel.

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Dippie » 22 mar 2010 23:10

michielboy schreef:
Dippie schreef:Mijn vriend heeft een behoorlijke audio-installatie in zn auto zitten ja..

fotos?


Ik heb al gezocht op mijn laptop, daar staat niets op. Ik zal het eens aan hem vragen. Wellicht dat ie ooit foto's heeft gemaakt om op het forum van Nissan te zetten :wink:
Wat wil je ermee gaan doen dan?
Afbeelding

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor michielboy » 23 mar 2010 12:34

Dippie schreef:
michielboy schreef:
Dippie schreef:Mijn vriend heeft een behoorlijke audio-installatie in zn auto zitten ja..

fotos?


Ik heb al gezocht op mijn laptop, daar staat niets op. Ik zal het eens aan hem vragen. Wellicht dat ie ooit foto's heeft gemaakt om op het forum van Nissan te zetten :wink:
Wat wil je ermee gaan doen dan?

kijken:P
niet gereformeerd wel lid

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2010 16:46

michielboy schreef:zijn er mensen die vette boxen achterin de auto hebben zitten?


Ik niet... Al wel een mooie autoradio, het enige stukje luxe aan de auto :)

(Een alpine, met iPhone Control)

Geen versterker, geen subwoofer, geen rear-speakers... maar ach, het is maar een Cuore... niet echt nodig. Ik wil nog wel de speakers voorin vervangen door iets betere... en dan is het wel prima. HiFi thuis vind ik interessanter :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor michielboy » 23 mar 2010 17:29

Marnix schreef:
michielboy schreef:zijn er mensen die vette boxen achterin de auto hebben zitten?


Ik niet... Al wel een mooie autoradio, het enige stukje luxe aan de auto :)

(Een alpine, met iPhone Control)

Geen versterker, geen subwoofer, geen rear-speakers... maar ach, het is maar een Cuore... niet echt nodig. Ik wil nog wel de speakers voorin vervangen door iets betere... en dan is het wel prima. HiFi thuis vind ik interessanter :)

auto boxen zijn intressanter :)
niet gereformeerd wel lid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor TheKeimpe » 23 mar 2010 20:17

HAHAHAHA, ga jij dan stiekem joyriden om muziek te luisteren? :lol:

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2010 21:19

Rolf schreef:Snelheid
Vroeger (eind jaren '70) toen probeerde ik ook wel eens de topsnelheid.
Het was toen veel rustiger, en de auto's hadden een lagere topsnelheid.
Alfasud 1200 ti: 170 km/h. BMW 316: ruim 160 km/h (BMW had toen een enorme slechte Cw-waarde,
0,47!). Suzuki GS750E: 200 met nog wat. Verschrikkelijk spannend. Eénmaal, en nooit weer.
De laatste 20 jaar doe ik het niet meer. Mijn Meriva zou theoretisch 247 km/h rijden bij 6500 rpm.
In de praktijk haalt hij op de vlakke weg misschien 190 km/h. Maar ik ben niet van plan dat uit te proberen.
Meestal houd ik mij behoorlijk aan de max. snelheden. Behalve op 60-km/h wegen. Dat is wel erg langzaam.
10% sneller rijden, op de snelweg, levert veel minder dan 10% tijdwinst op. En, de auto slijt sneller, het is
minder comfortabel, het kost meer, en officieel mag het ook niet. Dus er is meestal geen enkel zinvol
argument om anders dan normaal te rijden. Of, het moet de inwendiege onrust zijn. Zou dat niet de oorzaak
zijn? Eerlijkheidshalve, zulk soort temen zou ik 30 jaar geleden niet gebruiken. Leeftijd heeft ook invloed.

Geluid
Dat is meteen het grote pluspunt van mijn Opeltje.
Het mag dan een "Opa's-auto" genoemd worden, bij 100 km/h 64 dB(A).
(Bij 80 km/h 62 dB(A). Gemeten met eigen geluidsmeter.)
Een Focus rijder, die pas mee reed, vond dat de Meriva inderdaad zeer stil was.
Maar, hij zou geen Opel willen.
Weing geluid vind ik heel belangrijk. Dat is iets wat constant aanwezig is.
Het is van invloed op de gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat geluid
vermoeiend kan werkend. Het doet de energie verminderen.
Dus voorlopig staat in deze klasse de Opel Meriva voor mij bovenaan.
Zelfs de allernieuwste Polo 1.2 TSi is niet stiller.
In Opels zit doorgaans een hele goede stereo installatie. (Vraag het aan de Corsa C rijders.)
Voor mij hoeft dat niet. Het allereerste wat ik gedaan heb: aut. inschakeling van de audio
op off. Ik geniet van allerlei mooie beelden, en hoef daar geen geluid bij. En soms zet ik
dan even de auto stil, pak de camera en leg het vast.

Ford Fiesta
De Fiesta van 2004 zal vast betere rijeigenschappen hebben dan het model van daarvoor.
De concurentie is enorm. Ford heeft twee modellen die goed verkopen, de Ka en de Focus.
De Fiesta en de Mondeo wat minder. Willen die kunnen wedijveren met de Polo, Corsa, enz.
dan vereist dat concurrende eigenschappen.
De grootte neemt ook steeds verder toe. Eerst hadden c-segmenters (Astra, Focus, Golf, enz. )
een lengte van ong. 400 cm. Nu hebben b-segmenters (Corsa, Fiesta, Polo, enz.) een lengte van
ong. 4 meter. En het gewicht nam ook steeds verder toe. Maar de laatste jaren is daarin een keer
gekomen. De allernieuwste Fiesta bijv. is iets lichter dan het voorgaande model.
Wat dat betreft loopt Opel niet voorop. Daar moeten ze snel wat aan doen.
En daar wordt ook aan gewerkt.

Verkeersoverlast grootste ergernis
"ENSCHEDE - Verkeersoverlast in de eigen woonomgeving is de grootste ergernis van Nederlanders.
Van onveiligheid en criminaliteit hebben ze relatief weinig last. In deze regio zijn de bewoners van
Tubbergen het meest te spreken over de leefbaarheid van hun eigen woonomgeving."

Volledig artikel.

Met mijn Yamaha Thundercat ben ik in Duitsland wel eens tot 230 km/u en een andere (eerdere) keer tot 233 km/u gegaan op de snelheidsmeter. Ik vind het niet eng of bedreigend, maar het heeft geen praktische waarde op een motorfiets. Het waait dan zó hard voor je, dat is geen doen. Zo rijd je normaal niet.

De testen van Autoweek geven wel nette geluidswaarden voor de Opel Meriva, maar niet de Skoda Superb-achtige waarden die jij noemt. Andere meetmethode?
Ik zou overigens nooit een Opel Meriva kiezen. Ik houd niet van MPV- en SUV-achtige auto's. Geef mij maar een gewone auto.
Mijn vader heeft een Ford Fusion. Zou ook nooit mijn keuze zijn.
Een voordeel voor mij om Ford te rijden, is dat de dealer/garage op loopafstand van mijn woning zit. Daar ben ik echt in een wip.

Over genieten van de omgeving gesproken, is een motorfiets daar nou niet juist uitermate geschikt voor? Je zit op zo'n ding buiten, waardoor het gevoel van contact met de omgeving groter is, is mijn ervaring.

Binnen mijn eigen woonplaats gebruik de auto in principe niet. Dan neem ik liever de fiets. En ja, dan rijd ik nogal eens aan grote rijen auto's voorbij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 23 mar 2010 22:01

Snelheid
a Het was op mijn motor (zonder kuip) enorm belastend.
Heel veel druk, en het vereist heel veel kracht om dan goed het stuur
vast te houden.
b Met een snelheidsverschil van meer dan 120 km/h auto's inhalen
vereist uiterste concentratie. Gaat er één naar links, dan moet
heel hard geremd worden.

Geluid
Het zou kunnen dat mijn meetmethode niet geheel correct is.
De plaats van de meter is van invloed. De gemeten waarden
waren ter hoogte van het dashboard. Op oorhoogte was het
heel iets hoger.
Ten tweede, het was een niet geijkte meter. Die kan dus iets afwijken.
Ten derde, ik ontdekte dat de soort asfalt heel veel verschil kan maken.
Op ruwer asfalt steeg de waarde zo 4 tot 5 dB(A).
Maar dat een Meriva stil is, daar is zelfseen familielid met een Volvo V70
het over eens. De overbrenging is ook lang. De vier reikt al tot ong. 200 km/h.

Genieten
Het mooie van motorrijden vond ik de wijze van beheersing.
Motorrijden doe je met heel je lichaam, vooral op bochtige wegen.
En (hoe kan dat uitgedrukt worden) het geeft een soort gevoel
van vrijheid.
Anderzijds, groot nadeel is het onnatuurlijke.
Een menselijk lichaam moet eigenlijk altijd 37 graden zijn.
En goed kunnen ademen. Dat kan niet, als de in te ademen lucht
met grote snelheid langs suist.
Wat dat betreft is een auto veel gezonder.
Ik heb de afgelopen 30 jaar ('k ben waarschijnlijk ruim 10 jaar ouder)
veel gezondheidproblemen gezien veroorzaakt door motorrijden.

Wandelen, dat is het meest natuurlijke.
Daar is het lichaam op ingesteld.
Laatst gewijzigd door Rolf op 24 mar 2010 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
michielboy
Mineur
Mineur
Berichten: 246
Lid geworden op: 24 feb 2010 11:30
Locatie: veenendaal

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor michielboy » 23 mar 2010 22:20

TheKeimpe schreef:HAHAHAHA, ga jij dan stiekem joyriden om muziek te luisteren? :lol:

is een idee :)
niet gereformeerd wel lid

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor jans1 » 24 mar 2010 22:27

Bij mij komt er ook wel een goed geluidje uit 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Rolf

Re: Autotopic [2]

Berichtdoor Rolf » 31 mar 2010 16:32

Uitslag ANWB enquete km-beprijzing: 68% voor heffing.
Afbeelding

Complete onderzoeksrapport (ANWB)
Artikel op Autoweek.nl


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten