Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 10 feb 2015 21:50

@Rozijn:

Je zou van de opgegeven camera's ook de nodige reviews op internet kunnen lezen. Pak gewoon 3 reviews (bij voorkeur van fotografie sites) en zet dan een en ander op een rijtje. Let daarbij met name op de dingen die voor jou belangrijk zijn.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 10 feb 2015 22:21

Oh, en je kunt ook de nodige filmpjes terugkijken via Youtube.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2015 17:43

Katlheen schreef:In mijn geval is het ideale onderwerp vrouwelijk, en nee, dat maakt mij niet lesbisch :mrgreen:

Je hebt dochters, of een dochter. :idea:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2015 18:30

Rozijn schreef:Nikon D5200
Deze wordt geleverd met een 18-55 lens, voor €449
Of met een 18-140 lens, voor €699
Vraag hierbij: is deze €250,- aan extra investering verstandig? Of kun je beter geld stoppen in een extra lens?

Daar zijn testen van op internet, als het om de kwaliteit van de objectieven gaat.
Ik heb net even zitten kijken, en het komt erop neer dat de 18-55mm f/3.5-5.6G best een heel aardig objectief is als het gaat om optische prestaties voor het geld. Er werd alleen gezeurd over de mechanische kwaliteit. Dat kon van het objectief bij mijn eerste camera ook gezegd worden, maar ik stoorde mij daar toen niet zo aan. Het is nooit kapot gegaan.
De 18-140mm f/3.5-5.6G heeft een erg groot zoombereik, en dat heeft voor- en nadelen. Voordeel is dat het wel makkelijk is (veel bereik zonder te hoeven wisselen). Nadeel is dat het ten koste gaat van de optische prestaties. Zo las ik in een test van DPReview dat je er t.o.v. de 18-55mm flink wat bereik bij krijgt, maar wel met als nadeel dat er nogal wat beeldvervorming gaat optreden.
Zelf ben ik daarom niet zo'n fan van zoomobjectieven met een groot zoombereik. Ik heb ze ook nog nooit gehad. Ik zelf zou voor de 18-55mm-versie gaan. Wil je er meer bereik bij hebben, dan is daar ook nog een andere oplossing voor, in de vorm van bijvoorbeeld dit objectief: de AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G. Daar zijn verschillende versies van. Maar hier zie ik er een staan, die ruim binnen het verschil van €250,- valt. (En hier een winkel die wat meer in jouw buurt ligt.)
Maar als meer optische missers zoals bijvoorbeeld meer vervorming je niet kan schelen, terwijl gemak boven alles gaat, ja, dan is een flink zoombereik natuurlijk ideaal. Maar ik kies er zelf niet voor.

Hier een paar testen, die ik even heb opgezocht. Ongetwijfeld is er nog veel meer te vinden op het web.

AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED VR II
Photozone

AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR
DPReview
PhotographyBlog

AF-S Nikkor 55-200mm f/4-5.6G
Photozone
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 11 feb 2015 21:42

Ik was vandaag even bij de Mediamarkt. Ze hebben daar een D5100 staan met 18-55 lens, MAAR....ook met de beschreven 55-200 die Boekenlezer hierboven heeft beschreven. Voor ruim 500 euro stond die in de aanbieding, dus als ik het zo bekijk, is dat een mooie deal natuurlijk. Het mooiste is natuurlijk als je die 2 objectieven op een D5200 zou kunnen krijgen. Ik heb nog even gevraagd naar de Canon 1200 D, maar die werd afgeraden tov de D5100 en D5200. De Sony werd vooral aangeraden als je er mee wilde filmen. Ik denk dat je vooral een paar camera's naast elkaar moet zetten, en dan de verkopers maar moet laten praten. :mrgreen:

Maar zoals je leest, het gaat vooral om objectieven.
Als ik lees wat je wilt fotograferen, lijkt het me dat je niet echt een groot zoombereik nodig hebt. Een 55-200 is dan meer dan genoeg voor wat betreft het zoom bereik.
Het fotograferen van paddo's etc: gebruik daar een leuk klein lensje voor met vast brandpunt, zoals een 35mm. Op een DX camera kom je dan met een cropfactor van 1.5 uit op effectief iets meer dan 50mm. Prima om dus dat soort shots mee te maken. Het voordeel van zo'n lensje is het grote diafragma, zoals 1.8. Dan haal je dus echt het onderwerp naar voren, en heb je veel meer licht opbrengst, zodat je dus een lagere ISO kunt gebruiken. (lagere ISO is minder ruis in je foto).
In en om het huis voldoet zo'n standaard kitlens prima hoor, ik heb daar ook hele leuke foto's mee geschoten. Sommige sites zijn echt door die hards geschreven, en dan denk je dat je een matige lens en body koopt, maar dat valt echt wel mee hoor! Zeker als je net je eerste stappen zet met een DSLR moet je je niet gek laten maken!
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 11 feb 2015 22:17

Ok, dat lukt dus niet, foto's via Flickr. Iemand anders een idee?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 12 feb 2015 11:29

Katlheen schreef:Het mooiste is natuurlijk als je die 2 objectieven op een D5200 zou kunnen krijgen.

De D5100 heeft 16 MegaPixel, en de D5200 24 MP. Of 24 MP tot zijn recht komt bij goedkope objectieven waag ik te betwijfelen.
Voor de rest ben ik niet op de hoogte van de verschillen tussen deze twee modellen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Jajanneke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 mar 2015 14:38

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Jajanneke » 31 mar 2015 15:40

Katlheen schreef:Ok, dat lukt dus niet, foto's via Flickr. Iemand anders een idee?


Wat bedoel je hier precies mee? Alternatieven voor Flickr? Ik hoor de laatste tijd goede dingen over https://500px.com/?lang=nl .
Zelf ben ik van plan een fotografie-blog te beginnen waar ik mijn foto's wil gaan plaatsen. Ben op het moment aan het proberen een domeinnaam vast te leggen, maar alle namen die ik verzin zijn al bezet -_- Heb nu dan wel een domeinnaam check (https://www.strato.nl/domeinnaam/domeinnaam-check/) gevonden waardoor ik redelijk snel kan zien of mijn verzonnen domeinnaam al bestaat. Als er hier nog originele ideeën zijn houd ik me aanbevolen :D

Of bedoelde je dat je hier een foto wilt plaatsen? Dat kan door up te loaden via bijvoorbeeld http://www.mupload.nl/ of door gebruik te maken van de cloud.

Zelf schiet ik trouwens ook foto's met de Nikon D5200. Weet eigenlijk niet meer waarom ik die verkoos boven de D5100; heeft de D5100 ook een kantelbaar scherm? Weet nog dat ik dat wel belangrijk vond. Heb langer getwijfeld tussen D5300 of D5200, maar uiteindelijk vond ik de wi-fi en gps van de 5300 toch een beetje overbodig..

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 01 apr 2015 16:15

Ik kreeg de foto's niet echt online nee, maar ik ga de site proberen die je doorgaf.

De 5100 heeft een kantelbaar scherm. Toen ik de camera kocht was de 5200 niet uit denk ik, of wel maar qua budget weer te duur. Als ik een goedkope 2e hands body van een 5300 kan vinden, wil ik wellicht nog wel de overstap maken.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Rozijn » 25 apr 2015 18:04

Vandaag naar de winkel geweest.

Het is een Sony a58 geworden, met een meegeleverde 18-55 lens.
Helaas nog niet aan proberen toegekomen, hopelijk heb ik komende weken wel meer tijd.

Waarom de Sony?
- merkentrouw, ik had een Sony en die beviel goed.
- binnen mijn wensen was het de minst dure... :)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 29 apr 2015 10:13

Rozijn schreef:Het is een Sony a58 geworden, met een meegeleverde 18-55 lens.


Uiteraard is Sony de beste keuze!
Niet voor niets gebruiken zowel Canon als Nikon heel veel onderdelen van Sony omdat Sony gewoon veel verder is met haar ontwikkelingen..
Naast m'n A77 en A99 heb ik net vorige week Sony RX100 III gekocht...
Professionele kwaliteit op zakformaat en wat een lens!

Afbeelding
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jul 2015 20:49

'k Zit momenteel wel eens te denken aan vervanging van mijn Nikon D700, die alweer van eind 2008 is. Maar welke moet het dan worden? In 2008 was het erg duidelijk: de D700! Het was de enige keuze. Maar nu kun je kiezen uit diverse modellen. En dat maakt het tot een verwarrende puzzel! Er is de D610, die wel een aangenaam prijsniveau heeft. Maar er is ook de D750, met geavanceerde AF-module. Of de D810, maar die is dan weer zo gruwelijk duur (2xD610!), en 36 MegaPixel vind ik wel erg veel, als stap vanuit 12 MegaPixel van mijn huidige camera. O ja, dan is er ook nog de Df. Maar die lijkt mij toch wat minder interessant. Dat retro-uiterlijk hoeft van mij niet zo.

Al met al vind ik het niet zo simpel! Verder is er ook genoeg interessants te koop op het gebied van objectieven, en die zijn ook niet gratis.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 jul 2015 19:16

Ik heb ook eens een compactcamera besteld. Mijn eerste tot nu toe, want ik heb er nog nooit een gehad. Ik deed alles altijd met de spiegelreflexcamera. Maar een kleintje die je in de zak kan steken heeft ook wel wat. Wat ik echter niet wil, is compromitteren op het gebied van beeldkwaliteit. En dan moet je wel een bijzondere compactcamera uitzoeken! Want verreweg de meeste compactcamera's hebben een mierig kleine sensor. En dat is natuurlijk niet goed voor de beeldkwaliteit.
Die ik besteld heb, is de Nikon Coolpix A. Die heeft een sensor die net zo groot is als die van een niet al te dure spiegelreflexcamera. Dus zo eentje met een cropfactor van 1,5. DX heet dat in Nikon-termen. Ik heb begrepen dat die sensor ook zat in de Nikon D7000. Die camera kwam in 2010 op de markt. (Inmiddels zijn ze bij de D7200.)
Zoomen is er bij deze camera niet bij. Hij heeft een vast objectief van 18,5mm f/2.8. Dat komt voor full frame overeen met 28mm, een behoorlijke groothoek dus.

Afbeelding

Het kan nog mooier als je zou willen, maar dan wordt het wel erg fors in de buidel tasten. Sony heeft bijvoorbeeld de DSC-RX1(R). Die heeft een vast 35mm f/2-objectief. Gewoon een net zo grote sensor dus als in mijn spiegelreflexcamera! Maar voor dat geld zou ik ruim vijf Nikon Coolpix A-camera's kunnen kopen! Terwijl mijn Nikon Coolpix A al niet zo'n verkoopsucces was vanwege de best wel hoge prijs naar de smaak van het publiek. (In deze lijst staat de Sony bovenaan.)
En Leica heeft ook zo'n soort camera. Maar als de naam Leica hoort, zeg dan eerst maar even 'houd je vast!' voordat je de prijs noemt. Want prijzen vragen, dat kunnen ze wel bij Leica! Het is doorgaans prachtig en begeerlijk spul, maar het stelt best wel forse eisen aan je banksaldo! (Ik denk aan de M- en de S-reeks.) Wat die compactcamera betreft: ik heb het over de Leica Q. Die heeft een 28mm f/1.7-objectief. En niet verrassend: hij kost nog wat meer dan de net genoemde Sony. (Zie hier)

Vroeger, toen we het nog met filmpjes moesten doen, was een even groot beeldoppervlak als in een spiegelreflexcamera voor een compactcamera standaard en volstrekt normaal. Tegenwoordig is het iets héél speciaals! En iets waar je best wel flink voor betaalt.

Hier nog wat interessante testen:
Review: Nikon Coolpix a
Review Nikon CoolPix A – spiegelreflexkwaliteit in zakformaat
Nikon Coolpix A: kleinste compactcamera met aps-c
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 22 aug 2015 11:54

De Art-objectieven van Sigma

Ooit heb ik wel eens een Sigma-objectief gehad. Dat was op mijn eerste camera, de Nikon F50. Het was de Sigma 18-35mm f/3.5-4.5. Vergeleken met mijn goedkope Nikon-objectieven was hij een tikkie minder qua scherpte en kleur. Toen ik overging op professionelere apparatuur was hij helemaal niet meer te gebruiken. Van mij hoefde het toen niet meer, objectieven van alternatieve goedkope merken. Voor de rest heb ik dan ook altijd Nikon-objectieven gekocht.

Dat beeld is echter een beetje aan het wankelen. Verantwoordelijk daarvoor zijn de Sigma Art-objectieven. Dat zijn objectieven van een behoorlijk ander kaliber dan de objectieven die je tot voor kort had. Ik begrijp dat ze nogal indruk maken. Het is een serie met nogal wat ambities. Ze willen concurreren met de topobjectieven van de topmerken. Dat is nogal wat!


Sigma 24mm f/1.4 DG HSM | Art
Afbeelding
Ooit moest je bij Canon zijn voor een dergelijk objectief. Er was een eerste versie (van 1997), maar die was niet zo goed. Dus ze hebben in 2008 de tweede versie uitgebracht, de Canon EF 24mm f/1.4L II USM. In februari 2010 kondigde Nikon zijn AF-S Nikkor 24mm f/1.4G ED aan, zodat vanaf toen de Nikon-gebruikers niet langer achtergesteld waren wat dit objectief betreft.
Nu in 2015 is er ook de Sigma 24mm f/1.4 DG HSM. Die is in februari dit jaar aangekondigd.
Voor mij is de situatie hier nogal eenvoudig, omdat ik de AF-S Nikkor 24mm f/1.4G ED eind januari al heb aangeschaft.

Gewicht: 665 gram
Prijs: € 900,-

Testen:
Camera Stuff Review (NL)
Photozone
The Digital Picture
PetaPixel
LensTip
Shutterbug
Ephotozine
YouTube: Christopher Frost Photography


Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Art
Afbeelding
Ook hier weer gedeeltelijk hetzelfde verhaal. In 1998 bracht Canon de Canon EF 35mm f/1.4L USM uit. (Een II-versie is er nog niet.) Pas in 2010 kwam Nikon met de AF-S Nikkor 35mm f/1.4G. En in 2012 bracht Sigma de 35mm f/1.4 DG HSM | Art uit.
Ik heb een vaste 50mm f/1.4 en een vaste 24mm f/1.4, en dat is een flink verschil waar je wel wat tussenin kunt hebben. Dus ik dacht: de volgende aankoop wordt de Nikkor AF-S 35mm f/1.4G. Toen ging ik mij echter eens verdiepen in de Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Art, en dan ga je je toch wel eens achter je oren krabben! Ik kwam twee voorbeelden tegen van bezitters van die Nikon, die hem maar hebben ingeruild voor de Sigma. En dat was niet om de prijs! Dat heeft alles te maken met de optische prestaties. Niet dat de Nikon nou slecht is. De testen zijn best wel lovend over de Nikon. Maar de Sigma lijkt nèt even beter te zijn! En optische kwaliteit, daar is het mij om te doen. Je wilt toch gewoon zo mooi mogelijke foto's? Een paar honderd euro meer of minder is minder belangrijk, want dat is maar eenmalig. Maar de foto's met hun kwaliteit zijn blijvend.
Technisch gezien is de Sigma blijkbaar minstens zo goed als de Nikon. De technische kant van het verhaal zegt echter niet alles. Om te weten of alles naar mijn smaak is, wil ik ook foto's bekijken van beide objectieven.
In ieder geval: dat Sigma aan Canon en Nikon huiswerk meegeeft lijkt me duidelijk.

Gewicht: 665 gram
Prijs: € 750,-

Testen:
Camera Stuff Review (met Nikon D800E) (NL)
Camera Stuff Review (NL)
Digifotopro (NL)
Sven Verbruci (NL)
Camera Labs
DPReview
Photozone (Nikon D3x)
Photozone (Canon EOS 5D Mark II)
PhotographyLife
Ken Rockwell
The Digital Picture


Sigma 50mm f/1.4 DG HSM | Art
Afbeelding
Bij dit brandpuntafstand is de situatie wat anders dan de twee voorgaande objectieven. Lichtsterke standaardobjectieven waren altijd wel goed te verkrijgen. Bij Canon zijn er de Canon EF 50mm f1.4 USM en de Canon EF 50mm f/1.2L USM. En bij Nikon is er de AF-S Nikkor 50mm f/1.4G, die ik zelf ook heb.
De Sigma 50 f/1.4 DG HSM | Art is echter van een wat ander kaliber dan een licht en lichtsterk standaardobjectief. Ik heb begrepen dat die qua idee meer overeenkomt met bijvoorbeeld de AF-S Nikkor 58mm f/1.4G. Een beetje een trend van de laatste tijd: de bijzondere uitvoering van het lichtsterke standaardobjectief, en daarmee ook aanmerkelijk duurder. De Carl Zeiss Otus 1.4/55 past ook in dat rijtje.

Gewicht: 815 gram
Prijs: € 840,-

Testen:
Camera Stuff Review (NL)
Digifotopro (NL)
Zoom.nl (NL)
The Digital Picture
DPReview
Ken Rockwell
Photozone
Camera Labs
PhotografyLife
YouTube: Dustin Abbott


Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM | Art
Afbeelding
Canon heeft sinds september 2005 de Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, en Nikon sinds augustus 2010 de AF-S Nikkor 24-120mm f/4G ED VR. En sinds oktober 2013 is er dan de Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM | Art.
Een dergelijk objectief interesseert mij best wel. Ik heb de AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED, en daar ben ik ook erg tevreden over. Je kunt er heel mooie foto's mee maken. Maar hij is nogal zwaar en groot. En dan wil je daarnaast nog wel eens een kleinere en lichtere standaardzoom, maar uiteraard zonder in te leveren op beeldkwaliteit als het kan. Nou is dat laatste best hoog gegrepen, want mijn standaardzoom voldoet aan nogal hoge eisen. Maar goed, zo goed mogelijk dan. Beeldstabilisatie (VR bij Nikon) is een enorm voordeel, heb ik inmiddels ondervonden. Er is een nieuwe versie van de f/2.8-standaardzoom aangekondigd mèt VR, maar die is helaas nóg weer groter en zwaarder! Dus dat wordt kijken hoe goed de AF-S Nikkor 24-120mm f/4G ED VR is.
De Sigma 24-105mm f/4 DG OS HSM | Art ken ik verder nog niet zo. Ook de moeite waard om mij in te verdiepen. Een vergelijkende test tussen die twee objectieven zou mij zeer interesseren. (De Nikon is 175 gram lichter en € 160,- duurder.)

Gewicht: 885 gram
Prijs: € 780,-

Camera Stuff Review (NL)
Digifotopro (NL)
Focus (NL)
Zoom.nl (NL)
Camera Labs
Photo Review
Photozone

Sigma 24-35mm f/2 DG HSM | Art
Afbeelding
Dit objectief is er nog maar kort. Het werd op 19 juni 2015 aangekondigd. Een groothoekzoomobjectief met een lichtsterkte van f/2, dat is bijzonder! Dat was er nog niet. Ik heb zelf de AF-S Nikkor 17-35mm f/2.8D ED dat alweer uit 1999 stamt, maar wat wel een topobjectief is.
In feite vult dit objectief het gat tussen een f/2.8-groothoekzoom (17-35mm of 16-35mm) en de vaste f/1.4-groothoekobjectieven (24mm en 35mm met daartussen eventueel een 28mm f/1.8 ). Hm, dat gat had ik zelf nog niet bedacht. Moet ik nog over nadenken, in hoeverre een dergelijk objectief van praktische waarde zal zijn... :-k

Gewicht: 941 gram
Prijs: € 1.100,-

Testen:
Digifotopro
PetaPixel
Popular Photography
The Phoblographer


Deze objectieven zijn er niet alleen voor Canon- en Nikon-camera's, maar ook voor Sony. Interessant genoeg om je in te verdiepen, en te vergelijken met de objectieven van het eigen merk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 24 aug 2015 13:45

Ook ik ben weer eens aan de Sigma gegaan...
Omdat ik nu meestal met fullframe fotografeer, moest ik voor een goede groothoek iets anders.

Kwam uit bij de Sigma 12-24mm f/4.5-5.6 II DG HSM.
Geweldig!

Afbeelding

Een uitgebreide test en review staat hier op Camera Stuff Review
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 92 gasten