Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 14 mar 2018 22:24

Marnix schreef:Precies, het moet wel een beetje leuk blijven. Nogmaals, ik heb totaal niet de behoefte om duizenden euro’s aan camera’s / objectieven etc uit te geven. Het gaat maar om foto’s ;) bij jou ligt de bovengrens een stuk hoger. ;)

Het is de GX800 geworden met standaard lens (10/32) Ik zie wel of we daar ooit nog een bij willen kopen, dat kan altijd.

O ja en voor oranjebruine gekozen omdat bijna alle camera’s zo saai zilver of zwart zijn... zelfde als met auto’s, daar hebben we een felgroene als tegengeluid ;-)

Afbeelding

Gave camera. Heerlijk compact objectief ook. Heel veel plezier er mee.

Zelf heb ik deze;
Afbeelding

Eigenlijk zoek ik nog een compact objectief (denk de 17mm prime) om de camera zo compact mogelijk te maken zonder horizontale en verticale grip.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 15 mar 2018 12:30

ja ik vind hem wel mooi en compact, lijkt me een prima instapmodel. Zal mijn bevindingen nog wel een keer laten weten.... komende zomer als het goed is naar Noorwegen dus zal daar eens wat mooie plaatjes schieten dan :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Ravo540 » 22 mar 2018 19:48

Ik wilde deze week naar de Professional imaging in Nijkerk gaan maar helaas kon dat niet.

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 23 aug 2018 17:14

@boekenlezer, ik had eigenlijk wel een update van je verwacht na al het Nikon geweld van vandaag. :D

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 25 aug 2018 21:13

Yoshi schreef:@boekenlezer, ik had eigenlijk wel een update van je verwacht na al het Nikon geweld van vandaag. :D

Tja, dat kan ik mij goed voorstellen!
Mijn laatste update dateert van 1 juli vorig jaar. (Zie pagina 59.) Dus om dat allemaal goed te maken, dan heb ik wat te doen!

Donderdag 23 augustus was een historische dag voor Nikon: een nieuwe objectiefvatting! De F-vatting, die in gebruik is bij de spiegelreflexcamera's, dateert al van 1959.
Zo'n Z6 lijkt me best een leuk ding. Maar die kost natuurlijk weer stevig wat geld! Terwijl ik dat smijten met geld net een beetje zat was na mijn aankopen van vorig jaar.

Die nieuwe AF-S 500mm f/5.6E ED VR PF sneeuwt een beetje onder in het Z6/7-geweld, maar dat is ook een leuk ding! De aanschaf maakt je alleen wel € 4.000,- lichter! Maar dat is dan wel slechts een derde van wat de AF-S 500mm f/4E ED VR FL kost, die ook nog eens iets meer dan twee keer zo zwaar is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 nov 2019 09:57

Leica SL2

Afbeelding

Tijd geleden dat hier voor het laatst wat geplaatst is, maar een nieuwe Leica volformaat* is altijd wel indrukwekkend!
The Leica SL2 is a refined full-frame camera with in-body stabilization, fast burst shooting and capable video features
Nou is Leica helaas nogal berucht om de prijzen, die ze voor hun apparatuur vragen. Je hebt bij zo'n camera ook minstens een objectief nodig, al ken ik mijzelf wel zo dat het dan niet bij één objectief zal blijven. Hier een lijst: Leica SL volformaat objectieven, en dan zijn ze deze nog vergeten: Leica SL groothoekobjectief. Tja, dat is wel èrg serieus investeren! (Al heb je dan wel wat voor de rest van je leven!)

De Leica SL2 maakt echter deel uit van de 'L-mount alliance'. Dat betekent dat de camerabodies en objectieven van Leica, Panasonic en Sigma uitwisselbaar zijn. Een objectief als de Sigma 24-70mm f/2.8 DG DN Art past er dus ook op. Of de Panasonic Lumix S Pro 16-35mm f/4. En die hebben toch een flink andere prijs. Ik heb echter de indruk dat die Leica-objectieven toch wel bepaalde optische eigenschappen hebben, die je dan wel misloopt. Iets met de 'Leica look'. Jammer alleen dat ze dan van je vragen om daar zo enorm voor te investeren!

Gisteren zag ik nog een review over de Leica APO-Summicron SL 35mm f/2 Asph. Zulk soort objectieven zul je toch wel willen hebben als je aan een Leica SL2 begint!


Overigens is dergelijke beeldkwaliteit ook voor een Canon of Nikon-camera verkrijgbaar, in de vorm van de Zeiss Otus-objectieven. Zo'n dure Leica SL2 van € 6.000,- hoef je dan niet meer te kopen. Wel lijken de prijzen voor die objectieven nog een beetje op de prijzen voor de Leica-SL-objectieven. De Zeiss Otus 55mm f/1.4 is nog de best bereikbare.

_____________________
* In Nederland zijn wij ondertussen gewoon om naar de Engelse term te grijpen: fullframe. Maar de Fransen gebruiken een eigen term: plein format, zag ik gisteren op YouTube. Dus waarom wij dan ook niet? Waarom zijn Nederlanders toch altijd zo tevreden met een zwakke eigen identiteit, in ieder geval taalkundig?
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 16 nov 2019 10:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 nov 2019 10:02

Ondertussen voel ik me een beetje verleid door de huidige kassakortingen op Nikon-apparatuur, zoals voor de Nikon Z6 met FTZ-adapter en Z 24-70mm f/4 S. Dat is een combinatie waar je fors op bespaart als je dat in één keer koopt. Vergelijk dat maar eens met die drie dingen afzonderlijk, in de loop van de tijd kopen! Dat was al zo bij de normale prijzen, maar helemaal nu met die korting! Het idee een systeem stukje bij beetje te kopen is aantrekkelijk, maar in dit geval is het onverstandig, aangezien je er dan € 950,- op misloopt! Deze set staat in dit geval in feite gelijk aan: het objectief gratis op de koop toe krijgen!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 16 nov 2019 10:59

Wat een toeval, vroeg me van de week nog af hoe het zou gaan met Boekenlezer en zijn fotografie hobby. (De Leica post heb ik gemist blijkbaar)
Maar leuk, heel veel plezier met je Z6. Volgens mij een hele mooie camera.

Zelf nog steeds dik tevreden met de Olympus E-M5 Mark II, maar nu net de Mark III aangekondigd wordt gaat het toch wel jeuken. Toch maar inhouden. Beter voor mij is om te investeren in tijd vrij maken om ook daadwerkelijk bezit te zijn. Daarom ben ik ook lid geworden van de plaatselijke fotoclub en dat is een gezellige groep mensen die maandelijks erop uit gaan en regelmatig een fotografieavond hebben. Erg leuk ook om werk van anderen te zien en inspiratie op te doen.

Heb ook twee fotolijsten gekocht en aan de muur gehangen om eigen werk op te hangen in de hal. Laat dan printen op 30x40cm. Ziet er toch weer heel anders uit als op een beeldscherm. Daarnaast een zeer compacte 17mm (34mm in FF) f1.8 prime gekocht. Heb nu de camera ook veel vaker bij me. Kan gewoon in de werktas.

Tip voor de Nikon Z6, update de firmware. Schijnen wat flinke verbeteringen op C-AF gebied in te zitten.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 18 nov 2019 22:05

Yoshi schreef:Wat een toeval, vroeg me van de week nog af hoe het zou gaan met Boekenlezer en zijn fotografie hobby. (De Leica post heb ik gemist blijkbaar)
Maar leuk, heel veel plezier met je Z6. Volgens mij een hele mooie camera.

Afgelopen zaterdag ben ik flink bezig geweest met fotograferen van de intocht van Sinterklaas. Deze keer met vier vastebrandpuntobjectieven: een 20mm, een 35mm, een 105mm en een 180mm.
Dus ja, van tijd tot tijd ben ik er zeker mee bezig.

Die Leica-post is van 6 november, dus dat is alweer meer dan een week geleden. Dat kan het net zijn.

Die Z6 heb ik overigens nog niet aangeschaft. Ik zat eigenlijk ook niet te wachten op zo'n uitgave. Maar in combinatie met de reviews die ik op YouTube gezien heb en wat daar gezegd wordt over hoe de Z-objectieven presteren, wordt het wel dermate verleidelijk, dat ik me wel heel erg zal moeten beheersen om niet tot aanschaf over te gaan, zo voelt het onderhand.

Op de een of andere manier doet Nikon iedere keer iets heel erg goed. Toen ze met de volformaatcamera's kwamen (2007-2008: D3, D700) had ik zoiets van 'hoe kun je zoiets nou nog verbeteren?', op grond van wat er over de beeldkwaliteit gezegd werd. In 2012 kwamen ze met een camera van 36 MegaPixel (D800, D800E), wat toen revolutionair was. En in 2018 kwamen ze met de spiegelloze camera's (Z6, Z7). Die f/1.8-objectieven komen dan misschien wat bescheiden over in vergelijking met waarmee Canon komt (50mm f/1.2 en 85mm f/1.2). Maar de beeldkwaliteit is volgens de testen helemaal top (en daar gaat het toch om!), en met hun prijs zijn ze een stuk bereikbaarder.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 22 dec 2020 19:45

Zojuist een video bekeken, een review van de Canon EOS R6 en de Nikon Z6 II. Goede video, met diepgang. Ik wil hem nog wel eens een keer bekijken.
Canon R6 Vs Nikon Z6 II - The One I’m Keeping (20:35)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jan 2021 21:38

Zó, dat is ook wel indrukwekkend! :shock:
Fujifilm heeft gisteren een nieuwe fotocamera uitgebracht! De GFX 100S!

Afbeelding

Een camera met een sensor van 44 x 33 mm groot. Een resolutie van 102 MegaPixel. Kun je ongetwijfeld enórm veel detail mee vastleggen dat je alleen op het scherm zult kunnen bekijken, maar in afdrukken nooit terug ziet. :? Ik heb zelf een fotoprinter (Canon Pixma Pro-10S), maar ik kan je vertellen dat je alle details van een 24 MegaPixel-foto op een A4-afdruk beslist niet terug zult zien! Daarvoor zul je veel groter moeten printen. Dat even voor het juiste perspectief wat betreft die resoluties.

Mooie camera, zo op de foto! Wat ik jammer vind, is dat er geen batterijgrip voor is. Dat ben ik gewend om te gebruiken, en vind ik erg fijn voor als je de camera 90° gekanteld houdt.

Of deze camera duur is? Hangt er vanaf wat je als referentie neemt. € 6.000,- voor een camerabody, waarbij je dan ook nog minstens één objectief zult moeten kopen, is op zich best wel flink geld. Maar kijk je naar het sensorformaat, dan valt de prijs juist erg mee!
Tja, groter gaan dan full frame is kostbaar!

DPReview: Fujifilm GFX 100S offers 100MP in a smaller, less-expensive body
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 28 jan 2021 22:47

Kortom, leuk maar voor niemand hier interessant. ;-)

Misschien leuk om eens wat te vertellen over betaalbare camera’s voor hobbyisten ipv over the top of the bill, camera’s die niemand hier oogt ook maar gaat overwegen om te kopen :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Prisma23 » 29 jan 2021 09:58

Marnix schreef:Kortom, leuk maar voor niemand hier interessant. ;-)

Misschien leuk om eens wat te vertellen over betaalbare camera’s voor hobbyisten ipv over the top of the bill, camera’s die niemand hier oogt ook maar gaat overwegen om te kopen :-)


Precies Marnix,
Niemand boeit deze dure dingen. Ik ben al jaren tevreden met mijn X10, voor redelijke prijzen (100 - 200 euro) te koop op ebay oid.
Kan je volledig stil mee fotograferen, bv in de kerk! :lol:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2021 11:05

Hm ja ik heb een systeemcamera. Maar maak verreweg de meeste foto’s met mijn telefoon :-) levert soms best leuke plaatjes op.

Op zich snap ik de keuze voor spiegelreflex wel. Maar camera’s van duizenden euro’s en dan moet je nog lenzen kopen) is alleen leuk voor de fotograferende elite die zoveel geld hebben dat ze niet weten wat ze ermee moeten doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jan 2021 20:02

Marnix schreef:Kortom, leuk maar voor niemand hier interessant. ;-)

Misschien leuk om eens wat te vertellen over betaalbare camera’s voor hobbyisten ipv over the top of the bill, camera’s die niemand hier oogt ook maar gaat overwegen om te kopen :)

Prisma23 schreef:Precies Marnix,
Niemand boeit deze dure dingen. :lol:

Jullie klinken nou bepaald niet als liefhebbers! Meer als: "Als dat kreng maar fotografeert!" "En hij mag niet veel kosten!" :x ( :lol: )
Ik ben ook niet direct een grote aankoop als deze van plan, maar hij bezorgt me wel kriebels in mijn buik! Ik word hier best wel hebberig van!
Het is me nogal wat: een fotocamera met een sensor van 44 x 33mm. Dat noemen ze ook wel: middenformaat. Al is dit dan wel een kleiner 'middenformaat' dan in de filmdagen. Toen begon dat pas bij 60 x 45mm. Maar toch... En dat in een behuizing met de afmetingen van een kleinbeeldcamera (full frame). Dat is wel redelijk incognito.

Een autoliefhebber zal ook watertanden van een supersportwagen. Dat ondanks de onbereikbare prijs. (Alleen als je slim bent en veel wilt sparen, dan is er wellicht tweedehands nog wel wat mogelijk.) Vergeleken daarmee is dit veel bereikbaarder. Maar ja, dan moet je wel een liefhebber zijn.
Ik sta hier dus erg anders in.

Verder is 'betaalbaar' natuurlijk een erg relatief begrip.

Marnix schreef:Op zich snap ik de keuze voor spiegelreflex wel. Maar camera’s van duizenden euro’s (en dan moet je nog lenzen kopen) is alleen leuk voor de fotograferende elite die zoveel geld hebben dat ze niet weten wat ze ermee moeten doen.

Ik kan mij best voorstellen dat er gepassioneerde hobbyisten zijn, die bereid zijn dit aan te schaffen. In hoeverre die op dit forum zijn, weet ik niet. Maar ik weet vrijwel zeker dat ze bestaan.

Overigens is die Fujifilm GFX 100S geen spiegelreflexcamera, maar een spiegelloze camera.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten