Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Ravo540 » 13 feb 2018 19:00

Als ik een spiegelreflexcamera ging kopen zou ik eerder voor een Nikon of Canon kiezen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2018 21:59

Katlheen schreef:Vanmiddag even een 35-70 mm lens gescoord bij de kringloop. Slechts 25 euro :mrgreen:

Tsjonge! Dat is wel heel goedkoop!
Welk merk?

Ik heb ook nog altijd een 35-70mm in mijn bezit. Om precies te zijn de AF Nikkor 35-70mm f/2.8D. Als die het is, zijn ze redelijk gek als ze er slechts € 25,- voor vragen, tenzij er wat mee is. Maar ik denk eerder dat het een ander objectief zal zijn.
Ik kwam er net nog even een tegen op marktplaats. Verder kwam ik er nog een leuk artikel over tegen.
Die heb ik in 2000 gekocht, samen met de Nikon F100. Eind 2008 kocht ik de Nikon D700, met de AF-S Nikkor 24-70mm f/2.8G ED. Die leek me toch een stuk praktischer met aanzienlijk meer groothoek. Dat is 'ie ook, maar hij is ook wel wat groter en zwaarder.

Overigens bedenk ik nu dat ik een ander sensorformaat heb dan jij, zodat de beeldhoek met hetzelfde aantal millimeters toch anders uitvalt. Met een bepaald aantal millimeters kijkt mijn camera wat breder dan met jouw camera. Mijn camera heeft namelijk een grotere sensor (FX-formaat).
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 14 feb 2018 11:20

Volgens mij is het de goedkope variant. Maar hoe dan ook, voor 25 euro een leuk lensje erbij :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 14 feb 2018 16:40

Overigens zag ik een redelijk nieuwe lens van Tamron: 18-400mm. Best interessant als allround lens.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 14 feb 2018 18:13

Een foto is geen schilderij en ik heb er ook moeite mee om het als kunst te zien. De scherpte van de foto is alleen interessant voor fotografen.

Ik heb zelf een Canon spiegelreflex camera, die werkt prima.

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Ravo540 » 16 feb 2018 19:35

Leuk. :D

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2018 21:37

Katlheen schreef:Overigens zag ik een redelijk nieuwe lens van Tamron: 18-400mm. Best interessant als allround lens.

Dat soort objectieven - de categorie superzooms - hebben mijn aandacht niet zo. Ik voel mij er niet toe aangetrokken. Dat is omdat een dergelijk enorm zoombereik nogal wat compromissen vereist in het optische ontwerp. Zo'n bereik verdeeld over meerdere objectieven is kwalitatief beter en meer aan te raden. Een dergelijk bereik zou ik onderverdelen in een standaardzoom (bijv. 17-55mm) en twee telezooms, om eens een gooi te doen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2018 21:39

mohamed schreef:Een foto is geen schilderij en ik heb er ook moeite mee om het als kunst te zien. De scherpte van de foto is alleen interessant voor fotografen.

Ik heb zelf een Canon spiegelreflex camera, die werkt prima.

Een echt pakkende foto maken kan anders een hele kunst zijn! Die kunst beheerst niet iedereen.

In de schilderkunst zijn er bepaalde 'regels' voor hoe je iets plaatst, waar in het beeld. Ik denk bijvoorbeeld aan de sterke punten in het beeld. Zulke 'regels' zijn er voor de fotografie ook.
Ik plaats regels maar tussen aanhalingstekens, aangezien het ook weer geen dwingende regel is. Want met kunst gaat het ook om creativiteit, en dan kan het soms ook juist mooi zijn om iets heel ongewoons te doen, en van zo'n 'regel' af te wijken. Dus die 'regels' zijn geen strakke wetten, maar meer aanwijzingen voor hoe je een pakkender beeld kunt maken, een soort hulp.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 16 feb 2018 22:06

Dat klopt inderdaad, met zoom objectieven heb je nu eenmaal dat je concessies moet doen op de kwaliteit. Ik ga me eens verdiepen in de reviews om gewoon eens te kijken of het goed genoeg is voor een allround lens. Toegegeven, voor andere "afstanden" en onderwerpen gebruik ik liever andere objectieven. (zoals de 35mm 1.8)

@Boekenlezer: waar schiet jij je platen mee? En is een prime met bijvoorbeeld 1.4 of 1.2 nog werkbaar?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 16 feb 2018 22:38

Katlheen schreef:@Boekenlezer: waar schiet jij je platen mee? En is een prime met bijvoorbeeld 1.4 of 1.2 nog werkbaar?

Qua objectieven ben ik inmiddels behoorlijk rijkelijk voorzien. Ik ben begonnen met zoomobjectieven, maar daarnaast is in de loop van de tijd een reeks van vaste brandpunten ontstaan. Sinds september 2015 kan ik spreken van een tamelijk complete reeks vaste brandpunten, en die heb ik vooral in 2017 nog wat verder aangevuld.
Het werken met vaste brandpuntafstanden vind ik het mooist. Maar zoomobjectieven zijn op bepaalde momenten toch wel erg handig vanwege de flexibele beeldhoek. Dus beiden kan ik gebruiken.
Ik voel een voorkeur voor een diafragma van f/2. Dat geeft naar mijn smaak een mooi beeld. Dat kan alleen met de vaste brandpunten.

Of f/1.4 nog werkbaar is? Ja, ik vind van wel. Het verschilt namelijk sterk in welke situatie. Dat hangt af van brandpuntafstand en scherpstelafstand. In sommige situaties kan het een hele kunst zijn om de scherptediepte groot genoeg te krijgen, in andere situaties kan het diafragma zowat niet groot genoeg zijn voor genoeg onscherpte in de foto.
Met f/1.2 heb ik geen ervaring.
Een nadeel van die maximale lensopening is dat de optische prestaties dan niet optimaal zijn. Mijn fotobewerkingsprogramma kan dat corrigeren, zoals bijvoorbeeld de mate van vignettering (donkerdere hoeken dan het midden) waar je bij die diafragma's last van kan hebben. (Het kan echter ook een mooi creatief effect zijn, dat verschilt ook weer per situatie.)

Qua objectieven heb ik een dure smaak. Objectieven die tot f/1.4 open kunnen zijn behoorlijk prijzig. Mijn zoomobjectieven gaan tot f/2.8. Ofwel: de professionele objectieven. Dat heeft financiële consequenties waarvan ik me goed kan voorstellen dat menigeen daar geen zin in heeft. Het is dan wel weer zo dat je zo'n reeks in de loop van de tijd kan opbouwen. Het is niet een auto van bijvoorbeeld € 50.000,- die je in één keer moet betalen.
Objectieven die niet tot f/1.4 maar tot f/1.8 open gaan kosten ongeveer een derde van zo'n dure f/1.4. (Voorbeeld: een 85mm f/1.8 voor € 515,- en een 85mm f/1.4 voor € 1589,-.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 17 feb 2018 10:39

Ik zal vandaag weer eens bij de kringloop binnenstappen, wie weet hebben ze nog wat liggen :mrgreen:

Vast brandpunt is idd te verkiezen, maar een allround telezoom is nu eenmaal wat praktischer. Zeker als ook mijn vrouw met de camera platen gaat schieten. Tot f1.8 zijn de prijzen wel te overzien, daarna gaat het exponentieel omhoog :cry: Heb je enige ervaring met tweedehands lenzen kopen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2018 11:38

Katlheen schreef:Ik zal vandaag weer eens bij de kringloop binnenstappen, wie weet hebben ze nog wat liggen :mrgreen:

Vast brandpunt is idd te verkiezen, maar een allround telezoom is nu eenmaal wat praktischer. Zeker als ook mijn vrouw met de camera platen gaat schieten. Tot f1.8 zijn de prijzen wel te overzien, daarna gaat het exponentieel omhoog :cry: Heb je enige ervaring met tweedehands lenzen kopen?

Objectieven heb ik nog nooit tweedehands gekocht. Wat ik nieuw kan betalen koop ik nieuw. Dus nee, geen ervaring met tweedehands objectieven kopen.

Wat zoomobjectieven betreft werk ik met drie objectieven:
  • een groothoekzoom (17-35mm f/2.8)
  • een standaardzoom (24-70mm f/2.8)
  • een telezoom (80-200mm f/2.8 of 70-200 f/4)
Daarmee heb ik wel de voordelen van flexibiliteit, maar niet de nadelen van een superzoomobjectief.
De getallen (mm) voor de drie betreffende categorieën zullen voor jouw camera wat anders uitvallen, vanwege het andere sensorformaat. Een 17-55mm of een 18-55mm is op een DX-camera zoals de D7100 een standaardzoomobjectief, terwijl een groothoekobjectief dan bijvoorbeeld een 10-24mm is. En een 55-300mm is dan een objectief met een flink telebereik. (300mm op DX-formaat, dan kijk je ver! Dat is nog net even verder dan mijn 300mm met 1,4x teleconverter [dat is bij elkaar 420mm] op mijn D750!)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor mohamed » 17 feb 2018 21:19

Boekenlezer schreef:Een echt pakkende foto maken kan anders een hele kunst zijn! Die kunst beheerst niet iedereen.

In de schilderkunst zijn er bepaalde 'regels' voor hoe je iets plaatst, waar in het beeld. Ik denk bijvoorbeeld aan de sterke punten in het beeld. Zulke 'regels' zijn er voor de fotografie ook.
Ik plaats regels maar tussen aanhalingstekens, aangezien het ook weer geen dwingende regel is. Want met kunst gaat het ook om creativiteit, en dan kan het soms ook juist mooi zijn om iets heel ongewoons te doen, en van zo'n 'regel' af te wijken. Dus die 'regels' zijn geen strakke wetten, maar meer aanwijzingen voor hoe je een pakkender beeld kunt maken, een soort hulp.

Het is zeker een kunst om een mooie foto te maken, maar een foto is geen kunstwerk! Immers, we hoeven alleen maar op het knopje te drukken, dat zag ik Rembrandt nog niet doen!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 18 feb 2018 10:09

Klopt, maar een mooie foto is meer dan alleen een knopje indrukken. Het is niet alleen kunst als je kunt schilderen als een Rembrandt (ik doe het hem zeker niet na).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 18 feb 2018 10:41

Gisteren naar het spoorwegmuseum geweest met de OCC.
Vandaag even het resultaat bekijken op het grote scherm en zien of er nog wat van te maken is.

Hebben jullie ook dat na het maken van foto's je een paar dagen wacht totdat je de moed bijeengeraapt hebt om te kijken of je er wat van gebakken hebt?


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten