Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 19 feb 2018 10:17

Ja, soms wil ik het resultaat gelijk zien, maar meestal is het pas later dat ik de foto's terugkijk op een groot scherm. Dan hoop ik maar dat het gelukt is, zeker als je een paar van die "wow" foto's hebt. Van die foto's waar je gelukkig van wordt. En dan op het grote scherm denkt: "Aaarghhh, toch niet helemaal goed gegaan met de scherpstelling".....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Ravo540 » 20 feb 2018 19:14

Ik heb een compactcamera van Samsung.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2018 19:21

Yoshi schreef:Gisteren naar het spoorwegmuseum geweest met de OCC.
Vandaag even het resultaat bekijken op het grote scherm en zien of er nog wat van te maken is.

Hebben jullie ook dat na het maken van foto's je een paar dagen wacht totdat je de moed bijeengeraapt hebt om te kijken of je er wat van gebakken hebt?

Nee, meestal wil ik gauw toe naar de volgende stap: het selecteren en nabewerken van de foto's. Pas daarna is er een echt eindresultaat.
Dat nabewerken is niet heel ingrijpend. Gewoon wat perfectioneren op de computer, daar komt het op neer. En dat betreft dan vaak de belichting, soms de kleurtemperatuur, de uitsnede verander ik ook nogal eens een klein beetje, etc.
Zolang ik de foto's niet geselecteerd en bewerkt heb, heb ik het gevoel dat het niet klaar is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2018 11:05

Vraagje: Als je een goede maar niet te grote camera wil die maximimaal 500 euro mag kosten, wat zouden jullie dan adviseren? Systeemcamera of een eenvoudige spiegelreflex? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zou je voor merk / type aanraden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 27 feb 2018 12:34

Wil je nieuw of 2e hands? Voor 500 euro is er vast wel eea te koop. Maar een leuke camera is toch afhankelijk van de lens. En dat maakt een en ander prijzig, de vraag is dan hoe ver je komt met 500 euro als je voor nieuw gaat. (jammer, heb vorige maand mijn D5100 verkocht voor iets meer dan 200 euro, dat was anders een leuke optie voor je geweest).
Ik ken alleen Nikon DSLR. De 5 serie is goed en niet te groot qua formaat en daarmee kan je flink uit de voeten. Dan zou je 2e hands best een leuke set kunnen scoren.

EDIT: bij Kamera Express kan je 2e hands camera's kopen. Deze zijn nagekeken en komen met garantie. Er staat in de omschrijving dan ook de staat van de de camera. Sommige hebben duidelijk gebruikerssporen, anderen zijn als nieuw. Je zou daar een kijkje kunnen nemen. Ik heb zelf prima ervaringen met die winkel.
En verder denk ik dat Boekenlezer nog wel met een episteltje gaat komen inzake deze vraag. :mrgreen:

Vraag: wat wil je fotograferen?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 28 feb 2018 10:20

Momenteel maken we alle foto's met telefoon wat best prima is, zolang het licht is en je niet in hoeft te zoomen. Voor vergrotingen en zo is een iets betere camera toch wel fijn. Daarnaast wil mijn vrouw een fotografiecursus gaan volgen.

In eerste instantie gebruiken we denk ik gewoon de standaard bijgeleverde lens en geen verschillende lenzen, als de hobby ooit genoeg doorslaat komt dat misschien nog wel een keer. Maar het hoeft ook weer niet teveel te kosten, als je duizenden euro's moet neerleggen om mooiere foto's te maken vind ik dat de moeite niet waard :)

Anyhow, daarom zijn we op zoek naar een spiegelreflex of systeemcamera. Laatste heeft momenteel vanwege het formaat denk ik mijn voorkeur. Hij mag niet te groot zijn, ik heb geen zin om de hele dag met een enorm ding om mijn nek te lopen, dat zou er juist voor zorgen dat ik hem snel thuis zou laten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 05 mar 2018 15:46

Marnix schreef:Vraagje: Als je een goede maar niet te grote camera wil die maximimaal 500 euro mag kosten, wat zouden jullie dan adviseren? Systeemcamera of een eenvoudige spiegelreflex? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zou je voor merk / type aanraden?

Voor 500 euro. Dat wordt dan een instappertje als het nieuw moet zijn, of tweedehands.
Ik neem aan dat die 500 euro inclusief objectief is?
Op de website van een verkoper vind je de antwoorden.
Spiegelreflexcamera's tot € 500,-
Systeemcamera's tot € 500,-

Adviezen geven over welk merk/type vind ik lastig, aangezien ik niet in deze klasse winkel. Wel is er op internet veel informatie te vinden. Zoals bijvoorbeeld deze reviews:
Canon EOS 1300D
Nikon D3400
Canon EOS M3
Fujifilm X-A3
Sony a5100
Welk merk aan te raden is, wordt bij spiegelreflex- en systeemcamera's ook beïnvloed door je wensen in de toekomst. Zo bieden Canon en Nikon voor hun spiegelreflexcamera's erg veel objectieven. Op dat gebied biedt Fujifilm ook veel moois voor hun systeemcamera's, alleen niet echt in de goedkope klasse. Verder zijn er nog meer dingen te koop, zoals bijvoorbeeld een losse opzetflitser.

Ik denk dat je in geen geval het risico loopt om met een enorm ding om je nek te lopen, want wat groot is, is vaak ook duur. En wat groot gevonden wordt verschilt ook per persoon.
Een spiegelreflexcamera heeft in ieder geval een wat grotere en iets zwaardere body dan een systeemcamera. En dat verschil zal in dit geval ook merkbaar zijn, aangezien het standaard bijgeleverde objectief ook niet groot en zwaar is. Een ander verschil is dat een systeemcamera meer stroom verbruikt door de andere wijze van licht doorlaten. Een spiegel gebruikt geen stroom voor het beeld in de zoeker, maar de elektronische omzettingen in een systeemcamera natuurlijk wel. Dat kan betekenen dat je de batterij van de systeemcamera vaker op zult moeten laden. Door de zoeker van een spiegelreflexcamera kan je ook kijken als hij uit staat, maar bij een sysmteemcamera gaat dat niet. Overigens... ik ontdek nu dat de goedkope systeemcamera's helemaal geen zoeker hebben, maar dat je je moet redden met het display! Behalve dan wellicht een los te kopen opzetzoeker.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Ravo540
Verkenner
Verkenner
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 feb 2018 19:41

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Ravo540 » 07 mar 2018 19:33

Leuk. :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2018 00:06

Boekenlezer schreef:Voor 500 euro. Dat wordt dan een instappertje als het nieuw moet zijn, of tweedehands.
Ik neem aan dat die 500 euro inclusief objectief is?
Op de website van een verkoper vind je de antwoorden.
Spiegelreflexcamera's tot € 500,-
Systeemcamera's tot € 500,-

Adviezen geven over welk merk/type vind ik lastig, aangezien ik niet in deze klasse winkel. Wel is er op internet veel informatie te vinden. Zoals bijvoorbeeld deze reviews:
Canon EOS 1300D
Nikon D3400
Canon EOS M3
Fujifilm X-A3
Sony a5100
Welk merk aan te raden is, wordt bij spiegelreflex- en systeemcamera's ook beïnvloed door je wensen in de toekomst. Zo bieden Canon en Nikon voor hun spiegelreflexcamera's erg veel objectieven. Op dat gebied biedt Fujifilm ook veel moois voor hun systeemcamera's, alleen niet echt in de goedkope klasse. Verder zijn er nog meer dingen te koop, zoals bijvoorbeeld een losse opzetflitser.

Ik denk dat je in geen geval het risico loopt om met een enorm ding om je nek te lopen, want wat groot is, is vaak ook duur. En wat groot gevonden wordt verschilt ook per persoon.
Een spiegelreflexcamera heeft in ieder geval een wat grotere en iets zwaardere body dan een systeemcamera. En dat verschil zal in dit geval ook merkbaar zijn, aangezien het standaard bijgeleverde objectief ook niet groot en zwaar is. Een ander verschil is dat een systeemcamera meer stroom verbruikt door de andere wijze van licht doorlaten. Een spiegel gebruikt geen stroom voor het beeld in de zoeker, maar de elektronische omzettingen in een systeemcamera natuurlijk wel. Dat kan betekenen dat je de batterij van de systeemcamera vaker op zult moeten laden. Door de zoeker van een spiegelreflexcamera kan je ook kijken als hij uit staat, maar bij een sysmteemcamera gaat dat niet. Overigens... ik ontdek nu dat de goedkope systeemcamera's helemaal geen zoeker hebben, maar dat je je moet redden met het display! Behalve dan wellicht een los te kopen opzetzoeker.


Bedankt voor de reactie. Aangezien we niet van plan zijn veel geld aan een camera uit te geven zal het wel rond de 500 euro all in zijn. Spiegelreflex is toch beduidend groter en zwaarder dan een systeemcamera en dat is een flinke drempel om hem vaker mee te nemen dus ik denk dat het een Systeemcamera wordt. Instapmodel want als ik voor het geld van een camera een maand op vakantie kan maak ik liever iets mindere foto’s op een mooie vakantoe dan dat ik voor dat geld een camera koop en vervolgens geen geld meer heb voor een verre vakantie ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Yoshi

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Yoshi » 08 mar 2018 07:47

Als je waarde hecht aan compactheid van zowel body als objectieven dan kan je haast niet om MFT (Olympus en Panasonic) heen. Als ik jou was zou ik kijken of een E-M10 Mark II niet ergens voor een zacht prijsje te vinden is aangezien de opvolger is uitgekomen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2018 20:25

Yoshi schreef:Als je waarde hecht aan compactheid van zowel body als objectieven dan kan je haast niet om MFT (Olympus en Panasonic) heen. Als ik jou was zou ik kijken of een E-M10 Mark II niet ergens voor een zacht prijsje te vinden is aangezien de opvolger is uitgekomen.

Dan kom je uit bij zoiets als dit: Olympus E-M10 Mark II systeemcamera Zwart + 14-42mm EZ voor € 550,-.
De zilverkleurige is er ook, maar daar vragen ze € 600,- voor, terwijl die als losse body € 42,- goedkoper is dan de zwarte! :?
Maar goed, misschien is dat bij een andere verkoper anders.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2018 13:36

Nou ja de 500 euro is ook niet "hard" maar een richtprijs.

Overweeg ook wel sterk de Panasonic Lumix GX800 of 850, die komt ook erg goed uit testen en reviews en is een van de meest compacte systeemcamera's die er is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mar 2018 17:54

Van de Olympus en de Panasonic ben ik niet zo op de hoogte. Dat is omdat mijn aandacht uitgaat naar een camera met een zo groot mogelijke sensor. Het liefst full frame, maar daar hoef je voor € 500,- zeer waarschijnlijk niet aan te denken, sowieso niet nieuw. APS-C is dan wel haalbaar.
Bij mijn voorkeur draait het minder om zo klein/licht mogelijk, en meer om zo hoog mogelijke beeldkwaliteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat een camera met een wat kleinere sensor slecht is. Maar het heeft invloed op mijn kennis van de apparatuur. Er is ontzettend veel apparatuur, en van alles het naadje van de kous weten is nogal wat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mar 2018 18:20

Afbeelding

Wat systeemcamera's betreft, vind ik de Sony α7 III wel een mooi ding! Flink verbeterd ten opzichte van versie II.
Maar dat is geen ding wat je er even voor de gein bij koopt. Daar kom ik snel achter als ik ga rekenen. De α7 II was voor € 1.630,- te krijgen, maar voor de α7 III vragen ze € 2.300,-. En dan heb je nog geen enkel objectief. Ik zat gisteren even te rekenen waar je op uit komt als je de drie f/2.8-zooms erbij neemt, maar dat gaf een totaal van € 10.150,-! :shock: En dan moet ik nog aan de berekening beginnen van vaste-brandpunt-objectieven. :-k Dan kom je er snel achter dat een full frame camera met een complete verzameling objectieven een erg dure hobby is!
En dan is er ook nog het gerucht dat Nikon ook met een full frame systeemcamera gaat komen in een jaar. (Ik kwam er vandaag nog wat over tegen, zie hier.)

Ik red me wel met mijn Nikon D750 met objectieven. Daar heb ik ook al zat in geïnvesteerd. Op een gegeven moment is het wel eens leuk geweest. De financiën kunnen niet altijd om fotografie blijven draaien.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2018 22:09

Precies, het moet wel een beetje leuk blijven. Nogmaals, ik heb totaal niet de behoefte om duizenden euro’s aan camera’s / objectieven etc uit te geven. Het gaat maar om foto’s ;) bij jou ligt de bovengrens een stuk hoger. ;)

Het is de GX800 geworden met standaard lens (10/32) Ik zie wel of we daar ooit nog een bij willen kopen, dat kan altijd.

O ja en voor oranjebruine gekozen omdat bijna alle camera’s zo saai zilver of zwart zijn... zelfde als met auto’s, daar hebben we een felgroene als tegengeluid ;-)

Afbeelding
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten