Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 28 mar 2017 11:49

Katlheen schreef:Ik heb zelf een Sigma 18-200 objectief. Ik ben er erg tevreden over en het was zeker geen miskoop. Maar goed, het bedrag was ook niet zo schokkend. Als je 1500 euro gaat uitgeven aan een objectief snap ik dat je wat kritischer bent en liever op safe gaat. Maar het is zeker geen slecht objectief. (of mijn ogen bedriegen me).

Een punt van risico is het functioneren van de autofocus. Camerafabrikanten weten hoe ze hun objectieven op de bodies moeten afstemmen. Die informatie krijgen vreemde merken als Sigma en Tamron niet van Canon, Nikon, etc. Dus moeten ze dat allemaal zelf uitzoeken door middel van backwards engineering. En dat kan problemen geven bij een nieuwe camerabody of een firmware update.
Zolang je alles bij dezelfde camerabody houdt en geen firmware updates uitvoert zal het allemaal wel goed blijven gaan.

Qua optische prestaties geloof ik niet dat objectieven van Sigma en Tamron onderdoen voor Canon, Nikon, etc. Zeker niet als je het over de Art-reeks van Sigma hebt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jul 2017 11:14

Het laatste bericht in deze draad is van dinsdag 28 maart van dit jaar, en het laatste nieuws is van dinsdag 21 februari jl. In de tussentijd is er weer genoeg nieuws aangekondigd.


Carl Zeiss Batis 135mm f/2.8
woensdag 5 april 2017
Afbeelding
Een nieuwe toevoeging voor de Sony α7-reeks, en de α9 mogen we inmiddels ook noemen. Daarmee is deze de vierde toevoeging aan de Batisreeks van Carl Zeiss. Er is al de 18mm f/2.8, de 25mm f/2 en de 85mm f/1.8. Goede, stevige objectieven, met ook een stevige prijs. Deze Batis 135mm f/2.8 is met € 2.000,- stevig aan de prijs! Bij concurrenten als Canon en Nikon heb je zo'n objectief voor minder geld, en dan ook nog een stop lichtsterker!

Links:


Nikon D7500
woensdag 12 april 2017
Afbeelding
Een nieuwe versie van Nikons D7xxx-reeks. Ik moest er wel even aan wennen. Dit lijkt een beetje een gestripte D500 voor minder geld. De D7200 vond ik altijd een erg mooi model. Die is nog steeds te koop, en kost ruim € 500,- minder. In dat geval heb je iets meer resolutie (24 MegaPixel), iets minder snelheid met continu fotograferen (6,5 beelden per seconde), wèl twee SD-kaartsloten, en hij scoort erg goed in testen. Dus ook bepaald geen verkeerde camera!
Met die snelle continu-stand heb ik vooral de ervaring dat je op die manier gigantische massa's data creëert. Het kan soms handig zijn, vooral bij erg snelle spelletjes waarbij er eigenlijk niet te timen valt. Dan is een hoge snelheid van de camera wel een voordeel.
Van het objectievenaanbod voor Nikon-DX-camera's word ik niet heel enthousiast. Er zitten een paar leuke bij, maar al die kitzoomobjectieven interesseren mij niet. Sigma maakt wel een paar verdraaid leuke objectieven voor dit soort camera's, die mij doen watertanden! In de eerste plaats vooral de Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM | Art. De Sigma 50-100mm f/1.8DC HSM | Art is ook het noemen waard.
De Nikon D7500 gaat op het moment van schrijven voor € 1.500,- over de toonbank.

De D7500 in het kort:
  • 20,9 MegaPixel resolutie
  • APS-C Sensor van 23,5x15,7 mm
  • ISO 100-51.200 gevoeligheid, met kunstmatige standen: ISO 50-1.640.000
  • Sluitertijden van 30 sec tot 1/8000 sec
  • Flitssynchronisatie 1/250 sec
  • 51 scherpstelpunten
  • 8 beelden per seconde mogelijk
  • Kantelbaar scherm van 3,2", touchscreen
  • 4K video
  • Eén SD-kaartslot (SD, SDHC, SDXC)

Links:


Fujifilm GF 23mm f/4 en GF 110mm f/2
woensdag 19 april 2017
Afbeelding
Afbeelding
Twee nieuwe objectieven erbij voor de Fujifilm GFX 50s. De 23mm komt overeen met 18mm op kleinbeeld, en de 110mm met 87mm. Ik zie de eerste te koop voor € 2.800,-. en de tweede voor € 3.000,-. Het is niet goedkoop om groter dan het kleinbeeldformaat te gaan! En dan heb je nog niet eens het èchte middenformaat van ooit, van minimaal 6 bij 4,5 cm! Je zult het moeten doen met een gecropte versie daarvan.

Links:


Sony α9
woensdag 19 april 2017
Afbeelding
Sony heeft een concurrent uitgebracht voor de Canon EOS 1D X Mark II en de Nikon D5. Nou komt er nog wel wat meer bij kijken om tegen dergelijke systemen te concureren. Zo zijn er bijvoorbeeld ook grote teleobjectieven nodig voor zo'n camera, en die heeft Sony nog niet.
De prijs van deze camera is € 5.300,-, en hij is op het moment van schrijven te koop.

Links:


Speedmaster 65mm and 85mm fast primes for Fujifilm GFX on the way
dinsdag 25 april 2017
Afbeelding
Ook leuk, een paar objectieven van Speedmaster voor de Fujifilm GFX 50s. Alleen, hoe kom je daaraan? Ik zou het niet weten.
65mm komt overeen met 51mm op kleinbeeld, en 86mm met 67mm. De 64mm is f/1.4, en de 85mm f/1.2. Dat is wel indrukwekkend!

Link:


Sony 16-35mm f/2.8 GM en 12-24mm f/4
woensdag 17 mei 2017
Afbeelding
Afbeelding
Naast de FE 24-70mm f/2.8 GM en de FE 70-200mm f/2.8 GM nu ook de FE 16-35mm f/2.8 GM. En dat is een heel waardevolle aanvulling. 16-35mm is een heel praktisch zoombereik. Zo is het trio compleet. Met € 2.700,- is hij wel pittig aan de prijs! Bij Canon koop je zo'n objectief voor € 2.214,-, of zelfs voor € 1.473,- voor de versie II. Nikon heeft er een voor € 1.800,-.
12-24mm is een heel ander zoombereik. Dan moet je nogal graag met groothoek werken. € 2.000,- kost hij. Die is dan weer wel fors goedkoper dan de EF 11-24mm f/4 van Canon, en wat duurder dan de AF-S 14-24mm f/2.8G van Nikon.
Het leuke van deze objectieven is, dat ze niet zo heel zwaar zijn. Resp. 680 en 565 gram.

Links:


Een converter om kleinbeeldobjectieven op een Fujifilm GFX 50s te gebruiken
woensdag 24 april 2017
Afbeelding
Huh, past dat, kleinbeeldobjectieven op een camera met een crop-middenformaatsensor? Maar wel een leuk nieuwtje.
Magic Format Converter lets you use DSLR-lenses on the Fuji GFX 50S


Nikon AF-S 28mm f/1.4E ED, AF-S Fisheye 8-15mm f/3.5-4.5E ED Fisheye
woensdag 31 mei 2017
Afbeelding
Op 31 mei jl. kondigde Nikon drie objectieven aan, waarvan het wel duidelijk is welke de interessantste is: de AF-S 28mm f/1.4E ED. Eigenlijk heb ik dit objectief helemaal niet nodig, aangezien je met een 24mm f/1.4 en een 35mm f/1.4 goed uit de voeten kunt. Maar hij is o zo mooi! Dat gaat onvermijdelijk toch wel een beetje kriebelen.
Ik had het niet meer verwacht, dat er nog eens een heel echte opvolger van de AF 28mm f/1.4D zou komen. Als je tegenwoordig een echte 28mm f/1.4 zou willen hebben, dan ben je toch wel aangewezen op de Carl Zeiss Otus 28mm f/1.4, die voor € 4.570,- over de toonbank gaat, of anders een tweedehands AF Nikkor 28mm f/1.4D, die waarschijnlijk amper te vinden is en dan voor een enorm bedrag. Maar Nikon verrast ons dus met deze nieuwe AF-S 28mm f/1.4E ED. Voor € 2.470,- weliswaar niet goedkoop, maar het is wel even € 2.100,- minder dan voor die Carl Zeiss die geen autofocus heeft! Hoe ze qua optische prestaties zich verhouden weet ik niet, maar ik denk dat die Nikon toch ook wel heel erg goed is.
Ik had totaal niet verwacht dat Nikon hiermee nog zou komen, en had al helemaal de AF-S 28mm f/1.8G in de planning staan, waar ik objectief gezien ook ruim voldoende aan zou hebben. Maar ja, die nieuwe is toch wel èrg mooi! :yum:

Afbeelding
Een nieuwe fisheye. Een zoomfisheye. Mijn gedachten gingen er niet over, maar wel logisch dat ze hem uitbrengen, aangezien Canon er ook een heeft. Ik heb de AF 16mm f/2.8D Fisheye, die volgens Jared Polin qua scherpte zwaar onder de maat is voor de digitale camera's.
Tja, hoeveel gebruik je zo'n objectief nou? Zelden. Soms is het erg leuk. Met deze heb je een circulaire en een fullframe fisheye in een. Eerst dacht ik nog misschien eens een afzonderlijke circulaire fisheye erbij te kopen (zoals deze), maar dat is nu eigenlijk onnodig.
Deze nieuwe fisheye kost € 1.540,-.

En dan is er nog de AF-P 10-20mm f/4.5-5.6G VR die ze uitgebracht hebben. Die boeit mij verder niet.

Links:


Canon EOS 6D Marik II
donderdag 29 juni 2017
Afbeelding
De opvolger van de Canon EOS 6D. Dat was wel te verwachten, aangezien de EOS 6D al lang verkocht wordt. Die was op 17 september 2012 aangekondigd.
Lijkt me een leuke camera. Deze zou mijn keuze wel zijn, als het een Canon moest zijn. De EOS 5D Mark IV is wel erg duur. Hij wordt er in video's op YouTube erg om bekritiseerd dat hij geen 4K video heeft (behalve dan in Time-lapse-stand, geen idee wat dat is), maar mij boeit dat niet echt. Video gebruik ik maar heel zelden. Ik denk er eigenlijk nooit aan. Met een fotocamera fotografeer ik nu eenmaal.
De EOS 6D Mark II in het kort:
  • 26,2 MegaPixel resolutie
  • Kleinbeeldsensor van 35,9x24,0 mm
  • ISO 100-40.000 gevoeligheid, met kunstmatige standen: ISO 50-102.400
  • Sluitertijden van 30 sec tot 1/4000 sec
  • Flitssynchronisatie 1/180 sec
  • 45 scherpstelpunten
  • Dual Pixel AF
  • 8 beelden per seconde mogelijk
  • Kantelbaar scherm van 3,0", touchscreen
  • Video: 1920 x 1080
  • Eén SD-kaartslot (SD, SDHC, SDXC)

Links:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 04 jul 2017 16:24

Een D7000 serie, zou dat een leuke upgrade zijn vanaf een D5100? En zo ja, welke dan?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jul 2017 18:39

Katlheen schreef:Een D7000 serie, zou dat een leuke upgrade zijn vanaf een D5100? En zo ja, welke dan?

Ik denk van wel. Ik heb zelf geen ervaring met de Nikon D5100, maar een verschil is dat er op de D5100 één instelwiel op de camera zit (nl. de achterste), en op de Nikon D7x00 twee (voor en achter). Dat biedt meer mogelijkheden tot directe controle over handmatige instellingen. Ik gebruik mijn camera bijna altijd in een stand, waarbij ik twee van de drie variabelen voor de belichting (sluitertijd, diafragma, ISO-gevoeligheid) handmatig kan aanpassen. Heel vaak sluitertijd en diafragma handmatig (M-stand), terwijl de ISO-gevoeligheid dan op automatisch staat. Dat kan eigenlijk alleen met die twee instelwielen. Met slechts één instelwiel zal dat wel erg lastig en omslachtig worden. Ik zou die twee instelwielen dus niet willen missen.
Anders gezegd: de D7x00 biedt een handigere bediening voor als je zelf meer de controle over wilt nemen van de camera. (Logisch, want dat willen mensen met een wat duurdere camera meestal ook.) De D5x00- en de D3x00-modellen zijn daar minder op ingesteld.

Een ander voordeel van de D7x00-serie is een grotere compatibiliteit met objectieven. Voor een D5100 moet het een AF-S-objectief zijn (AF-P zal ook wel kunnen) met ingebouwde scherpstelmotor, terwijl bij een D7x00-camera de autofocus ook werkt op AF-objectieven zonder ingebouwde scherpstelmotor. In de D7x00-camera zit namelijk zo'n motor. Voor mij speelt dat een rol, omdat ik van die AF-objectieven heb.

Welke van de D7x00-reeks?
Ik kan drie modellen vinden die er momenteel van verkocht worden: de D7100, de D7200 en de D7500.
  • De D7100 is de oudste van de drie, en daarom ook het goedkoopste. Is niet meer bij alle verkopers verkrijgbaar, dus deze is eruit aan het raken. Ik zie hem te koop staan bij Kamera Express en Foto Konijnenberg. Bij de eerste voor € 800,-, bij de tweede voor € 770,- nieuw.
  • De D7200 lijkt enorm veel op de D7100, is uiterlijk nauwelijks te onderscheiden. Presteert wat beter bij hoge gevoeligheden (minder ruis in de foto's), en heeft ingebouwde wifi. Verder weet ik zo geen verschillen te noemen. Nieuw kost bij € 930,-.
  • De D7500 is het nieuwste model, en daarom nog erg duur. € 1.500,- kost hij. Overigens is dat ook een aardige stap omhoog van wat de D7200 aanvankelijk kostte (€ 1.200,-). Dus waarschijnlijk krijg je een D7x00-camera nooit meer voor een prijs waarvoor je nu een D7100 of D7200 kan kopen, als de D7200 eenmaal uitverkocht is!
    Dingen waarmee de D7500 in het voordeel is: autofocus fine-tune, sneller schieten in de continu-stand, 4K video, Snapbridge, kantelbaar touchscreen.
    Dingen waarin de D7500 in het nadeel is: iets minder resolutie (20 MegaPixel in plaats van 24 MegaPixel), geen tweede geheugenkaartslot meer (dus geen backup-mogelijkheid in de camera), wat minder opnamen op een batterijlading, iets minder compatibiliteit met oudere objectieven (niet meer met AI-objectieven).
Zelf denk ik dat ik heel erg tevreden zou zijn met de D7200, en dat ik het liefst die zou kiezen. Minder ruis bij hogere gevoeligheden vind ik belangrijk. Ik fotografeer nogal eens bij weinig licht. 4K-video en meer beelden per seconde (D7500) vind ik minder interessant. En die 24 MegaPixel is mooi meegenomen, evenals die € 570,- die je in je zak houdt!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 04 jul 2017 20:57

Dank voor het uitzoekwerk Boekenlezer! Ik zat zelf ook al richting de 7200 te denken omdat ik de 7500 nog veel te duur vind en ook de extra features vind ik niet echt belangrijk zoals het filmen in 4K. De 7100 is een verouderd exemplaar aan het worden, dus lijkt me de 7200 er netjes tussenin zitten. En het prijsverschil is ook niet mals.

Maar als ik het goed begrijp kan ik mijn huidige objectieven dan wel blijven gebruiken?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jul 2017 17:24

Katlheen schreef:Dank voor het uitzoekwerk Boekenlezer! Ik zat zelf ook al richting de 7200 te denken omdat ik de 7500 nog veel te duur vind en ook de extra features vind ik niet echt belangrijk zoals het filmen in 4K. De 7100 is een verouderd exemplaar aan het worden, dus lijkt me de 7200 er netjes tussenin zitten. En het prijsverschil is ook niet mals.

Maar als ik het goed begrijp kan ik mijn huidige objectieven dan wel blijven gebruiken?

Ja, de objectieven waarmee de D5100 overweg kan, daarmee moet de D7200 zeker overweg kunnen. Je kan er in dat opzicht alleen maar op vooruit gaan, aangezien de D7200 eventueel ook nog andere objectieven volledig kan aansturen (objectieven van voor het AF-S-tijdperk dat in 1999 begon), daar waar de D5100 dat niet kan, mocht dat nodig zijn.

Vandaag staat er toevallig een review van de D7500 op DPReview.: Review: Nikon D7500, speed and capability
Die van de D7200 laat zich overigens ook gemakkelijk vinden: Nikon D7200 Review
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 26 aug 2017 14:58

Nikon D850
Op 25 juli 2017 was het de 100-jarige verjaardag van Nikon, en er zou iets bijzonders aangekondigd worden op die dag. Ik had begrepen dat het de opvolger van de D810 zou zijn. Ik was toen op vakantie, dus ik kon thuis pas zien wat het precies zou zijn. Thuis las ik dat er slechts sprake was van de aankondiging van de ontwikkeling van een nieuwe fotocamera. Niet de D820, zoals ik verwachtte, maar de D850. Dus nog geen echte aankondiging. Maar op donderdag 24 augustus 2017 werd de D850 dan toch echt aangekondigd, met specificaties en al!

Afbeelding

Wat ik erover hoor in YouTube-video's liegt er bepaald niet om! Het komt er op neer dat het de beste fotocamera van dit moment is. Hij biedt een zeer hoge resolutie, in combinatie met een flinke snelheid.
Gegevens van deze camera:
  • 45,7 MegaPixel resolutie
  • Kleinbeeldsensor van 35,9 x 24 mm
  • ISO 64-25.600 gevoeligheid
  • Sluitertijden van 30 sec tot 1/8000 sec
  • Flitssynchronisatie 1/250 sec
  • 153 scherpstelpunten
  • 7 beelden per seconde, 9 beelden per seconde met MB-D18 grip en D5-batterij
  • Kantelbaar aanraakscherm van 3,2"
  • 4K-video
  • Twee geheugenkaartsleuven (XQD en SD)

De verkoopprijs is ook al bekend. € 3.800,-.
Met MB-D18 batterijgrip: € 4.250,-.

Nog wat links:
Nikon releases the D850 digital SLR camera
Nikon D850 offers 45.7MP BSI FX-format sensor, 7 fps bursts, 4K video
Nikon D850 First Impressions Review
Hands on: Nikon D850
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 06 feb 2018 21:45

Zo, van het weekend een nieuwe body gekocht, een D7100 van Nikon. Het verschil met de D7200 is klein, maar de euro's die er tussen zitten houd ik liever nog even in mijn zak. Morgenavond komt iemand de D5100 ophalen, die heb ik via marktplaats voor ruim 200 euro kunnen verkopen. Daarmee is een stukje financiering geregeld. Nu de nieuwe body gaan ontdekken. Ook al kunnen constateren dat deze body oude lenzen zonder AF kan aansturen. Ik had nog een oude liggen die op mijn D5100 geen AF had, en nu dus wel. Is een oude 70-300 lens.
De gebruiksaanwijzing is bijna 300 pagina's dik (is een volledig Nederlandse versie) dus het zal nog wel even duren eer ik er een foto mee heb geschoten. :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 07 feb 2018 17:40

Katlheen schreef:Zo, van het weekend een nieuwe body gekocht, een D7100 van Nikon.

Gefeliciteerd.
Katlheen schreef:De gebruiksaanwijzing is bijna 300 pagina's dik (is een volledig Nederlandse versie) dus het zal nog wel even duren eer ik er een foto mee heb geschoten. :mrgreen:

Is dat zo ingewikkeld? Als ik een nieuwe Nikon-camera heb, schiet ik meteen op de eerste dag al de eerste foto's. Het enige wat er voor zit, is het naar wens instellen van de camera. Als dat nieuwere functies betreft, die ik niet op mijn vorige camera had, heb ik daarbij misschien de handleiding even nodig.
Standaard zetten ze zo ongeveer alles op automatisch, en dat wil ik sowieso niet. En JPEG Fine is ook een standaardinstelling, terwijl ik altijd in NEF fotografeer.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 07 feb 2018 20:42

Ja ik weet het, zat ook maar te overdrijven. Heb inmiddels de eerste foto's al geschoten. Het is wel even wennen, sommige knoppen zitten helemaal anders. Verder een hoop extra functies waar ik nog wijs uit moet worden.

De koper van mijn oude camera is niet komen opdagen, die meldde zich een uur voor de afspraak vrolijk af...grrrrr ](*,)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2018 20:18

Katlheen schreef:Ja ik weet het, zat ook maar te overdrijven. Heb inmiddels de eerste foto's al geschoten. Het is wel even wennen, sommige knoppen zitten helemaal anders. Verder een hoop extra functies waar ik nog wijs uit moet worden.

De koper van mijn oude camera is niet komen opdagen, die meldde zich een uur voor de afspraak vrolijk af...grrrrr ](*,)


Ik ken een zeker altaar dat best fotogeniek is. Kun je daar een keer een foto van maken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 09 feb 2018 12:19

Hahaha, ja dat klopt. Ik kan daar wel eens wat foto's gaan schieten.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 09 feb 2018 12:28

Katlheen schreef:Ja ik weet het, zat ook maar te overdrijven. Heb inmiddels de eerste foto's al geschoten. Het is wel even wennen, sommige knoppen zitten helemaal anders. Verder een hoop extra functies waar ik nog wijs uit moet worden.

Ik ken de D3x00- en D5x00-series van Nikon niet zo goed, maar die zouden wat meer kunnen verschillen van de andere modellen, en dat kan zo'n overstap wat complexer maken. Maar verder lijken de Nikon-camera's veel op elkaar qua bediening. Mijn D750 zal waarschijnlijk erg herkenbaar voor je zijn als je de D7100 eenmaal gewend bent.

Katlheen schreef:De koper van mijn oude camera is niet komen opdagen, die meldde zich een uur voor de afspraak vrolijk af...grrrrr ](*,)

Dat is vervelend!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 09 feb 2018 12:55

De camera is inmiddels toch verkocht. Ik kan me dit weekend vermaken met de handleiding en de opties van de nieuwe body :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 10 feb 2018 16:48

Vanmiddag even een 35-70 mm lens gescoord bij de kringloop. Slechts 25 euro :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron