Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Prisma23 » 30 jan 2021 13:18

Doet mij denken aan een mopje over een fotograaf.

Een fotograaf is uitgenodigd om te komen eten. Hij laat zich eten goed smaken, en zegt: "Mevrouw ik heb heerlijk gegeten, u hebt vast hele dure pannen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2021 09:54

Boekenlezer schreef:Jullie klinken nou bepaald niet als liefhebbers! Meer als: "Als dat kreng maar fotografeert!" "En hij mag niet veel kosten!" :x ( :lol: )
Ik ben ook niet direct een grote aankoop als deze van plan, maar hij bezorgt me wel kriebels in mijn buik! Ik word hier best wel hebberig van!
Het is me nogal wat: een fotocamera met een sensor van 44 x 33mm. Dat noemen ze ook wel: middenformaat. Al is dit dan wel een kleiner 'middenformaat' dan in de filmdagen. Toen begon dat pas bij 60 x 45mm. Maar toch... En dat in een behuizing met de afmetingen van een kleinbeeldcamera (full frame). Dat is wel redelijk incognito.


Een autoliefhebber zal ook watertanden van een supersportwagen. Dat ondanks de onbereikbare prijs. (Alleen als je slim bent en veel wilt sparen, dan is er wellicht tweedehands nog wel wat mogelijk.) Vergeleken daarmee is dit veel bereikbaarder. Maar ja, dan moet je wel een liefhebber zijn.
Ik sta hier dus erg anders in.[/quote]

Je kan natuurlijk niet helemaal de hoeveelheid geld die iemand aan een camera kan / wil uitgeven maatstaf laten zijn voor in welke mate iemand liefhebber is of niet. Zoals ik al zei, als je veel teveel geld hebt en niet weet wat je ermee wil doen en van fotograferen houdt, dan snap ik best dat je zoiets koopt. Maar als je er twee objectieven bijkoopt (wat minimaal is als je zo'n dure camera koopt) ben je dus op z'n minst 10000 euro kwijt. Voor dat geld koop ik ook een betereauto of kom ik een heel eind voor een nieuwe badkamer :-) Je snapt best dat de gemiddelde Nederlanders geen 10k voor een camera gaat neerleggen :-) Maar zoals je al zegt: "ik word hier best hebberig van", misschien hou ik daarom niet zo van dit soort dingen :-)

Overigens vind ik met veel dingen in het topsegment dat je veel meer gaat betalen voor relatief weinig extra's. De gemiddelde Nederlander ziet denk ik niet zoveel verschil tussen een foto van een camera van 1000 euro of 6000, heel veel megapixels is alleen interessant als je op heel groot formaat wil afdrukken etc.


Verder is 'betaalbaar' natuurlijk een erg relatief begrip.

Ik kan mij best voorstellen dat er gepassioneerde hobbyisten zijn, die bereid zijn dit aan te schaffen. In hoeverre die op dit forum zijn, weet ik niet. Maar ik weet vrijwel zeker dat ze bestaan.

Overigens is die Fujifilm GFX 100S geen spiegelreflexcamera, maar een spiegelloze camera.


Ok. Betaalbaar is zeker relatief. Zoals ik al aangaf, ik denk dat niemand / haast niemand hier bereid is om 10000 euro voor een camera met twee lenzen neer te leggen :-) Zelfs jij niet, ook al droom je vast van zo'n apparaat ;-) Dit is vooral leuk voor mensen die niet weten wat ze met hun geld aan moeten... maar ik hoop toch dat die er onder christenen niet zoveel te vinden zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2021 09:06

Prisma23 schreef:Doet mij denken aan een mopje over een fotograaf.

Een fotograaf is uitgenodigd om te komen eten. Hij laat zich eten goed smaken, en zegt: "Mevrouw ik heb heerlijk gegeten, u hebt vast hele dure pannen"

Hele... :-k Ja, het zullen ongetwijfeld geen halve pannen geweest zijn! :lol:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2023 09:05

Oke, mijn zoontje had een workshop fotografie op school en ik moest zoeken waar de camera was, realiseerde me dan we die 2 jaar niet gebruikt hadden. We hebben een paar jaar terug een systeemcamera (Panasonic Lumix GX-80) gekocht, er zit een 12-32-lens bij maar ik merk dat je daar te weinig mee kan, hij maakt mooie foto’s maar dat doet een telefoon tegenwoordig ook. Totdat je iets wat verder weg wil fotograferen. We zijn in ieder geval tot de conclusie gekomen dat om de meerwaarde van een lossen camera goed te gebruiken, er een wat veelzijdiger lens voor nodig is. Alleen ben ik er nog niet uit welke lens precies, er zijn zoveel soortem. 12-60, 35-100, 14-140 enzovoorts enzovoorts. Wat is de beste keuze? Eigenschappen:

- Niet te groot / zwaar
- Allround lens die aardig kan zoomen maar waarbij je ook het totaalplaatje goed kan vastleggen, ik wil niet iedere keer van lens willen wisselen
- niet te duur want eerst maar eens zien of we de camera dan wel veel gaan gebruiken :-) ik zie overigens dat er ook wel een aardige refurbished-markt is
- kortom een allround reislens waarmee je ook nog wel een stukje kan zoomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 18 feb 2023 12:02

Ik heb zelf een spiegelreflex (Nikon D7100). Van de vorige Nikon heb ik een 18-200 lens van Sigma, deze is eigenlijk onze allround lens. Je kunt er prima mee zoomen (ongeveer 10 keer) en vanwege 18mm ook groter vastleggen. Het idee was ook voor mij om niet de hele tijd van lens te hoeven wisselen. Ja, dan lever je iets in omdat het een lens is die van alles doet en dus niet maximaal profijt geeft op alle delen. Vast brandpunt heeft meestal betere kwaliteit maar kan je niet mee zoomen (ik heb ook een 35mm vast, kan je ook mooie dingen mee doen). Die 18-200 geeft overigens prima plaatjes hoor. Wat er voor systeem camera's beschikbaar is weet ik niet, maar ik zou dan een beetje voor zo'n lens gaan kijken. En dan eea met elkaar vergelijken.
https://noobvoyage.fr/foto/de-beste-lenzen-voor-panasonic-lumix-gx80/
Misschien kan je hier iets mee?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2023 22:15

Katlheen schreef:Ik heb zelf een spiegelreflex (Nikon D7100). Van de vorige Nikon heb ik een 18-200 lens van Sigma, deze is eigenlijk onze allround lens. Je kunt er prima mee zoomen (ongeveer 10 keer) en vanwege 18mm ook groter vastleggen. Het idee was ook voor mij om niet de hele tijd van lens te hoeven wisselen. Ja, dan lever je iets in omdat het een lens is die van alles doet en dus niet maximaal profijt geeft op alle delen. Vast brandpunt heeft meestal betere kwaliteit maar kan je niet mee zoomen (ik heb ook een 35mm vast, kan je ook mooie dingen mee doen). Die 18-200 geeft overigens prima plaatjes hoor. Wat er voor systeem camera's beschikbaar is weet ik niet, maar ik zou dan een beetje voor zo'n lens gaan kijken. En dan eea met elkaar vergelijken.
https://noobvoyage.fr/foto/de-beste-lenzen-voor-panasonic-lumix-gx80/
Misschien kan je hier iets mee?


Hm ja alleen zitten daar niet echt allround-lenzen bij. Of portret, of echt zoom. Maar 18-200 is dus wel allround dus. En ook nog wel compact genoeg om mee rond te lopen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 18 feb 2023 22:48

Beetje wat je gewend bent natuurlijk. Voor mij compact genoeg om mee rond te lopen. Maar als je een wat meer allround lens wilt moet je ook rekening houden dat het een wat grotere lens is dan wat je nu gewend bent. Maar bij 18-200 hoef je echt niet aan die grote dingen te denken die ze bij een sportwedstrijd of als paparazzi gebruiken hoor;-)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2023 15:27

Katlheen schreef:Beetje wat je gewend bent natuurlijk. Voor mij compact genoeg om mee rond te lopen. Maar als je een wat meer allround lens wilt moet je ook rekening houden dat het een wat grotere lens is dan wat je nu gewend bent. Maar bij 18-200 hoef je echt niet aan die grote dingen te denken die ze bij een sportwedstrijd of als paparazzi gebruiken hoor;-)


Haha ene dat snap ik hoor maar je wil het ook niet constant om je nek hebben hangen :-) ik twijfel nog wat tussen de 35-100 en de 14-140 maar lees veel goede dingen over die eerste dus ik denk dat dat hen wordt, ik vraag me af hoeveel ik dat laatste stuk van de range echt ga missen. En als ik veel zoomen echt ga missen heb ik gelijk een volgende doelstelling.

https://www.kamera-express.nl/panasonic ... ix-g-vario
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 20 feb 2023 09:23

Is ongeveer 3 keer zoom als ik het zo bekijk. Je zult niet heel veel kunnen zoomen dus daar moet je wel rekening mee houden. Nu ben ik niet heel bekend met systeemcamera's en de chip die erin zit. Kunnen andere verhoudingen geven. Wellicht anders gewoon eens zo'n winkel binnenstappen voor advies en testen? Kan je ook gelijk zien hoe zo'n lens in het echt is en of je het te groot vindt of dat je het juist reuze mee vindt vallen. Als ik de lens zo bekijk die je linkt zijn het niet de grootste bedragen die je neer moet tellen maar het is ook weer geen halfje bruin van de bakker :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2023 12:02

Katlheen schreef:Is ongeveer 3 keer zoom als ik het zo bekijk. Je zult niet heel veel kunnen zoomen dus daar moet je wel rekening mee houden. Nu ben ik niet heel bekend met systeemcamera's en de chip die erin zit. Kunnen andere verhoudingen geven. Wellicht anders gewoon eens zo'n winkel binnenstappen voor advies en testen? Kan je ook gelijk zien hoe zo'n lens in het echt is en of je het te groot vindt of dat je het juist reuze mee vindt vallen. Als ik de lens zo bekijk die je linkt zijn het niet de grootste bedragen die je neer moet tellen maar het is ook weer geen halfje bruin van de bakker :mrgreen:


Deze systeemcamera heeft een MFT-sensor, een kleineresensor, 35-100 is dan het equivalent van 70-200 op full frame voor zover ik het een beetje begrijp.

Een Micro Four Thirds (MFT) sensor is een kwart van de grootte van een full frame sensor. Je vindt deze sensoren vaak in systeemcamera's. Een camera met een Micro Four Thirds sensor is vaak lekker compact. Als je een camera koopt met dit type sensor dan passen daar vaak lenzen van veel verschillende merken op.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 22 feb 2023 11:01

Ja precies,

Ik ben niet zo bekend met de sensoren op systeem camera's. Ik zou je dan adviseren om een winkel binnen te stappen en je te laten adviseren. Een goed objectief kan je jaren plezier geven en dan wil je wel een objectief waar je blij mee bent. Mijn 18-200 heb ik nu volgens mij ook al 12 jaar. Nog steeds content mee.
Of anders wordt het een gevalletje marktplaats? Of anders eens op facebook kijken voor groepen die een systeemcamera hebben? Ik doe dat bijvoorbeeld voor mijn Airsoft replica's (geweren). Kom je allerlei tips en trics tegen. En je kunt dan ook prima je vragen kwijt.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Katlheen » 22 feb 2023 11:03

Weet niet of ik dit hier mag posten, maar:

https://www.facebook.com/groups/297651537244668

Wellicht dat je daar je vragen beantwoord kunt krijgen 8)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2023 12:45

Ik was er over uit dat de 35-100 wel een goede keuze zou zijn, samen met de 12-32 die ik al had heb ok dan een aardig bereik, vergelijkbaar met 24-200 op jouw camera. En dit kan gewoon in een zak of minuscuul tasje dus lekker draagbaar, prima voor vakantie, wandelen en andere soorten dagelijks gebruik en als ik nog eens wil uitbreiden kan ik nog naar een zoomlens met meer bereik (100-300) dus tot 600 op full frame zou dat zijn of eventueel een goede primelens voor portretfotografie, als je meer licht nodig hebt (avond/binnen).

Toen nog even op Marktplaats gekeken en daar zag ik de zilveren variant die veel lastiger te krijgen is dan de zwarte aangeboden worden door een speciaalzaak in het dorp voor de laagste prijs die ik heb gezien. Tweedehands maar nauwelijks gebruikt. Nobrainer dus.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23520
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2023 15:35

Dus de setup is nu:

Panasonic Lumix GX80 Systeemcamera:

Afbeelding

Afbeelding

Gewicht: 426 g
https://www.frankwandelt.nl/reviews/sys ... utletprijs


Lens 1: Panasonic Lumix 12-32MM F3.5-5.6

Afbeelding
Gewicht: 70 gram
https://www.kamera-express.nl/panasonic ... ix-g-vario

Lens 2: Panasonic Lumix 35-100MM F/4.0-5.6

Afbeelding
gewicht: 135 gram
https://focus-review.com/test-panasonic-35-100-4-2/



Nou voor een professionele fotograaf natuurlijk niets zijn, maar voor iemand de camera wat meer wil gaan gebruiken en die lichtgewicht (totaalpakket van 731 gram!) leuke foto's wil maken denk ik prima. Bedankt voor de reacties. Wie weet plaats ik eens een foto'tje hier ergens :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Prisma23 » 23 feb 2023 15:59

Marnix schreef:Dus de setup is nu:

Panasonic Lumix GX80 Systeemcamera:

Gewicht: 426 g
https://www.frankwandelt.nl/reviews/sys ... utletprijs


Lens 1: Panasonic Lumix 12-32MM F3.5-5.6

[b]Lens 2: Panasonic Lumix 35-100MM F/4.0-5.6[/b



Nou voor een professionele fotograaf natuurlijk niets zijn, maar voor iemand de camera wat meer wil gaan gebruiken en die lichtgewicht (totaalpakket van 731 gram!) leuke foto's wil maken denk ik prima. Bedankt voor de reacties. Wie weet plaats ik eens een foto'tje hier ergens :-)


Mooie camera, ik ben ook op zoek naar zoiets, denk aan een Fujifilm X-E4, maar heel veel modellen zijn niet leverbaar. Zelf niet bij onze Urker vrienden (cameranu.nl)


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten