Yoshi schreef:Wat een toeval, vroeg me van de week nog af hoe het zou gaan met Boekenlezer en zijn fotografie hobby. (De Leica post heb ik gemist blijkbaar)
Maar leuk, heel veel plezier met je Z6. Volgens mij een hele mooie camera.
Afgelopen zaterdag ben ik flink bezig geweest met fotograferen van de intocht van Sinterklaas. Deze keer met vier vastebrandpuntobjectieven: een 20mm, een 35mm, een 105mm en een 180mm.
Dus ja, van tijd tot tijd ben ik er zeker mee bezig.
Die Leica-post is van 6 november, dus dat is alweer meer dan een week geleden. Dat kan het net zijn.
Die Z6 heb ik overigens nog niet aangeschaft. Ik zat eigenlijk ook niet te wachten op zo'n uitgave. Maar in combinatie met de reviews die ik op YouTube gezien heb en wat daar gezegd wordt over hoe de Z-objectieven presteren, wordt het wel dermate verleidelijk, dat ik me wel heel erg zal moeten beheersen om niet tot aanschaf over te gaan, zo voelt het onderhand.
Op de een of andere manier doet Nikon iedere keer iets heel erg goed. Toen ze met de volformaatcamera's kwamen (2007-2008: D3, D700) had ik zoiets van 'hoe kun je zoiets nou nog verbeteren?', op grond van wat er over de beeldkwaliteit gezegd werd. In 2012 kwamen ze met een camera van 36 MegaPixel (D800, D800E), wat toen revolutionair was. En in 2018 kwamen ze met de spiegelloze camera's (Z6, Z7). Die f/1.8-objectieven komen dan misschien wat bescheiden over in vergelijking met waarmee Canon komt (50mm f/1.2 en 85mm f/1.2). Maar de beeldkwaliteit is volgens de testen helemaal top (en daar gaat het toch om!), en met hun prijs zijn ze een stuk bereikbaarder.