Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Napoleon » 08 jan 2011 09:56

mijn computer is zo traag dat-ie zelfs Lightroom 1 niet trekt... ik fotografeer normaal gesproken in JGP, wellicht dat als ik een snellere computer heb, dat ik dan ook overstap op RAW.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor JeeWee » 08 jan 2011 10:16

Eigenlijk fotografeer ik standaard in JPG en RAW tegelijk. Gewoon omdat ik ongeduldig ben.
Daarbij ben ik in die zin ook best ouderwets. De foto moet ook goed zijn zonder bewerking.
Het bewerken is voor mij meer voor de fun en in situaties dat het niet anders kan.
Omdat veel foto's van mij worden gepubliceerd, ontkom ik er ook vaak niet aan om wat dingen aan te passen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 08 jan 2011 17:50

Ik doe er vaak ook niet heel veel aan hoor. Hier en daar iets er af, wat recht zetten. Vaak ook wel wat aan de highlights of de onderbelichte stukken. Dat maakt een foto toch net wat mooier. Het is heel subtiel maar scheelt echt.

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jans1 » 28 jan 2011 14:09

Sinds gisteravond eigenaar van de Nikon D3100 met standaard lens.. Heb er nog een 55-200 bijgekocht...

Ben er erg content mee 8)
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 30 jan 2011 20:24

Gefeliciteerd. We verwachten binnenkort je deelname aan de fotowedstrijd ;)

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Spons » 30 jan 2011 21:22

laat haar eerst maar wennen aan het toestel zelf :)

Gebruikersavatar
jans1
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 feb 2005 17:01
Locatie: Onder de rook van de centrale aan het water

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jans1 » 31 jan 2011 12:48

Spons schreef:laat haar eerst maar wennen aan het toestel zelf :)


Dat komt wel goed :wink: Het is opeens zo veel leuker geworden om foto's te maken!
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

habibti
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 feb 2011 10:06

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor habibti » 05 feb 2011 12:14

Leuk een topic over mijn hobby :wink:

Ik ben in 2008 begonnen met een compact camera van Kodak. In 2009 door modelllen werk de liefde van spiegelreflex gekregen. 2de hands een Canon 350D gekocht met standaard kitlens, externe flitser onbekend merk maar bijna zelfde eigenschappen als de canon ef480. tamron 18-200 mm. Als partyfotograaf aan de gang gegaan, waarin ik veel geleerd heb over sluitertijden, diafragma, iso, wb. Vorig jr. een zwaar auto ongeluk gehad waardoor ik alles kwijt was qua instellingen. Ook niet tegen zonlicht etc. veel kon waardoor fotograferen moeilijker werd. Niet haarscherp zien, Veel op automatische stand gefotografeerd thuis. In november overgegaan op Canon 550D met een standaard kitlens imet mage stabilizer & canon 70-300 mm erbij. Via een vriend die hier maar 1000 clicks mee had gemaakt en er niet mee overweg kon. Had hem geholpen met een onderzoek en marketingplan voor zijn zaak, ontwerpen van menukaart.

Van een prof fotograaf waarvoor ik model ben 2 lampen met paraplu's gekregen met een grote lap zwarte stof voor een thuisstudio te maken. Hier krijg ik ook 'les' van om weer alles onder de knie te krijgen qua instellingen. Mijn adobephotoshop CS4 is gecrasht en doe momenteel even in picasa bewerken. Krijg binnenkort weer van vrienden de legale versie van CS4

Augustus een shoot gedaan op flevofestival waar ik als vrijwilliger voor Amnesty International bezig was. Dit op aut. stand gedaan. http://picasaweb.google.com/photographyhabibti
In oktober heb ik buurtjongeren op de picture gezet tijdens voetballen. Woon in een zgn. achterstandswijk en zo stimuleren we de kinderen samen met buurthuis om in de maatschappij te staan en studie te volgen. Ben nu benoemd als buurtfotografe voor de evenementen. Als het door de lichamelijke beperkingen niet lukt is er niets aan de hand, helaas jammer, maar volgende x wel.
Afgelopen maand voor vrienden op een danceparty voor het eerst weer een shoot gedaan. Zonder externe fliter te gebruiken en gebruikmaken van available light. Ontzettend moeilijk als het donker is, juiste momenten kiezen etc. Maar door de iso die je kan instellen tot 6400 zijn er leuke plaatjes uitgekomen.
http://www.flickr.com/photos/photograph ... 672976595/

Dit zijn de laatste shoots die ik deze week gedaan heb voor het eerst gebruik makend van 'studio' 8)

http://www.facebook.com/pages/Photograp ... 8242509402
Geduld is een schone zaak en de wijsheid van een vrouw...

Faramir

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Faramir » 05 feb 2011 12:19

Faramir schreef:Heeft er iemand ervaring met de nieuwe type camera's zoals de Sony NEX-5/NEX-3?

http://tweakers.net/reviews/1695/sony-n ... p-oog.html

Het lijkt mij een zeer geschikte camera voor mijzelf. Ik wil namelijk wel leuke kiekjes schieten die veel beter zijn dan die van een compactcamera maar heb geen zin om kilo's camera mee te slepen overal waar ik ga.

Inmiddels heb ik al een paar maandje of 2/3 de Olympus E-PL1, ook een systeemcamera.
Ik moet zeggen dat het zeer goed bevalt, lekker compact en toch de mogelijkheden van een DSLR. Op 1 puntje na, en dat is sportfotografie, daar is hij niet zo geschikt voor. Binnenkort ga ik beginnen aan een beginnerscursus fotografie en dan ga ik eens kijken wat het werkelijk allemaal te bieden heeft.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Spons » 20 apr 2011 20:43

Schopje

heeft er iemand ervaring met een flitser voor op een nikon d70, kan er een van metz kopen nieuw voor 80 euro ! hoe bevalt die en toevallig nog foto's bij de hand van met en zonder ?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 19 okt 2011 18:59

Afbeelding

Eindelijk weer eens wat spannend nieuws: ik las gisteren dat Canon een nieuwe professionele fotocamera heeft aangekondigd, de EOS-1D X. (Een artikel daarover)
Ik begon mij af te vragen wat er na de huidige professionele fotocamera's zou komen. Iets totaal nieuws, wat helemaal niet lijkt op het huidige? Dat valt zo te zien (nog) mee.
Ik verwacht dat Nikon, in reactie hierop, ook wel met zoiets als de D4 zal komen.

Ik vond eigenlijk dat er niet zo heel veel opwindends gebeurde op fotografisch gebied, w.b. de apparatuur. De laatste aankondiging, die ik echt interessant vond, was die van de Nikon D7000. Die dateert inmiddels ook alweer van een jaar geleden. Zou ik in een wat goedkopere klasse winkelen, of er een minder dure camera erbij willen, dan zou deze camera beslist mijn keuze zijn.

Zelf heb ik de Nikon D700. Die is geïntroduceerd in 2008. Aangezien ik een vervangingstijd van twee jaar voor Nikoncamera's in mijn hoofd had, dacht ik dat hij een jaar geleden vervangen zou worden. Maar dat is niet gebeurd. Ook dit jaar zie ik nog niks gebeuren. Niet dat ik dat overigens zo erg vind, dat nou ook weer niet.
Maar als er beweging gaat komen bij de topmodellen, dan zal dat ook wel zijn gevolgen gaan krijgen voor de modellen die daaronder zitten, verwacht ik. Dat zal wel even gaan duren, dat wel, maar het maakt mij best wel een beetje nieuwsgierig.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 21 okt 2011 18:32

In die zin wel nieuw dat ze gebroken hebben met het APS-H formaat door de 1Ds en 1D lijn samen te voegen. 1.3x cropfactor was erg populair onder sportfotografen heb ik gelezen.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 13 dec 2011 21:02

De community van tweakers.net heeft een geinig filmpje gemaakt om de merkenstrijd Nikon tegen Canon op de hak te nemen. Het resultaat mag er zijn: http://bit.ly/CanonVsNikon
Als je het leuk vind graag ook weer even delen op twitter, facebook etc. Het raast echt de wereld over onder hashtag #CanonVsNikon :D

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jan 2012 19:36

Afbeelding

Na Canon kon Nikon natuurlijk niet achterblijven met de profcamera. Ik zie dat ik het daar ook al over had in mijn bericht over de Canon EOS-1D X. Nu is Nikon dan gekomen met de D4, afgelopen vrijdag om precies te zijn. Maar ik zag het gisteren pas.

Ik vind hem behoorlijk lijken op de D3, die vier jaar geleden uitkwam. Als ik deze nieuwe zie, vraag ik mij een beetje af: wat zijn nou precies de verschillen, qua uiterlijk? Natuurlijk, aan de bovenkant is het wel een beetje anders. Maar verder? In ieder geval is het niet zo'n grote overgang als van de D1 naar de D2(x/h), en van de D2(x/h) naar de D3. Dat waren echt duidelijke overgangen in design. Bij deze camera ga ik mij echter een beetje afvragen hoe de D3 er ook al weer uitzag, om te bepalen wat er nu precies anders is. Goed, dan halen we die er even bij:

Afbeelding

Het verschil lijkt vooral de bovenkant van de camera te zijn. Oneerbiedig gezegd lijkt hij daarin nu iets meer op de Canon EOS. Het is wat ronder geworden.
Vanaf de achterkant lijkt het voor mij alsof de zoeker wat dieper 'in' de camera zit.
Een andere verandering bij de D2(x/h) naar de D3 was de sensor. De D1 en D2-modellen hadden een APS-C-sensor, terwijl het vanaf de D3-modellen een volformaatsensor was. Dat was best wel een sensationele verandering, waardoor de D3 voor je idee echt heel wat anders was dan de D2(x/h). Dat hoeft nu bij de D4 natuurlijk niet meer veranderd te worden.

Wat is er nieuw t.o.v. de Nikon D3s?
  • De D4 kan maximaal 11 beelden per seconde schieten, in plaats van 9 (D3/D3s).
  • Verder een hogere resolutie: 16,2 MegaPixels, in plaats van 12,1.
  • Een groter gevoeligheidsbereik: ISO 100-12.800, dat was 200-12.800 bij de D3s, en 200-6400 bij de D3. Met een paar kunstmatige extra standen kun je nog iets verder naar boven en naar beneden.
Er zal nog wel meer te noemen zijn, maar dit zijn wat mij betreft de belangrijkste verschillen.

En hoe is de D4 vergeleken met de Canon EOS-1D X?
  • De Canon heeft ietsje meer pixels: 18,1 MegaPixel.
  • Hij kan ietsje sneller schieten: 12 beelden per seconde, en 14 in de High-speed modus (was dat niet met opgeklapte spiegel?).
  • Een ISO-bereik van 100-51200, tot 204.800 in een kunstmatige H-stand. Dat laatste is dan weer gelijk aan de Nikon D4.

De Nikon D700 zal dan ook wel eens vervangen worden, komend jaar bijvoorbeeld. Ik verwacht dat zijn opvolger ook een 16,2 MegaPixel-sensor zal krijgen. De D700 was qua sensor immers identiek aan de D3.

En zou er ook weer een D4x komen met dubbel aantal megapixels? Dan zou het een 32 megapixelcamera worden. Die zal dan wel lekker duur worden. De 'gewone' D4 kost al bijna 6000 euro! Al is dat dan wel een introductieprijs. Da's echt wel meer dan wat de D3 kostte bij zijn introductie. Van toen herinner ik mij een prijs van 5200 euro.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor jip_86 » 11 jan 2012 22:08

Buiten lijkt me niet heel veel meer te verbeteren. Dat zullen hoogstens kleine tweaks worden. Knopje iets naar voren, hoekje iets schuiner. Zal meer om voortschrijdend inzicht gaan, zodat het net nog wat lekkerder werkt.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten