Wijntopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 29 jan 2014 09:07

De betere wijnen hebben altijd nog kurk en ik heb zo'n vacuüm wijn dop die de wijn goed houdt.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 29 jan 2014 18:33

mohamed schreef:Zo te zien heeft de wijn een draaidop. Dat vind ik toch een nadeel, minder erg als die vermaledijde plastic kurken, maar ik laat wijnen met draaidop meestal in het schap staan. Menigeen die mij geprobeerd heeft van het tegendeel te overtuigen en me later nogal koppig bevond toen dat niet wilde slagen. Wel ja, ik noem u toch ook niet opdringerig had ik in mijn verweer daar tegenin kunnen brengen. Hoe dan ook: vooralsnog heeft niemand me de draaidop kunnen verkopen en wie een lans breekt voor de plastic kurk kan rekenen op een hagelregen. :lol:

Ik vind zo'n draaidop wel handig, hoor. Kun je de fles tenminste gewoon opendraaien met je handen, in plaats van eerst een kurkentrekker uit de keukenla te moeten halen. Is wel zo makkelijk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2014 11:42

Wijn met draaidop kan best prima zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 11:53

Het is ook een stukje cultuur wat verloren gaat met de draaidop, net als koffiepads een stukje koffie cultuur doen verliezen. De geur van koffie in je huis is een gemis bij Senseo, met groot gemak wordt alles wat het leven dat stukje extra geeft de deur uitgezet. In een ander topic werd mij zuinigheid verweten m.b.t. duurdere bieren, maar waarom wijn met een draaidop kopen als je ook een gekurkte kan hebben? Of krijgen jullie de fles soms niet open? :-oo

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2014 11:54

Ik heb liever een draaidop dan een plastic kurk.
Wijn is zo ook nog langer houdbaar, na opening.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 11:55

schelpje3 schreef:Ik heb liever een draaidop dan een plastic kurk.
Wijn is zo ook nog langer houdbaar, na opening.

*Zucht*, we hebben het ook over kurk en niet over plastic. ;)

De houdbaarheid als argument voor aanschaf vind ik echt iets typisch krenterig Hollands als ik even zo stug mag zijn als Friezen schijnen te zijn.
Laatst gewijzigd door mohamed op 31 jan 2014 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2014 11:57

Ja en?
Ik heb het over de houdbaarheid als je er 2 glazen van neemt en pas over 3 dagen weer bijvoorbeeld.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 11:57

schelpje3 schreef:Ja en?

De vraag is dus kurk of draaidop en niet plastic of kurk want daar waren we al uit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2014 11:59

Als ik wijn koop, let ik niet of er een draaidop een kurk opzit. Dat merk ik pas bij opening.
Dan denk ik * zucht * of o, gelukkig.
Vooral de kurken op champagne- of cavaflessen, zijn een ramp. Ik krijg ze er vaak mooi afgedraaid "met een vrouwenzuchtje" maar ze passen daarna niet meer in de fles.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 12:19

Zolang je dat gezucht maar niet doet in mijn bijzijn. :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 31 jan 2014 12:23

Hoef je niet bang voor te zijn, ik drink uitsluitend wijn in gezelschap van vrienden. :-oo

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2014 18:52

schelpje3 schreef:Ja en?
Ik heb het over de houdbaarheid als je er 2 glazen van neemt en pas over 3 dagen weer bijvoorbeeld.

De houdbaarheid, dat is naar mijn indruk niet de sterkste eigenschap van de Lindeman's Bin 45 Cabernet Sauvignon. Dinsdag en woensdag heb ik ervan gedronken, maar gisteren moest ik hem noodgedwongen een dagje laten staan. Vandaag er weer van gedronken, maar het is net of de smaak wat anders is, of er een soort bijsmaakje bij gekomen is. Dat is jammer, want het was verder een lekkere wijn. Blijkbaar een wijn die je snel genoeg moet opdrinken.

mohamed schreef:De houdbaarheid als argument voor aanschaf vind ik echt iets typisch krenterig Hollands als ik even zo stug mag zijn als Friezen schijnen te zijn.

Houdbaarheid vind ik wel prettig. Slechte houdbaarheid betekent: tijdsdruk, en daar heb ik een hekel aan. Ik associeer dat niet zozeer met krenterigheid.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Het_Bureau
Mineur
Mineur
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:06
Locatie: Aan den Hollandschen IJssel

Re: Wijntopic

Berichtdoor Het_Bureau » 31 jan 2014 21:04

mohamed schreef:De betere wijnen hebben altijd nog kurk en ik heb zo'n vacuüm wijn dop die de wijn goed houdt.


Het is inmiddels genoegzaam aangetoond dat zo'n vacuum dop geen enkel effect sorteert.
En dat betere wijnen vaak nog een kurk hebben is zéker niet omdat dit bij zou dragen aan de kwaliteit van de wijn. Het maakt het plaatje alleen wat mooier.
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 23:10

Boekenlezer schreef:Houdbaarheid vind ik wel prettig. Slechte houdbaarheid betekent: tijdsdruk, en daar heb ik een hekel aan. Ik associeer dat niet zozeer met krenterigheid.

Tijdsdruk om wijn op te drinken? Dát zou je ook onder zuinigheid kunnen scharen denk ik. Hier in Friesland ontkurken we elke fles die op tafel staat en wat overblijft gieten we door de gootsteen en die heeft nog nooit geklaagd.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 31 jan 2014 23:12

mohamed schreef:De betere wijnen hebben altijd nog kurk en ik heb zo'n vacuüm wijn dop die de wijn goed houdt.

Het_Bureau schreef:Het is inmiddels genoegzaam aangetoond dat zo'n vacuum dop geen enkel effect sorteert.
En dat betere wijnen vaak nog een kurk hebben is zéker niet omdat dit bij zou dragen aan de kwaliteit van de wijn. Het maakt het plaatje alleen wat mooier.

Het mooie plaatje hoort er ook bij net als de geur van koffie bij koffiedrinken hoort en als een vacuüm dop op de wijn geen soelaas biedt dan een draaidop ook niet.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten