Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 11 sep 2015 08:00

Marnix schreef:Nee. Ik reageerde op Boekenlezer zijn ervaring met een flesje Mort Subite Original Gueuze. Gueuze of geuze is wel degelijk vrij zuur. Oke, t wordt misschien geen cassis zonder de zuurheid.

Je vergelijking met cassis gaf het idee dat je kriek op het oog had.
Geu(e)ze is inderdaad vrij zuur, maar de oude geuze is vele malen zuurder dan de Original Geueze die Boekenlezer geprobeerd heeft.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 sep 2015 19:08

Ik houd niet zo van zure bieren, dat is ook waarom ik weinig Belgische bieren drink. Voorheen dronk ik vaak Jupiler, wat wél Belgisch is en niet zuur, maar dat is in feite een Duitse stijl pils.

Momenteel drink ik Veltins.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 sep 2015 08:06

mohamed schreef:Ik houd niet zo van zure bieren, dat is ook waarom ik weinig Belgische bieren drink. Voorheen dronk ik vaak Jupiler, wat wél Belgisch is en niet zuur, maar dat is in feite een Duitse stijl pils.

Juist veel Belgische bieren staan eerder als zoet te boek dan als zuur.
Overigens is Pils een Tsjechisch bier, en Jupiler absoluut niet in Duitse stijl gebrouwen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 sep 2015 10:29

Pils is Tsjechische stijl ja. En Jupiler is erg zacht en wat dat betreft niet te vergelijken met de meeste Duitse en Tsjechische pils. En de meeste Belgische bieren zijn inderdaad zoet, niet zuur :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2015 13:52

mohamed schreef:Ik houd niet zo van zure bieren, dat is ook waarom ik weinig Belgische bieren drink. Voorheen dronk ik vaak Jupiler, wat wél Belgisch is en niet zuur, maar dat is in feite een Duitse stijl pils.

StillAwake schreef:Juist veel Belgische bieren staan eerder als zoet te boek dan als zuur.
Overigens is Pils een Tsjechisch bier, en Jupiler absoluut niet in Duitse stijl gebrouwen.

De Belgen die ik erover sprak noemden Jupiler een Duitse stijl pils/bier.
StillAwake schreef:Overigens is Pils een Tsjechisch bier, en Jupiler absoluut niet in Duitse stijl gebrouwen.

Pils is uitgevonden door een Duitser te Pilzen, wat tegenwoordig onder Tsjechië valt maar destijds Oostenrijk-Hongarije. Zie hier. Dat noem ik dan Duits, desnoods Oostenrijks-Hongaars maar Tsjechisch is het in feite niet.

In welke stijl is Jupiler dan gebrouwen volgens jou? Belgisch kan je het niet noemen, toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 sep 2015 14:00

Marnix schreef:Pils is Tsjechische stijl ja.

Mwah, het is wat tegenwoordig Tsjechië is. Pils is net zo Tsjechisch als pizza Nederlands zou zijn als Italië tegenwoordig bij Nederland zou horen.
Marnix schreef:En Jupiler is erg zacht en wat dat betreft niet te vergelijken met de meeste Duitse en Tsjechische pils. En de meeste Belgische bieren zijn inderdaad zoet, niet zuur :)

Ik heb jarenlang Jupiler gedronken, honderden liters heb ik door de jaren naar binnengewerkt, dus ik weet wel hoe het smaakt. Toen een paar belgen mij er op wezen dat ik beter naar Duitsland kan voor goeie pils, heb ik dat advies ter harte genomen en ben ik overgestapt op Veltins.

Welk Belgisch bier adviseer je een pilsliefhebber? Jupiler? Die ken ik, Maes ken ik ook. Vendett ken ik.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 sep 2015 14:15

mohamed schreef:Ik heb jarenlang Jupiler gedronken, honderden liters heb ik door de jaren naar binnengewerkt, dus ik weet wel hoe het smaakt. Toen een paar belgen mij er op wezen dat ik beter naar Duitsland kan voor goeie pils, heb ik dat advies ter harte genomen en ben ik overgestapt op Veltins.

Welk Belgisch bier adviseer je een pilsliefhebber? Jupiler? Die ken ik, Maes ken ik ook. Vendett ken ik.

een Belgisch pils raad ik niemand aan...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 sep 2015 18:22

Afgelopen zaterdag heb ik een setje van vier flesjes Omer bij de AH gehaald. Dat leek me toch een aanmerkelijk beter idee dan die Mort Subite Original Gueuze. Overigens hadden ze die laatste bij de AH ook niet staan.
Hij smaakte me gisteren goed, maar het was wel een beetje kort voor kerktijd, en met 8% wat aan de zware kant voor de zondag. Dus ik voelde hem nog wel redelijk zitten toen ik in de kerk was.
Tja, daar had ik ook niet zo aan gedacht, dat het wel even 8% was. De prijs sprak me wel aan: €1,25 is toch aanmerkelijk goedkoper dan wat je voor een Brugse Zot betaalt. Maar die laatste is slechts 6%.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 14 sep 2015 18:34

Boekenlezer schreef:Afgelopen zaterdag heb ik een setje van vier flesjes Omer bij de AH gehaald. Dat leek me toch een aanmerkelijk beter idee dan die Mort Subite Original Gueuze. Overigens hadden ze die laatste bij de AH ook niet staan.
Hij smaakte me gisteren goed, maar het was wel een beetje kort voor kerktijd, en met 8% wat aan de zware kant voor de zondag. Dus ik voelde hem nog wel redelijk zitten toen ik in de kerk was.
Tja, daar had ik ook niet zo aan gedacht, dat het wel even 8% was. De prijs sprak me wel aan: €1,25 is toch aanmerkelijk goedkoper dan wat je voor een Brugse Zot betaalt. Maar die laatste is slechts 6%.

Je had ze gelijk alle vier soldaat gemaakt? :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2015 16:59

pindas83 schreef:Je had ze gelijk alle vier soldaat gemaakt? :wink:

Nee, dat is mijn gewoonte niet. Ik drink er één per keer. :P
Hoeveel zou dat wel zijn, alle vier in een keer opdrinken? 250 ml van 5% staat voor 1 portie alcohol. Ik heb net uitgerekend dat een flesje Omer (330 ml) dan voor 2,11 porties staat. Dus 4 van die dingen op is dan 8,45 porties. (Net uitgerekend met Excel.) :-&
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 15 sep 2015 17:15

Boekenlezer schreef:Nee, dat is mijn gewoonte niet. Ik drink er één per keer. :P
Hoeveel zou dat wel zijn, alle vier in een keer opdrinken? 250 ml van 5% staat voor 1 portie alcohol. Ik heb net uitgerekend dat een flesje Omer (330 ml) dan voor 2,11 porties staat. Dus 4 van die dingen op is dan 8,45 porties. (Net uitgerekend met Excel.) :-&

:lol:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 sep 2015 20:33

Deze keer heb ik weer een witbier geprobeerd. Een Wieckse. Dat is een Nederlands witbier. Het recept komt oorspronkelijk uit het Maastrichtse stadsdeel Wyck, staat er op de fles.
Ik vond hem goed smaken. Witbieren smaken mij over het algemeen wel goed tot nu toe. Alleen die van La Trappe vond ik wat minder. Maar Hoegaarden en Vedett zijn prima.
Toch een wat vreemde naam, witbier, want zo wit is het bier ook weer niet. Zeker niet deze Wieckse.
Erg schuimen doet deze witbier ook niet. Je kan hem inschenken met een heel bescheiden schuimkraag, en zo krijg je hem gemakkelijk in je glas.

Afbeelding

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 20 sep 2015 12:42

Zojuist maar een blikje Veltins uit de koelkast gehaald.
Gisteren had ik een IPA van Brand, die was ook niet slecht, maar het is geen bier dat je de hele avond moet drinken, gewoon ééntje voor de smaak!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 sep 2015 23:04

Erg lekkere pils dat Veltins.

Ik drink momenteel Grolsch, het was in de reclame en heb er een kratje van meegenomen. Zeer smakelijke Nederlandse pils, het lijkt op Duits bier vind ik. Het wordt dan ook op steenworp afstand van Duitsland gebrouwen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 sep 2015 08:22

Boekenlezer schreef:Deze keer heb ik weer een witbier geprobeerd. Een Wieckse. Dat is een Nederlands witbier. Het recept komt oorspronkelijk uit het Maastrichtse stadsdeel Wyck, staat er op de fles.
Ik vond hem goed smaken. Witbieren smaken mij over het algemeen wel goed tot nu toe. Alleen die van La Trappe vond ik wat minder. Maar Hoegaarden en Vedett zijn prima.
Toch een wat vreemde naam, witbier, want zo wit is het bier ook weer niet. Zeker niet deze Wieckse.
Erg schuimen doet deze witbier ook niet. Je kan hem inschenken met een heel bescheiden schuimkraag, en zo krijg je hem gemakkelijk in je glas.

Afbeelding

Het "wit" in de naam witbier komt dan ook niet van de kleur...
Het komt van een ander woord voor tarwe (weit). In het woord Boekweit kom je dezelfde uitgang nog tegen.

Terug naar “Algemene Zaken”