Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 22 mei 2015 08:10

Smaakt redelijk als weizen, iets minder "glad" van structuur. Net iets zoeter dan pils (minder hop)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2015 15:59

Ik zag dat ze bij de AH nogal wat bier bij in de aanbieding hebben. Waaronder Grolsch Puur Weizen, Hertog Jan Weizen, Franziskaner Weissbier, Erdinger Weissbier, Hoegaarden Witbier...
Zie bieraanbiedingen.

Met Radler heb ik niet veel. Ik weet niet of er hier liefhebbers van zijn?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 mei 2015 23:28

Marnix schreef:Smaakt redelijk als weizen, iets minder "glad" van structuur. Net iets zoeter dan pils (minder hop)

Nee, dat is blijkbaar toch niet iets voor mij. Wellicht ben ik een eenvoudige bierdrinker en moet ik niet verder zoeken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mei 2015 13:02

Nou kwam ik er zaterdagavond om 21:15 nog achter, dat ik nog boodschappen moest doen, heb ik gelijk maar wat bier meegenomen, waaronder wat Grolsch pilsjes. Pils is relatief lekker goedkoop, en het kan prima smaken. En ik wilde na de Duitse pilsen wel weer eens de Grolsch proeven. Dus een setje van zes flesjes meegenomen. Ik dacht dat het wel 0,3 liter flesjes zouden zijn, maar nee, ze zijn maar 0,25 liter groot. Een monofles heet dat dan. Andere zespakken van Grolsch - zoals Radler, Kornuit, etc. - zijn wel 0,3 liter per flesje.
Zo trap je er ook zo maar in. Dat is dan toch wat zuiniger drinken bij de maaltijd.

Verder meegenomen: Grolsch Puur Weizen, Hoegaarden Witbier, 2 flesjes Grolsch Kornuit.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mei 2015 14:43

Ruim een week geleden heb ik eens wat bierglazen gekocht. Niet dat ik geen bierglazen heb, maar de meeste zijn van een specifiek biermerk. En bier in een glas van een ander merk, dat mag natuurlijk niet. Althans, niet volgens de meest strikte interpretatie. En ik ben geneigd die toe te passen.
Nou hadden ze bij de Blokker een set bierglazen met verschillende vormen, zonder merk. En die heb ik maar eens opgehaald, ruim een week geleden. En ze hebben best wel flink wat inhoud, wat wel zo prettig is met dat schuimende bier. Een Hoegaarden-glas heb ik niet, maar het is op zich wel bekend hoe een Hoegaarden-glas er uitziet. Ik heb van mijn set het meest rechtse glas genomen, wat er eigenlijk uitziet als een normaal pilsglas. Komt het meest in de buurt van een Hoegaarden-glas. Maar hij is wel lekker flink groter, met 45 cl. inhoud. Helemaal in een keer het flesje (30 cl) leegschenken lukt dan niet door de enorme schuimkraag, maar in twee keer, dus na het zakken van de eerste schuimkraag, lukt het me wel. Het hele flesje kan ik dan goed in mijn glas kwijt.
Ja, dat zie je er misschien niet meteen aan af, maar het zijn wel flink grote glazen. De doos waarin ze zitten is ook best wel groot. Dus geen wonder dat het ook best wel grote glazen zijn. Dat bevalt wel, zo'n set glazen! Ik had al een ander merkloos bierglas, en die vond ik ook al niet verkeerd.

Afbeelding

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 jun 2015 12:27

Boekenlezer schreef: Helemaal in een keer het flesje (30 cl) leegschenken lukt dan niet door de enorme schuimkraag, maar in twee keer, dus na het zakken van de eerste schuimkraag, lukt het me wel. Het hele flesje kan ik dan goed in mijn glas kwijt.
Afbeelding

Glas schuin houden en rustiger schenken.
Geloof me, het kan in één keer!

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 02 jun 2015 15:42

Goedenmiddag,

Ben nieuw hier en ook liefhebber dus hierbij mijn bijdrage.
Ik heb niet het gehele topic doorgelezen maar volgens mij staat deze er nog niet bij (dit gaat vast fout met 't plaatje!):

Afbeelding

''Snaterwater'' van de brouwerij ''De Gulzige Gans'' te Coevorden.
Dit biertje (blond bier) afgelopen weekend in Utrecht gedronken bij proeflokaal: De drie dorstige herten, ter ere van mijn vrij gezellige feest.
Echt een aanrader! Het deed me denken aan Zwaar Blond van Brand, maar dan fruitiger en lekkerder naar mijn smaak.

Verwacht er alleen niet beschonken van te worden, vanwege de beperkte ''oplage'' mag je, per persoon, één exemplaar van dit vocht bestellen.
(Er zijn overigens genoeg andere, bijzonder lekkere bieren voorradig mocht dit een harde eis zijn!)

Vr. grt

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jun 2015 23:05

Welkom en dat is inderdaad een biertje wat nog niet voorbij is gekomen! :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2015 14:40

Ik heb mijn bierglas van te voren eens in de koelkast gezet, maar dat maakt wel behoorlijk verschil voor je bier, concludeer ik nu. Als je bier echt koud wilt drinken, moet je dat doen.
Ik heb net mijn Hoegaarden zo gedronken. Hij was echt beduidend kouder dan ik tot nu toe heb meegemaakt. Eerder kwam het bier altijd wel uit de koelkast, maar het glas niet.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 10 jun 2015 22:09

mohamed schreef:Welkom en dat is inderdaad een biertje wat nog niet voorbij is gekomen! :)

Dankje Mohamed!
Zijn jullie bekend met Brouwerij 't IJ te Amsterdam? http://www.brouwerijhetij.nl/splash-page-nl/ (Alleen voor 18+ ers :D !)

Ik heb laatst een pakketje met, ik dacht 5 verschillende speciaalbieren van deze brouwer gekregen van een vriend. Moet zeggen dat ik er stuk voor stuk
van heb genoten. Vier verschillende soorten kan ik me nog voor de geest halen:

-I.P.A. (hoog hopgehalte, bitter maar wel fruitig, 7%)
-IJwit (aromatisch biertje, niet verkeerd 6,5%)
-Columbus (zwaar donker ''mannen''bier, 9%)
-Struis (gerstewijn, Engelse stijl, vond deze ook bijzonder (lekker), 9%)

Kortom leuk om te geven, nog leuker om te krijgen =P~ !

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 10 jun 2015 22:15

Boekenlezer schreef:Ik heb mijn bierglas van te voren eens in de koelkast gezet, maar dat maakt wel behoorlijk verschil voor je bier, concludeer ik nu. Als je bier echt koud wilt drinken, moet je dat doen.
Ik heb net mijn Hoegaarden zo gedronken. Hij was echt beduidend kouder dan ik tot nu toe heb meegemaakt. Eerder kwam het bier altijd wel uit de koelkast, maar het glas niet.

Goeie tip! Maar ik ga dan alles door elkaar halen. Dan belanden er per abuis 24 glazen i.p.v. flesjes bier in de koelkast, en die goudgele rakkers in de kast naast de gebakschotels :wink: !

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 08:35

pindas83 schreef:Zijn jullie bekend met Brouwerij 't IJ te Amsterdam? http://www.brouwerijhetij.nl/splash-page-nl/ (Alleen voor 18+ ers :D !)

Ik heb laatst een pakketje met, ik dacht 5 verschillende speciaalbieren van deze brouwer gekregen van een vriend. Moet zeggen dat ik er stuk voor stuk
van heb genoten. Vier verschillende soorten kan ik me nog voor de geest halen:

-I.P.A. (hoog hopgehalte, bitter maar wel fruitig, 7%)
-IJwit (aromatisch biertje, niet verkeerd 6,5%)
-Columbus (zwaar donker ''mannen''bier, 9%)
-Struis (gerstewijn, Engelse stijl, vond deze ook bijzonder (lekker), 9%)

Kortom leuk om te geven, nog leuker om te krijgen =P~ !

Ik ken alleen de Columbus, en die is inderdaad wel lekker.
Vorige week een Belgisch bier gerijpt op een oud whiskyvat gekocht.
De Dochter van de Korenaar - Peated oak-aged Embrasse
www.dedochtervandekorenaar.be

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 11 jun 2015 20:21

Vorige week een Belgisch bier gerijpt op een oud whiskyvat gekocht.
De Dochter van de Korenaar - Peated oak-aged Embrasse
http://www.dedochtervandekorenaar.be

Over die uitspraak van Karel V moest ik twee tellen nadenken:

"Ik kan beter tegen het sap van de dochter van de korenaar, dan tegen het bloed van de druiventros."
Karel V (1500-1558)

Het sap van de dochter, ehhmm!

Heb je hem al geproefd of bewaar je hem voor een speciale gelegenheid?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 jun 2015 22:31

pindas83 schreef:
"Ik kan beter tegen het sap van de dochter van de korenaar, dan tegen het bloed van de druiventros."
Karel V (1500-1558)

Voor tijdens de plaspauze? :mrgreen:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 jun 2015 08:12

pindas83 schreef:Over die uitspraak van Karel V moest ik twee tellen nadenken:

Karel V (1500-1558)

een fles bier van 12 euro gaat hier alleen bij een bijzondere gelegenheid uit.
En aangezien ik in de rouw ben is nu niet zo'n gelegenheid.

Terug naar “Algemene Zaken”