Wijntopic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23660
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 21 jan 2014 08:20

Ah, misschien is dat het verschil ja. En er zijn dus italiaanse rode wijnen waar ook voor een klein deel witte druiven in zitten. Dat scheelt ook. Maar de zuid-italiaanse wijn ken ik niet.

Krachtigheid heeft overigens niet alleen met het klimaat te maken maar ook met de druivensoort en de wijncultuur in een land.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2014 10:02

Marnix schreef:Ah, misschien is dat het verschil ja. En er zijn dus italiaanse rode wijnen waar ook voor een klein deel witte druiven in zitten. Dat scheelt ook. Maar de zuid-italiaanse wijn ken ik niet.

Dit wist ik niet. Zo leren we weer van elkaar. Ik heb het even opgezocht en in het artikel op Wikipedia staat:

Buiten de regio Toscane worden de witte wijnen uit de Chianti nog weinig aangetroffen.

Dat zegt overigens niets over de kwaliteit:

De wijn wordt uit nostalgisch-toeristisch oogmerk ook nog geleverd in mandflessen. Chianti heeft de hoogste Italiaanse kwalificering DOCG (Denominazione di Origine Controllata e Garantita).

-Bron-
Marnix schreef:Krachtigheid heeft overigens niet alleen met het klimaat te maken maar ook met de druivensoort en de wijncultuur in een land.

Klopt maar het zijn vaak dezelfde druiven, zo is Cannonau de Sardijnse naam voor Grenache, dus dan is de zon wel degelijk van invloed op de smaak. De Cannonau wijn kreeg ik uit een mandfles bij een familie die ze zelf vervaardigt, met naar ik meen een alcoholpercentage van 20-30%. Het was eerder sterke drank als wijn, maar in combinatie met de Sardijnse herderskeuken zeer smakelijk!

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 22 jan 2014 19:46

Ik drink nu weer Sartori uit Bardolino, wat is dit een heerlijke zachte rode wijn. De wijn is zelfs wat te zacht voor mij vrees ik want ik kan hem drinken als frisdrank.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boerin » 23 jan 2014 21:17

Witte wijn van Appie Heijn, lichtzoet zacht fruitig. Ze hadden geen kleine flesjes.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 23 jan 2014 21:27

Picture! ;)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boerin » 23 jan 2014 21:46

Afbeelding
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boerin » 24 jan 2014 21:59

Heb de rest maar weggemieterd, is niet goed voor mij, wijn. Ik liep gisteren al scheef van iets meer dan een halve liter.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 25 jan 2014 14:16

Boerin schreef:Witte wijn van Appie Heijn, lichtzoet zacht fruitig. Ze hadden geen kleine flesjes.

Ik ken dat, dat ze dingen wel eens niet hebben. Vandaag wilde ik een blik AH gepelde tomaten meenemen, maar het kon niet, want het schap was leeg. En tijd om even bij een andere vestiging langs te gaan heb ik vandaag niet. Zoiets kunnen ze toch niet maken naar hun klanten?! :x Maar blijkbaar vinden ze daar van wel.

Boerin schreef:Heb de rest maar weggemieterd, is niet goed voor mij, wijn. Ik liep gisteren al scheef van iets meer dan een halve liter.

Hij hoeft niet persé in 1 dag leeg, hoor. Als je er 4 dagen over doet is het ook goed. Wijn weggooien is zo jammer van het geld. Het is toch aanmerkelijk duurder dan gewone frisdrank.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boerin » 25 jan 2014 14:59

Boekenlezer schreef:Hij hoeft niet persé in 1 dag leeg, hoor.

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wijntopic

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2014 15:01

Boerin schreef:Heb de rest maar weggemieterd, is niet goed voor mij, wijn. Ik liep gisteren al scheef van iets meer dan een halve liter.

Waarom? In de koelkast, goed afgesloten, blijft hij nog een paar dagen goed. En zo niet, laat je hem open staan op een koele stille plek, paar takjes verse tuinkruiden erin, en dan krijg je wijnazijn.
Heerlijk voor over de zomersalade, in marinades.

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 15:47

Boerin schreef:Afbeelding

Ja, dat is wijn voor in de afvoer, die kan je recht uit de fles leeggieten. :lol:

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2014 15:48

Boekenlezer schreef:Hij hoeft niet persé in 1 dag leeg, hoor.

Boerin schreef: :lol:

Het hoeft niet maar het moet wel! ;)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Wijntopic

Berichtdoor Boekenlezer » 28 jan 2014 21:05

Vandaag heb ik de Lindeman's Bin 45 Cabernet Sauvignon geopend. Die smaakt wel goed. Ik durf wel te zeggen, dat hij me beter bevalt dan de Bin 40 Merlot. Dat 'kruidige' waar ik het toen over had, is bij deze gelukkig niet nadrukkelijk aanwezig, en hij doet me wat meer aan de Franse wijnen denken.

Afbeelding
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Re: Wijntopic

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2014 21:54

Zo te zien heeft de wijn een draaidop. Dat vind ik toch een nadeel, minder erg als die vermaledijde plastic kurken, maar ik laat wijnen met draaidop meestal in het schap staan. Menigeen die mij geprobeerd heeft van het tegendeel te overtuigen en me later nogal koppig bevond toen dat niet wilde slagen. Wel ja, ik noem u toch ook niet opdringerig had ik in mijn verweer daar tegenin kunnen brengen. Hoe dan ook: vooralsnog heeft niemand me de draaidop kunnen verkopen en wie een lans breekt voor de plastic kurk kan rekenen op een hagelregen. :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23660
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wijntopic

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2014 00:09

Kurk wordt steeds schaarser en duurder. Witte wijn is goed houdbaar, rode wijn minder, keer een wijnsetje kopen zodat je hem vacuum kan zuigen? Scheelt wel.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten