Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 19 feb 2015 19:18

Boekenlezer schreef:En het alcoholpercentage is 4,8%.

Dat alcoholpercentage zie ik wel vaker bij Duitse bieren, zo ook Veltins en in Oettinger zit slechts 4,7%! Logisch dat ik er nooit zat van word. :mrgreen:

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 21 feb 2015 09:08

Marnix schreef 05.11.2013:
Wat bock betreft, Amstel is altijd goed en constant. Sommige bocks wisselen erg per jaar, soms zijn ze goed, soms niet. Amstel smaakt altijd goed, en lekker. Ik vind dat ze geen pils kunnen maken daar maar speciale biertjes kunnen ze wel. En Grolsch vice versa, die maken prima pils maar hun bock is veel te zoet

Zou daar niet de oorzaak van kunnen zijn dat de kwaliteit van brouwgerst (en dus ook van mout) van jaar tot jaar "enorm" kan verschillen en dat de ene brouwerij daar beter mee om kan gaan als de andere?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 10:04

Absoluut. Ik denk dat er bij Amstel ieder jaar praktisch dezelfde gerst wordt gebruikt en bij sommige andere (kleinere) brouwerijen niet. Desondanks proef je wel altijd nog wel kleine verschillen per jaar. Daarnaast wil Amstel ook ieder jaar gewoon het zelfde product proberen neer te zetten waar andere brouwerijen het minder erg vinden dat het product per jaar wat verschilt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Eury
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eury » 23 feb 2015 11:49

@Marnix,

Ik ben het ten dele met jou eens, maar ik maak "bezwaar" tegen jouw zinsnede "bij Amstel ieder jaar praktisch dezelfde gerst wordt gebruikt", dat is namelijk bijna onmogelijk!

Ik zal proberen uit te leggen waarom: brouwgerst is een natuurprodukt en voor een groot gedeelte afhankelijk van de weersomstandigheden en in mindere mate van de streek waar deze brouwgerst geteeld wordt.

Zoals ik eerder vermeld heb werd er bij ons voornamelijk uit franse brouwgerst mout geproduceerd. Waarom? Omdat franse brouwgerst (bijvoorbeeld van oogst 2015) reeds verwerkt kan worden vanaf september 2015, terwijl bijvoorbeeld nederlandse brouwgerst (of deense/engelse brouwgerst) pas in december 2015 "goed" verwerkbaar wordt. Dit ligt voornamelijk aan de kiemkracht van enerzijds de franse brouwgerst ten opzichte van de nederlandse/deense/engelse brouwgerst. De zonniger perioden tijdens voorjaar en zomer geven de franse brouwgerst een "voorsprong" ten opzichte van de brouwgerst uit landen met minder krachtiger zonnige perioden.

Deze zonniger perioden kunnen echter ook een averechts effect hebben (bijvoorbeeld in de warme en hete zomer van 1976) waardoor de van franse brouwgerst geproduceerde mout voor de brouwerijen een te hoog eiwitgehalte bevatte, een te laag vochtgehalte, veel te kleine korrels (normaal gesproken moet "goede" brouwgerst meer dan 90% korrels bevatten boven 2,5 mm) en teveel doorval (maximum 2% door 2,2 mm). Daardoor moesten wij meer brouwgerst uit Nederland, Engeland of Denemarken verwerken om aan de mouteisen van de brouwerijen te kunnen voldoen.

Een bijkomende moeilijkheid voor de meeste mouterijen en in mindere mate voor de brouwerijen is dat brouwgerst- en moutkontrakten reeds lang van tevoren worden afgesloten. In februari 2015 bijvoorbeeld worden kontrakten afgesloten voor de periode september - december 2015, januari - juni 2016 en september - december 2016. De prijzen voor de in te kopen brouwgerst en de te verkopen mout staan dus eigenlijk al vast, maar het inzaaien en oogsten moet nog altijd gebeuren.

Voor dat jullie een biertje thuis of op een terras drinken gaat er nog een heel traject aan vooraf!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2015 14:45

Dat geloof ik zeker. Toch zien de grote biermerken kans om ieder jaar weer een redelijk identieke smaak te kunnen leveren. Hoe ze dat doen weet ik niet precies (waarschijnlijk kan je op zulke grote schaal uiteindelijk toch wel weer een redelijk gelijke mout krijgen?)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 25 feb 2015 13:43

Marnix schreef:Wat bock betreft, Amstel is altijd goed en constant. Sommige bocks wisselen erg per jaar, soms zijn ze goed, soms niet. Amstel smaakt altijd goed, en lekker. Ik vind dat ze geen pils kunnen maken daar maar speciale biertjes kunnen ze wel. En Grolsch vice versa, die maken prima pils maar hun bock is veel te zoet

Grappig, dat zie ik dus echt andersom.
Amstel pils is redelijk te drinken, maar hun speciale bieren zijn in mijn optiek niet om over naar huis te schrijven.
Grolsch maakt een dermate slecht pils dat alle speciaalbieren die ze maken beter zijn dan dat. Zelfs de bierviltjes zijn lekkerder dan hun pils...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2015 15:38

Je hebt gelijk. Eigenlijk vind ik van Amstel alleen de bock altijd wel prima maar de rest niet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 apr 2015 12:30

Ik heb wel eens gelezen, dat de trend op het gebied van bieren tegenwoordig de speciaalbieren zijn. Die worden steeds meer verkocht. En het valt mij op dat de Albert Heijn blijkbaar op die trend inspeelt. Want het aanbod van bieren is daar nogal veranderd. Bepaalde bieren waarvoor ik eerst naar de Mitra moest - die nou bepaald niet om de hoek is - daarvoor kan ik nu gewoon bij de AH terecht. Een voorbeeld van zo'n bier is Brugse Zot Blond, die ik gisteren bij de AH heb gehaald. (Die heb ik al eens geprobeerd.) Ik wilde een lekker bier, dat niet te zwaar is. Dus koos ik deze maar uit (6%). Alleen vond ik de prijs wat stevig, met €1,60 per flesje. Dat is wat anders dan een Leffe Blond, die je voor 88 cent per flesje koopt. (Hé, verhip! Ik zie op de website van AH dat er een probeerkorting op zit van 15%! Daar herinner ik mij niets van, van gisteren! Maar het staat toch wel op de bon, dus dat zit gelukkig goed. Heb ik toch het goede bier gekocht!)
Gisteren heb ik het gedronken. Maar dat is wel erg lekker bier, hoor! Ik denk dat ik hem toch wel wat extra's vind hebben t.o.v. een Leffe Blond. Maar dat mag ook wel voor bijna de dubbele prijs.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 apr 2015 13:01

Het is zeker lekker. Ik vind zelf van de donkere bieren La Trappe nog de beste prijs/kwaliteitsverhouding hebben. Niet duur maar heel lekker. En met 7% ook niet heel zwaar.

Het viel mij ook op dat de Albert Heijn opeens vaak speciale bieren heeft. Zo heb ik er recent Ongelovige Thomas gekocht van Jopen, Brewdog Punk, Mooi & Meedogenloos, OP & Top van de Molen. Ook wel redelijk aan de prijs maar ja, dan heb je wel wat specials. De nieuwe rage is overigens helemaal IPA. Daar heb ik nog steeds haast niets over gelezen hier.

Dus bij deze de opdracht voor komende week: Koop allemaal een flesje lekkere IPA in de supermarkt.... volgens mij kan je die tegenwoordig bij AH's en Jumbo's sowieso wel krijgen.... Ga in het zonnetje zitten en drink hem op en deel je ervaringen :)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 apr 2015 21:05

Ik ben niet zo weg van speciaalbier, niet dat ik het niet lust en na een paar smaken ze me ook prima, echter heeft pils het meer voor mij. Die frisheid mis ik bij (Belgische) speciaal bieren. Denk dat ze me wat te zwaar zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2015 08:35

Daarom moet je een keer IPA gaan proberen. Een gewone IPA is iets zwaarder dan pils maar niet veel. Meestal tussen de 5 en 6 procent. Het is ook niet zoeter dan pils zoals de Belgische bieren maar hebben juist een flinke bitterheid omdat er meer hop gebruikt wordt. Als je niet van zoetere en zware bieren houdt is het juist iets wat je denk ik erg lekker gaat vinden, is mijn inschatting. Ik zou het dus een keer proberen als ik jou was :)

Vanaf de 17e eeuw had Engeland veel overzeese kolonies en al het bier voor de Engelse soldaten en burgers werd met behulp van schepen naar de andere kant van de wereld gebracht. Een zeilschip was bijna vijf maanden onderweg naar India - te lang om het gewone bier goed te houden. Nu wisten de Engelse brouwers, dat door aan het bier meer hop toe te voegen en het alcoholgehalte te verhogen, het bier langer houdbaar bleef. Vandaar dat al het exportbier wat zwaarder gehopt werd en daardoor bitterder en hoger van alcoholgehalte was. Zo ontstond gedurende de 18e eeuw India Ale. Veel later ontstond India Pale Ale.

(hoger van alcoholgehalte klinkt als "zwaar" maar dat valt reuze mee. De engelse lagers, porters en ales hadden (en hebben vaak) een veel lager alcoholpercentage dan de pils van het continent. In Engeland valt het niet mee om een bier van minstens 5 procent te vinden, het meeste zit eerder tegen de 4% aan. IPA's zitten meestal tussen de 5 en 6 procent dus)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 09:40

Ik heb al een keer op jouw advies Jopen Mooie Nel gekocht en hoewel ik het inderdaad lekkerder vond dan Belgisch bier smaakte het mij minder dan pils.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2015 10:10

Oke, dan houdt het op :D

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 apr 2015 13:58

IPA, ik kon me er eigenlijk weinig bij voorstellen, en weet ik ook eigenlijk niet wat het is.
Maar dit zijn er een paar:
Goose Island IPA
Anchor IPA
Flying dog Snake dog IPA
Brewdog Punk IPA
Brand IPA
Jopen Mooie Nel IPA

Dan wordt het wat concreter.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2015 14:27

mohamed schreef:Ik heb al een keer op jouw advies Jopen Mooie Nel gekocht en hoewel ik het inderdaad lekkerder vond dan Belgisch bier smaakte het mij minder dan pils.

ieder zijn smaak ;-)
overigens kan een IPA mij over het algemeen ook minder bekoren dan zowel pils als de Belgische bieren...

Terug naar “Algemene Zaken”