Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2015 09:46

En de flesjes zijn te klein :)

Eigenlijk zouden we eens blind moeten proeven. In plaats van een krat bier kopen, 12 verschillende flesjes kopen of zo... etiketten er af, door iemand laten nummeren.... en dan met een paar vrienden van alles een laagje proberen en een cijfer geven. Dan weet je denk ik het beste welk pils je het lekkerst vindt. Ik ben benieuwd hoe goed je dan nog verschillen proeft en wat je lekker vindt en wat niet. Voor een deel heeft dat denk ik nu wel met smaak te maken maar ook wel met voorkennis, voorkeur voor een merk enz. Zou wel leuk zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 feb 2015 10:02

Rozijn schreef:Alleen jammer van de namen van hun, volgens de regionale krantjes, beste bieren. :(
Hel & Verdoemenis of nog een tandje ernstiger.

Dat maakt dat ik weinig zin heb om daar bier te gaan halen. Het zal best lekker zijn, maar met zo'n naam heeft het een nogal wrange bijsmaak...

Mortlach schreef:Ach, what's in a name? Ik heb ooit een christelijke vriend en bierliefhebber een mandje bieren cadeau gedaan, Satan, Lucifer, Duvel, en geloof ik nog eentje waarvan ik de naam vergeten ben. Het mocht hem goed smaken, in ieder geval.

Precies, het maakt mij niet uit hoe het bier heet, maar veelmeer hoe het smaakt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 feb 2015 10:04

Marnix schreef:En de flesjes zijn te klein :)

Eigenlijk zouden we eens blind moeten proeven. In plaats van een krat bier kopen, 12 verschillende flesjes kopen of zo... etiketten er af, door iemand laten nummeren.... en dan met een paar vrienden van alles een laagje proberen en een cijfer geven. Dan weet je denk ik het beste welk pils je het lekkerst vindt. Ik ben benieuwd hoe goed je dan nog verschillen proeft en wat je lekker vindt en wat niet. Voor een deel heeft dat denk ik nu wel met smaak te maken maar ook wel met voorkennis, voorkeur voor een merk enz. Zou wel leuk zijn.

Ja 25cl is erg weinig, zo'n flesje drink je in twee slokken leeg. Ik herinner me nog een zomermiddag van vorig jaar toen we met een man of vijf zo'n krat in een half uur burgemeester gemaakt hadden. De gastheer keek raar op z'n neus en zei: 'als dit zo doorgaat wordt het een duur verhaal voor mij!' :lol:

Bepaalde pilsen hebben een typische smaak, ik denk dat ik een merk als Veltins er wel uitpik en Heineken doet me altijd wat aan banaan denken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 17 feb 2015 13:26

mohamed schreef:Bepaalde pilsen hebben een typische smaak, ik denk dat ik een merk als Veltins er wel uitpik en Heineken doet me altijd wat aan banaan denken.

Kon je, als je het probeert, nog wel eens tegenvallen.
Ik heb het ooit geprobeerd, en haalde alleen Grolsch er vanwege de nogal penetrante nasmaak (ik vind het dan ook één van de minst lekkere pilseners op de markt) eruit.
Het lekkerst bleek ik Gulpener te vinden, met Bavaria ook erg hoog in de lijst.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 feb 2015 15:27

Ja ik denk ook dat het vrij lastig wordt, gewoon maar eens proberen. :)

Grolsch een van de mindere? Zo zie je maar dat smaken verschillen want ik vind het een van de betere.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2015 16:40

Ik ook. Overigens moet je als je bier gaat proeven wel tussendoor iets eten of zo. Als je eerst een sterk biertje drinkt en daarna een zachtere smaakt die waterig als je die sterke smaak nog in je mond hebt terwijl hij op zich best lekker kan zijn. Zelfde met meer en minder koolzuur en zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 feb 2015 17:03

Helemaal mee eens, beginnen met pils is dan ook aan te raden. Daarna kunnen we dan een pizza eten of panzerotti waarna we de tweede halve liter pul gaan proeven. Ik zeg er nu al bij dat ik het niet uitspugen zal.

Afbeelding
Ober, ik weet het nog steeds niet, vul ze nog maar eens.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2015 18:51

Rozijn schreef:Alleen jammer van de namen van hun, volgens de regionale krantjes, beste bieren. :(

Dat maakt dat ik weinig zin heb om daar bier te gaan halen. Het zal best lekker zijn, maar met zo'n naam heeft het een nogal wrange bijsmaak...

Mortlach schreef:Ach, what's in a name? Ik heb ooit een christelijke vriend en bierliefhebber een mandje bieren cadeau gedaan, Satan, Lucifer, Duvel, en geloof ik nog eentje waarvan ik de naam vergeten ben. Het mocht hem goed smaken, in ieder geval.

Over bizarre biernamen gesproken... Ik zat net eens wat te kijken, kom ik Oedipus Mannenliefde tegen (op de website van de AH). Het blijkt een Nederlands biermerk te zijn, dat in Amsterdam gemaakt wordt. Ik denk dat ik dan wel weet waar ik aan moet denken. Het etiket is bovendien nog roze ook. Hij staat wel op hun website.

Mortlach schreef:Jupiler vind ik bier dat al eens eerder door iemand is opgedronken, en daarna gebotteld. Net als Stella Artois trouwens.

Die gedachte riep het nou niet bij mij op. Lijkt me meer wat voor Oedipus Mannenliefde. :lol:

Marnix schreef:En de flesjes zijn te klein :)

Voor de zondag en het vooruitzicht dat er nog een middagkerkdienst was, vond ik dat wel een voordeel, een kleiner flesje. Daarom heb ik die juist voor zondag gekozen.

Van andere merken bestaan er trouwens ook wel 25cl-flesjes. Sowieso van Heineken bijvoorbeeld. (Dan heb je nog een draaidop ook!) Maar ook van Amstel, Hertog Jan en Grolsch.

Vandaag heb ik een Bavaria gedronken. Was op zich wel redelijk oké, alleen zou het net ietsje meer smaak mogen hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 17 feb 2015 21:43

Ach, what's in a name? Ik heb ooit een christelijke vriend en bierliefhebber een mandje bieren cadeau gedaan, Satan, Lucifer, Duvel, en geloof ik nog eentje waarvan ik de naam vergeten ben. Het mocht hem goed smaken, in ieder geval.

Duvel heb ik weleens gekregen en opgedronken. 't Smaakte me niet. Ik weet niet of er een verband was tussen naam en ervaren smaaksensatie...

Petrusbier, gedronken bij 't hijgend hert in Vijlen (aanrader) smaakte prima, ondanks het dubieuze verhaal op het flesje. Maar dat zag ik pas na het bestellen.

Maar vanwege de naam van hun bier ben ik dus nog nooit bij de Molen geweest. Ik zal het niet zoeken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 18 feb 2015 17:45

mohamed schreef:Jupiler heb ik jarenlang gedronken tot ik de Duitse pils leerde kennen die ik toch wat beter vind.

Vandaag heb ik een Duitse gedronken, en wel: Warsteiner. Ik weet niet of die ook in jouw rijtje voorkomt?
Ik vond het een lekkere lichte pils. Ook qua kleur is 'ie nogal licht. En het alcoholpercentage is 4,8%.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 feb 2015 20:57

Jazeker komt die er ook in voor, maar ik vind het een van de mindere Duitse pils en heb liever Krombacher.

Afbeelding

Hier heb ik gister een 6 pack van gekocht, zes flesjes voor vijf euro en een beetje bij de Jumbo. Goedkoop is het niet, maar smakelijk wel. ;)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 18 feb 2015 22:40

Hoeveel zijn er nu nog over?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 feb 2015 23:20

Nog één. :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 feb 2015 18:06

In het weekend (vrijdag en zaterdag) eet ik altijd simpel. Aardappeltjes, groente en vlees. (Aardappeltjes dan vaak wel gebakken en met mayonaise, en vlees als schnitzel.) Daarbij vind ik een weizen-biertje altijd wel lekker. Dus ik was bij de AH, en ik dacht: vorige keer heb ik Grolsch puur Weizen gehad, dan nu maar eens een Hertog Jan Weizener. Loop ik naar het schap, blijkt precies die in de bonus-aanbieding te zijn! Dat is mooi! :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 feb 2015 18:58

Weizen en witbier is aan mij niet besteed. Zo heeft ieder zijn voorkeur. :)

Terug naar “Algemene Zaken”