Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Bier topic

Berichtdoor StillAwake » 18 nov 2014 11:31

mohamed schreef:Wat ik weet staat ook hier maar als het niet klopt graag even aanpassen! ;)

Het gaat alleen om de ingrediënten, maar legt niets vast over de bereidingswijze, dat blijkt ook al uit jouw link.
Verhoudingen tussen de ingrediënten, vergistingstijden, verwerkingstemperatuur, gistsoort: er bestaan nog steeds heel veel parameters om de smaak te beïnvloeden!
En Pilsener Bier mag ook alleen deze zelfde ingrediënten gebruiken (om het nog bier naar Pilsener recept (vernoemd naar de stad Plzen in Tsjechië) te kunnen brouwen).
Conclusie: pils voldoet (per definitie) aan het reinheitsgebot.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 11:48

Puntje voor jou. ;)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 nov 2014 18:30

Afgelopen vrijdag en zaterdag de Leffe Tripel weer eens gedronken. Lekker, die vertrouwde smaak van Leffe! Dan heb je gewoon een goed bier zonder poespas.

Gisteren leek het me goed om geen sterk bier te drinken. Degene met het laagste alcoholpercentage was de St. Bernardus Pater 6, en die heb ik gekozen. 6,7% alcohol. Een mooi alternatief voor de Abt 12, voor als je een lichter bier wilt. Qua smaak deed hij me er verder wel aan denken. Het is net als de Abt 12 een bruin bier.

Ook de St. Bernardus Prior 8 is een bruin bier. Die heb ik vandaag gedronken. Alcoholpercentage is 8%. Dus iets zwaarder, maar duidelijk nog niet zo zwaar als de Abt 12. En de smaak? Tja, ook weer zo'n bruine St. Bernardus, dus ik weet eigenlijk niet wat ik daarover te melden heb. Best lekker, dat wel. De Pater 6, de Prior 8 en de Abt 12 zijn allemaal bruine bieren, en daarmee wel een klein beetje 'één pot nat' naar mijn idee. Of generaliseer ik nu te erg?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 dec 2014 14:48

De vorige keer dat ik bier kocht, heb ik vooral veel zwaar bier gekocht, en te weinig licht bier, constateer ik. In het weekend drink ik altijd liever wat lichter bier bij mijn eten. Maar dat is allang op. Het lichtste bier wat ik nu nog heb, is Leffe Tripel van 8,5%. Is best aardig te drinken, maar echt licht bier is het niet. Verder nog alleen bier van 10% (La Trappe Quadrupel en St. Bernardus Abt 12).

Die Pilsner-Urquell was een erg positieve en interessante ervaring. La Trappe Blond boeit mij niet heel erg.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2014 09:49

st. Bernardus zit allemaal wel in de zelfde richting ja, vooral het alcoholpercentage verschilt sterk, er zijn verder wel wat verschillende accenten maar je proeft ook een hoop dingen in alle bieren terug. Net als met Rochefort trouwens.

Maar goed, inderdaad wat meer lichtere bieren aanschaffen. Bij speciale winkels moet je eens zoeken naar IPA's en zo. Die zijn doorgaans een stuk lichter dan de Belgische bieren. En tussen dat en het zware bier heb je natuurlijk nog de blonde bieren en zo. Maar die smaken wel vaak het zelfde dus misschien leuk om af en toe een uitstapje te maken naar meer de engels/amerikaanse bieren of Nederlandse bieren (een hoop brouwerijen hebben wel bieren van een procent of 6 wat geen standaard blond bier is. Wat dat betreft mogen de Belgen wel iets progressiever worden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 dec 2014 12:46

Marnix schreef:st. Bernardus zit allemaal wel in de zelfde richting ja, vooral het alcoholpercentage verschilt sterk, er zijn verder wel wat verschillende accenten maar je proeft ook een hoop dingen in alle bieren terug. Net als met Rochefort trouwens.

Maar goed, inderdaad wat meer lichtere bieren aanschaffen. Bij speciale winkels moet je eens zoeken naar IPA's en zo. Die zijn doorgaans een stuk lichter dan de Belgische bieren. En tussen dat en het zware bier heb je natuurlijk nog de blonde bieren en zo. Maar die smaken wel vaak het zelfde dus misschien leuk om af en toe een uitstapje te maken naar meer de engels/amerikaanse bieren of Nederlandse bieren (een hoop brouwerijen hebben wel bieren van een procent of 6 wat geen standaard blond bier is. Wat dat betreft mogen de Belgen wel iets progressiever worden :)

Afgelopen week Brugse Zot gekocht: Niet standaard, wél blond, wél Belgisch.
Ook heb ik Postel Blond in huis, niet standaard, wél blond, wél Belgisch.
En in beide gevallen: Heerlijk!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 dec 2014 17:45

Boekenlezer schreef:Die Pilsner-Urquell was een erg positieve en interessante ervaring.

Ja, daar denk ik ook zo over en als Urquell niet zo duur was kocht ik het vaker. Uit budgettechnisch oogpunt drink ik Duitse pils wat er op lijkt zoals Veltins, Bitburger of Oetinger. Voor hetzelfde geld heb je dan twee- tot drie keer zoveel pils voor je geld, wat er kwalitatief nauwelijks voor onderdoet. Het enige wat de Duitse bieren ontberen t.o.v. van het Tsjechische Urquell is wat de Amerikanen die 'skunky' nasmaak noemen. Die typerende smaak blijft bij en als je een keer in Tsjechië bent luidt het dringende devies: inslaan, zoveel mogelijk. Behalve die nasmaak is het verschil nihil.

Als je dus net als ik houdt van de smaak van bier zoals Urquell, dan moet je niet in België zijn, maar in het oosten. De wijzen komen evenals de lekkerste bieren daar vandaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 dec 2014 18:58

Ik heb inmiddels lichter bier in huis, vooral om te drinken bij de Chili con Carne. Daarbij drink altijd wat ander bier. Op het moment van schrijven heb ik al twee van de zes pilsjes op. Die twee zijn de Pilsner-Urquell. Lekker bier, met een lekkere nasmaak inderdaad. En lekker licht, zodat je er weinig van voelt als je het op hebt.
Vandaag en morgen volgen dan twee Grolsch-pilsjes. Ik ben benieuwd hoe dat is in vergelijking met Pilsner-Urquell. Zit ik alleen met één dilemma: ik heb een Grolsch-glas, en een bierpul van een halve liter. Welke van de twee kan ik het beste uit drinken? Het gaat om een beugelflesje van 0,45 liter. Je zou denken: dat kan in één keer in die bierpul, maar dat lukte mij de vorige keer niet vanwege de schuimkraag.
Ach, wat maakt het ook eigenlijk uit? Vier keer kan ik een Grolsch drinken, dus kan ik ook beiden proberen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 dec 2014 20:09

Hoewel Urquell het voor me wint, vind ik Grolsch ook een uitstekende pils met een hele fijne fruitige nasmaak. Zeker een van de betere, zo niet het beste pils uit Nederland. Ikzelf drink pils het liefst uit een fluitje of een 33cl fles.

Overigens komt Grolsch uit het oosten en zoals ik eerder al opmerkte vind je daar de beste pils.

Afbeelding
De stad Pilsen is de bakermat van dit goudgele gerstenat.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 dec 2014 21:02

Pilsner-Urquell is naar mijn indruk wat verfijnder dan Grolsch. Grolsch is vooral redelijk bitter, alhoewel ik het prima te doen vind. Maar ja, voor Pilsner-Urquell betaal je ook zo ongeveer het dubbele.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2014 00:56

Boekenlezer schreef:Pilsner-Urquell is naar mijn indruk wat verfijnder dan Grolsch.

Zeker is Pilsner-Urquell verfijnder dan Grolsch, dat zal je mij niet horen ontkennen. Indien het wat redelijker aan de prijs was, zou ik veel vaker Urquell drinken. Niet alleen naar jouw en mijn mening is het verfijnd, maar op Biernet.nl las ik het volgende:
Pilser Urquell betekent letterlijk "Pilsner van originele bron". Het bier is meer dan 160 jaar geleden ontstaan in de Tsjechische Pilsen en wordt bijzonder gewaardeerd door de kritische bierdrinkers uit de hele wereld. om de karakteristieke smaak.

Boekenlezer schreef:Grolsch is vooral redelijk bitter, alhoewel ik het prima te doen vind. Maar ja, voor Pilsner-Urquell betaal je ook zo ongeveer het dubbele.

Grolsch lust ik ook wel, maar de Duitse bieren Veltins en Oettinger zijn stukken goedkoper en minstens zo goed. In het geval van Veltins is het bier in halve liter blikken voordeliger dan flessen (70 ct) en als ik uit een glas zou weigeren te drinken was ik een dief van mijn eigen portemonnee. Oettinger wordt in flessen van 33cl voor 7,99 per krat in de Lidl verkocht. Van de Duitse pils vind ik Veltins de meest karakteristieke smaak hebben, maar ook Oettinger is zeer smakelijk en verveelt niet. Aangezien de prijs zo zacht is ben je als consument extra kritisch aangezien er naar een addertje onder het gras gezocht wordt, maar die heb ik niet bij beide bieren niet kunnen vinden. Het voordeel van Oettinger is dat het in flessen wordt verkocht, maar qua smaakt wint Veltins het met een haar voorsprong.

Afbeelding
Zeg maar nee, dan neem ik wel twee.

Een man van budgetbieren ben ik niet, want ik heb jarenlang Jupiler gedronken, wat een zeer duur merk is. Geen enkel Nederlands bier kon zich wat mij betreft meten met Jupiler (toegegeven dat was onwetendheid, want onze trappisten kunnen dat moeiteloos) tot ik op een verjaardag Oettinger dronk, niet wetende dat het een budgetbier was en door het sierlijke zilverfolie rondom de hals vermoedde ik het tegendeel. De smaak raakte me en ik wist dat Jupiler van de troon gestoten was. Sindsdien ben ik richting het oosten gegaan, aangezien ik een pilsdrinker ben veelmeer dan een bierdrinker. Ja, ik houd veelmeer van de frisheid van Tsjechische pils als Urquell of Klassiek, dan de traagheid van een zwaar Belgisch bier als Duvel. En dit, beste Boekenlezer vermoed ik ook in jou te ontwaren.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 dec 2014 19:57

mohamed schreef:Sindsdien ben ik richting het oosten gegaan, aangezien ik een pilsdrinker ben veelmeer dan een bierdrinker. Ja, ik houd veelmeer van de frisheid van Tsjechische pils als Urquell of Klassiek, dan de traagheid van een zwaar Belgisch bier als Duvel. En dit, beste Boekenlezer vermoed ik ook in jou te ontwaren.

In ieder geval voel ik de laatste tijd een voorkeur voor heldere, lichte (gele) bieren. Vandaar dat ik wat nu meer interesse in pils heb, en het komt ook door Pilsner-Urquell. Die laatste heeft het imago van pils voor mij flink opgepoetst.

Duvel is overigens ook helder en licht (van kleur wel te verstaan), dus die versmaad ik op dit moment niet. Alleen wel zwaarder dan pils, ja. Maar Grolsch is ook zwaarder om te drinken dan Pilsner-Urquell, heb ik gemerkt. Van Grolsch voel ik meer gevolg dan van Pilsner-Urquell. Al moet ik daar dan wel bij aantekenen dat ik van Grolsch flesjesn van 0,45 liter heb. Dat is wat meer dan 0,33 liter.
Maar lichter of zwaarder, dat is net wat je gewend bent. Maar na een lichter biertje kun je natuurlijk wel wat ongestoorder je gang gaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2014 20:13

Ja, Pilsner-Urquell is ook zo'n beetje de blauwdruk van echt smakelijk pils. Probeer ook zeker eens Veltins, Oettinger en/of Bit Burger.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 dec 2014 20:25

mohamed schreef:Probeer ook zeker eens Veltins, Oettinger en/of Bit Burger.

Zal ik zeker eens doen. I.i.g. de Veltins en de Bitburger. Voor Oettinger moet je naar de Lidl, en daar kom ik nooit. En ik hoop dat het niet metalig smaakt vanuit blik i.p.v. fles. Ik zal het er niet uit drinken, want ik giet het over in een glas, maar het komt er natuurlijk wel uit.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 dec 2014 21:26

mohamed schreef:Probeer ook zeker eens Veltins, Oettinger en/of Bit Burger.

Boekenlezer schreef:Zal ik zeker eens doen. I.i.g. de Veltins en de Bitburger. Voor Oettinger moet je naar de Lidl, en daar kom ik nooit. En ik hoop dat het niet metalig smaakt vanuit blik i.p.v. fles. Ik zal het er niet uit drinken, want ik giet het over in een glas, maar het komt er natuurlijk wel uit.

Ik giet bier uit blik ook over in een glas en het smaakt precies zo als hetzelfde bier uit een fles overgegoten in een glas. Geen spoor van een metaalsmaak. Sterker nog: de metaalsmaak bespeurde ik in de verte wél bij Oettinger wat als enige uit het rijtje in flessen verkocht wordt. Achteraf kwam dat door aanraking van het zilverfolie wat ter decoratie rondom de hals zit zoals bij een champagnefles. Sinds ik dat geheel verwijder proef ik gelukkig geen metaal meer.

Terug naar “Algemene Zaken”