Boekenlezer schreef:Pilsner-Urquell is naar mijn indruk wat verfijnder dan Grolsch.
Zeker is Pilsner-Urquell verfijnder dan Grolsch, dat zal je mij niet horen ontkennen. Indien het wat redelijker aan de prijs was, zou ik veel vaker Urquell drinken. Niet alleen naar jouw en mijn mening is het verfijnd, maar op Biernet.nl las ik het volgende:
Pilser Urquell betekent letterlijk "Pilsner van originele bron". Het bier is meer dan 160 jaar geleden ontstaan in de Tsjechische Pilsen en wordt bijzonder gewaardeerd door de kritische bierdrinkers uit de hele wereld. om de karakteristieke smaak.
Boekenlezer schreef:Grolsch is vooral redelijk bitter, alhoewel ik het prima te doen vind. Maar ja, voor Pilsner-Urquell betaal je ook zo ongeveer het dubbele.
Grolsch lust ik ook wel, maar de Duitse bieren Veltins en Oettinger zijn stukken goedkoper en minstens zo goed. In het geval van Veltins is het bier in halve liter blikken voordeliger dan flessen (70 ct) en als ik uit een glas zou weigeren te drinken was ik een dief van mijn eigen portemonnee. Oettinger wordt in flessen van 33cl voor 7,99 per krat in de Lidl verkocht. Van de Duitse pils vind ik Veltins de meest karakteristieke smaak hebben, maar ook Oettinger is zeer smakelijk en verveelt niet. Aangezien de prijs zo zacht is ben je als consument extra kritisch aangezien er naar een addertje onder het gras gezocht wordt, maar die heb ik niet bij beide bieren niet kunnen vinden. Het voordeel van Oettinger is dat het in flessen wordt verkocht, maar qua smaakt wint Veltins het met een haar voorsprong.
Zeg maar nee, dan neem ik wel twee.Een man van budgetbieren ben ik niet, want ik heb jarenlang Jupiler gedronken, wat een zeer duur merk is. Geen enkel Nederlands bier kon zich wat mij betreft meten met Jupiler (toegegeven dat was onwetendheid, want onze trappisten kunnen dat moeiteloos) tot ik op een verjaardag Oettinger dronk, niet wetende dat het een budgetbier was en door het sierlijke zilverfolie rondom de hals vermoedde ik het tegendeel. De smaak raakte me en ik wist dat Jupiler van de troon gestoten was. Sindsdien ben ik richting het oosten gegaan, aangezien ik een pilsdrinker ben veelmeer dan een bierdrinker. Ja, ik houd veelmeer van de frisheid van Tsjechische pils als Urquell of Klassiek, dan de traagheid van een zwaar Belgisch bier als Duvel. En dit, beste Boekenlezer vermoed ik ook in jou te ontwaren.