Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Bier topic

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 12:27

Boekenlezer schreef:Ik was eigenlijk niet zo'n pilsdrinker de laatste tijd door die speciaalbieren, maar via Grolsch ben ik het wel weer wat meer gaan waarderen.
Wel interessant, die beschrijving van dit bier op de website van Mitra. Komt er dus op neer dat dit (Urquell) de oerpils is. Weer wat geleerd.

Ligt misschien ook wel aan het seizoen. Ik drink in de zomer eerder pils... en momenteel zelfs Radler. Prima alternatief voor frisdrank vind ik, lekker dorstlessend en verfrissend. Het zwaardere bier komt wel weer als het wat kouder wordt en dan heb ik minder vaak dorst dus gaat de pilsconsumptie ook wel weer omlaag.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 04 aug 2014 12:39

Sommige radler's hebben meer weg van aanmaaklimonade dan van bier. Die van Warsteiner is te doen, maar die van Amstel is veel te zoet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2014 15:23

Aanmaaklimonade? Het is gewoon 50 procent bier en 50 procent fanta lemon of fanta pomelo. Bij wijze van. Ik vind dat geen alternatief voor een lekker biertje maar wel voor een dorstlesser als ik dorst heb, in plaats van een sapje dus :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 23:57

mealybug schreef:Ik gruw van bier, ik zou er van gaan kotsen, denk ik.

Maar een wijntje gaat er wel in :-)

http://www.kosherwines.co.za/

Van wijn krijg ik het zuur als ik er te veel van drink heb ik gemerkt.
Dat krijg ik van bier niet en ik zou er alleen van moeten kotsen als ik een stuk of twintig flessen drink vermoed ik.

Wijn drink ik eigenlijk nog sporadisch. Meer dan een glas per dag bij de maaltijd is het niet.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 30 aug 2014 15:06

In de recente consumentengids een "Radlertest".
Warsteiner kwam er niet als beste uit.
Zelf 1 maal Amstel Radler geproefd: heerlijk met heet of warm weer, maar toch wat limonade-achtig.

Vorige week een heerlijk lokaal biertje uit Koblenz genuttigd: Nette
Een wijntopic hebben we nog niet dus, forgive me, een lokale Riesling uit Trier ter plaatse aangeschaft voor ca. 4 Euro per fles. En daar kan geen Gall&G tegenop met hun azijnriesling.
Alsof een engel over de tong zegt een katholiek dan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 23:14

Er is wel een wijntopic ;-)

viewtopic.php?f=10&t=27166

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2014 21:57

Hmmm zojuist een 8-pack Zundert gekregen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2014 22:49

Lijkt me een smakelijk trappistenbiertje!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2014 07:37

Is het ook. Alleen lastig te krijgen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 sep 2014 07:53

mohamed schreef:Lijkt me een smakelijk trappistenbiertje!

Absoluut!
in mijn ogen lekkerder dan het (wederom in mijn ogen) wat overrated Westvleteren.
Ik heb Westvleteren 12 geprobeerd, en vond het tegenvallen.
Lekker, maar niet "het beste bier ter wereld" ofzo.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 sep 2014 12:04

Smaken verschillen. Ik vind quadrupels en zo ook alleen lekker als het wat kouder is. In deze tijd heb ik liever een wat lichter bier..... niet heel zoet. Zundert is dan erg aangenaam. Leuk ook omdat het anders is. De meeste trappisten hebben een blond, dubbel, tripel en evt een quadrupel maar Zundert is geen blond bier, geen dubbel, geen tripel, geen quadrupel. Het zit een beetje tussen amberbier, dubbel bier en tripel in. Het dichtst bij de tripel, dat wel... Maar toch anders. Vanmiddag met mijn collega's eentje drinken :)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 sep 2014 14:36

Afbeelding

Recentelijk heb ik weer eens wat bieren uitgeprobeerd. Waaronder twee Duitse:
König Ludwig Weissbier Hell
Franziskaner Weissbier
Vooral die laatste was best wel lekker. Het zijn alleen wel flessen van een halve liter, dus als je er eentje opent, heb je gelijk redelijk wat te drinken. Gelukkig maar dat het niet zo zwaar bier is. Ik heb mijn halve-liter-glas er toen maar bij gepakt. Maar als je dan denkt: 'alles in een keer inschenken...' Ho maar! Ik zal wel voorzichter moeten scheken, maar er ontstaat een schuimkraag die werkelijk enorm is.

Weissbier, ik zou denken dat het witbier is. Maar volgens mijn broer is dit hetzelfde als weizen.

Leffe bruin, ik heb het recentelijk weer eens gedronken, maar ik blijf het toch wat apart vinden smaken. Het is in ieder geval een bruin bier met een heel eigen smaak, dat is duidelijk. Je moet daarvan houden. Ik houd toch wat meer van andere bruine bieren.

Ik weet eigelijk niet eens of ik de La Trappe Isid'or al eens eerder heb geprobeerd. Nu in ieder geval wel. Die smaakt goed!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2014 17:21

Mooi. Weizen is iets anders dan witbier. Wat romiger en troebeler. Ik vind het heerlijk zomerbier en de halve liters heel handig.

Wat het inschenken betreft, je glas heel scheef houden en voorzichtig inschenken, glas meebewegen zodat het bier er net niet uitstroomt maar je niet teveel schuim krijgt. Klein laagje in de fles laten. Dit "walsen" en het dikke schuim dat je kraagt in het rechtopstaand glas erbij gieten.

Ps. Zorg dat het bier flink koud is (tussen 3 en 6 graden is ideaal) want hoe hoger de temperatuur, hoe meer schuim je krijgt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2014 17:33

Filmpje gevonden waar het aardig wordt voorgedaan:

http://m.youtube.com/watch?v=G6gfb-XM9EI

Afhankelijk van het bier en de temperatuur kan het wat meer of minder schuimen, hoeveel schuim je uiteindelijk krijgt kan je bepalen door het glas iets meer of minder te kantelen en iets rustiger of minder rustig in te schenken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 sep 2014 13:43

Marnix schreef:Mooi. Weizen is iets anders dan witbier. Wat romiger en troebeler. Ik vind het heerlijk zomerbier en de halve liters heel handig.

Wat het inschenken betreft, je glas heel scheef houden en voorzichtig inschenken, glas meebewegen zodat het bier er net niet uitstroomt maar je niet teveel schuim krijgt. Klein laagje in de fles laten. Dit "walsen" en het dikke schuim dat je kraagt in het rechtopstaand glas erbij gieten.

Ps. Zorg dat het bier flink koud is (tussen 3 en 6 graden is ideaal) want hoe hoger de temperatuur, hoe meer schuim je krijgt.

Heerlijk bier, herinnert me altijd aan de Zwitserse berghutten!
Na een mooie beklimming een Weizenbier (meestal Paulaner) in een berghutje een bord rösti met een halve liter Weizen: heerlijk!

Terug naar “Algemene Zaken”